Kirjoittaja Tosielämää » 5.1.2018 17:57:54
Joo tutulta kuulostaa. Moni väittää että pelaamisen, juomisen tai muun takana on se nalkuttava vaimo, mutta ei tuohon auta mikään jos mies itse kuvittelee että pitää hävetä rahatilannettaan..
Kokemusta on. yritin vaikka päälläni seistä, ja olla rohkaiseva, en koskaan tuominnut enkä uhannut erolla. Silti mies koki että hänen "miehisyys" ei pysy ilman salaisuuksia.
Siinä kuviossa väsyy itse, kun ei omasta mielestä ole mitenkään pihtari, nalkuttaja, veemäinen ämmä eikä mikää niistä, mitä aina selitetään parisuhdeongelmien syyksi.
Syy taitaa olla, että vika on pelurin/riippuvaisen päihderiippuvaisen tai muun sisällä. Hänen kyvyssään luottaa toiseen ihmiseen, antaa salaisuutensa paljastua, luottaa siihen että elämä kantaa vaikka muija lähtisikin ja olisi edes se hirveä pirttihirmu mitä aina kerrotaan olevan. Vaikka itse olisi kuinka hyvä ja yrittäisi olla kiltti ja nalkuttamatta, niin ei sille vain voi mitään jos toinen ei ole samalla aaltopituudella.
Peliriippuvaisista olen oppinut sen, että ne tulee aina ihan puun takaa. Ikinä ei kannata sitoa omaa rahatalouttaan näiden sankarien elämään, ja moni heistä toipuvista tuntuu itsekin olevan sitä mieltä.
Voihan sitä yrittää parisuhteessa olla, mutta ikinä ei voi tietää miten tasaveroinen se on. Toinen tulee mahdollisesti sisällänsä aina kantamaan synkkiä asioita, kuinka on taas hävinnyt rahansa, pahoja painajaisiaan ja yrittää ne salata toiselta. Se tuo aina omat kummallisuutensa parisuhteeseen, aina saa epäillä ja ihmetellä, mikä vetää toisen alas ja mksi toinen ihminen ei nauti elämästä yms..
Se on ihan oma ratkaisu lähteekö vai jääkö. Voihan sitä hakea vaikka ammattiapua tilanteeseen, jos ei vielä osaa tehdä ratkaisua. Yleensä koituu paljon masennusta ja harmia myös puolisolle. Pahin virhe on alkaa yhdessä maksamaan ja pelastaa tätä peliriippuvaista. On parempi että hän kärsii seuraukset taloudellisesti itse. Vaikka joutuisi perintään ja mihin vain. Itse on soppansa keittänyt ja mitä aikaisemmin joutuu niistä vastuuseen, sen parempi. Parempi nyt, kuin sitten kun on jo kaikki mennyt.