Olet täällä

Stop yksinään juomiselle

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Stop yksinään juomiselle

ViestiKirjoittaja venkku » 4.2.2021 15:40:37

Itellä oon huomannut että ahdistus vähentyy huomattavasti kun on selvänä. Ja muutenki on rennompi olo. Kyllä se fyysinen vaikutus vaikuttaa henkiseenkin puoleen tosi paljon.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 5.2.2021 12:34:18

On tullut paljon kommentteja. Ihana kun tsemppaatte ja jaatte kokemuksia. Kuvailemani ja monien muidenkin kokema ahdistus on sellainen juomisen kaveri, että kyllä siitä ainakin juomisen lopetettua pääsee eroon. Toinen hyvä kysymys on henkinen kantti. Se alkaa rakoilla jo viikossa. Juomakunto ei siis ole kummoinen ja palautumisessakin on sanomista.

Vähän älytöntä kirjoitella aiheesta näin, mutta mitäpä sitä kaunistelemaan.

Riskirajat naisella 12-15 annosta viikossa. Esim. 12 pientä keskiolutta. Naurettavan pieni määrä. Minulla riskiraja ylittyi 7 kertaisesti sillä viikolla kun join. Tälläkin hetkellä joisin mieluummin kuin olisin selvinpäin.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 5.2.2021 12:48:51

Kuinka unet paranee... Joo niin parani. Viime yön nukuin todella hyvin pitkästä aikaa!

Ei se kuitenkaan vienyt pois halua juoda, vaan tunne on aivan päinvastainen.

Joidenkin ketjujen juttuja ei jaksa lukea, kun se kuvailu on suoraan sanottuna semmosta lässytystä, kuinka elämä on yhtäkkiä niin ihanaa, kun vain lopettaa juomisen.

Ei se mene näin.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 13.2.2021 18:36:23

Lempeä kettu kirjoitti:Kuinka unet paranee... Joo niin parani. Viime yön nukuin todella hyvin pitkästä aikaa!

Joidenkin ketjujen juttuja ei jaksa lukea, kun se kuvailu on suoraan sanottuna semmosta lässytystä, kuinka elämä on yhtäkkiä niin ihanaa, kun vain lopettaa juomisen.

Ei se mene näin.

Hyvät unet on kyllä yksi parhaista asioista mitä juomattomuus tuo tullessaan... Mutta tuo on kyllä totta että ei elämä miksikään auvoksi muutu pelkästään sillä että pistää korkin kiinni... Tai ehkä joillakin muuttuu mutta ei ainakaan minulla. Yritän ajatella niin, että juomattomuus on ikään kuin työkalu, mikä sitten mahdollistaa muutokset kaikissa muissa asioissa, siis sellaisissa asioissa joita ei jaksa edes ajatella juodessaan.

Toivottavasti pääset juomishaluistasi.. Minulla se menee niin, että voi mennä viikkojakin hyvässä fiiliksessä ja tyytyväisenä juomattomuuteen, mutta sitten yhtäkkiä alkaa vituttaa tms. ja korkki aukeaa.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Targett » 16.2.2021 17:57:41

sarvikuoma kirjoitti:
Lempeä kettu kirjoitti:Kuinka unet paranee... Joo niin parani. Viime yön nukuin todella hyvin pitkästä aikaa!

Toivottavasti pääset juomishaluistasi.. Minulla se menee niin, että voi mennä viikkojakin hyvässä fiiliksessä ja tyytyväisenä juomattomuuteen, mutta sitten yhtäkkiä alkaa vituttaa tms. ja korkki aukeaa.

Minulla täysin sama tilanne. Kohta kaksi kuukautta täynnä ja nyt on pahin nollauksen tarve pitkiin aikoihin. Neljä kuukautta lienee ennätys vajaan parin vuoden takaa. En mitään ennätyksiä aio miettiä kun pyrkimyksenä on täysraittius, mutta tällä hetkellä korvaan kuiskii vahva tunne etten pysty siihen. Kai se on jokin vitutus mikä juomista koettaa laukaista, vaikka juomiseni onkin itsessään varsin juhlatunnelmaista örvellystä. Mutta vielä tapellaan vastaan.

Tsemppiä!
Minä määrään.
Targett
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 17.2.2021 01:11:36

Ei ole mikään helppo homma pitkäaikaiskäytön lopettaminen. Joka muuta väittää, niin puhuu..potaskaa.
Se alkoholi on kuitenkin ollut läsnä elämässä niin pitkän aikaa ja niin lähellä, että siitä on vaikea luopua.
Vähän niinkuin pitkäaikainen ystävä. Alko on "lohduttanut" sua kun on vituttanut ja maailma on potkinut päähän. Se on ollut nostattamassa ilon hetkinä tunnelman kattoon. Niin läheisestä ystävästä on vaikea luopua. Luopuminen usein on vaikeaa, vaikka itse tietääkin, että pitäisi toimia toisin. Monen pitäisi lähteä huonosta tai jopa väkivaltaisesta suhteesta, mutta ei vaan pysty.
Itse olen juonut joka päivä kymmenen vuoden ajan 8-12 olutta illassa. En ole mokaillut, mulla ei tule krapulaa, en ole telonut itseäni, en tapellut eikä muutenkaan tarvitse hävetä käytöstäni. Ja kun asuu yksin, niin kännäämistä ei näe kuin itse.
Olen kuitenkin päättänyt ainakin reilusti vähentää. En kuvitellutkaan, että voisin viettää tipatonta tammikuuta, sen verran itseäni tunnen. Vietin siis puolitipattoman eli pystyin olemaan puolet päivistä juomatta. Helmikuussa tavoitteeni on vähentää taas hiukan enemmän. Merkkaan kalenteriin päivät, jolloin en ole juonut mitään. Nyt niitä parhaimmillaan on tullut 8 peräkkäin. Maaliskuussa taas hiukan enemmän. Olen lopettanut tupakanpoltonkin vuosia sitten, uskon että pystyn myös tähän.
Ei kertarysäyksellä, vaan kovalla työllä.
Tämä on vain mun mielipiteeni ja stoori itsestäni, muilla voi homma sujua helpomminkin.
Joka tapauksessa toivon kaikille tsemppiä, taisteluja matkan varrella voi hävitä, mutta pääasia on, että sota voitetaan.
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Targett » 17.2.2021 10:23:00

ErakkoMies kirjoitti:Ei ole mikään helppo homma pitkäaikaiskäytön lopettaminen. Joka muuta väittää, niin puhuu..potaskaa.
Se alkoholi on kuitenkin ollut läsnä elämässä niin pitkän aikaa ja niin lähellä, että siitä on vaikea luopua.
Vähän niinkuin pitkäaikainen ystävä. Alko on "lohduttanut" sua kun on vituttanut ja maailma on potkinut päähän. Se on ollut nostattamassa ilon hetkinä tunnelman kattoon. Niin läheisestä ystävästä on vaikea luopua. Luopuminen usein on vaikeaa, vaikka itse tietääkin, että pitäisi toimia toisin. Monen pitäisi lähteä huonosta tai jopa väkivaltaisesta suhteesta, mutta ei vaan pysty.
Itse olen juonut joka päivä kymmenen vuoden ajan 8-12 olutta illassa. En ole mokaillut, mulla ei tule krapulaa, en ole telonut itseäni, en tapellut eikä muutenkaan tarvitse hävetä käytöstäni. Ja kun asuu yksin, niin kännäämistä ei näe kuin itse.
Olen kuitenkin päättänyt ainakin reilusti vähentää. En kuvitellutkaan, että voisin viettää tipatonta tammikuuta, sen verran itseäni tunnen. Vietin siis puolitipattoman eli pystyin olemaan puolet päivistä juomatta. Helmikuussa tavoitteeni on vähentää taas hiukan enemmän. Merkkaan kalenteriin päivät, jolloin en ole juonut mitään. Nyt niitä parhaimmillaan on tullut 8 peräkkäin. Maaliskuussa taas hiukan enemmän. Olen lopettanut tupakanpoltonkin vuosia sitten, uskon että pystyn myös tähän.
Ei kertarysäyksellä, vaan kovalla työllä.
Tämä on vain mun mielipiteeni ja stoori itsestäni, muilla voi homma sujua helpomminkin.
Joka tapauksessa toivon kaikille tsemppiä, taisteluja matkan varrella voi hävitä, mutta pääasia on, että sota voitetaan.

Tämä kertomus oli mukava lukea. Tsemppiä sinulle ErakkoMies yritykseen. Minä lopetin tupakoinnin syksyllä 2017 seinään, apuna oli nikotiinipurkka ja -pastillit. Kumma kyllä, laskujen mukaan 3-4 kuukauden jälkeen fyysiset vieroitusoireet katosivat ja noin 7-8 kuukauden jälkeen ei tehnyt enää juuri edes mieli. Koska tupakoinnin lopettaminen onnistui noin äkisti, kuvittelin että myös alkoholinkäyttö menisi samaan tapaan, mutta kyllä tämä on paljon vaikeampaa. Pystyn selittämään itselleni kohtuukäytöstä, vähemmistä haitoista kuin tupakoinnissa, kerran sitä vain eletään -asenteesta, tarpeesta nollata ja niin edelleen. Kieltäytyminen aiheuttaa pääosin vitutusta eikä sitä kuuluisaa kiitollisuutta tai hyvää fiilistä kaljasta kieltäytymisestä ole vielä oikein osunut eteen - ainoastaan krapuloiden puuttuminen ja hoikkana pysyminen miellyttävät. Ja tottakai se, että puoliso kestää katsella touhua. Välillä, oikeastaan lähes päivittäin, tekisi mieli haistattaa kaikelle edellä mainitulle hyvälle.

Pidän tuosta käyttämästäsi kalenterimerkkailusta. Mielestäni on tärkeää nähdä konkreettisesti missä mennään juuri tällä tavalla. En ole itse saanut vielä tuota aikaiseksi, mutta täytynee ottaa piakkoin käyttöön.

Raitista tätä päivää!
Minä määrään.
Targett
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 20.2.2021 15:26:58

Tuo väkivaltainen suhde on todella hyvä kuvaus. Olut on niinkuin sydänystävä mutta myös niin selkäänpuukottaja. Fiiliksen nostattaja ja lannistaja. Oon koittanut tietoisesti harjoitella rentoutumista hetkessä ja positiivista mielialaa. Nuo kaksi ovat mun aseita olutpirua vastaan.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 25.2.2021 00:13:29

"Kieltäytyminen aiheuttaa pääosin vitutusta eikä sitä kuuluisaa kiitollisuutta tai hyvää fiilistä kaljasta kieltäytymisestä ole vielä oikein osunut eteen"
Hyvin sanottu. Itselläni tupakasta irtautuminen onnistui suhteellisen helposti. Mutta siihen onkin korvaustuotteita. Mitä on kaljalle? Ykkösolut? Valitettavasti mielessä pyörii se onnellinen nousuhumalan tunne, silloin kun se ei jatku liian rankaksi. Tupakasta luopumisessa sai asian järkeiltyä niin, että raha menee savuna ilmaan ja itselläni siitä oli muodostunut ainoastaan hankalasti eroon päästävä tapa. Siihen ei sinällään liittynyt samanlaista nautintoa kuin oluen juonnissa.
Olen taas tuskissani pyörinyt iltapäivän ja illan, lähtisinkö kauppaan ostamaan muutaman oluen, mutta sain pidettyä itseni kurissa. Kertokaas pitempään täällä olleet, miten pitkään tätä pitää kärsiä? Milloin se viinan himo helpottaa? Ettei ole niin tuskaista kieltää itseltään sitä nousuhumalan viehätystä.
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.2.2021 09:08:27

Hei ErakkoMies!
Varmaankin riippuu tosi monesta asiasta, mutta ainakin siitä meinasitko kokonaan lopettaa juomisen vai pysyvästi sitä vähentää. Jos teet ensimmäisen niin kärvistely varmasti loppuu jossain kohtaa. Ehkä tupakanpolton lopettaneena tiedät, että aikansa sen perään haikailee, mutta sitten huomaakin ettei ole ajatellut koko asiaa pitkään aikaan. Eiköhän alkoholin kanssa käy tuo sama, jos siitä täysin luopuu. Lopulta, mutta kauanko se vie on varmasti tosi henkilökohtaista. Lopettajia lukiessa huomaa, että joillain kärvistely loppuu samantien, kun fyysiset vieroitusoireet katoavat, toisilla taas menee vuosia ennen kuin "vanhasta hyvästä ystävästä" täysin luopuu henkisesti. Tosi harmi, että kukaan ei voi sanoa mitään absoluuttista ajan määrettä, se varmasti auttaisi monia.

Jos olet Vähentäjä niin veikkaan, että olet sitä loppuelämäsi jollain tasolla. Vaikka se tulee helpommaksi ajan kanssa, niin eiköhän asiaa joudu jollain tavalla miettimään aina. Mutta se muuttuu siedettäväksi. Vähän samanlaiseksi, kuin painon kanssa kamppaileva pohtii sitä, että ei voi joka kerta antaa periksi makean himolle, jos ei halua paisua entisestään.

Kun minä päätin oikeasti vihdoin vähentää tein sen sillä tavalla, että päätin, että en juo arkisin mitään. En missään tilanteessa vaikka olisi jotkin firman juhlat tai vastaavat. Ja perjantai on arki päivä. Meni ehkä vain muutama viikko, kun maanantai - torstai alkoi sujumaan ihan leikiten (mutta en ollutkaan juonut joka päivä enkä joka viikkokaan arkena). Perjantain viinahimosta irti päästäminen kesti vähän pidempään, ehkä sellaisen 3-5 kuukautta, en muista tarkalleen. Mutta se oli vain yksi ilta taklattavaksi joten ei ollut ylivoimaista.

Totta kai stipluja on tullut matkan varrella, mutta ne eivät ole päätöstäni kaataneet. Jos yhtenä viikkona on tullutkin juotua vaikka torstaina niin sitten se on todettu tapahtuneeksi ja jatkettu siitä eteenpäin taas sillä linjalla, että arkena ei juoda.

Summa summarum, jos haluat kokonaan viinan himosta niin lopeta alkon käyttö täysin. Muuten se tulee jollain tasolla himottamaan aina. (minun uskomus)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 2.3.2021 21:50:41

Hiukan kommentteja omista viimeaikaisista kokemuksista.
Ensinnäkin; kun on ottanut sen tavan viimeisenä kymmenenä vuotena, että joka ilta juo sen 10 olutta, niin en kuvittelekaan (itseni tuntien) että pystyisin lopettamaan juomisen kuin seinään. Sellaista henkistä selkärankaa minulta ei valitettavasti löydy. Sen sijaan olen päättänyt vähitellen "kasvaa" ulos tuosta tavasta. Viimeisen kuukauden aikana viikon seitsemästä entisestä juomapäivästä on nollapäiviä ollut 5-6 päivää viikossa. Jonain viikonloppuna on tullut juotua, mutta ei juurikaanviikolla. Merkkaan kalenteriin juomamäärät, samoin ne päivät, jolloin en juo mitään. Yhtenä torstaina join saunaoluet, mutta olin vastaavasti viikonlopun juomatta. Samoin se pakottava tarve juomiseen on aavistuksen verran helpottanut, ei ole niin ahdistavan hermostunut olo. Olen päättänyt, että pystyn tähän. En välttämättä kokonaan lopettamaan, mutta todella radikaalisti vähentämään niin, ettei se olut hallitse mun elämää vaan että itse pystyisin hallitsemaan juomista ja itseäni paremmin.
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 12.3.2021 21:11:21

Selailin tuossa kalenteria taaksepäin. Olen sinne merkinnyt kaljoittelumäärät ja myös nollapäivät.
Aikaisemmin kuukaudessa meni vähintään 10 olutta illassa eli 300 olutta kuukaudessa(aivan sairas määrä!)
Nyt kuukauden aikana mennyt 38 olutta, eli suunta on parempaan päin.
Täysraittiutta en tässä vaiheessa olekaan etsimässä, kunhan pääsen eroon tuosta vittumaisesta tavasta litkiä kaljaa, kun ei ole muutakaan tekemistä...
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.3.2021 21:22:41

300 olutta kuukaudessa...?
Alkoiko maistumaan saippualle?
Itse join lähemmäksi 500 kuukaudessa ja saippualle alkoi todellakin maistua.

Toivottavasti onnistut vähentämään järkevälle tasolle.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 12.3.2021 21:36:03

0132 kirjoitti:300 olutta kuukaudessa...?
Alkoiko maistumaan saippualle?
Itse join lähemmäksi 500 kuukaudessa ja saippualle alkoi todellakin maistua.

Toivottavasti onnistut vähentämään järkevälle tasolle.

Ei alkanut maistumaan yhtään sen pahemmalta kuin ennenkään.
Tuli vaan olo, että tämä ei ole enää tervettä eikä terveellistä.
Vähempikin ehkä riittää..
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 13.3.2021 16:52:05

Erakkomies, hienosti oot pystynyt vähentämään! :) Mulle tuli kans samanlainen herätys viime vuonna, että nyt on vähennettävä niitä jäätäviä määriä. Ja isot tölkit vaihdoin pieniin, sekin helpotti paljon. Tosiaan, kyllä sitä vähemmälläkin pärjää. Tsemppiä!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät