Olet täällä

Maksavaivat

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Maksavaivat

ViestiKirjoittaja Duurijuoppo » 26.12.2020 22:07:01

On tässä tullut lipiteltyä bisseä ja kirkkaampaa taas useampia päiviä, vaikkakin aika maltillisesti. Tammikuussa alkaa tipaton kausi, toivottavasti pidempi.
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia rasvamaksasta ja muista juomisen aiheuttamista sairauksista, esim. tuleeko maksakirroosi ihan yllättäin. Itsellä nimittäin juomisputkien aikana alkaa maksan ympäristössä juilimaan ja särky heijastelee myös oikeaan pakaraan ja reiteen. Vai kuvittelenko vaan, kun ei kai maksa helposti oireile?
Duurijuoppo

Re: Maksavaivat

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 28.12.2020 06:16:09

Moi!

Tuo kipuilu maksan seudulla, siinä jossain oikean kylkikaaren alla, tosiaan voi johtua maksan kamppailusta alkoholin kanssa.

Kyseessä voi olla maksatulehdus, jossa maksa laajenee rasvoittuessaan, joka tuntuu sitten kipuna kyljessä. Hyvä puoli kuitenkin on, että vaiva paranee melko hyvin kun pistää korkin kiinni.
Maksakirroosi se ei vielä ole, koska kirroosissa maksa puolestaan kutistuu kuin rusina, eikä enää laajene. Kirroosi on myös hengenvaarallinen ja voi edellyttää nopeaa hoitoa.

Kannattaisi ehkä käydä verikokeissa tsekkauttamassa ne maksa-arvot, niin saisi osviittaa missä mennään. Lähetteen saa päihdeklinikalta, tai jos sellaista ei omalla paikkakunnalla ole, niin terveysasemalta.

Parasta tosiaan olisi tietysti antaa armoa maksalleen ja muille elimille pistämällä korkki kiinni. Ainakin joksikin aikaa.

Hyvää vuoden vaihdetta ja tsemppiä tipattomuuteen!
¤ Enkä pelkääkään tätä maailmaa. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.12.2020 08:15:51

Jaa että kokemuksia maksavaivoista? niitähän varmaan juopoilla on.
Minulle tuli loppuvaiheessa, ennenkuin pääsin raittiiksi, hirveitä kipuja juurikin oikealle puolen kylkeen (ei muualle säteillyt) ja vatsa turposi. Liikkuminen oli vaikeaa ja oli pakko olla vain hiljaa paikallaan. Kuolemanpelko tuli silloin. Ja tietous päähän, mieleen, kehoon ettei alkoholi sovi minulle. Yritin raittiutta vaikka millälailla ja joka kerta ratkesin ryyppäämään (useampi päivä). Olinkin jo alistunut siihen ajatukseen että kuolen juopon kuoleman jollain lailla. Minulla oli vielä kipinä elämänhalua ja kun en muuta keksinyt hädässäni niin rukoilin, jotain Jumalaa. Ja niin vain ihme tapahtui, nöyrryin hakemaan oikeaa apua, enkä vain itekseni yrittänyt pysyä viinasta erillään (jotkut onnistuu itekseenkin, ovat vahvempia kuin minä). Sain avun ja aloin noudattaa minua viisaampia neuvoja ja tänään olen ollut jo aika kauan raittiina.
No, sairauksia on tullut raittiinakin, muttei enää viinasta johtuvia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Duurijuoppo » 29.12.2020 09:16:51

Kiitän vastauksista. Ehkä tässä ei ihan pahimmassa kondiksessa olla, mutta eihän se miellyttävä tunne ole, kun jotain ylimääräistä mukanaan roudaa kehossaan.

Labrakokeissa tulee käytyä välillä muissa asioissa ja kyllähän ne maksa-arvot ovat juorunneet alkoholin liikakäytöstä. En aio mennä mittauttamaan arvoja vain kuullakseni sen, minkä jo tiedän. Hullua muutenkin juopon juosta apua hakemassa vaivoihinsa, jos ei ole valmis elämäntapamuutoksiin. Vähän on aina ihmetyttänyt tyypit, jotka kiusaavat kehoaan roskaruualla ja sitten voivottelevat vaivojaan.

Koronaan sairastumisen myötä sydän käy kierroksilla kuin ei koskaan ennen, vaikka olen muka tervehtynyt, joten saattaa se uusi tammikuu venyä tällä kertaa hamaan laskemattomaan tulevaisuuteen.
Duurijuoppo

ViestiKirjoittaja Duurijuoppo » 4.1.2021 20:54:31

Tipaton lähti käyntiin melko kivuttomasti, vanhasta tottumuksesta. On noita joskus ollut tutisevampiakin vuoden alkuja, silloin kun vielä piti hillua kapakoissa. Ehkä yhden kerran tipaton loppui tammikuun puolivälissä. Kerran venyi lähes puolivuotiseksi.

Maksavaivat ovat nyt muutamassa päivässä vähentyneet merkittävästi. Täysin uutta ja häiritsevää on koronan sairastamisesta jäänyt jälkioire, eli nopea syke, sydän hakkaa välillä niin, että siihen herää yölläkin. Verenpaineesta joskus on huomautettu mm. työterveydenhuollossa, mutta mitään lääkkeitä ei ole. Ehkä tässä joutuu lähtemään lääkäriin, jos terveet elämäntavat eivät pidemmän päälle helpota oloa.
Duurijuoppo

ViestiKirjoittaja Vieras » 6.1.2021 21:36:22

Hei. Rankan juomisen kierteen jälkeen tulee kyllä kaikenlaista oiretta, paniikkihäiriö, unettomuus, mieliala vaihtelee, kärsimättömyys jne. Mutta kun sen tietää mistä ne johtuu niin ne kestää. Kun toisaalta on äärimmäisen onnellinen ja iloinen, vapaa olo.
Tosin lääkärissä kannattaa toki käydä, ettei ole jotain muuta vakavampaa.
Minäkin menin vaivoineni lääkäriin ja masennus ym. lääkkeitä tyrkytti, en huolinut. Selvisin kun kävin vertaistuessa ja kaikenlaisissa muissa ryhmissä mistä sain vertaistukea ja ihmisiä joilla oli samat ongelmat, muttei ongelmaa juomisesta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 11.1.2021 13:11:51

Duurijuoppo kirjoitti:On tässä tullut lipiteltyä bisseä ja kirkkaampaa taas useampia päiviä, vaikkakin aika maltillisesti. Tammikuussa alkaa tipaton kausi, toivottavasti pidempi.
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia rasvamaksasta ja muista juomisen aiheuttamista sairauksista, esim. tuleeko maksakirroosi ihan yllättäin. Itsellä nimittäin juomisputkien aikana alkaa maksan ympäristössä juilimaan ja särky heijastelee myös oikeaan pakaraan ja reiteen. Vai kuvittelenko vaan, kun ei kai maksa helposti oireile?

Ei maksakirroosi mitenkään yhtäkkiä tule sikäli, että se vaatii kehittyäkseen keskimäärin 10 vuotta alkoholin jatkuvaa suurkulutusta(Määrien ei välttämättä tarvitse olla valtavia, säännöllisyys ja pitkäaikaisuus lienevät olennaisempia) naisilla ja 20 vuotta miehillä. Näin tietää kertoa Duodecim. Yksilöllistä vaihtelua toki on paljonkin; jotkut juopot eivät saa maksakirroosia koskaan, vaikka tinaisivat 2 lekaa tiukkaa viinaa päivässä vuosikymmenet putkeen ja toisilla maksa saattaa ottaa osumaa hyvinkin herkästi. Sen sijaan se, että itse huomaa maksansa olevan kirroosissa voikin tulla yllättäen, semminkin, jos ei osaa tarkkailla pieniä maksan tilasta kieliviä oireita.

Maksa on kait vähän sellainen elin, että se ei juurikaan oireile kivulla, ellei se sitten ole akuutisti tulehtunut ja silloin on yleensä muitakin selkeitä oireita. Akuutti alkoholihepatiitti on usein henkeä uhkaava ja välitöntä sairaalahoitoa vaativa tila, jos toki se voi joskus olla myös lähes oireeton. Ihmisellä on kosolti muitakin sisuskaluja, jotka kärsivät ryyppäämisestä ja ne voivat oireilla voimakkaillakin kivuilla. Luulen, että sun tilanteessasi on kyse ennemminkin jonkin muun elimen kipuilusta tai sitten ihan vain tuki- ja liikuntaelinten kivuista. Kovin suureksi turvonnut rasvamaksa voi kyllä aiheuttaa paineen tunnetta ylävatsalle/oikean kylkikaaren alle. Tämä ei tokikaan tarkoita sitä, etteikö maksasi voisi olla paskana. Aivan hyvin voi, jos hapan enemmänkin maittaa.

Maksavaurion oireita ovat mm. tumma virtsa, joka ei johdu kuivumisesta, ts. vaalene helposti vettä juomalla, huomattavan vaalea uloste, kutina, jolle ei löydy selitystä esim. ihottumasta, allergiasta, kuivasta ihosta tmv. tavallisesta syystä, lisääntynyt verenvuoto- ja mustelmaherkkyys, erinäiset ihomuutokset(punoitukset, pistemäiset verenpurkaumat, hämähäkkiluomet...), laajentuneet laskimot vatsan alueella, laihtuminen, turvotukset, väsymys, pahoinvointi, oksentelu, ruokahaluttomuus ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä toki silmien ja ihon keltaisuus. Suuri osa näistä oireista ei ole mitenkään spesifejä juuri maksavaivoille, vaan voivat johtua muustakin, joten niiden perusteella ei kannata diagnosoida itselleen maksavikaa. Vähän noita kuitenkin kannattaa tarkkailla ja mennä lääkäriin, jos niitä ilmenee sen verran, että alkavat huolettaa. Joo ja jos muuttuu keltaiseksi, niin silloin voi olla jo aika varma, että maksa huutaa hoosiannaa ja lääkäriin pitää hankkiutua heti samana päivänä.

HUOM!: En ole lääkäri, enkä mikään muukaan maksa- ja sisätautien asiantuntija. Nämä em. jutut olen kuullut kahdeltakin eri lääkäriltä(Toinen oli tosin psykiatri, mutta kai sekin joskus on ainakin sisätautien alkeet opiskellut), kun aikoinani kovasti kuumottelin maksani tilaa. Samaa kertovat myös mm. Duodecim, Munuais- ja maksaliitto, sekä Terveyskirjasto, joita pidän varsin luotettavina lähteinä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Duurijuoppo » 17.1.2021 11:11:01

Joo kiitos vaan palautteesta. Tipaton jatkuu kivuttomasti ja maksan seutuvilla ollut paine on poistunut. Koronan jälkioireena tulleet sydänoireet sensijaan eivät ole asettuneet ja kävin lääkärin pakeilla. Ylenpalttisen kovan verenpaineen takia jatkotutkimuksille on aihetta, jahka olen ensin kirjannut lukemia ylös kotona. Labraan on myös lähete ja sydänfilmin lisäksi otetaan maksa-arvot, sokerit, kolesterolit ym. Viinaa ei tee mieli, kun sydän hyppii ja hengästyttää kuin krapulaisella. No, ei tässä muutenkaan ole juomahinkuja, tekee nyt mieli laittaa elämää vähän järjestykseen - ei siihen juomakuurilla ole motivaatio, kun se hyvä olo tulee humalasta, eikä sitä ole sitten tarvetta muista asioista etsiäkään.
Duurijuoppo

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.1.2021 08:26:27

Nuo koronan jälkioireet kannattaa ottaa tosi vakavasti. Hyvän ystäväni mies ystävä sairasti kesällä koronan ja joutui vähän sen jälkeen kohonneen verenpaineen takia sairaalaan yli 5 kuukaudeksi ja sai siellä ollessaan vielä lievän sydänkohtauksenkin. Vuoden vaihteessa päästivät hänet kotiin, mutta on jo kertaalleen taas joutunut osastolle pariksi päiväksi. Vaadi siis samantien kaikki tutkimukset ja hoidot! Äläkä todellakaan riskeeraa mitään alkoholia juomalla, nyt ei ole sen aika.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PaiviHelena65 » 23.1.2021 12:56:47

Moi! Ei maksakirroosi aivan yllättäen iske. Vaatii pitkäaikaista runsasta alkon käyttöä, vahvempia sellaisia.
Itse olen käyttänyt alkoa vuosikausia, alkuun enemmänkin mietoja, mutta sittemmin vahvempia. Eräässä
työterveyslääkärin tarkastuksessa minulla todettiin rasvamaksa. Siitä on n. 7 vuotta aikaa. Vyötärölihavuuskin
sen rasvamaksan voi aiheuttaa, minulla selkeästi juominen. Sitten oli työpaikalla riitatilanne esimiehen kanssa
ja työsuhteeni lopetettiin. Aloin juoda enemmän. Kirkkaita, pontikkaa jne. V.2016 sairastuinn sitten pahasti, että
jouduin ambulanssilla sairaalaan. En pysynyt enää jaloillani. Vatsa turposi mielettömäksi, samoin kertyi
nesteet muuallekin kehoon. En syönyt juuri mitään, olin käytännössä täysin juomisen varassa. Oksensin ja
väsytti vaan. Vitaalit olivat sairaalassa niin matalat, että päiv.lääk. sanoi, ettei ole koskaan törmännyt tuollaiseen
hemoglobiiniin, se oli 34. Verenpainen 60/30. Jouduin teholle. Kuusi pussia verta ja muita nesteytyksiä. Ultrassa
näkyi mieletön määrä askitesnestettä. Minulla ei toiminut pissaaminen juuri ollenkaan. Laitettiin dreeni, jota
kautta nesteitä poistettiin n. 30 litraa !!!! Paino tippui siis saman verran. Olin viikon verran sairaalassa ja kun
pääsin kotiin, annettiin ukaasi, ettei yhtään viinaa enää ikinä, tai kuolen. Siitä alkoi toipuminen, sunnilleen
kävely piti opetella uudestaan, olin aivan voimaton. Lääkkeitä oli n. 16 kpl/pv. Nesteenpoistajia alkuun paljon.
Paino putosi vielä kotona reippaasti. Siitä sitä voimistuin pikku hiljaa. Alkoi todella raitis elämä, olo oli päivä
päivältä parempi ja voin tosi hyvin. Vitamiineja jouduin syömään paljon, hiuksia lähti paljon....
Vuoden verran olin täysin raitis, kunnes vähitellen aloin taas ottaa. Siellä tuli lievä rattijuoppous. Kortti vähäksi
hyllylle. Tuosta meni kolmisen vuotta ja otin alkoa, mutta ehkä hiukan varovaisemmin, mutta sitten v. 2019
eräänä vklna vatsaan koski aivan älyttömästi monta vrk, oksensin ja lopulta ambulanssi kehiin. Ilmeni
pankreatiitti, haimatulehdus. Sokerit ja ketoaineet olivat aivan sekaisin. Taas teholle ja kovaan nesteytykseen,
antibioottia, kuume nousi, insuliinia pistettiin vatsanpeitteisiin. Taas meni viikko sairaalassa ja kotiin. Tuolloin en
saanut s-lomaa yhtään enempää kuin mitä sairaalassa oloajan. Suoraan töihin. Olin aivan poikki, mutta tein
viikon aivan hulluna töitä (tk:ssa) ja sitten esimies antoi lomaviikon. Se auttoi pääsemään parempaan
kuntoon. Taas tuli raittiimpi kausi, mutta ei kovin pitkä. Nyt olen pärjännyt juomisteni kanssa, ei oireita.
Nyt on päämääränä saavuttaa täysi raitistuminen. Tähän vain tarvitsisin myös avopuolisoni tuen. Sitä on vaikea
saada. Mutta eletään päivä kerrallaan ja tämä ajatus/tavoite tulisi vaan saada niin syvästi aivoihini, että
tämä kantaisi myöskin hedelmää.
Viisaudella voittoon
PaiviHelena65
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Duurijuoppo » 2.3.2021 23:53:37

Tervehdys taas.
Olen käynyt erinäisissä kokeissa, eikä ole maksa heilutellut minkään värisiä lippuloita. Alkoholia ei ole liikoja tullut nautittuna, helmikuun lopussa muutaman kerran. Verenpainelääke Losartan tuli pienellä annostuksella kokeiluun. Mitähän se tekee? Verensokeri ja kolesteroli myös kohollansa, näitä kontrolloidaan keväämmällä uudestaan. Ei minusta raitista vielä ole tullut, mutta ei juopompaakaan.
Duurijuoppo

ViestiKirjoittaja Duurijuoppo » 3.3.2021 22:26:15

Piti vielä sanomani, että kiitos kommenteista. Päivihelena, en voi kuin ihmetellä, miten olet elossa tai tolkuissa. Oletko?
Duurijuoppo

ViestiKirjoittaja Varpusparvi » 24.3.2021 19:07:06

Onneksi maksa palautuu normi arvoihin jos se ei ole jo täysin paskana. Tulette huomamaan eron kun alkoholi kielletään suomessa.
Varpusparvi

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 20.5.2021 14:54:39

Minua itseäni myös huolestuttaa maksa-arvot koska olen yrittänyt pitää salassa juopottelua lääkäriltä joka määrää PKV-lääkitystä. Heinäkuussa on seuraavat labrat ja maksa-arvot tulevat taas olemaan ihan katossa. En voi paeta. Terveysasemalla nuori kandi oli kirjannut kantaan että potilas haisee myös kannabikselta, joten pissa-seula täytyy ottaa ennenkuin seuraava Diapam resepti uusitaan.
Sokeritautinen

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 22.5.2021 11:20:34

Cisse Häkkiseltä posahti ensin haima ja sitten oli vuorossa maksa. Hän kuoli Jorvin Sairaalassa 1990.
Sokeritautinen

Paluu Olohuone