Olet täällä

Päiväkirjani

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirjani

ViestiKirjoittaja venkku » 3.3.2021 15:31:24

Joo, ymmärrän hyvin nuo kamppailutilanteet on sen verta olutpirun kanssa tullut tapeltua. :mrgreen: Mutta kyllä ne jossain kohtaa vahvistaa kun niitä kertyy ja selättää houkutukset. Vaikka vaikeeta tää on. Kannattaa miettiä positiivisen kautta, että mitä on jo saavuttanut, monesti se meinaa unohtua ainaki itellä. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 4.3.2021 22:30:07

venkku kirjoitti:1,5kk tipatonta takana ja täytyy sanoa että terveydellisesti on ollut hyvää aikaa. Oon paljon virkeämpi ja kaikki pienet vaivat on poistuneet. Just ne vaivat, minkä epäili aina tulevan jostain ihan muusta kuin juomisesta. :roll: Miten tyhmä sitä pitää olla, tottakai ne tuli juomisesta! Yks outo juttu on sellainen etten enää muista mun unia. Minä, joka oon aina nähnyt vilkkaita unia. Nukunko kai sitten niin sikeesti nyt kun en juo. Joitakin unia saattaa olla aamulla torkuttaessa, kun nukahan aina uudestaan. Aamuihmistä musta ei silti koskaan saa. :mrgreen:

Aivan mahtavaa Venkku!
Tänään just miettinyt paljon juomista, syitä ja sen seurauksia. Omat LYHYET tipattomat eivät ole auttaneet unen laatuun tai pituuteen, mielialaan kyllä.
Jos en ole liian tungetteleva niin olisi mielenkiintoista kuulla mitkä vaivat sulla on juomattomuuden myötä poistuneet?
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 5.3.2021 01:50:13

Moikka vaan!

Voisin kirjoittaa tähän väliin, että olen ollut n. 2 kk tipattomalla ja ainoa asia mikä on parantunut on mieliala. Yöt ovat edelleen levottomia ja nytkin valvon melatoniinista huolimatta. Silti nautin tipattomasta juuti mielialan vuoksi. Hyvää tipatonta teille!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 5.3.2021 20:13:14

Kiitos tsempeistä! Mulla oli esim.näköhäiriöitä, muistihäiriöitä, sydämentykytystä, verenkiertohäiriöitä esim.käsissä, raajojen puutumista, suolistojumitus, huimausta. Plus vielä kaikki ärtyneisyydet ja masisolot on nyt helpottaneet. Jotkut noista fyysisistä jutuista hävisi jo syksyllä kun join vähempiä määriä, niin sekin kannustaa jatkossa niihin. Ei ole kyllä enää palaamista isoihin määriin. Taitolaji se on tietysti opetella ne vähemmätkin määrät. Mutta jos lähtee laukalle niin on ruvettava taas tipattomalle. En kyllä anna tän selvän ajan valua hukkaan. :!:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma (poistunut käyttäjä) » 6.3.2021 12:31:13

venkku kirjoitti:Mulla oli esim.näköhäiriöitä, muistihäiriöitä, sydämentykytystä, verenkiertohäiriöitä esim.käsissä, raajojen puutumista, suolistojumitus, huimausta. Plus vielä kaikki ärtyneisyydet ja masisolot on nyt helpottaneet.

On se kyllä hurjaa... Ei ole tosiaan mikään mieto huume toi alkoholi. Mulla on ollut esim. muistihäiriöitä, rytmihäiriöitä, polvien nivelkipuja, suolisto-oireita, jatkuvaa närästystä, masennusta, ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia. Lisäksi aikaansaamattomuutta ja aloitekyvyttömyyttä, mitkä mulla vaikuttavat ihan suoraan todella negatiivisesti esim. mun ammattiin.
sarvikuoma (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Dave2 » 6.3.2021 13:23:04

sarvikuoma kirjoitti:
venkku kirjoitti:Mulla oli esim.näköhäiriöitä, muistihäiriöitä, sydämentykytystä, verenkiertohäiriöitä esim.käsissä, raajojen puutumista, suolistojumitus, huimausta. Plus vielä kaikki ärtyneisyydet ja masisolot on nyt helpottaneet.

On se kyllä hurjaa... Ei ole tosiaan mikään mieto huume toi alkoholi. Mulla on ollut esim. muistihäiriöitä, rytmihäiriöitä, polvien nivelkipuja, suolisto-oireita, jatkuvaa närästystä, masennusta, ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia. Lisäksi aikaansaamattomuutta ja aloitekyvyttömyyttä, mitkä mulla vaikuttavat ihan suoraan todella negatiivisesti esim. mun ammattiin.

Jos noin kovat on oireet, niin kova usko itseensä täytyy olla, että pystyisi hallitsemaan, etanolin, riippuvuutta aiheuttavan karsinogeenisen liuottimen käytön. Oma kokemukseni on, että lopettaminen on paljon helpompaa. Tuli kokeiltua vähentämistä huonolla menestyksellä vuosikausia.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma (poistunut käyttäjä) » 6.3.2021 14:26:57

Dave2 kirjoitti:Jos noin kovat on oireet, niin kova usko itseensä täytyy olla, että pystyisi hallitsemaan, etanolin, riippuvuutta aiheuttavan karsinogeenisen liuottimen käytön. Oma kokemukseni on, että lopettaminen on paljon helpompaa. Tuli kokeiltua vähentämistä huonolla menestyksellä vuosikausia.

Olet Dave varmasti oikeassa. Lopettaminen onkin varmasti helpompaa... Sitten kun on syvällisesti ymmärtänyt asian omalla kohdallaan, ja tehnyt siltä pohjalta päätöksen että nyt ihan oikeasti haluan lopettaa juomisen. Itse en ole tässä prosessissa vielä niin pitkällä... Nyt olen tajunnut tässä erityisesti n. puolen sisään, että mitä enemmän ja pidempään olen tipattomalla, niin sitä paremmaksi olo muuttuu. Ehkä tällainen prosessi saattaa joskus johtaa lopettamiseenkin.

ViestiKirjoittaja venkku » 6.3.2021 20:21:28

Joo, kyllähän nuo oireet aika karulta kuulostaa nyt tässä kirjotettuna. Sitä oli jotenki niin tottunut niihin että se oli jo normaalia itelle. Unohin mainita selkäkivun. Just tänään huomasin että eipä oo ollut selkä kipeä pitkään aikaan. Noita näköhäiriöitä on välillä lieviä vielä mutta oon huomannut että kun oon syönyt omega3:sta niin ne on helpottunut. Että kai tässä jotain vitamiinin puutostakin on. Ironista kyllä, mä tajusin vasta viime vuonna kunnolla miten riippuvainen olen. Siis sisäistin asian. Mulla on nyt sellanen tahto vähentää kunnolla, saada elämänlaatu paremmaksi. Että se olut ei enää hallitsisi mua.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 7.3.2021 16:30:03

sarvikuoma kirjoitti:

Teidän kommentit luettuani olen miettinyt mihin kaikkeen itselläni juominen vaikuttaa. Tipattomat on yhä, valitettavasti, laskettavissa päivissä eikä viikoissa tai kuukausissa. Joten en oikeasti tiedä mihin kaikkeen alkoholi vaikuttaakaan.
Muistioireet, alakuloisuus, ahdistus, aikaansaamattomuus ja aloitekyvyttömyys ainakin. Ja nyt kun sanoit Venkku niin varmaan käsien verenkiertohäiriöt myös alkoholista johtuvia.
Spontaanisti herää ajatus, että miksi ihmeessä sitä juo kun tiedostaa tän??
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 20.3.2021 17:49:53

Tylsä lauantai joten aattelinpa kirjottaa tänne vaihteeks. Tuntuu niin kuin ois kauhean pitkä aika siitä kun viimeksi kirjottanut mutta eihän tuosta oo kuin joitakin päiviä. Ei oo oikein mitään uutta kirjotettavaa, tipaton sujuu ihan ok. Siis henkisesti välillä vaikeita päiviä mutta ei oo tehnyt mieli korkata. Olutpiru se jo suunnittelee että vedät sitten pääsiäisenä oikeen kunnolla olutta. No en vedä. Sen kanssa taas kamppailtu. :mrgreen: Muutamana päivänä korkeintaan, koska takaisin vanhaan kittaamiseen en varmasti palaa. Ykkösolut ois hyvä vaihtoehto kans. En oo sitä koskaan ennen juonut. Täytyy ainakin kokeilla. Mutta nyt vielä selvänä jatketaan.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 23.3.2021 00:54:35

Hyvä Venkku! Mahtavaa kuulla, että sulla on tipaton jatkunut niin hyvin. Antaa toivoa meille muillekkin!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma (poistunut käyttäjä) » 23.3.2021 08:34:54

venkku kirjoitti:Ykkösolut ois hyvä vaihtoehto kans. En oo sitä koskaan ennen juonut. Täytyy ainakin kokeilla. Mutta nyt vielä selvänä jatketaan.

Yks kaveri juo aina joka toisen ykköstä... Eihän se nyt ihan sama asia ole, mutta ajaa asiansa kuulemma. Se on tietenki sitten eri asia jos mielenmaisema on sellainen että pikku kaljapöhnä ei riitä. Siis meinaan vaan kun itellä ainakin vaihtelee se tunne, että minkätyylisessä tai suuruisessa humalassa haluaa olla.

ViestiKirjoittaja venkku » 24.3.2021 21:16:57

Kiitos Stella ja tsemppiä sullekin maaliskuun tipattomaan,josta kirjotit ketjussasi. Kyllä se mullakin alussa oli hankalaa es viikkoa pysyä selvänä, mutta harjoitus tekee mestarin. Pikkuhiljaa eteenpäin. :)

Sarvikuoma, kiva kuulla että ykkösolut ajaa asiansa. Mulla on tavoitteena että jatkossa enemmän vaan "nautinto-oluita", eikä suurta määrää, jota kautta ei sitten suurta pöhnääkään. :mrgreen:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 29.3.2021 14:50:15

Eilen palmusunnuntaina kokeilin nyt sitten sitä ykkösolutta. Ostin 6päkin ja tuli juotuakin koko päkki. Ensin ajattelin juoda vaan 4kpl tmv mutta jotenki sitä oli vielä vanhaa kaavaa selkeesti juoda kaikki pois ettei vaan jäis triggeriä tälle päivälle. No, ihan kuin mä nyt maanantaina haluaisinkaan juoda, mutta sitä en tiennyt eilen ku ei tiennyt miten mieli käyttäytyy. Aika mitään sanomaton kokemus oli, vähä nousua tuntui mutta ei mitään liikakänni oloa. Aika hyvä fiilis jäi silleen. Ei jäänyt mitään himoa päälle, niin kuin vähän ehkä pelkäsin. Mutta eipä se kai yhdestä kerrasta vielä jääkkään. Ajattelin vielä kiirastorstaina ja ehkä lauantaina kokeilla juoda ihan oikeetakin olutta, eli kolmosta. Kattoo sitten miten tässä käy. Pitkäperjantai ja muut pääsiäispäivät aattelin olla selvänä. Sekin on iso muutos edellisiin vuosiin.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma (poistunut käyttäjä) » 4.4.2021 13:19:17

Miten sulla sujui kaljoittelut? Mäkin tuossa vähän kokeilin, ja ei mennyt ihan putkeen... Tai siis meni nimenomaan putkeen ihan kirjaimellisesti :lol:

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät