Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 2.4.2021 18:01:19

Hyvää ja rentouttavaa pääsiäistä Vilmalle ja kaikille muille! Onnittelut palkankorotuksesta. Kyllä työ on itsellänikin iso motivaattori ollut tässä prosessissa. Työ on ollut ja on tärkeä osa elämääni ja haluaisin jaksaa hyvissä voimissa työuralla aina 68 ikään saakka. Jossain määrin siihen voi itse vaikuttaa ja siihen pyrinkin mm. liikunnalla ja muilla terveillä elämäntavoilla. Tosin nykyisin olen näissä(kin) asioissa paljon maltillisempi kuin juovana aikana. Ennen olin enemmän suorituskeskeinen ja vaativa mitä tuli ruokavalioon ja liikuntaan - ja sitten välillä ja toisaalla juopottelin holtittomasti ja liian usein. Noh, jonkinlainen tasapaino kai siitäkin syntyi, mutta nykyinen malli tuntuu sopivan mulle paremmin.

Pääsiäinen kuluu kotona. Vielä pystyy joten kuten hiihtämään, joten jos nyt ei ihan vesisateeksi muutu, niin tavoite on käydä joka päivä hiihtämässä. Lisäksi saunomista, suoratoistopalveluiden sarjoja, hyvää ruokaa ja leipomista sekä kutomista ja äänikirjoja. Niistä on minun hyvä pääsiäisviikonloppu tehty.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 5.4.2021 09:33:59

Hyvää pääsiäisen viimeistä päivää tännekin :)
Ja onnittelut Vilmalle palkankorotuksesta! todella hieno juttu!

Mullakin ollut pari vapaata.
Mun on tehnyt ihan kauheasti mieli kutsua serkkulauma kylään, talo täyteen elämää ja kaikki varapatjat käyttöön. Mun on tehnyt kamalasti mieli tehdä kaikkea mahdollista mitä oli ennen koronaa. MUTTA sitten kuitenkin huomaan kaiken keskellä etteipä mun teekkään mieli sitä sirkusta :shock: Olen vain väsynyt jne. Eikä monikaan asia ole niin kuin ilman koronaa yms. Mulla on ollut enemmän nyt tekemisiä myös vanhempieni kanssa ja kaikkea semmoista jota en nyt jaksa tänne kirjoittaa.
No en siis kutsunut laumaa tänne ja tuskinpa kaikki olisi edes tulleet näinä aikoina. Mutta yks serkuista kutsui meidät syömään lauantaina, matkaa sinne 10km, mutta lähdimme matkaa pyörillä kun oli ihan kohtuullinen sää. Eli viinin voimin söimme, mutta ei mitään övereitä kun piti vielä pyöräilläkin kotiin. Kotona vielä istuin tursottelemassa sohvalla (en kuitenkaan aamuun asti) ja eilenkin illalla join jotakin.
Parempi olisi ollut jättää eilenkin väliin. Mitään krapulaa niistä ei tullut ja vaikka olen nukkunut niin kyllä se uni ei ihan samaa ole kuin ilman noita aineita.
Niin kuin sanot niin kyllä se suurin motivaattori vähentämiseen on se oma olo. Vaikka määrät ei suuria ole niin kyllä se vain elimistössä tuntuu. Miten ihmeessä sitä ennen sitten selvisi vapailta töihin :shock:

Naapureista vähäsen..nauratti tässä joku aika sitten kun oli aurinkoinen viikonloppu niin kyllä niitä päitä alkoi ilmaantumaan sinne aitojen taakse :lol: nyt jokainen vähän pysyy enemmän omilla tonteillaan ettei kukaan sentään keittiöön asti ole tunkeutunut 8) mutta kyllä mies on sanonut, että muutama naapurin mies uskaltautuu jopa pihalle asti välillä kun mä olen töissä. Ehkä tuo mun työpaikka pikkusen pelottaa joitakin 8)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kohti raitHeitiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja SW10 » 5.4.2021 16:58:37

hei Vilma. Ajattelinkin juuri eilen etta sinulla ja muilla menee. Itse muistan etta me molemmat juhlimme vahan liikaa pari vuotta sitten paasiaisena :lol:
Mainitsit etta luit Oman ketjusi nahdaksesi onko edistysta tapahtunut. Hyva idea teen Sen itsekin talla viikolla .
Minun taulukkolaskentaan on tullut paljon punaisia paiva viimeaikoina, nyt kohti vihreytta!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 6.4.2021 08:29:15

Olipas tosi kiva kuulla teistä, kaverit!

Aika on todella kummallinen käsite. Pääsiäisen 4 päivän vapaa meni samaan aikaan tosi nopeasti, mutta tuntui myös paljon pidemmältä kuin 4 päivän vapaa. En osaa oikein selittää mitä tarkoitan, siksi se niin kummallista onkin. Päivät meni vauhdilla, mutta sitten kuitenkin olo on kuin olisi ollut yli viikon poissa töistä.

Juotua tuli, reilusti yli virallisten suositusmäärien. Mutta kuitenkin niin, että krapulaa ei tullut, eivätkä yöunet häiriintyneet. Voi kun tietäisi mistä tuokin johtuu, kun ryypiskelymäärät ovat minulla aika vakiot. Niin isot, että en niitä täällä kehtaa paljastaa, mutta pointti on, että ei ne juurikaan vaihtele ja silti joskus tulee ihan hirveä krapula sekä henkisesti, että fyysisesti ja yöunet menee moneksi yöksi. Ja joskus taas näin, että heti kun lopettaa on sellainen olo kuin mitään ei olisi juonutkaan. Elämä on outoa!

Tuli siis ryypiskeltyä perjantaina ja lauantaina. Ja molempina enemmän tai vähemmän koko päivä. Perjantaina ensin kyllä kävin upealla 2 tunnin kävelyllä heti aamusta. Aamun hetki on keväällä parasta. Luonto heräili; joutsenia, kurkia, sorsia, kyyhkysiä ja mitä lie muita vesilintuja lenteli. Kettuja ja pupuja jolkotteli ympäriinsä ja tuuli oli vielä ihan tyyni. Tällaisten aamujen takia kannattaa suurin osa aikaa olla juomatta.
Iltapäivällä sitten korkkasin ja tissuttelin siihen asti kunnes alkoi nukuttamaan joskus ehkä yhdentoista maissa. Lauantaina oli ihan pirteänä hereillä puol kasilta. Silloin en vielä korkkia narauttanut, mutta kun naapurit poikkesivat puolilta päivin niin itsekin avasin viinipullon. Ja taas sitten nukahtamiseen asti jatkoin.

Sunnuntaina ei ollut krapulaa, mutta ihan huvikseni hörppäsin pullon pohjat siinä kun tein aikaista lounasta. Mutta ei tullut hinkua lähteä ostamaan lisää. Jos olisi ollut kotona juomaa niin uskon, että olisi tullut juotua, mutta onneksi ei ollut. Siitä varmaan olisi sitten jo seurannut kamala olo. Nyt tuo yksi drinksu teki vaan hetken hilpeän tunnelman ja loppu sunnuntai meni ihan vaan sitten normisti telkkua katsellen ja kirjaa lukien.

Mieskin meni aika maltillisella linjalla ja samalla tavalla loppui häneltä juomat sunnuntaina. Taisi kyllä olla muutama vielä jäljellä ja parit oluet, mutta iltapäivällä hänekin juomat ehtyi. Joten hänkin näytti ihan reippaalta eilen.

Harmi, että vika vapaapäivä oli niin kamala kelin puolesta. Vettä ja räntää satoi kauhean myrskytuulen kera. En viitsinyt lähteä lenkille, vaikka yleensä en anna kelin häiritä. Nyt kuitenkin skippasin. Käytiin sen sijaan vähän ajelemassa ja ostettiin grilliruokaa autoon. Kun ei pääse ravintolaan pitää mennä tuolla tavalla ulos syömään :lol:

Oli kaikin puolin oikein mukava pääsiäinen. Pitkälti siksi, että ei tosiaan tullut mitään ikäviä jälkiseurauksia juomisesta ja miehen kanssa pysyttiin sovussa. Nyt sitten ihan levänneenä töissä. Joskin kissat herättelee aamuisin. Toinen haluaa ulos viiden aikaan ja toinen sitten ulkona käytyään tulee herättämään vähän ennen kuutta. Siinä ne viimeiset 1,5 tunnin unet vähän kärsii. Mutta on ne kisut niin söpöjä.... :D

Vilmasto, helppo ymmärtää, että olet väsynyt. Työsi on muutenkin aika kuluttavaa eikä tämä aika sitä helpota. Tosi hienoa, että kuitenkin nykyään alkon käyttö ei tee työstä entistä rasittavampaa. Ihailen sitä kuinka nykyään osaat lopettaa juomisen "kesken". Tosi hienoa!

Onneli, minulla ei ole suunnitelmissa ihan noin vanhaksi töitä tehdä, vaikka mistä sen tietää. 15 vuotta sitten olin ihan varma, että en ikinä kestä töissä 55 vuotiasta pidempään, mutta nyt kun tuo ikä on tänä vuonna täyttymässä niin en osaisi kuvitellakaan jääväni eläkkeelle. Voisin toki lottovoiton tullen nämä hommat lopettaa, mutta johonkin kyllä aikaani ja osaamistani käyttäisin. Tuntuu vaan vähän vaikealta kuvitella, että kukaan pitäisi minua kauhean uskottavana tässä työssä enää 68 vuotiaana, mutta eihän sitä tiedä miten "seniors rule" siinä kohtaa maailmaa :lol: :roll:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 6.4.2021 09:10:15

Hei!

Pääsiäinen meni oikein mukavasti. Poika tuli käymään ja nuorin lapsista asuu viime hetkiään kotona. 2,5 viikkoon en ole alkoholia juonut, vaikka vapaapäivinä se olisi mahdollista ollutkin. Tällä hetkellä olotila on mitä mainioin, työväsymystä toki tauko viinasta ei poista.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.4.2021 08:27:20

Taas ollaan maanantaissa. Aika rientää kauheaa vauhtia. Ja kai se kevätkin etenee, vaikka ei ihan joka päivä siltä tunnu. Lauantaina olin ystävän kanssa kiertämässä Helsingissä merenrantoja. Kun sovimme lenkistä ja sen paikasta niin molemmat varmaan näki mielessään kauniin auringonpaisteen ja lintujen liverryksen. Mutta nyt mentiinkin hirveässä myrskytuulessa ja kaikkia mahdollisia asioita satoi vaakatasossa niin ettei eteen välillä nähnyt. Oli kuitenkin kivaa kävellä juuri tuon ystävän kanssa ja on meren ranta myrskyssä aika upea. Onneksi nykyään valmistetaan aika mukavia vedenpitäviä vaatteita. Sitä myös ihmeteltiin, että on se hienoa, kun voi muutaman kilometrin päässä pääkaupungin keskustassa kävellä kilometritolkulla rakentamatonta rantaa. Mutta joskus kyllä pitää päästä samoja polkuja tallaamaan siinä auringossa. Meinaan viimeksi kun olin tuolla samalla alueella kävelemässä oli kauhea talvimyrsky :D

Kurvasin sitten Alkoon kotimatkalla, vaikka olin muka sopinut itseni kanssa viettäväni raittiin viikonlopun. Nyt on tullut luvattoman paljon tissuttelu viikonloppuja tähän alkuvuoteen. Eikä ikävä kyllä ole edes kauhean huono omatunto niistä, kun ei ole ollut mitään ylilyöntejä. Mutta terveyden ja etenkin painon kannalta pitäisi kyllä saada enemmän "vihreitä" viikkoja taulukkooni.

Positiivista on kyllä se, että on ollut aika paljon ylimääräisiä vapaapäiviä tämän talven ja kevään aikana, kun olen pitänyt vanhoja lomia pitkinä viikonloppuina ja ne on kaikki olleet raittiita. Joka ikiseen ylimääräiseen vapaapäivään olen herännyt täysin freesinä eli en ole edeltävänä iltana juonut, on vapaa ollut maanantai tai perjantai. Ja ne ihanat aamut ovat saaneet aikaiseksi sen, että tiedän näin toimivani jatkossakin. Jotain oppia on siis vuosien varrella kertynyt.

Nyt täytyy panostaa kiireiseen työviikkoon. Onneksi sekin alkoi krapulatta jo pari tuntia sitten. Ihanaa viikkoa kaikille vähentelijöille ja tietysti lopettajille myös, paistakoon kevät aurinko siellä missä oot 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 27.4.2021 08:24:56

Töissä kävi mielenkiintoinen ja vähän pysäyttävä tapaus. Kolleega irtisanottiin perimmäisenä syynä alkoholin käyttö. Ei tietenkään ollut mikään yksittäinen tai lyhyt aikainen tapahtuma, mutta meille tiimikavereille tuli ihan yllätyksenä. Me emme ole toistemme kanssa mitenkään päivittäin tekemisissä, kun jokaisella on omat hommansa. Mutta niillä kerroilla kun hänen kanssaan olin yhteyksissä en huomannut mitään. Kuulin kuitenkin, että oli yhä useammin alkanut toistumaan se, että iltapäivän viimeisissä palavereissa häntä ei näkynyt (vaikka olisi ollut palaverin kutsuja) ja joillain kerroilla oli osallistunut selkeästi päihtyneenä.

En häntä tunne mitenkään hyvin, mutta koska on kyseessä noin itseni ikäinen ihminen niin veikkaan, että alko taustaa on vähän kauempaakin. Olisi aika helppo kuvitella, että tämä koronan mukana tuoma etätyö hänellä luisua nopeutti. Se kun on niin helppo ajatella, että ei kukaan huomaa jos siinä päivän mittaan pikkaisen naukkailee. Ja mehän kaikki täällä tiedetään kuinka helposti tuollaisesta tulee tapa => riippuvuus.

Tämä oli hyvä muistutus minulle: kiinni voi jäädä jos kuvittelee, että töitä voi hoitaa humalassa / krapulassa. :shock:

Minulla on välillä hirveä "tarve" eli halu juopotella 2 päivänä peräkkäin. Ja koska tiedän, että siitä voi seurata sellainen krapula, että työt ei hoidu niin olen päättänyt, että tuollaisia saa tapahtua vain, kun sitä seuraa ylimääräinen vapaa. Eli esim vappuna olen päättänyt, että jos mieli tekee niin voin juoda sekä lauantaina että sunnuntaina. Maanantai ja tiistai ovat vapaapäiviä joten työt ei häiriinny, vaikka kroppaani tuolla tavalla kiusaisinkin.

Olen jo kauan sitten päättänyt, että en ryssi työtäni alkoholin takia, mutta ihan hyvä saada joskus konkreettinen muistutus asiasta. Vaikka en tietenkään tuolle työkaverille mitään tällaista olisi toivonut. Toivottavasti hän hakeutuu apuun, edes tällaiseen vertaistukeen.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 5.5.2021 08:32:38

Niinhän siinä (taas) kävi, että ei riittänyt kahden päivän juopottelu. En tiedä millä saisin kaverit uskomaan, että eivät toisi tuliaisina alkoholia. Omat juomat riitti hyvin lauantaille ja sunnuntaille, kuten suunniteltua. Mutta sitten ne kaikki ylimääräiset maistui maanantaina. Minullahan oli pari ylimääräistä vapaapäivää, joten työt eivät kärsineet eikä ollut mitään suunnitelmia joita olisi pitänyt muuttaa, mutta kyllähän tuolla tavalla vapaapäivä menee hukkaan. Vaikka kyllähän meillä kivaakin oli, mies oli myös vapaalla. Se oli muuten jotenkin vitsikästä, että kun päätettiin lähteä ravintolaan syömään niin ei saatu ruoan kanssa viiniä kun kello oli jo vartin yli 5. Ruokaa kuitenkin sai vielä seiskaan asti. Mitenköhän se 2 tunnin tarjoilukielto meitä koronalta suojeli :shock: .

Tänään ei onneksi ole mitään krapulaa, mutta kyllähän yöunet kärsi niin, että väsyttää kauheasti. Tosi tyhmää, kun töitä olisi enemmän kuin ehdin tehdä. Mutta tällä tavalla kai se riippuvuus aina silloin tällöin tulee esiin. Juominen jatkuu niin kauan kuin juomaa on jäljellä. Joskin kyllä vappupäivänä kun ystävät oli meillä tuli juotua tosi vähän. Kaadoin ekan viinilasillisen vasta kun ekat ystävät saapuivat. Ja koska kaikki rouvat olivat autoiluvuorossa ei tullut sitten minunkaan kiskottua kaksin käsin. Pidin välillä ihan huomaamattani pitkiäkin taukoja ilman lasia. Ei siis ollut sunnuntainakaan mitään tarvetta tasottaville, mutta koska oli itseni kanssa ”sopinut”, että juopottelen niin ”pakkohan” se oli.

Nyt voisi kyllä pitää parin viikon tauon. Turhan paljon on tullut lauantai juopottelua huhtikuulle ja nyt sitten vielä tällainen 3,5 päivän ryypiskely päälle. Ei kauhean terveellistä.

Toivottavasti porukalla oli hauska vappu eikä pahempia ylilyöntejä käynyt :P .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 7.5.2021 09:03:10

Vaikka vapun venähtänyt juopottelu ei jättänyt varsinaista krapulaa jälkeensä on se pakko huomata, että tässä iässä ei täysin selviä ilman fyysisiä haittoja, jos juo enemmän kuin 1-2 päivää. Tavallaan harmi huomata tässäkin asiassa, että kroppa iän myötä pettää etenkin jos siitä ei pidä huolta. Mutta sinänsä hyvä, että nuo pienet vaivat herättää ymmärtämään, että isoa vahinkoa varmaan piilossa tapahtuu, jos tuota toistaa liian usein.

Yöhikoilua on esiintynyt tällä viikolla runsaasti. Siitä en kyllä aina ole varma milloin on alkon aiheuttamaa ja milloin tämän iän, sitä kun esiintyy myös raittiina kausina. Mutta yksi tosi selkä haitta nykyään on ihon ja silmien kuivuminen. Useaksi päiväksi jää sellainen olo, että iho kiristää vaikka kuinka voitelisi ja silmät kirvelee ja kutisee rutikuivina. Tiedän, että alkoholi kuivattaa elimistöä, mutta erikoista kun vaikutus kestää useamman päivän. Nykyään myös helposti alkoholista puhkeaa ruusufinnin punoitus leukaan, etenkin jos samaan aikaan saa aurinkoa.
Yleinen vetämättömyys / huvittamattomuus on myös vaivannut tällä viikolla. Ei mikään ekstra ole innostanut töiden jälkeen. Ja vatsa ärtyy tietysti heti kun pidempään juo. Refluksi pahenee ja muutenkin tulee kaikenlaisia kivistyksiä.

Kaikki tuo siis muistutuksena itselleni, kun seuraavan kerran ajattelen, että maistuisi enemmän kuin päivän kerrallaan. Ihan sata varmasti se aika taas koittaa, mutta jospa niitä edelleen saisi harvenemaan ja joskus sitten vaikka kokonaan loppumaan.

Nyt tiedän, että viikonloppu mennään raittiina. Ei yhtään huvita ajatus päihtymisestä eikä alkoholin mausta. Oikein fiilistelen kuin saan vaan levätä. Töitä on ollut viimeiset pari viikkoa suunnilleen enemmän kuin koko alkuvuonna yhteensä, joten lepoa tarvitsen. Ja ulkoilua, kunhan vielä vähän lämpenisi.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 17.5.2021 07:43:47

Viime viikko oli jotenkin todella ihana. Iso syy näihin tunteeseen oli kelissä, kesän lämpötilat tuntui upealta. Mutta muutenkin viikko oli kyllä hieno ja uskon, että pitkältä johtui siitä, että se alkoi raittiin viikonlopun seurauksena. Oli siis hyvä ja levännyt olo maanantainta, siitä on hyvä käynnistää viikko. Tiistaina tein kevään ensimmäisen varhaisaamun lenkin. Näin kauan sitä tuli pantattua kun oli niin koleita aamuja. Kannatti lähteä. Tällaisenkin kaverin siellä näin ja sain seurailla sen touhuja pitkän aikaa:
Kuva

Tiistaina ei vielä vihertänyt niin kuin nyt. Mutta oli ihana auringon paiste ja lämpö tuloillaan jo kuuden jälkeen aamulla.
Torstai oli vapaa niin kuin kai suurimmalla osalla toimistotyöläisistä. Se oli viikon paras päivä. Ja taisi olla lämpiminkin. Herättiin miehen kanssa molemmat tosi aikaisin. Edellinen ilta vietettiin kuin mikä hyvänsä arki ilta eli aikaisin nukkumaan selvin päin. Joskus oli sellainenkin aika, että ilman muuta olisin korkannut kun seuraava päivä on vapaana. Nyt en missään nimessä halunnut vaarantaa kevään ekaa pidempää pyörälenkkiä.
Lähdin liikkeelle puoli kympin maissa ja oli jo niin lämmin, että ihan hellevaatetuksella pärjäsi. Upea aamu kun oli vielä aivan tyyntäkin ja tosi hiljaista. Vain linnut pitivät meteliään. Poljin pieniä maalaisteitä, joita täällä pääkaupunkiseudun kupeessakin riittää. Ihastelin vaalean vihreitä hiirenkorvia puissa ja joka paikkaan puhjenneita kukkia: valkovuokkoja, voikukkia, rentukoita ja kevätesikoita. Se tunne mikä oli etenkin lenkin alussa lähenteli jo jotain hurmoksellista riemua. Mieli teki nauraa ääneen. Eli hymy korvissa fillaroin :D .
Olin liikkeellä sähköpyörällä, joten lenkistä ei tullut liian raskas. Mutta ensimmäiset 30 km käyttelin avustusta tosi säästeliäästi ja annoin pulssin nousta oikein kunnolla ylämäissä ja reidetkin sai kunnon jumppaa. Sitten alkoi kroppa vähän väsymään ja seuraavat 10 km poljin enemmän avustusta mäissä käyttäen ja ihan vikat 10 km menikin sitten jo turbo vaihteella pahimmissa kohdissa. Siinä kohtaa alkoi takapuoli olla aika tohjona ja olo hieman epämukava. Mutta edelleen nautintoa sähköpyörällä ajaa. Upea lenkki! Ja loppupäivä meni sitten mukavasti kotipihassa vähän puuhastellen ja kirjoja lukien terassilla.

Perjantai oli vapaapäivä ja meni asioita hoidellessa ja iltapäivällä uima-allasta pesten. Siinä kohtaa oli vähän huonotuulisuutta ilmassa ellei ihan raivoakin, kun altaan pohja oli kevään aikana täysin kuivunut ja kaikki lika siihen jämähtänyt niin, että jouduin hulluna harjalla hinkkaamaan. Mutta kun sain sen valmiiksi sain psyykattua huonon tuulen pois ja viikonloppu alkoi ihan mukavasti. Perjantaina kävin Alkossa, vaikka olin ajatellut jättää sen lauantaihin. Kuitenkin hyvin maltilla siinä illan mittaan muutaman tissuttelin ja aikaisin taas kaaduin sänkyyn. Onkohan minusta tulossa vanhus kun nykyään menen nukkumaan jo kympin aikaan illalla ja herään itsestään jo kuudelta vapaapäivinäkin :shock: Lauantai oli sitten siivouspäivä ja muutenkin sellaista pientä puuhastelua kotipiirissä. Peppu oli vielä sen verran hellänä, että en lähtenyt uudelle pyörälenkille. Loput alkon ostokset tuli kulutettua siinä päivän aikaan. Määrä oli suuri, mutta humala ei. Siinä mietin, että ilmankin olisin selvinnyt, mutta kummasti se helpottaa henkistä olotilaa silloin kun mieskin juo. Miehen juominen ei aiheuta himoa juoda vaan sen, että juomalla siedän häntä helpommin. Ja nyt meni lauantai ihan mukavasti, hän oli aika vähän rasittava.
Eilen ei onneksi ollut mitään krapulaa. Sen ilmaantumistahan ei pysty ennustamaan millään muulla kuin olemalla juomatta. Sunnuntaina takapuoli kesti jo vähän lyhyemmän lenkin fillarilla. Poljin taimitarhalle katsomaan onko heillä tomaatteja ja kurkkuja ja kun oli niin ostin ne ja kävin sitten myöhemmin iltapäivällä autolla noutamassa. Mukaan tarttui myös amppelimansikka, jossa oli jo ekat marjat. Ja pari kukka-amppelia myös. Muuten en vielä uskalla kesäkukkia laittaa, kun halla on mahdollinen edelleen. Enkä eilen olisi jaksanut siihen rumbaan ryhtyäkään. Se on vähän isompi urakka niillä kukkamäärillä mitä aina laitan.

Tänään heräsin ihan pirteänä kuudelta. Kiitos eilisen täysin selvän päivän. On oikein hyvä olo aloittaa tämä viikko ja toivon, että tulee yhtä ihana kuin viime viikosta, vaikka nyt ei mitään ylimääräisiä vapaita olekaan tiedossa. Mutta muuta hauskaa pitäisi loppuviikosta olla, siitä lisää myöhemmin...
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 24.5.2021 13:45:21

Älä lue tätä, jos taistelet lopettamisen / vähentämisen motivaation kanssa!

Meinaan vaan itselleni laittaa tänne muistiin miksi edelleen juon alkoholia. Lauantaina uhmasimme koronaa ja kokoonuimme naisporukalla. Vietimme todella hauskan ja aurinkoisen päivän kaupungilla visaisten tehtävien ja herkullisen ruoan parissa. Juomaa myös kului, alkoholipitoista. Ja se tuntui tosi hauskalta. Ennenkin olen saman täällä sanonut, tämä on se tapa millä minun mielestä alkoholia voi käyttää jos siitä ei halua luopua. Hauska sosiaalinen tapahtuma jossa kukaan ei humallu liikaa eikä kukaan osallistu vaan juodakseen. Jos tapanani olisi juoda vain tällaisissa tilanteissa en kirjoittelisi täällä, mutta harmi vaan näin ei ole. Mutta nyt muistelen ilolla tuota päivää taas pitkään ja harmittelen, että koronan takia ei liian usein voi tuollaista harrastaa. Kauhean piristävää kun saa viettää aikaa samanhenkisten ihmisten kanssa ja nauraa itsensä tärviölle :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kedonkaunhein » 24.5.2021 20:42:20

Hei Vilma1966,

Halusin vain tulla kertomaan, että tämä sinun ketjusi on aivan mahtava. Olen lukenut sen aivan alusta ja odotan aina uusia tekstejä. Kirjoitat siten, että tunnelman, maisemat jne voi melkein kuvitella! Olet myös onnistunut tavoitteessasi vähentää aivan loistavasti. Mukavaa kesän alkua sinne :)
kedonkaunhein
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 26.5.2021 08:06:03

Kiitos Kedonkaunein (unohdetaan se h sieltä välistä :wink: ), oli piristävää kuulla, että juttuni jota kuta viihdyttävät. Tykkään tosi paljon kirjoitella ja monesti mielelläni kuvaisin asioita huomattavasti enemmänkin, mutta jotenkin sitä ei täällä halua ihan kaikkea itsestään paljastaa. Vaikka ovathan nämä minun juttuni sen verran yksityiskohtia sisältäviä, että varmasti tutut tunnistavat jos tänne osuvat. Jokin filtteri sitä vaan on kuitenkin päällä.

Tänään ei ole niin kauhean pirteä olo. Pari huonosti nukuttua yötä takana. Niska taas kerran kiusaa, kipuilee pahasti enkä tiedä tuleeko se itse niskasta vai olkapäästä. Lisäksi taas yöhikoilua esiintynyt, hormoonit siis hyrrää. Mutta ei anneta väsyn viedä iloa työpäivästä. Täällä on kuitenkin pääasiassa kivaa. 1,5 viikon kuluttua entinen kolleegani, nykyinen ystäväni, aloittaa meillä ja pääsen häntä perehdyttämään, tosi hauskaa.

Huomenna ja perjantaina on jälleen lomaa. Kauheasti tällaisia pitkiä viikonloppuja on, kun ei ole pitänyt sitä normaalia pidempää talvilomaa. Yleensä kun meillä on tapana talvella lähteä jonnekin 2-3 viikoksi, mutta nyt tietysti jäi väliin. Tarkoitus oli lähteä huomenna pyöräretkelle ja tulla perjantaina takaisin kotiin. Mutta saa nähdä pääsenkö lähtemään. Jos on tosi sateisen näköistä huomenna jätän retken väliin. Ei vastaa mun ajatusta rentouttavasta pyöräretkestä, jos naamaan tulee vettä niin, että eteen ei näe ja niskasta valuu kylmä noro selkään. Pyöräilyn pitää olla hauskaa, joten teen sitä vain ilman sadevaatteita :lol: Mutta en ole ihan täysin vielä heittänyt toivoa, katsotaan aamupäivällä miltä näyttää. Noin 150 km olisi tarkoitus kahdessa päivässä polkea ja viettää välissä yksi yö hotellissa sekä tietysti käydä herkuttelemassa jossain hyvässä ravintolassa.

Jos ei retki toteudu niin sitten täytyy varmaan tehdä vähän hommia kotona. Aina on kaikkea pientä hommaa mitä siirtää eteenpäin. Ja 4 vapaapäivän aikana joka tapauksessa täytyy laittaa kesäkukat. Ja lorvimaan pitää tietysti myös ehtiä :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 31.5.2021 08:26:29

Pitkä viikonloppuvapaa taas takana. Itselle muistiin: Paras vapaapäivä alkaa pää kirkkaana!

Ja näin alkoikin melkein kaikki vapaapäivät. Pyöräretki jäi toteuttamatta tällä kertaa, koska suunnitellulle reitille luvatiin torstaina sadetta suurimmaksi osaksi päivää. Katsoin vielä aamulla sadetutkaa ja päätin sitten käyttää päivän muulla tavalla. Sainkin paljon kaikenlaisia asioita hoidettua. Perjantaina oli aurinkoisempi päivä niin lähdin muutaman tunnin pyörälenkille. Poljin läpi kansallispuiston todella mäkisen maaston ja sitten asfalttitien kautta takaisin. Sähköstä huolimatta reidet saivat kunnon jumpan. Ja siinä polkiessani tuo muistiin laitettu lause tuli mieleeni. Vapaapäivä on paljon mukavampi aloittaa, kun ei ole mitään edellisillan promille häivettä veressä.

No, tuli kyllä tälläkin vapaalla juotua ja eilinen aamupäivä olikin sitten huomattavasti veltompi. En meinannut saada millään itseäni käyntiin. Väsytti kauheasti, alko varmasti sotki yöunien laadun. Vaikka ei ollut mitään kunnon krapulaa oli sellainen vetämätön olo. Onneksi puolen päivän aikaan ryhdistäydyin ja meni purkittamaan loput kesäkukat. Siinä meni pari kolme tuntia ulkoilmassa ja sen jälkeen olo oli palautunut normaaliksi.

Onneksi ei ollut eilen mitään juotavaa jäljellä. Olen ihan varma, että olisi mennyt vaikka tasoituksen tarvetta ei ollutkaan. Se kun vaan "olisi ollut niin kivaa". Kuulostaa ihan idioottimaiselta mutta lauantai iltana join viimeisetkin pois, vaikka jo väsytti. Olisin ne tietysti voinut kaataa viemäriin, mutta sellainen vanhaa alkkista olisi liikaa kauhistuttanut :lol: :roll: , joten päätin tehdä itselleni palveluksen ja hörppäsin ne pois. Painoin kyllä mieleen minkä verran oli ns liikaa juomaa, jotta seuraavalla kerralla muistaisin ostaa sen verran vähemmän. Kun tuo itsekuri on niin olematon niin parempi huolehtia, että sunnuntaisin ei ole mitään kiusauksia tarjolla. Nyt on paljon mukavampi olla töissä, kun on raitis päivä takana.

Nyt on sellainen kutina, että tästä tulee hyvä viikko. Lämpöä pitäisi vihdoin tulla kesäkuun myötä. Ohjelmassa on työn lisäksi aika paljon liikuntaa ulkona ja uima-altaan vesi varmaan lämpenee viikonloppuun mennessä uimakelpoiseksi.

Toivottavasti viikko on hyvä kaikille Plinkkiläisille! Omenapuut on nyt kauneimmillaan
Kuva
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 4.6.2021 08:20:20

Kyllä tämä hyvä viikko on ollutkin, kuten ennustelin. Ihana sää hellii pääkaupunkiseutua ja luonto laittaa parastaan. Liikuntaa on tullut harrastettua runsaasti. Työpaikka tarjoaa ulkojumppaa pari kertaa viikossa juhannukseen asti, pakkohan se oli lähteä mukaan. Ja keskiviikkona tein pitkän reippaan kävelylenkin ystävän kanssa ihastellen upeaa vihreyttä ja kukkia. Reitillä tuoksui kielot välillä aivan huumaavan voimakkaasti.
Viikossa huonoa on ollut vain se, että unet ovat olleen aivan syvältä tällä viikolla. Iltaisin nukahtelen tv:n ääreen, mutta kun siirryn sänkyyn uni karkaa ties minne. Ilmeisesti sen verran elämässä stressiä, että ei saa aivoja suljettua illalla. Siinä telkkarin edessä se onnistuu, mutta makkarin hiljaisuudessa lähtee aivot taas käyntiin. Töitä on paljon, mutta ne yksin ei tuota saisi aikaan. On omassa elämässä yksi projekti meneillään mikä on vähän aiheuttanut hammasten kiristelyä. Ilmeisesti nuo yhdessä sitten vaikuttavat siihen, että en osaa illalla rentoutua. Siinäkin ikä on muuttanut asiaa. Ei vielä 10 vuotta sitten tämä stressi määrä mitenkään vaikuttanut uniini. Mutta kuulemma iän myötä ns resilienssi heikkeneekin yleensä. Onneksi kohta tuo oma projekti on valmis.

Tänä aamuna heräsin taas liian vähien yöunien jälkeen ja päätä särki. Olin illalla päättänyt, että lähden lenkille heti aamusta. Olisi siinä jomotuksessa ollut helppo muuttaa mieltä, mutta aurinkoinen metsä onneksi veti puoleensa niin, että lähdin liikkeelle. Nappasin pari buranaa ja tein lyhyen, reilun puolen tunnin palauttavan kävelyn metsässä. Siellä oli niin kaunista, että kaikki stressit ja päänsäryt unohtui. Olisin voinut jäädä sinne vaikka kuinka pitkäksi aikaa, ainoa mikä pakotti liikkumaan rivakasti kotia kohti oli hyttys parvet. Muuten metsä oli täydellinen. Tässä muistoksi siitä pari kuvaa.
Kuva
Kuva

Edessä helteinen viikonloppu. Terveellisintä olisi varmasti viettää se raittiina, mutta veikkaan, että lauantaina on jonkin sortin tissuttelua luvassa. Kotitöiden, kaupassa käynnin, aurinkolasien metsästyksen ja puutarhatöiden jälkeen on vuorossa grillailua ja ulkosaunan lämmitys. Ne varmasti olisivat mukavaa jonkin alkoholittoman juomankin kera, mutta sen verran riippuvainen edelleen olen, että näihin todennäköisesti yhdistän jotain alkoholipitoista juomaa. Täytyy pitää vaan huoli, että jää tuohon lauantaihin.

Aurinkoista viikonloppua plinkkiläisille, pysykäähän tavoitteissanne!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät