Olet täällä

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

Äänestys päättyi 15.4.2019 17:58:03

murehdit menneitä
6
4%
uskot jumalaan
18
13%
urheilet
15
10%
luet kirjoja
23
16%
kuljet ja katselet
30
21%
pelkäät alkoholismisi palaavan
16
11%
teet vain työtäsi
7
5%
keskityt perheesi etuihin
10
7%
jotain muuta, mitä
19
13%

Ääniä yhteensä : 144

Re: Mitä teet tänään, entinen alkoholisti?

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 23.3.2021 11:12:40

Kevätpäivää! Sanovat että olis ensimmäinen varsinainen sellainen tänä vuonna. Saattaapa ollakin. Vallan mainio ilma, ainakin.
Josko tuosta alkais taas mielikin piristymään. Onhan se -minulla-ollutkin hiukan sellaista ylläpito-olemista tämän loskan ja harmauden ja koronan ja puolittaisen toimettomuuden aikana.

Jos sit taas jotain tekemistä... edes jotain joka päivälle, sellaista josta olisi iloa vielä myöhemminkin. Vaikkei nyt ihan ansiotöitä, niiden suhteen riittänee sellainen niukempikin annostelu, kunhan joku pieni riuhtaisu silloin tällöin.

Mutta, jotain siemeniä olen taas ikkunalaudalle purkkeihin laittanut , kirjastosta tarttui taas mukaan joku tumpeloille ja vasta-alkajille tarkoitettu puutarhakirja, perunan ja parsakaalin ja tillin ja mitä niitä peruselintarvikkeita nyt olikaan, pienimuotoisesta viljelyksestä. Se että nimenomaan aloittelijoille tarkoitettu kirja, siksi että enhän minä koskaan ole alkua pitemmälle päässyt. En kai tänäkään kesänä, mutta jos edes vähän jotain -kai se toimettomana ja tylsistyneenä olon voittaa?

Keväistä oloa vaan muillekin!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 28.3.2021 07:37:26

Terveisiä Saunasta ! ja *Vittumaista Tänään-ketjun ääreltä.

*Niinpä, ei ottanut toteutuakseen kellojen siirtämättömyys, eikä varmaan tule toteutumaankaan, koskaan.
En tiedä, kuka tässä tilanteessa voittaa ja kerää hillot vai onko tää vaan tällanen vittuilukeino, joka koskee myös itse päättäjääkin...

Mutta onko sillä kerrassaan mitään väliä. Olen ehtinyt rakkaani syliin näillläkin säädöillä ja koiraa paskattamaan heti aamusta.

Sinänsä en tätä ketjun palstaa tarvitse. Vitutus-käsite on mennyt uusiksi viime vuosina. Vittumaista ei ole edes katkennut käsi. Siitähän parantuu, ainakin jotenkuten ja se vie vain aikaa, jota ei voi käyttää haluamaansa ja on "poissa peleistä" ehkä muutaman kuukauden.

Vittumaista on joutua sotaan, menettää kaikki lapsensa terroristi-iskussa ja nähdä omin silmin, kun pyrstötähti mäjähtää juuri rakentamansa talon päälle. Vittumaista ei ole, että just bygattu hiekkalinna menee rikki äkillisen nousuveden ilmaantumisen takia.
Nousuvesi on ollut täällä miljardeja vuosia ja meri pitää meidät, kelvottoman surkeen ihmislajin, hengissä päivästä toiseen, sillä
n. 70 % hapesta lävähtää ilmatilaan merien välityksellä.

Vittumaista on lajimme katoaminen, vaikka se sen ansaitseekin, vittumaista ei ole "maapallon tuhoutuminen", sehän vain jatkaa matkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan korjattuaan vahingot muutamassa kymmenessä tuhannessa vuodessa, hä `

Kylse se sellanen "asioita vain tapahtuu"-ajattelu on rautaa ja ensi askel on lopettaa turha kiroilu ja
päättää itse, onko jostain tapahtuneesta minulle merkittävää etulyöntiasemaa tulevaan elämään,
sillä vain itse annan valtaa sille, että kiroanko kaiken syvimpään helvettiin vai jatkan valitsemallani rakentamisen polulla,
josta tulee aikojen saatossa vaikuttava valtatie, jota pitkin kuljen yhä enempi tyyneyden vaippaan kietoutuen ja
kohti valaistumisen eri tasoja palaamatta koskaan pahalle haisevien ja rumien kuolevaisten keijohyypiöiden
ja pyryharakkaperseiden merkityksettömiin tavissäpinöihin, eiväthän ne hysteeriset hässäkät tiedä edes olevansa elossakaan.

:arrow:
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja skorpioni » 7.4.2021 17:59:03

Alkoholismi rajoitti niin paljon. En sitä silloin huomannut. Vasta jälkeenpäin, kun ei enää tarvinnut holismia miettiä se avautui omaan näkökenttääni.

Entiset holistit kyllä joskus asiasta sanoivat mutta en minä kuunnellut. Ajattelin että tämä on minun kohtaloni. Ikuinen alkoholisti.

Olin väärässä. Niin väärässä kuin ihminen voi olla. Ei sellaista tuomiota ole kenellekään julistettu. Irti voi päästä kun halua on.

Tänään elän, kohtaan ilot ja surut. Ei ne lopu ihmiseltä kumpikaan. Olen oikeastaan onnellinen mies.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 16.4.2021 12:05:13

Kevättä rinnassa ja mielessä, pursuavaa elämänvoimaa luonto tulvillaan. Puskee itsensä läpi viimevuotisen varisseiden lehtien maton. Se maatuu uuden elämän juurelle. Antaa voimaa kasvuun.
Entinen alkoholismi on maatuva ruskea matto vihreän ja kohta satojen värien kasvuston juurella.
Se voi olla ihmistä karaissut, opettanut, uudeksi muuttuva elämäntapa.
Sillä oli elämässä aikansa ja sen aika on päättynyt.
Uutta elämää nousee aina vanhasta.
Kukkivaa kesää riittää ja elämässä on myös talven lepoaikoja jolloin asiat järjestyvät uutta varten.
Sykleissä me elämme ja niin on hyvä elää. Se on luonnon mukaista.
Nautitaan elämästä, talvi on taas takana ja nyt nousemme uuteen kukoistukseen.

Ei tätä olisi alkoholistina uskonut! Elämä on kaunis.
Suosituksina vilpittömin mielin kaikille jotka vasta ovat jättämässä alkoholismia tai sitä sitä edes suunnittelevat.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 18.4.2021 19:17:37

Mitäpä tässä, tänäänkään. Mitään ihmeellisempiä. Auton pesin. Alkoholismista eroonpääsy mahdollisti myös autoilun, ja se oli minulle aika iso asia. Pakkasin siihen autoon työkaluja melkein niin paljon kuin mahtui. Kun taas huomenna olis vähän työtä, oikein ansiotyötä , tehtävänä.
ruohosipulia laitoin kasvamaan. ja vähän muitakin kasveja.

Tätä palstaa aina joskus silmäilen, mutta siltä näyttää ettei oikein tällaisia eroon ongelmasta päässeitä paljon ole... ei siis oikein juttuseuraa . Tiedän, tarve tälle keskustelulle on suurin silloin kun ongelma, alkoholismi tai jotain sinnepäin, on just kohdalla ja olemassa. Se vaan tahtoo olla niin ettei tässä kun asia alkaa olemaan itsellä jo kaukana menneisyydessä, ole paljon sanottavaa.

Muuta kuin se, että kyllä siitä eroon pääsee, helpommin tai vaikeammin, Kunhan ei luovuta... kyllä se mahdollista jokaiselle on.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 23.4.2021 17:27:19

Takatalvenko vallan tuuppasi?
Räntäräpäskää viskoo silmille.
Ei ole ulkotyöläisen hyvä olla.

Mutta mieli on avoin ja rauhallinen.
Tasapainoa, ainakin mistään aineista riippumattomuutta.
Edes yhdessä asiassa voittajan olo.
Alkoholismi jäi kauas taakse kauan sitten. Kun jätin.

On sekin jotain.
Ei kaikilla ole voittajan oloa siinä yhdessäkään, joku kituu koko ikänsä kun ei jaksa irrottautua kahleesta.

Mutta on niistä monella tietysti muita asioita jotka ovat paremmin, en sillä sano.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lutunen » 24.4.2021 17:02:06

Takatalvi tai ei niin Vappu tulee joka vuosi. Viikon päästä!

Siman laitoin tänään valmistumaan. Jos onkin pakko luopua ulkopiknikistä ystävien kanssa koska korona, terassikäynnistä koska räntää, skumpasta koska päihtymiset jätetty taakse, ilmapalloista koska ne kuuluvat lapsille eikä sovi vakavamieliselle aikuiselle naiselle niin siman ja tippaleivät pidän kevääni tulon nautintona.

Viisi litraa tein. Siitä vien pullot myös parhaille ystävilleni ovat muuten kaupan siman varassa eikä se ole kotisiman veroista. Se tunne että on kotona tehty!

Uskon kevääseen ja kesään. Ne tulevat!
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 27.4.2021 17:23:07

Voinee jo toivotella Vappua, näin muutaman päivän etukäteen.

Pitää taas palauttaa mieliin, että suomessa ensimmäiset työväen vappumarssit marssittiin nimenomaan raittiustunnusten alla.
Sehän tiedostettiin jo silloin että kapakka ei ole ratkaisu ongelmiin, pikemmin siinä rahapussi vaan ohenee , ja jos se ei kovin paku ennestäänkään ollut niin saattoipa tyhjentyä kokonaan.

No, nyt kai taas huudetaan että väärässä on tuo työväenliike aina ollut. Kapakkaelämä ja siihen tilinsä kantaminen, siihen pääomaa sijoittaneiden tukeminen olisi isänmaallisinta mitä joka jeppe nyt voisi tehdä.

En taida silti. Omasta mielestäni olen sen alan sijoittajille aikoinaan ihan tarpeeksi rahaa kantanut. Uskoen että vastineeksi sitten saisin jotain sellaista elämänsisältöä jota ilman olisi kovin tylsää.

Olin kovin väärässä. Mutta mitäpä siitä. Maksettu on oppirahat.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 1.5.2021 07:32:06

HAUSKAA VAPPUA, KANSALAISET! KLARA VAPPEN, MEDBORGARE!

Koronavappu 2 sujuu toivottavasti kaikilla mukavissa merkeissä, ilman krapulaa tai muita ikäviä olotiloja. 8)
Samalla toivotaan tietysti, että tämä olisi viimeinen koronavappu. Kävimme eilen iltapäivällä työkavereiden kanssa ulkona istuksimassa, ja Helsingissä oli ainakin alkuillasta paljon iloista fiilistä. Rajoitusten pieni höllentyminen ja aurinkoinen sää oli saanut kansalaiset juhlamielelle ihan positiivisen näköisesti. Ei liikaa päihtyneitä eikä ördäystä, mutta hyvää meininkiä kyllä.
Turverekkojen aiheuttama häiriökään ei yltänyt Kallioon asti. :D

Niin siis, onhan sitä muitakin puheenaiheita viime aikoina ollut kuin korona. Tuli mieleen yksi vanha sanonta Kepusta, mutta kyllä nyt koko hallituksella on hieman peiliin katsomisen paikka, kun taiteesta ja kulttuurista leikataan kymmeniä miljoonia euroja tulevina vuosina. :shock: Ja rahat siirretään ilmeisesti turpeen tuottajille.
Pääsyyllinen tähän on tietysti Saarikko ja kepu, mutta kaikkiaan kyseessä voi olla nykyisen hallituksen pahin kämmäys tähän mennessä. Yritä tässä nyt sitten yhden hallituspuolueen kuntavaaliehdokkaana selittää ihmisille, että kyllä mää ite oikeesti oon kyldyyrin puolella ja jonkinlainen taiteilia itsekin, eh eh, ja kyllä kuulkaas persut/kokoomus/kd olisi kohdelleet kulttuurialaa vielä karummin.
Kertoohan nuo budjettiratkaisut siitäkin, että miksi niistä väännettiin kellon ympäri viikon ajan, ja lopulta itsepäisin saa tahtonsa läpi. Ihan niin kuin itsekäs aviopuoliso, joka uhkaa ottaa eron aina kun ei saa tahtoaan läpi.

Nyt minä juon kahvia ja syön sipsejä. Aika kummallinen aamiaisvalinta, mutta ehkä tämä ruokavalio päivän mittaan paranee. Eilen oli töissä munkkeja, nam. Ei vadelmamunkkeja (ainakaan montaa : ) vaan munkkirinkilöitä.
"Munkin tunteet on huomioitava", sanoi munkki.

Vappu olkoon koko kansan hyvän mielen juhla. Ja jätettäkööt pois ikiaikaiset kinat siitä, että onko se nyt työläisten vai opiskelijoiden juhla, kun se on sekä että. Ja kaikkien muidenkin.
Oma sydämeni on tietysti erityisesti nuorten ja opiskelijoiden puolella, sillä heidän on tulevaisuus. :idea:

Kuva
Kuva vuodelta 2019, ajalta ennen koronaa.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 9.5.2021 17:46:07

Vappu oli ja meni. Hiljaisesti. Ei levitetty koronaa.

Mietin minne entiset alkoholistit täältä häipyvät? Täällä on jotenkin lamaannuttu ja vaivuttu ongelmakeskeisyyteen?
Tiedän että kun omalla kohdalla asia on selvitetty, ei ole tarvetta siitä enää keskustella. Ei yksilötasolla eikä edes yleisesti elämäntapaa miettien.
Silti eikö juuri entisten alkoholistien esimerkki ja ymmärrys ja tieto siitä että sen voi taakseen jättää ja löytää elämästä niin paljon muuta iloisempaa ja mielenkiintoisempaa olisi tärkeää myös heille joilla alkoholismi vielä elämää rajoittaa?

Vai olenko aivan väärässä ja tänne kuuluukin vain keskustelu silloin kun vielä ollaan alkoholisteja?
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.5.2021 00:17:44

Kyllä minun mielestä kannustavaa on kertoa miten ihmiselle käy kun hän irtaantuu alkoholista.
Mitä kuuluu arkipäivään ilman alkoholia? Onko se tuskastuttavan piinaavaa vai onnellista elämää?

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 15.5.2021 15:32:22

Minun mielestäni elämän onnellisuus on kiinni niin paljon muista asioista kuin siitä, juoko alkoholia tai ei.
Tietysti sairaudet ja sairastaminen vähentävät onnellisuutta, ja sairauksiin kuuluu myös päihderiippuvuus. Se onkin ongelma, joka haittaa elämää kaikilla tasoilla, voi invalidisoida ihmisen ja tehdä elämästä muutenkin surkeaa.

Onnellinen elämä on monia asioita: se on hyviä ihmissuhteita, hyvää tekemistä, elämän sisältöä, tunnetta siitä että elämällä on tarkoitus. Onnellinen elämä on sitä, että on mukavaa herätä aamulla uuteen päivään.
Onnellisuus ei ole kaikkien ongelmien tai vaikeuksien poissaoloa. Jos Suomi määritellään onnelliseksi maaksi, se ei tarkoita, etteikö mitään ongelmia koko maassa olisi. Onnellisuus ei ole jatkuvaa euforiaa tai kaikkien ongelmien puuttumista, vaan pikemminkin merkityksellisyyden tunnetta, tyytyväisyyttä ja optimismia.
Onnellisuus on sitä, että vaikka joskus menisi huonosti, on kuitenkin tunne siitä että voi vaikuttaa omaan elämäänsä.

Minulle merkitystä omaan elämään antavat työ, kirjojen kirjoittaminen, harrastukset, ystävät. Tuskallisista riippuvuuksista irti pääsy mahdollistaa sen, että voin elää noiden hyvien asioiden kanssa. Riippuvuuden poistuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nuo kaikki hyvät asiat olisivat itsestäänselvyyksiä raittiinakaan. :idea:
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 29.5.2021 18:34:33

vadelmamunkki kirjoitti:Minun mielestäni elämän onnellisuus on kiinni niin paljon muista asioista kuin siitä, juoko alkoholia tai ei.

Tuosta olen samaa mieltä.

Onnellisuus kai riippuu kokonaisuudesta. Täysin murheetonta ihmistä en ole vielä tavannut, liekö olemassakaan.

Tuo juopotteluasia... ei siitä ongelmiin apua ole, eikä se ainakaan yksinään taida olla ketään onnellisemmaksi tehnyt. Mutta eipä taida onnea löytyä ongelman paisuttelustakaan, mittaansa suuremmaksi tekemisestä. Siinäjän voi käydä niin että kun oikein hehkuttaa niin alkaa uskomaan että enhän minä tälle mitään voi, tämä on minun ristikseni jostain ylhäältä määrätty, tämä nyt sitten minua seuraa loppuikäni, vaanii ja väijyy, iskee jos hetkeksikään rukoilemasta herpaannun... elä siinäkin sitten vapaata ja huoletonta elämää.

Mutta että mitä tähän päivään kuuluu? Minulla, yhdellä meistä entisistä ongelmakeskeisistä murehtijoista?

Töissä olin muutaman tunnin, näin lauantainakin. Kun oli sopivan kaunis päivä ja mukavaa hommaa. Ajelin pahasti päryyttävällä
pehmustetulla istuimella varustetulla ruohonleikkurilla ihan siihen asti kun kyllästyin ja jätin loput voikukkineen ja horsmineen, vuohenputkineen ötökoiden riemuksi kasvamaan. Ruohoja keräilin iltapuhteella. Nokkosia, maitohorsmaa, ruohosipulia, lipstikkaa, niistä sopan keittelin. Vähän voita, vehnäjauhoja, maitoa, ripaus suolaa, ei se muuta tarvinnut. Lähinnä koristeeksi pari keitettyä kananmunaa. Aterian hinta euron tai kaksi. Se maito maksaa, heh.

Olen oikeastaan elämääni aika tyytyväinen mies.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 4.6.2021 16:04:02

Täällähän meinas melkein lähteä eka keskustelu ns. oikeista asioista käyntiin... kyl mä sitä yritin aikanaan käynnistää n. sadalla ketjulla ja tuhansia kertoja, ah ah ! ... no, onneksi ei sentään mennyt henkeväksi ja syvälliseksi polemiikiksi, silloinkaan
huh ja heh !

=>

Vastaus: skulaan. Ootan beibeä tulevaksi. Huomenna käymme Tesomalta hakemassa meikälle toisen ojentajatangon eli tavallaan mennään tankomarkkinoille. Maanantaina tulee pihaan tai kadulle läski läjä puntteja Saksan maalta ja onneksi se on jo maksettu keko. Tammikuussa murtunut ranne on vahvempi kuin se edellisen painoksen versio ja mä pystyn tekemään aika lailla melkein kaikkea, jee !

Tätä kesää ja viikonloppuva vaan kaikille. ja ens kuun jälkeen on Elokuu ja silloin, kuten nytkin the Elämä on parasta raakana.

Suomi finaaliin huomenna, eiksje !
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 4.6.2021 18:25:23

^ Jees, Suomi finaaliin huomenna. :) Helppoa Saksankaan kaataminen ei huomenna varmaan ole, mutta eiköhän nousujohteisessa vireessä oleva Leijonat homman hoida. Siellähän on Saksan aitiossakin kivasti suomalaisväriä, eli itse Peltosen Ville ja mikäsentoisenniminytolikaan...

Se saattaa sunnuntaina olla luvassa finaali Suomi - USA, jollaista finaalia ei missään arvokisoissa ole ennen ollutkaan.
(Se on muuten söpö se jenkkien Robertson itämaisine piirteineen, kun se on aina niin iloisen näköinen pelatessaan : )

Minä olen vähän askaroinut kuntavaalien kanssa, mutta vain vähän. En oikein jaksa tuota katukampanjaa, varsinkaan nyt korona-ajan jälkimainingeissa. Siis että maski naamalla heilua tuolla kadulla lippulappusia tyrkyttämässä ihmisille. Lisäksi ne lippulappuset koetaan joskus epäekologiseksi tuhlaukseksi, joka ei sovi puolueen imagoon. (vaikka olisi miten kierrätyspaperille kotimaassa painettu)
Olenkin itse satsannut vain digi-mainontaan ja jotakin bussin kylkeä saattaa koristaa minunkin naamani.
Onneksi on tuokin souvi ohi 9 päivän päästä, ja voi sitten vain todeta tuloksen ja keskittyä sitten loppukesän ajan ihan muihin afääreihin.
Eli jalkapallon katsomiseen. Huuh-huuh-Huuhkajat on ensimmäistä kertaa EM-karkeloissa mukana, ja ne alkaa jo viikon päästä lauantaina. 8)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat