Olet täällä

Taas uutta yritystä pelaamattomuuteen

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Keskustelualue tuotetaan yhteistyössä pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin kanssa. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Taas uutta yritystä pelaamattomuuteen

ViestiKirjoittaja pelinainen » 18.4.2021 09:56:26

Arvelinkin, ettei sun töitten puolesta onnistu.

Loistava juttu tuo lainanlyhennys. Mulla oli samat ajatukset Mävaan kanssa, eli että lainarahalla kannattaa lyhentää olemassa olevia velkoja, muuten velkasumma jatkaa vain nousua.

Mietin myös sitä, kun jossain mainitsit laittavan sijoituksia olikohan rahastoihin. Sekään ei vaikuta siinä mielessä järkevältä, että samalla summalla saisit lyhennettyä velkoja, ja näin ollen saisit korkoja pienemmiksi.

Vajaa vuosi sitten otit yhdistelmälainan 40.000e 16% vuosikorolla. Se tarkoittaa, että ensimmäisenä vuonna maksat pelkkiä korkoja 6400e vuodessa, tekee siis kuukautta kohti yli 500eur, pelkkiä korkoja :roll: Ja tuo mun laskusuoritus ei varmasti ole täydellinen, laskin vain suoraan vuosikorot lainasummalle. Jos oot tehny isompia lainanlyhennyksiä, korkojen osuus luonnollisesti on pienentynyt.

Onneksi oot päässy lyhentämään tuota ensimmäistä yhdistelylainaa, korot tippui heti pienemmiksi.

Yritän ite ottaa oppia näistä sun lainoista. Eli että osamaksut ja luottokortit pannaan, ettei niitä joudu sitten makselemaan kalliilla yhdistelylainoilla.
pelinainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 18.4.2021 10:24:14

Tuon luottokortinhan irtisanoin jo varmaan 1,5 vuotta sitten, mutta eihän se saldo tietty minimilyhennyksillä kovin nopeaa ole pienentynyt :roll: Soitin sinne viime vuoden lopussa, kun tarvin hetkellisesti helpotusta maksuihin, niin ne itse ehdotti, että pienennetään maksuerää pysyvästi 60 eurosta 40 euroon.. Mähän heti tietty innostuin, että pienennetään vaan, mutta mitä nyt seurasin niitä laskuja, niin järkevintä olisi vaan ollut pitää se lyhennys entisellään. Noh, nyt se on maksettu, tosin 12,54 euron lasku sieltä vielä saapui.
Viola82 (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja pelinainen » 18.4.2021 10:38:20

Rahankäytössä yks iso kompastuskivi on se, että pelureina me mietitään vain kuukaudessa käteenjäävää summaa, eikä ajatella asiaa pitemmälle ajanjaksolle.

Voit taputtaa itseäsi hartioille pelaamattomuudesta! Velkojen ja korkojen miettiminen ja laskeminen on yhtä tyhjän kanssa, jos pelaaminen jatkuu. Sulla ei oo enää kuin hienosäätöä rahankäyttämisen kanssa, ja saat talouden balanssiin. Nyt kun sulla on kaks isoa yhdistelmälainaa, sulla ei oo vara ottaa joustoluottoa tms. Yritä elää siten, että pärjäät kuukaudessa niillä tuloilla mitä jää käteen pakollisten menojen jälkeen.

Oot ollu kerran velkajärjestelyssä, joten oot tullu toimeen pienillä tuloilla. Nyt vaan sama taktiikka, kuvittelet ettet saa mistään osamaksulla jne niin hyvin menee. Kummasti ihminen pärjää ilman luottotietoja silloin, kun on pakko.

Tsemppiä laihdutukseen, ja muutenkin hyvää alkanutta kevättä!
pelinainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mävaan » 18.4.2021 10:48:06

Hei jes! Hyvä että nalkutuksestani oli apua :lol: Oonki olevinaan kauheen pätevä neuvomaan muita, vaikka omien lainojen ja laskujen kanssa en osaa toimia järkevästi :lol:
Sulla taitaa olla nyt enempi rahaa, kun mitä olisi ilman tätä uutta lainaa. Olisit pärjännyt siis palkallasikin seuraavaan rahapäivään, joten ihan varmasti pärjäät nytkin.
Jos tilillä on rahaa ns. Ylimääräistä, ne kyllä hupenee sieltä ihan huomaamatta, vaikka ei tekisi mitään suuria hankintoja. Usein itselle käy näin, en maksa laskuja heti tilipäivänä vaan viivyttelen eräpäiviin. Sitten kun se päivä tulee kun pitäisi maksaa, niin niitä varten varattuja rahoja ei ehkä enää olekaan jäljellä, vaikka alunalkaen olisi pitänyt riittää rahat.’ Tästä syystä nykyään laitan kaikki laskut maksuun tilipäivänä. Koska muuten ne rahat yllättäen hupenee, vaikka ei edes pelaisi. Ihan vaikka ruokaostoksiin, jos tilillä on tonni rahaa, ei sitä kaupassa ajattele mitä ostaa. Mutta jos tiedät että rahaa on vaikka viikossa käytettäväksi kauppaan 100e, niin silloin sitä miettii vähän enempi mitä ostelee.
Mävaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 18.4.2021 11:03:23

Kiitos Pelinainen, hyvää kevään jatkoa myös sinulle! :) Tuo velkajärjestely sinällään olikin ihan mielenkiintoinen juttu: minun mielestä minun maksuvara ei ollut ihan oikein laskettu: "parhaimmillaan" tilille jäi n. 100 €, kun olin maksanut lyhennykset, vuokran ja esim. puhelinlaskun.. Siksi jäikin kaikki lisälyhennykset maksamatta koko viideltä vuodelta ja jouduin ottamaan pankista lainan niiden maksuun velkajärjestelyn loputtua. Se on tosin jo aikaa sitten maksettu pois.

Toivottavasti tuo omaehtoinen luottokielto nyt toimii, jos ei esteenä, niin ainakin hidasteena osamaksujen ja lainojen osalta. Olen nyt tältä kuulta maksanut jo tulevat laskut. Aion edelleen tuonne rahastoon pikku summan laittaa joka kk: tuo 25 € on oikeastaan pisara meressä niin sanoakseni. Tuotto-odotus on yli 30 % / vuosi: tavoite olisi säästää se 5 vuotta. Yritän tässä just ajatella vähän pidemmälle kuin kk:n tai viikon päähän :lol:

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 21.4.2021 17:46:12

Tänään vaihteeksi ihan hyvä päivä: 523 pelaamatonta päivää ja tuli myös aamulla tieto, että töissä meidän nimike muuttuu ja sen myötä palkka nousee yhden palkkaluokan ylöspäin :) Ens kuussa toki tulee myös pieni indeksikorotus. Josko tämän avulla saisi vähän reipastettua tuota velanmaksua yhdistettynä omaehtoiseen luottokieltoon..

Painokin on pudonnut 6,2 kg ja paremman fyysisen olon ja vähäisemmän väsymyksen lisäksi huomaan, että en enää ole niin alakuloinen ja tunne itseinhoa koko ajan. Tämä on myös vähentänyt peliajatuksia jostain syystä. Olen onnitellut itseäni, että maksoin lopulta sitä järjestelylainaa pois mahd. paljon ja onhan nuo rahatkin riittäneet ihan hyvin: tosin ruokaan uppoaa yllättävän paljon, kun itse tekee alusta lähtien. Kohtahan sitä on lapsilisätkin tilillä.

Pitkästä aikaa tuntuu siltä, että ehkä tässä elämässä on siltikin jotain iloa, vaikka ei voikaan pelata/mässätä herkkuja joka päivä. Ja että ehkä tässä on jotain mahdollisuuksia myös oppia suhtautumaan rahaan vähemmän neuroottisesti joku päivä.

Allergiaoireista huolimatta tulee lenkkeiltyä muutaman kerran viikossa tuolla ihanan lämpimässä säässä. Eipähän tule syötyä/ajateltua raha-asioita eikä varsinkaan työjuttuja. Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 2.5.2021 16:59:58

Sehän ois vappu ohi, ei mennyt syömisten kanssa ihan putkeen ja paino nousi 1,5 kg. Mies osti kämpän täyteen herkkuja, kun hänen ruokavalio sallii ns. mättöpäivät välillä. Noh, yksi päivä olisi ollutkin ihan ok, mutta toki sitten lauantaina käytiin anoppilassa ja siellä jatkui mässäily ja illalla söin kaikki syömättä jääneet herkut kaapista :roll: Tänään sitten taas paluu kevyemmän ruokavalion pariin. Huomaan, että haastavinta minulle on tällä hetkellä työstressin ja lapsen haastavuuden kanssa pärjääminen.

Saapa nähdä, miten kuntoilun käy, kun eilen loukkasin polven. Yritin kerrankin olla aktiivinen äiti ja kiikuin köysitikkaita pitkin kiipeilytelineeseen auttamaan lasta, kun kuulin ja näin, miten polvilumpio käväisi väärässä paikassa.. Muutaman kerran aikaisemminkin on muljahtanut polvi samalla lailla. Ei onneksi mitenkään kauhean kipeä oo enää, mutta kyllähän tuo vähän vaikeaa on kävellä ja ajaa autolla. Tänään pikku lenkille testaamaan, miten käy. Jatkossa taidan istua siellä puiston penkille kännykkää tuijottamassa varmuuden vuoksi :P Liikunnasta on tullut painonhallinnan lisäksi keino lievittää stressiä ja sijaistoiminto pelaamisen ja syömisen tilalle.

Palkkakin tuli, mutta eipä se 60 euron korotus näy missään: oikeastaan jäi vähemmän palkkaa käteen ku aikaisemmin, kun jouduin nostamaan veroprosenttia reilusti. Aion käydä ensi viikolla kauneushoitolassa palkitsemassa itseni 10 kg:n tavoitteen saavuttamisesta: tosin nyt en kyllä tiiä, saavutanko sitä. Se on sitten palkinto 8 kg:n pudottamisesta :D Varasin myös tatska-ajan elokuulle, varausmaksu 100 € piti maksaa etukäteen: onneksi oli sen verran tilillä. Se on mun pidempään suunnittelema palkinto painonpudotuksesta. Tarkoitus olisi lomarahoista säästää loput rahat siihen (se 100 € vähennetään lopullisesta hinnasta). Taas meni apteekkiin 70 € siedätyslääkkeistä. Mätkytkin pitäisi maksaa jossain vaiheessa, pitänee nekin maksaa lomarahoista.. Ja yksityislääkärillä pitäisi käydä elokuussa, säästökohde siinäkin. On se palkitsevaa, kun on valmiiksi käyttökohde tilille tuleville rahoille :roll: Vaikka eipä varmaan ens kesänäkään juuri matkustella, niin käytetään sitten rahat muuhun. Ehkä jopa lainanlyhennyksiin..

Terapeutti huomautti, että 150 €:n palkankorotus tarkoittaa, että minulle jää enemmän rahaa käyttöön. Ja tottahan se onkin. Onneksi kaupassa ei tarvi enää käydä läheskään joka päivä ja tässä kuussa menee vähemmän rahaa niihin Cambridgeihin, kun siirryn tasolle, jossa syödään enemmän oikeaa ruokaa. Tosin joudun varmaan taas nostamaan veroprosenttia, joten en tiedä, kuinka paljon loppujen lopuksi nettopalkka nousee. Lainanlyhennykset rullaa omalla painollaan: tavoite olisi nyt olla pitämättä lyhennysvapaita kuukausia, kun ne nostaa sitä lopullista lainasummaa niin kauheasti. Tuo oma luottokielto on toiminut ihan hyvin: tosin eipä ole tarvinnut muutenkaan ostella paljon mitään tai tarvetta edes yrittää nostaa lainaa.

Pelaamattomuus jatkuu omalla painollaan. Ehkä se on auttanut pitämään pelaamattomuudesta kiinni, että rahat on riittäneet paremmin ja olen laskenut tarkemmin, paljonko minulla on loppukuukaudeksi rahaa käytössä. Onneksi vaatekaappi koostuu tällä hetkellä enimmäkseen legginseistä ja kollegemekoista; näitä voi käyttää, vaikka paino putoaakin eikä tarvi käyttää rahaa uusiin vaatteisiin. Sitten, kun housut tippuu jalasta, pitää ehkä lähteä ostoksille. Tosi paljon pelimainoksia tulee sähköpostissa, mutta ne on helppo poistaa ja laittaa osoite estolistalle. Huomaan, että ei kannata liian tarkkaan lukea otsikoita, ettei tule houkutuksia. Äkkiä vaan esto päälle ja roskakoriin.

Hyvää ja pelaamatonta viikkoa!

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 5.5.2021 12:33:40

Huh, tänään oli taas raskas päivä lapsen kanssa kotona, onneksi koronatesti oli negatiivinen ja oireet hellittämään päin, niin voi viedä pojan tarhaan huomenna. Raivo kun lapsella iskee, niin siinä on yks äiti ihan mustelmilla.. Mutta sitten kun "kohtaus" on ohi, niin aivan ihana lapsi ja osoittaa avoimesti hellyyttä. Ehkä mä en ookaan äitinä siis ihan toivoton. Pelaaminenhan se aina ensimmäisenä käy mielessä, toisena syöminen, mutta meni onneksi vaan ajatuksina ohi. Vasta tänään oli paino palannut vapun mässäilyn jälkeen samaan lukemaan kuin ennen vappua.

Jalan kanssa kävin taas lääkärissä, kun ei tokikaan tapaturmavakuutus korvaa työterveyslääkärin suosittelemaa magneettikuvaa: en osannut valehdella siitä, miten tuo polvi muljahti :? Huomenna sitten vielä päivystykseen, josko ne jotain osaisivat tehdä. Lääkäri oli vielä lähetteeseen kirjoittanut, että "oikea lumpio mennyt paikoiltaan arviolta 4 kertaa, sinnikkona ei ole käynyt lääkärissä vaan kinkkassut menemään" :lol: Jotain tuohon suuntaan kyllä selitin, mutta ois sitä vähän voinut muokata. Mutta säästyipähän ainakin se melkein 300 €, mikä olisi pitänyt maksaa magneettikuvasta..

Mutta näillä jatkuu: toivottavasti huomenna olisi jo paino mennyt alaspäin ja polveen saa jotain apuja. Hieman kypsyttää, kun vihdoinki oon saanu liikunnan alulle ja korvaamaan pelaamista ja syömistä, niin nyt ei sitä sitten juurikaan pysty harrastamaan :( Mies tarjoutui maksamaan lääkärin, niin ei tämä lumpsahdus tuhonnut budjettia. Ajattelin kyllä sen 100 € maksaa takaisin joko erissä tai kerralla ensi kuussa. Kauppareissuilla on budjetti pysynyt ihan hyvin, se on sentään plussaa. Lapselle ostin uuden pyörän, mutta olin hänen tilille säästänyt puskuria juuri näitä menoja varten, niin sain sen maksettua heti. Halvimmasta päästä toki, ei sentään satasista puhuta.

ViestiKirjoittaja Voimakas mieli » 7.5.2021 15:26:02

Heippa sinä :)

Mun huomio kiinnittyi tuohon, kun viittasit ruokapoliittisiin himoihin. En tiedä, onko sulla samanasteista, mutta mulla on jonkinasteista syömishäiriötä peliongelman ohessa. Löysinkin tuosta aika mielenkiintoisen artikkelin, vaikka tutkimustulos ei sinällään yllätä:
https://www.eatingdisorderhope.com/blog ... d-gambling

Ihana kuulla, että sulla menee ainakin pelaamattomuuden saralla hyvin ☺️
- I believe that the ability to get succeed starts with making a decision to do so -
Voimakas mieli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 7.5.2021 18:25:44

Kiitos Voimakas mieli tsempistä ja artikkelista: oli kyllä mielenkiintoinen :) En ole koskaan ajatellut, että mulla olisi esim. tuossa jutussa mainittu ahmimishäiriö, mutta tosi tutulta kuulosti nuo syyt, miksi tulee syötyä, vaikka ei olisi nälkäkään (emotionaalisen tyydytyksen etsiminen, turvallisuudentunne ja kontrollintunne elämästä). Ja tunnistan myös tuon jutussa mainitun impulssikontrollin puutteen (jos tuo nyt on ymmärrettävästi käännetty suomeksi :D). Aika paljon samoja syitä on minun peliongelman takana. Tästä sai mukavasti ajattelemisen aihetta: pitänee ehkä terapeutillekin mainita.

ViestiKirjoittaja Koo » 8.5.2021 13:42:52

En sano tätä pahalla, mutta ihmetyttää monikin asia. Tatuointi, kauneushoitola ym ja elät kädestä suuhun. Mätkyjä tulossa. Lomarahat jo etukäteen käytetty. Ehkä tarvitset apua raha-asioiden lisäksi ihan elämänhallintaan. Itse isovelkaisena en ymmärrä ajatusmaailmaasi.
Koo
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 8.5.2021 14:48:06

...
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 9.5.2021 20:08:54, muokattu yhteensä 2 kertaa

ViestiKirjoittaja levotonuhkapeluri » 8.5.2021 15:36:02

Viola82, olet onnistunut loistavasti. Olet ollut pelaamatta ja minusta se on enemmän kuin tarpeeksi. Ikävä lukea tuollaisia postauksia, jossa ''ei millään pahalla'' ja nakerretaan toisen ihmisen itsetuntoa. Älä anna sen vaikuttaa, ja valtavasti tsemppiä pelaamattomuuteen ja elämänhallintaan.

Ps. Me kaikki tässä opetellaan elämänhallintaa addiktion jälkeen, se ei ole helppoa eikä kenelläkään ole varaa tulla syyllistämään.

Jatka samaan malliin, hienosti menee :) Tärkeintä on, että suunta on oikea.
Tänään en pelaa.
levotonuhkapeluri
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Viola82 (poistunut käyttäjä) » 8.5.2021 19:22:44

Kiitos levotonuhkapeluri! <3 Olinkin ylpeä 1,5 vuoden pelaamattomuudesta ja omaehtoisesen luottokiellon ottamisesta + kohta 10 kg:n painonpudotuksesta: nuo on mulle isoja juttuja. Toki parantamisen varaa on, mutta ehkäpä tässä jonakin päivänä on velatkin historiaa :) Taistelua on välillä vieläkin, vanhat tavat istuu tiukassa..

Tsemppiä tosi paljon myös sulle!

ViestiKirjoittaja Mävaan » 8.5.2021 22:33:30

Kyllä mä uskon että Koon ei oikeasti ollut tarkoitus loukata tai sanoa pahalla, vaikka se jonkun mielestä ikävältä kuulostaisikin. Ehkä asian olisi voinut ilmaista jotenkin toisin, en kyllä tiedä olisinko itsekään osannut muotoilla asiaa oikein, loukkaamatta ketään. Mutta ihan hyvä minusta että asioista uskalletaan kommentoida, koska en mä usko että myötäily ja peesaaminenkaan on hyväksi, jos näkee että nyt menee pieleen.

Riippuvuudella on tapana siirtyä toiseen ja jos riippuvuuksia on useita, niin haastavaahan se elämä silloin on, puhumattakaan muista elämän haasteista. Jos liikaa muutoksia yrittää kerralla, todennäköisesti lopputulos ei ole hyvä, joten ihan meet omaan tahtiin tavotteidesi kanssa, kun vaan pitää ne mielessä. Ja muista iloita siitä mitä sä jo olet saavuttanut, äläkä liikaa mieti sitä mitä on vielä edessä!
Mävaan
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Valtti