Olet täällä

Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 25.4.2021 11:00:58

Winston-84 kirjoitti:Teetkö vaalikoneita ja jos teet, niin valitsetko ehdokkaasi niiden antamien vastausten perusteella?

Tulevien kuntavaalien suhteen olen jäävi vastaamaan, koska olen itse siellä vaalikoneissa eli ehdokkaana, mutta koska kukaan ei ole vastannut mitään neljässä päivässä, vastaan. :)

Kyllä minä ennen kaikkia vaaleja klikkailen vaalikoneita, mutta en ikinä ole antanut ääntäni pelkän vaalikoneen ehdotuksen perusteella. Yleensä olen valinnut ehdokkaan jostakin tyypistä, jota olen seurannut vähän pidempään kuin sen kuukauden, jonka vaalikoneet on toiminnassa ennen vaaleja.

Eduskuntavaaleissa 2019 äänestin erästä tuttua vihreää naista, jonka tukiryhmässäkin olin.
Eurovaaleissa 2019 äänestin Rauli Virtasta. Elävän toimittajalegendan uskaltaa mainita ihan nimeltä.
Eduskuntavaaleissa 2015 äänestin erästä Kokoomuksen pöljäkettä, koska minuun oli iskenyt tietynlainen rys... anteeksi itänaapurin pelko. Kun oli ollut ne Krimin miehitykset sun muut, ja Venäjän trollitoiminta oli juuri tullut julkisuuteen. Häpeän kyllä nykyisin sen pöljäkkeen äänestämistä, vaikka oli miten Nato-mielinen. En ilkeä mainita edes nimeään. On Kokoomuksessa kyllä joitain ihan fiksujakin tyyppejä, joihin tuo sekundapersu ei kyllä lukeudu.
Kuntavaaleissa 2012 äänestin erästä silloista työkaveriani, joka oli vassareissa. En kyllä sitäkään ilolla muistele.
Enemmän ilolla muistelen eduskuntavaaleja 2011, joissa äänestin Jani Toivolaa, joka sitten olikin vihreiden ainoita valopilkkuja niissä vaaleissa.

Siinä tuli käytyä äänestyshistoriani melko kattavasti, lukuunottamatta pressanvaaleja. :)

Minkä asian haluaisit muuttaa tai parantaa oman kotikaupunkisi/kuntasi asioissa, josta olisi hyötyä monille kuntasi asukkaille?
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 8.5.2021 08:58:28

^ Koska kukaan ei ole vastannut liki kahteen viikkoon, vastaan itse. :) Minun kotikaupunkini pitäisi saada taas oma rockfestari. Naapurikaupungeilla sellainen on, Helsingillä jopa useita, mutta meillä ei. Ennen oli, mutta loppui joskus neljä vuotta sitten jonkun ihme rahoitussotkun takia. Sen sijaan meillä on jazzfestari, vaikka sekin on taidettu perua nyt kahdesti koronan takia.

Oletko lukenut Raamattua tai jonkun muun uskonnon pyhää nidettä, esim. Koraania? Mitäs tykkäsit, voitko antaa lukusuositusta?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elli E. » 8.5.2021 10:32:56

Vastaus: Olen muutamaan otteeseen elämässä lueskellut Raamattua uteliaisuuttani. Sukuhistoriassa on jonkin verran uskovaisuutta, itse olen eronnut kirkosta, mutta hengellisyydestä kiinnostunut. Suosittelen lukemaan em. opusta, jos se kiinnostaa. Ilmankin pärjää.

Mutta samaa mieltä: omat rokkifestarit kaikkiin isoihin kaupunkeihin. Btw, Vadelmamunkki, sun bändin keikalla olin Lepakossa ysikytluvun puolivälin jälkeen, oli ihan ok musaa.

Kysymys: Mistä aloittaisin suursiivouksen ja miten etenen sen kanssa? Lamaannun työmäärän edessä.
Elli E.

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 13.5.2021 05:10:23

Riippuu lähtötilanteesta. Jos perusjärjestys on kunnossa, nihkeäksi kostutettu rätti käteen ja pyyhkimään pölyjä ylemmistä kohteista alaspäin, puhtaammista likaisempiin päin. Mahdollisiin tahroihin pitää tietenkin käyttää enemmän vettä ja vähän pesuainetta. Ihan mäntysuovalla tai tiskiaineella pärjää kotisiivouksessa. Näin edetään lattioiden imuroimiseen ja luuttuamiseen. Jos kämppä on kuin kaatopaikka tai romuvarasto, pitää ennen tuota tietysti suorittaa raivaus. Käy läpi kaikki roina; mikä lähtee roskiin/kierrätykseen, minkä voi myydä/lahjoittaa eteenpäin ja minkä haluat pitää itselläsi. Jälkimmäisille romppeille kannattaa kehittää jokin siisti ja näppärä säilytysratkaisu. Vessan/kylppärin ja saunan(jos sellainen löytyy taloudesta) pesu, jääkaapin ja uunin puhdistus ovat tärkeitä, lakanoiden vaihtoa unohtamatta. Tiskit ja pyykit tietenkin pesuun ja puhtaat astiat ja vaatteet nätisti kaappeihin, jos näiden hommien hoitaminen on jäänyt retuperälle. Kun tämä perussiivous on hoidettu, voi alkaa käydä kaappeja läpi, mikäli sellaiselle on tarvista. Pyykinpesu- ja tiskikoneen puhdistushuolto kannattaa hoitaa säännöllisesti. Itse tykkään pestä ikkunat ja matot kerran vuodessa, mutta moni pärjäilee ilmankin niin pitkään, kunhan ikkunoista näkee läpi, eivätkä matot ihan sammalta kasva ja kai se on ihan okei. Unohtuikohan jotakin olennaista? Eiköhän tuossa ihan tarpeeksi marttailua jo ollut yhden kevätsiivouksen osalta.

Armottomalta raivaussiivoamiselta välttyy helposti vie mennessäs, tuo tullessas -metodilla. Tavarat aina käytön jälkeen omille paikoilleen, roskat ym. turhat roinat poistetaan asunnosta heti, eikä jätetä niitä kertymään nurkkiin, tiskit tiskataan ennen kun niitä on kerääntynyt vuoreksi, liesi, uuni ja vastaavat pinnat pyyhkäistään puhtaaksi jokaisen käytön jälkeen, eikä jäädä odottelemaan, että koko vuoden roiskeet jämähtävät kiinni jne. Jos siivoustyötä on tosi paljon, niin kaikkea ei tietenkään tarvitse yhdessä päivässä tahkota läpi, pääasia, että siistimpää kohti mennään.

Minkä arvosanan annat omille tietotekniikkataidoillesi?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 13.5.2021 11:47:20

Winston-84 kirjoitti:Minkä arvosanan annat omille tietotekniikkataidoillesi?

Arvosanan määrittelyyn pitäisi olla ehkä myös eri tasoja, joilla tietotekniikkaa pitää käyttää. Tyyliin koodaritaso, normi-toimistotyötaso, kotikäyttötaso, sometaso jne. :idea: Ja sitten on se perustaso, joka jokaisen ihmisen pitäisi nykyään osata, eli hoitaa joitain perusasioita verkon kautta (pankki, sähköpostin käyttö, Kelan hakemukset, terveydenhoidon ajanvaraukset).

Ehkä mä annan itselleni 7½. Osaan käyttää tietotekniikkaa omiksi tarpeiksi, eli somessa operointiin ja asioiden hoitamiseen. Työpaikallanikin olen ehkä hieman keskitason yläpuolella, koska opin käyttämään sitä järkyttävää Apottia hieman nopeammin kuin moni muu. :lol:

Silti pitäisi opetella lisää erilaisten somealusten käyttöä, koska niistä voi olla apua yhteiskunnallisissa askareissa. Minulla on fb, insta, twitter ja blogipalsta. Lisäksi on Linkedin, jonka hyötyä en kyllä ole vieläkään hahmottanut. :roll:
Minulta puuttuu siis ainakin Snapchat, Tiktok, oma Youtube-kanava, Jodel.

Onko sinulla jokin noista boldaamistani sometileistä, jotka minulta puuttuvat? Jos on, niin onko kiva?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.5.2021 04:46:26

Ei ole mitään noista, eikä mitään muitakaan some-tilejä. Erittäin todennäköisesti ei tule ihan äkkiä olemaankaan. Joskus kauan sitten mulla oli pienen hetken Facebook, mutta suljin tilini varsin pian, koska ei siitä ollut mulle mitään iloa tai hyötyä. En ole koskaan jaksanut pahemmin innostua somesta. Mulle riittää omista asioistani kertomiseen ja muiden asioiden ihmettelemiseen netissä varsin mainiosti tämä Plinkki. On pari muutakin foorumia, joille olen rekisteröitynyt, mutta niillä tulee käytyä hyvin harvakseltaan. Niille rekkasin puhtaasti käytännön syistä, mitään ajanvietettä ne eivät tarjoa.

Toinen juttu on se, että olen varsin tarkka tietoturvastani ja noilla some-alustoilla se kusee aika iloisesti. Se kun kusee varsin tehokkaasti sellaisissakin systeemeissä, joissa se olisi huomattavasti tärkeämpää. Toki sitä aina ottaa riskin tietoturvan kanssa, jos ylipäätään nettiä käyttää, mutta aina riskejä voi minimoida. Ei tietoturvahomma kuitenkaan ole se pääasiallinen syy somettomuuteeni, vaan se, että EVVK. Ymmärrän, että joillekin some on näppärä kanava pitää yhteyksiä sinne sun tänne, mutta mulla ei ole sellaista duunia tai asemaa, että sitä tarvitsisin ja tähän asti olen onnistunut tavoittamaan kaverit ja kaikki muutkin tavoittelemani ihmiset helposti muilla tavoilla.

Onko parasta ennen -päiväys sinulle yhtä, kuin viimeinen käyttöpäivä? Entä onko viimeinen käyttöpäivä sinulle viimeinen käyttöpäivä?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 15.5.2021 15:12:16

^ Parasta ennen -päiväys ja viimeinen käyttöpäivä on tosiaan ihan eri asiat. Parasta ennen -päiväyksen ohittaneen elintarvikkeen voi ihan hyvin vielä syödä tai juoda, jos se ei maistu tai haise pilaantuneelle. Sen sijaan viimeinen käyttöpäivä on ehdottomampi takaraja syödä se tuote, koska sen jälkeen tuotteessa voi olla pöpöjä, vaikka se ei näyttäisi, maistuisi tai haisisi oudolle.

Somen tietoturvasta tosiaan voisi sanoa, että varovaisuutta kannattaa noudattaa mitä kaikkia tietoja itsestään somessa jakaa. Mutta jos ylipäätään käyttää Googlea, gmailia, älypuhelinta, katsoo videoita Youtubesta jne. niin nämä digi-jätit on jo aika hyvin selvillä sinusta, vaikka et olisikaan missään Facessa tai Instassa. :D

Oletko jo saanut koronarokottteen, ja tuliko siitä mitään sivuoireita? Itse sain juuri pari päivää sitten Pfizerin tuotetta sisääni, eikä mitään oireita ole ilmaantunut. Ehkä 5G verkko sisälläni kuitenkin toimii mukavasti. 8)
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.5.2021 03:48:43

^ Ei mulla ole myöskään minkäänlaisia Googlen tilejä. Vallan mainiosti pärjään ilmankin. Mutta joo, kyllä Microsoft musta ihan tarpeeksi tietää. Ei haku- ja selaushistorian kartoittaminen mulle niinkään ole ongelma. Olen täysi nobody, mulla ei ole takanani mitään valtionsalaisuuksia, eikä muitakaan kummempia salaisuuksia, enkä ole pyrkimässä mihinkään, mihin vaadittaisiin jonkinlaista nuhteettomuutta. Äkkiä ei tule mieleen mitään sellaista yksityiselämääni koskevaa tietoa, jota voisi jotenkin erityisesti käyttää mua vastaan.(Tämä ei tietenkään tarkoita, että tahtoisin kaikkia asioitani ehdoin tahdoin levitellä ympäriinsä) Ennemmin olen huolissani salasanojen ja vastaavien tietojen vuotamisesta. Niillä kun voi mahdollisesti aiheuttaa ihan konkreettista vahinkoa esim. taloudellisesti.

Vastaus kysymykseen: En ole vielä saanut koronarokotetta, mutta vuoroni lähestyy kyllä kovaa vauhtia. Seuraavassa erässä saatan jo hyvinkin olla mukana, jos homma etenee tätä tahtia.Mulla ei ole mikään kiire, koska "sairastin" jo koronan oireettomana. Tutut, jotka ovat jo saaneet piikistä, ovat kertoilleet, että lieviä flunssan oireita, lähinnä lihassärkyä ja väsymystä tuli, kaikille ei niitäkään.

Milloin ja mitä mokasit viimeksi selvinpäin?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 20.5.2021 13:45:23

En nyt ihan tarkkaan voi kertoa, kun on työasia, mutta lähetin väärän version dokumentista talosta ulos. Eli dokumentissa oli tietoa mikä ei olisi saanut mennä sinne mihin sen lähetin. Toivon, että vastaanottaja toimi kuten pyysin ja tuhosi dokumentin. Aika paha moka, mutta kyllä siitäkin yli pääsee.
Yritin miettiä mitä olisi mokannut henk.koht. elämässä mutta ei tule mieleen, ei selvinpäin eikä humalassa. Ei siis tarkoita ettenkö mokaisi, ei vaan nyt mikään yksittäinen juttu nouse mieleen. Mokailen jatkuvasti sellaisia pieniä juttuja, kuten päästelen sammakkoja suustani tai kaivan nenää kun on videoneuvottelussa kamera päällä. Ne on vaan niin tavallisia minulle, että eivät oikein jää mieleen. Mitään mehukasta ei ole viime aikoina sattunut.

Mikä on kevään luonnonkukista suosikkisi?
Itse rakastan kaikkia mutta kielo on paras tuoksunsa takia. Meillä päin on metsikkö jonka läpi kulkiessa on kuin menisi parfyymipilveen, kun kielot oikein kukkii.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 21.5.2021 11:45:27

Minä pidän myös kieloista sekä sini- ja kissankelloista, vaikka 2 jälkimmäistä eivät taidakaan olla varsinaisesti kevätkukkia. Myös omenankukat ja krookukset ovat kauniita, vaikka ne eivät kai luonnonkukkia olekaan. Omenankukat myös tuoksuvat ihanalle.

Pelkäätkö ukkosta vai pidätkö siitä? Allekirjoittanut sekä että. Kaupungissa ja sisätiloissa ollessa ukkonen ei tokikaan pelota.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.5.2021 06:43:44

Huomenta. Pelkään ukkosta, jyrinää ja salamointia. Sisätiloissakin. Olen muutenkin kovin arka, pelkään mennä metsään koska siellä voi olla karhuja ja susia, pelkään pimeässä, pelkään kaupungissa esim. puistossa kävellä jossa on hiljaista, rannalla yksinään. Pelkään yksin jossain talossa, tai ekassa kerroksessa kerrostalossa. Tarvitsin paljon alkoholia turruttaakseni nuo pelkotilat. Nykyään jo järkisyillä selitän melkein kaikki pelot ja kykenen esim. menemään metsään yksin. En kylläkään asuisi yksin omakotitalossa enkä ekassa kerroksessa :)
Kysymys:
Oletko tyytyväinen elämääsi, onko kaikki hyvin? Tyydytkö siihen mitä on vai haaveiletko jotain mitä sinulla ei ole?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.5.2021 09:18:26

Ai että laittoi naurattamaan tuo pelkojen lista. Siksi että minun kotini olisi sinulle painajainen :lol:
Asun keskellä metsää yksikerroksisessa omakotitalossa. Pimeää on usein, kun katuvaloista ei ole tietoakaan kuten ei myöskään naapureista. Yksin täällä olen silloin kun mies on poissa kuten viime yön. Eikä tullut mieleenkään pelätä, edes selvinpäin. :P

Olen tosi tyytyväinen suurimpaan osaan elämästäni mutta silti saan itseni aika usein kiinni haaveilemasta "sit ku" elämästä. Haaveita pitääkin olla mutta ne ei saa himmentää "nyt kun" elämää.

Oletko ikinä löytänyt itsestäsi punkkia?

Minä löysin tänä keväänä ekan, tissistä :lol: :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 23.5.2021 05:26:31

En ole koskaan itse löytänyt itsestäni punkkia. Kerran pikkulapsena mulla oli punkki niskassa. Itse en tuota muista, mutta äitini on kertonut. Kissoistani olen kyllä löytänyt ja irrotellut punkkeja vuosien saatossa kasapäin, vaikka ihan valjaissa ulkoilevat. No, eivätpä valjaat toki punkkien tarttumista estä tuolta heinikosta. Juuri muutama päivä sitten löysin punkin erään hyvänpäiväntutun koirastakin ihan vahingossa sitä rapsutellessani.

Pistän isännän tekemään mulle aina punkkisyynin, jos olen liikkunut sellaisissa paikoissa, joista on pienikin mahis saada punkkeja. En todellakaan halua borrelioosia, enkä sen puoleen pitkää ja tymäkkää antibioottikuuriakaan. En ole lääkevastainen ja otan kyllä antibiootit, jos on tarvis, mutta yritän välttyä niiltä, jos se vain suinkin on mahdollista. Isälläni oli joskus borrelioosi. Selvisi siitä kyllä ilman pysyviä vaurioita, mutta joutui syömään 3 kk putkeen antibiootteja, joilla oli sangen ikävät sivuvaikutukset. Tietysti perussuolistovaivat ja pahoinvoinnit, mutta myös maksa-arvot nousivat aika huikeisiin lukemiin :shock: . Isäni ei siis käytännössä käytä alkoholia lainkaan, eikä hänellä pitäisi olla muitakaan maksa-arvoja herkästi nostavia riskitekijöitä.

Veivätkö vanhempasi sinua lapsena paljonkin erinäisiin kulttuuririentoihin, esim. teatteriin, taidemuseoihin, konsertteihin jne?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.5.2021 09:08:44

^ Yhden ainoan kerran muistan käyneeni äitini kanssa jossain klassisen musiikin konsertissa. Olin varmaan alle 10 v. Muuten ei kulttuuritapahtumissa juurikaan käyty, paitsi joskus harvoin leffassa.
Pienenä en noita kulttuuritapahtumia niin kaivannutkaan, kun riitti se että pääsi ainakin kerran vuodessa Lintsille ja Korkeasaareen.
Koulun mukana käytiin teatterissa kerran tai pari lukuvuodessa. Nyt jälkeenpäin osaan arvostaa sitä, että peruskoulu perehdytti meidät tuohonkin taidemuotoon, jota katsomaan moni ei vapaa-ajalla olisi ehkä mennyt.

Omalla kohdallani varsinaiset kulttuuririennot alkoi sitten 15-vuotiaana festareilla, ilman vanhempia. 8)
Museossa ja taidenäyttelyssä kävin ekan kerran vasta täysi-ikäisenä.

Jatketaan samalla aiheella. Onko jotain tiettyä museota, jossa käyminen olisi tehnyt sinuun erityisen vaikutuksen, tai jossa olet tykännyt käydä?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.5.2021 10:09:49

Huomenta. Tampereella kerran kävin jossain museossa joka oli mielenkiintoinen, en muista mikä se oli. Niin ja Turussa. Aivan ihania pukuja oli. Niitä ihailin ja mietin kuinka olisin halunnut olla sen ajan vaatteissa. No, ne oli rikkaiden vaatteet. Köyhien vaatteet olikin ihan eri luokkaa ja niihin en olisi halunnut pukeutua. Usein olenkin puhunut siitä miten sata vuotta sitten ei ihmiset joutaisi miettimään kovin syntyjä syviä, kaikki aika menisi leivän hankkimiseen, ainakin köyhillä ja maalla ym. Nyt on aikaa miettiä jonnin joutaviakin. Siitäpä seuraavaan kysymykseen:
Onko mielestäsi helppo elämä hyväksi?
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone