Maxillan-78 kirjoitti:Moni asia kuulostaa tutulta
Moi Lumi, 13 päivää sitten mäkin löysin pohjani. Olen myös uusi täällä, nyt tarkoitus viettää tipaton kuukausi ja sen jälkeen muuttaa alkon käytön suunta.
Mun suhde kaljaan, rakkaaseen ystävään alkoi jo 13 vuotiaana lähikaupasta pöllittyjen pullojen muodossa. Teini-ikä kului kosteissa merkeissä viikonloppuisin. Mä oon ollu se kova mimmi, joka keksi aina jotain villiä. Nuoruudessa hoidin opiskelut ja työn, mutta viikonloput kului baareissa. Rahaa ei ollut joten taskusta teräviä ennen baaria, tietysti. Ajauduin väärään seuraan, seksuaalista hyväksikäyttöä, morkkiksia....
Lapsia odottaessa ja heidän ollessa pieniä mä rauhoituin. Alkon käyttö oli yli vuosikymmenen alle kohtuun rajoissa. Sitten alkoi avioliitto rakoilla, mies muuttui, uhkailua väkivallalla, riitojen kostamista lapsille, aiheetonta mustasukkaisuutta.
Silloin löysin vanhan ystävän. Useita kertoja viikossa pakenin metsään lenkille, mukana kaksi isoa tölkkiä olutta. Ei koskaan enempää, lapsista täytyi pitää huoli. Sen sijaan turrutin pahaa oloa mm. ottamalla panacodia iltaisin. Mulla yksikin toimii euforiaa aiheuttaen.
Kun vihdoin erosin pääsin eroon molemmista, kaljasta ja panacodista. Lasten kanssa elo oli seesteistä. Kunnes lasten isä kokosi itsensä niin että lapset olivat hänen luonaan joka toinen viikonloppu. Silloin löysin uudestaan baarit. Taas heräsin välillä oudon miehen vierestä vailla muistikuvia illan tapahtumista. Holtitonta seksiä ja hirveä häpeä sunnuntaisin. Krapulaa tuli hoidettua pitkälle iltapäivään ennenkuin saattoi hakea lapset kotiin. Tapasin miehen, jonka kanssa koin voimakasta henkistä yhteyttä. Muutin lasten kanssa myöhemmin hänen luokseen nykyiselle paikkakunnalle.
Tässä suhteessa oli alusta asti yksi varjo-vanha ystävä kalja. Meille molemmille maistui. Mutta mies vähensi kulutustaan, nautittiin elämästä. Itsellänikään alko ei kuulunut päiväohjelmaan. Aina kuitenkin kun lapset olivat poissa oli kalja pääosassa yhteisen ajan vietossa. Vähitellen miehen hallinta tässä hellitti. Tuli korona ja työttömyys. Vähitellen kalja ja autotalli muuttuivat tärkeämmiksi. Tunsin että yhteys joka meillä oli ollut hävisi. Minulla oli vastassa torjuva seinä, enkä ymmärtänyt mistä se johtuu. Totta, en tajunnut että seinän teki meidän yhteinen ystävä. Pidin näitä kahta erillisinä ongelmina. En ymmärtänyt että tilanteen tuoma häpeä ja peittelyn tarve sai niin rakkaan miehen käyttäytymään eri tavoin.
Mitä tein minä? Otin tiukemman otteen kaljasta. Hoidin työn, lapset, kodin. Mutta iltaisin laskin montako voin ottaa että aamulla olen selvä. Odotin viikonloppuja että lapset ovat poissa, jotta voi juoda kunnolla.
Lopulta tuli se ero. Sairasloma. Odotin että lapset nukahtavat, sitten join itseni humalaan. Viikon joka päivä. Kunnes, 13 päivää sitten humalassa saunassa keskustellessa puhelimessa itselleni tärkeän ihmisen kanssa tajusin kuka, tai mikä on ollut ongelmien syy. Seuraavana päivänä päätin että on aika muuttua. Olen nyt ollut 13 päivää ilman kaljaa. Aion olla vähintään kuukauden kokonaan ilman. Suhdetta en ehkä pysty pelastamaan ellei rakkani itse ymmärrä tilaansa ja hae apua. Olen kertonut päätöksestäni useille läheisilleni, jotka tällöin rohkenivat kertoa että ovat olleet minusta huolissaan. Se kosketti. Rakastan lapsiani. Haluan olla heille läsnä, koska perheen tilanne on heille myös vaikea. Positiiviset muutokset huomaan heti. Tiedostan ympäristön, lasten tarpeet paremmin. Kuvittelin, ettei pieni tissuttelu heidän nukkuessaan vaikuta, mutta kyllä se vaikuttaa. Minulla on voimavaroja olla heille läsnä. Olen fyysisesti jo jaksavampi. Paino on pudonnut ja itsetunto kohentuu päivä päivältä. Olen nyt siis päättänyt erota suhteesta keskikaljaan, joka on ollut mun elämässä tärkeässä roolissa jo 30 vuotta. Enää en etsi siitä lohdutusta tai itsetunnon kohottajaa. Olemme tästä lähtien vain kavereitaTähän asti olen päättänyt, että jatkossa alkoholi ei tule kuulumaan jokapäiväiseen elämään. Eikä pisaraakaan oteta murheeseen tai mielipahaan. Ajattelin jatkossa sallia itselleni kerran tai korkeintaan kaksi viikossa muutaman. Eikä edes joka viikko. Jos siitä uudelleen tulee keino säädellä tunteita tai pakonomainen tarve esim juoda saunakaljat, täytyy asia miettiä uudelleen.
En täysin poissulje vielä sitä, etteikö sillointällöin voisi olla myös kosteita iltojamutta sen tulee tapahtua harkitusti, ja loppukulutuksen maksimimäärä etukäteen päättäen. En enää kaipaa niitä morkkiksia ja muistikatkoja elämääni. Mikäli en pysty tähän, tiedän että silloin mun ainoa mahdollisuus on täysraittius. Mikä ei sinänsä pelota. Saan valtavasti iloa kuntoilusta, musiikista, eläimistä, lapsista. Näistä kaikista nautin nyt ihan eri tavalla. Tsemppiä kaikille asian kanssa painiskeleville. Jakaisin mieltäni ajatuksia teidän kanssanne
Tämä on mahtava tarina ja koskettaa syvältä. Aina kun lapsia on kyseessä ja ihminen itse tajuaa ongelmansa ja haluaa korjata sen, on hattua jokaisen nostettava! Toivottavasti sinun matkasi jatkuu yhtä hyvällä vireellä kuin tätä viestiä kirjoittaessasi ja jos ei, niin muista sinäkin, että apua on tarjolla ja sitä ei ole häpeällistä pyytää! Mahtavaa jatkoa teille ja rakkautta lapsillesi! <3