Tänään ajattelin kirjoittaa koska pohdin omaa alkon käyttöä tuossa joku päivä. Se on vähentynyt tämän aktiivisen vähentelyn myötä paljonkin. Ehkä kaiken kaikkiaan sellaisen 60%. Ja parasta siinä on se, että olen päässyt siitä pakonomaisesta tarpeesta juoda aina kun vaan on vapaata ja mielellään vielä viikollakin. Kun tänne kirjauduin tuntui, että päivän ajatuksista yli puolet pyöri jotenkin alkon ympärillä. Joko sen juomisessa mutta vielä enemmän sen aiheuttamassa ahdistuksessa. Tästä on päästy. Mutta muuten ei suhteeni alkoon vieläkään ole ihan terveellä pohjalla. Tässä tämän 2021 koronakesän ajatuksia aiheesta itsellenikin muistiin.
Suhteeni alkoholiin on tällä hetkellä kuin lapsella karkkiin silloin kun hänellä on käytössään karkkipäivä. Tai näin siis luulen, minulla ei ole ikinä ollut karkkipäivää. Vähentelyn alussa laitoin tavoitteeksi, että juon vain lauantaisin. Tästä muodostui siis minun "karkkipäivä". Ja siihen pääsin yllättävänkin nopeasti, jälkikäteen ajateltuna. Se toimii myös nykyään. En ajattele alkoholia juuri ollenkaan niinä päivinä, kun ei ole "karkkipäivä". Ei tee mieli juoda. Ja jos kuitenkin juon (nykyään olen sen satunnaisesti sallinut) niin voin hyvin ottaa 1-2 annosta, eikä tee mieli yhtään enempää. Joskus näin siis käy perjantaisin, otan miehen pullosta pari ja totean, että se siitä, ei kiinnosta. Eikä kyse ole siitä, että en voisi juoda vaikka 10 lisää, ei ole mitään vaatimuksia ollut seuraavalle päivälle. Vaan kun en ole sitä juomista etukäteen pedannut ei siinä ole mitään hohtoa ja kun sillä hetkellä ei humaltuminen kiinnosta niin se loppuu siihen.
Mutta auta armias kun se "karkkipäivä" koittaa. Silloin sitten saa juoda ihan luvan kanssa. Ja sittenhän se on juotava. Kaikki mitä on. Ja mielellään vähän vielä lisääkin. Kuten pikku lapsi, joka mättää koko sen valtavan irtsaripussinsa naamaan vaikka jo vähän vihertää. Huomaan sen jo siitä tyylistä miten juon ensimmäisen lasillisen: mahdollisimman nopeasti. Kun taas silloin perjantai iltana, kun extempore päätin ottaa paukun lipitin sitä oikein hitaasti ja nautiskellen. Jopa ehkä miettien haluanko ja tarvitsenko sitä. Karkkipäivinä tätä ei mietitä, silloin on karkit ostettuna ja ne myös nautitaan. Ja yleensä sitä karkkia tulee ostettua ihan liikaa. Siksi, ettei tulisi paha mieli, jos se loppuukin kesken. Onhan se kauhean tylsää, jos vaikka pari tuntia ennen nukkumaan menoa ei olekaan enää mitään "karkkia" jäljellä ja pitää siinä sitten antaa aivojen seljetä.
En ole tähän kauheasti ennen kiinnittänyt huomiota. Olen vaan ajatellut, että juon kaiken koska olen alkkis ja alkkis ei voi lopettaa kesken. Mutta voinhan, eipä sinä satunnaisena perjantainakaan ollut mitään ongelmaa. Se on jotenkin tuo ennakkoasetelma minkä olen itselleni opettanut. Että kun ryypätään niin sitten pitää ryypätä kunnolla. Tämä ei siis tarkoita minun kohdalla mitään perskännejä, vaan sitä, että juon niin kauan kuin juomaa on tai että alkaa väsyttämään.
Pitääpä nyt alkaa oikeasti pohtimaan miten tuosta ajatusmallista pääsisi eroon. Jos luopuisin karkkipäivästä eli voisin juoda mikä päivä vaan, jos siltä tuntuu. Veisikö se pois hingun juoda kaksin käsin vai johtaisiko se taas siihen, että joisin joka pe ja la ja ehkä kohta jo ke ja to? Vai poistaisiko sen hohdon siltä päivältä milloin juon? Ja mitä jos siedättäisin itseäni siihen, että kotona on aina alkoholi juomia? Joisinko taas useammin ja useammin vai menettäisikö ne mielenkiinnon? Nyt minua ei haittaa ollenkaan vaikka meillä olisi kaapit pullollaan minun lempijuomia maanantaista perjantanhain, mutta auta armias kun se lauantai eli "karkkipäivä" koittaa niin johan alkaa kiinnostamaan. Ja tietysti kun lauantaina vetää massun täyteen "namia" niin miksi ei jatkaisi sunnuntaina jos "karkkipussin" pohjalle jotain on jäänyt?
Tässäpä minulle kesälomaksi pohdittavaa, sitten kun se alkaa. Selvänä viikonloppuna tuollaisia skenaarioita on hyvä rakennella, kun sähköpyörällä huristelee helteessä

Mitä te muut olette pohtineet? Kertokaa vähän kuulumisia, onko helle lisännyt alkon kulutusta tai onko sillä asiaan ollenkaan vaikutusta? Miten lähestyt kesälomaa, pelottaako että menee överiksi vai onko homma jo sopivasti hanskassa?