Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 25.7.2021 06:43:08

Kiitos Miltaq.
Miltaq kirjoitti:Kyllähän alkoholiriippuvuus on niin kokonaisvaltainen tauti, kun olla voi :lol:

Minä oon ollu kohta 7kk juomatta, nyt on ollu aika helppoja päiviä, mutta silti yhtäkään päivää ei ole mennyt etten ajattelisi alkoholia. Monesti mietin kauheuksia, jota se on aiheuttanut ja mitä olen sen takia tehnyt. Joskus mietin myös sitä miten kiva olis siinä tai tässä tilanteessa ottaa "pari"..

Ja sitten päästäänkin siihen totuuteen. Koska se mulla jäi siihen pariin? En minä sitä bisseä maun takia litkinyt, vaan kyllähän siinä vakaa tarkotus oli aina tulla NIIN humalaan kun se vaan ikinä sillä hetkellä oli mahdollista.

Muistan monesti olleeni jäätävässä kännissä ja silti ainoa ajatus päässä oli se, että onhan juomaa vielä. Niin surullista ja masentavaa.

Mietin myös sitä tunnetta, kun aamulla avaa silmät. Sydän hakkaa, pää on sumuinen, vaikea hengittää, tuntuu että sydän pysähtyy. Sit alkaa kasailemaan edellistä iltaa: oonko puhunut kenen kanssa ja mitä, uskaltaako kattoa puhelinta, kelle viestejä, kelle puheluita.. Se uskomaton häpeä ja itseinho.

Näitä minä Kelaan ja sitten taas tunnen suurta kiitollisuutta, että saan olla selvänä.

Tsemppiä kettu vaikeisiin päiviin.

Kiitos Miltaq! Hienosti alkoholistin raitistumista kuvaava kirjoitus, josta jokainen lause kuvasi myös omia kokemuksiani. Se on juuri tuota! Olet saanut upeasti jo 7 kk kasaan! Jatka sitä ihmeessä. Se parin tuoma autuus on harha, joka pakottaa lopulta juomaan lisää. Se on kierre, josta pääsee vain lopettamalla, joten olet jo vahvoilla lopettamisen kanssa! Tsemppiä kovasti eteenpäin Miltaq!

Olen oivaltanut, että kohdallani alkoholismi kietoutuu tunne-elämän säätelytaitojen vaikeuteen, etenkin stressaavissa elämäntilanteissa. Eilen kärsin todennäköisesti väsymyksestä ja voimakkaasta stressistä, en viinanhimosta. Viinanhimo vain kuuluu siihen juttuun, koska juuri tuollaisissa hetkissä olen tottunut avaamaan tölkin, rentoutuakseni. Uni kuitenkin oli parempi lääke kuin alkoholi. Unettomuus on veemäinen juttu. Tällä hetkellä sitä ei onneksi ole, koska stressin vaikutukset eivöt ole vielä niin pitkällä. Nyt sietämätön olo on poissa yön jälkeen. Edes se, etten jaksa montakaan asiaa sietää, ei anna syytä ryypätä omaa elämääni pilalle. Täytyy vain tehdä muutoksia, jotka ovat tarpeellisia.

Tässä lohdullisinta on myös se, että tunnesäätely-taidot ovat taitoja, joita voi opetella. Mikään ei määrää minua juomaan itseäni hautaan tai rappiolle ellen itse sitä tee. Voin oppia uudet taidot ja se jos mikä on lohdullista elämän kannalta. Tiedän joitakin tarinoita alkoholisteista, jotka ilman viinaa (eli raitistuttuaan) ovat aika raskaita lähipiirille, ilkeitä. Siirtävät tunnekuorman läheisille, kun eivät osaa tunnesäätelyn taitoja. Varmaan on muitakin taakkoja olemassa jo kaukaa lapsuudesta.

En halua enää juoda.
Tästä se lähtee taas uudella innolla ja yrityksellä. :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 26.7.2021 17:29:47

Lempeä kettu kirjoitti:Sarvikuoma, mulla aivan sama juttu! Ei vaan välitä. Pitää alkoholin hyötyä suurempana kuin haittoja. Aloittaessa joskus jopa laskee, kuinka monta päivää saa juoda. Jos juo kaksi päivää ajattelee, että se ei ole vielä mitään, vaan voi huoletta juoda kolmannenkin. Mulla vakiintunut se, että juon keskimäärin 5 päivää putkeen, mutta ei ole kauaa sitten (ennen juhannusta) meni 9 päivän putki.

Olen tällä hetkellä selvinpäin. Huomenna tulis täyteen viikko selvinpäin. Kyllä tämä on niin vaikeaa, että nyt täytyy herätä.

Sarvikuoma, tsemppiä sinulle kovasti! Kirjoitellaan!

Joo, tutulta kuulostaa... Juomisen aloitettua joku kaksi päivää tuntuu lyhyisyydessään aivan turhalta hommalta. No onko järkeä... Ei tietenkään pennin vertaa.

Vaikka nyt ei olekaan mikään voittajafiilis, niin siitä olen tyytyväinen että tämän vuoden aikana juomiseni on ollut vähäisempää kuin viimeiseen kymmeneen vuoteen (eli aiemmin olin melkein aina pikku jurrissa, nykyään noin viikon silloin tällöin).

Tsemppiä sinullekin! Onnistuit sen vuoden tjsp. olemaan juomatta, niin en näe mitään syytä miksei se onnistuisi uudestaankin!
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 27.7.2021 06:55:30

Kiitos Sarvikuoma tsempistä! Kyllä, yli vuosi meni, ilmeisesti liian hyvin, kun täytyi alkaa taas juomaan, kuten muut. Sivistyneesti oli alkuperäinen tarkoitus, mutta lopputulos oli aamusta iltaan päiviä putkeen.

Tänään voisimme juhlia tätä 10 päivän saavutusta! Nyt on ollut tasaista. Hyvä näin, ei tätä muuten jaksaisi.

Sulla Sarvikuoma on mennyt hyvin, kun vähentäminen on onnistunut. Se on kyllä tosi mahtava homma! Kannustan jatkamaan sitä.

Minulla vähentäminen on ollut lähinnä vain itsepetosta, kuten noista audit-pisteistä voimme huomata eli 34/40 on minun riippuvuuden taso tällä hetkellä. Jos jatkan vähentämistä, joudun neljän seinän sisälle yksinäisyyteen ja vuosien kuluessa juon itseni hengiltä. Pelottavaa.

En halua enää juoda! Enkä juo, tänäänkään.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miltaq » 27.7.2021 14:39:20

Tunnesäätely-taidoista..

Itse olen kasvanut väkivaltaisessa alkoholisti perheessä, jossa ainoa selviytymiskeino oli selviytyä ja muuttua näkymättömäksi.

Tämä on johtanut aikuisena valtavaan ahdistukseen, möykkyyn rinnassa, jota alkoholilla parhaani mukaan aloin poistamaan.

Mun oli myös äärimmäisen vaikea sietää tasaista elämää, vaan jälkeen päin ajateltuna järjestin itselleni dramatiikkaa ja vuoristorataa mm. Hankkiutumalla toivottomiin parisuhteisiin, jossa varmasti olin onneton.

Nyt selvillä kirkkailla aivoilla käyn tätä elämää läpi ja on tullut jo monta ahaa-elämystä. Mielenkiintoista tutustua itseensä 🙂
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 28.7.2021 06:48:07

Miltaq, minulla oli tuo sama, että tavallinen elämä ei ole tuntunut miltään. En myöskään sietänyt paikoillaan oloa tai kokenut itseäni hyvinvoivaksi tässä ja nyt. Jatkuvasti täytyi paeta tunteita, joko jatkuvalla draamalla tai alkoholilla. Nämä tietysti ruokkivat toisiaan ja arki, joka sen jälkeen jäi, oli epätodellista. Minulla on samanlaista kokemusta kuin sinulla. On oivaltavaa ymmärtää, että toistaa samaa mallia, mihin on oppinut. Tietenkään en tiedä kenenkään suvussa olevien syitä juoda, mutta itse avaan korkin yleensä silloin, kun todellinen minäni haluaisi olla juomatta. Silloin juo siihen avuttomuuden ja pahan olon kokemukseen, joka on syvällä sisällä ja pyrkii pintaan silloin, kun on stressitasot korkeuksissa. Normitilanteissa on helppo kieltäytyä, mutta se kokonaisvaltainen himo, joka tulee ajoittain, on jotain todella vahvaa. Aivan kuin ei kestäisi itseään ja tunteitaan, vaikka se on järjetöntä. Ei osaa toimia toisin, mutta kuitenkin oikeasti pystyisi vaikka mihin, jos oivaltaisi omat kyvyt ja pystyvyyden. Paljon tämä on elämältä vienyt, mutta paljon hyvää voi olla vielä edessä, josta en ole uskaltanut edes haaveilla synkässä maailmankuvassani.

Se mikä juomisesta tekee niin vaarallisen asian on, että se alkaa äkillisesti muun elämän kustannuksella ja ehkä juuri siksi. Silloin työt, sopimukset ja harrastukset jäävät toiseksi. Se toiminta kapeuttaa elämän eikä kuuntele järkipuhetta. Se on niin raskasta elää yhä uudelleen läpi, lopettaa juominen ja aloittaa yhtä varmasti uudestaan. Menee usko, että olisi mitään muuta elämää edes olemassa kuin se kamppailu, joka kestää vuodesta toiseen ja halu juoda vain syvenee.

Jotakin valoa tässä kuitenkin on. Olenhan jälleen raittiudessa kiinni ja tasaisessa vaiheessa tavoittelemassa pysyvää muutosta.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 28.7.2021 07:55:26

Hei Lempeä kettu! Olen viime päivinä lueskellut ketjuasi ja melkein kirjautunut sanoakseni sinulle jotain - teen sen nyt! Tekstisi on todella analysoivaa, rehellistä ja oivaltavaa - sitä on ilo lukea, koska siitä saa niin paljon irti. Vaikuttaa siltä, että olet harpannut ison askelen eteenpäin raittiustavoitteen toteuttamisessa. Haluan sydämestäni toivottaa sinulle voimia ja onnea - ihan älyttömän hyvää perustaa olet luomassa loppuelämällesi.

Minun käsitykseni mukaan juominen liittyy lähes aina jollain tavalla tunteisiin ja säännöllinen/toistuva alkoholin käyttö vaikuttaa vääjäämättä tunnesääntelyyn ja persoonaan. Itselleni alkoholi toimi pakopaikkana, kun en kestänyt omia tunteitani. Syytin sitten työstressiä tai muita huolia, mutta tosiasia on, että jokaisen ihmisen elämässä on aina huolia, stressiä ja negatiivista. Alkoholi tarjoaa hyvin lyhyen ja nopean helpotuksen, mutta pitkäaikaisvaikutukset ovat suoraan sanoen ihan paskaa. Toki käytin alkoholia hyvienkin fiilisten kohottamiseen ja myönnän, että pitkään tuntui lopettamisen jälkeen, että elämä on jotenkin tylsää. Mutta rehellisyyden nimissä elämä oli tylsää myös juovana aikana ja aika useinkin. Nyt on tullut tylsyyden tilalle vapaus ja se on niin tärkeä juttu, että kestän ajoittaisen tylsyydenkin paremmin.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Miltaq » 28.7.2021 14:47:54

Jos ette vielä ole lukenut, niin suosittelen lukemaan FB raitis nainen- blogia.

Olen saanut paljon ajateltavaa, vahva suositus.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 29.7.2021 13:33:04

Kiitos Onneli47 viestistäsi! Sain siitä ajattelemisen aihetta. Tosi mukava kuulla, se mitä kirjoitit! Luin ketjua taakse päin ja kyllä se on hyvä juttu, että on kirjoittanut vaiheita ylös. Hienoa, että ne auttavat muitakin.

12 päivää tässä on menty samalla linjalla ja jälleen on ollut tasaista, eikä ole luotto horjunut vielä omaan raitistumiseen.

Miltaq, en ole tutustunut tuohon blogiin vielä. Hyvä, kun se auttaa sinua/olet löytänyt siitä hyviä juttuja.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 29.7.2021 19:24:32

Voi miten tuttua tarinaa täältä löytyy... Aivan kuin itse olisin kirjoittanut. Kaksi viikkoa nyt 0 linja. Välillä tuntuu tosiaan että hyvä kaveri on kadonnut, välillä on voittajafiilis ja ihana olo. Viikonloppuna mökkivierailu jossa tarjoilua tiedossa. Uskallanko ottaa edes yhden kuoharin vai keksinkö hätävalheen 🙄entäs jos en malta jättää siihen yhteen... Haluaisin olla fiksu käyttäjä mutta tähän asti se on onnistunut vaihtelevasti. Ihana kun löysin teidät, kohtalotoverit ♥️
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 31.7.2021 20:32:26

Hei Muumimamma! Täällähän me ollaan. Miten meni tuo kertomasi tuleva koettelemus, mökkivierailu, alkoholin juonnin suhteen? Otitko yhden vai miten meni?

Täälläkin 2 viikkoa täynnä juomattomuutta. Tällä hetkellä haluaisin juoda, koska koen itseni niin virheelliseksi. Tunnen syyllisyyttä ja suoranaista tuskaa olla selvinpäin. Haluaisin vaan juoda ja olla hetken vapaa näistä itsesyytöksistä. Olen kuitenkin selvinpäin, eikä ole mitään, mitä juoda. Tällaisissa hetkissä olisi vaarallista, jos kaapissa olisi jässäkkä juomia kulautettavaksi parilla hörpyllä per olut.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 31.7.2021 21:38:08

Lempeä kettu kirjoitti:Tällä hetkellä haluaisin juoda, koska koen itseni niin virheelliseksi. Tunnen syyllisyyttä ja suoranaista tuskaa olla selvinpäin. Haluaisin vaan juoda ja olla hetken vapaa näistä itsesyytöksistä.

Minullakin on usein tuollaisia mielialoja. Syyllisyyttä ja häpeää asioista joita kukaan muu tuskin edes muistaa, mutta oman pään sisällä ne jylläävät. Päänsisäisiin, entuudestaankin olemassa oleviin ongelmiin kun yhdistää sen tosiasian, että on massiivisella juomisella myöskin opettanut itsensä juomaan, niin ei ole ihme että on isoja ongelmia.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.8.2021 07:13:03

Sarvikuoma, oletko koskaan ajatellut, mistä ne käsittämättömän voimakkaat tunnereaktiot johtuvat? Olen miettinyt luonteen merkitystä. Alkoholin runsaan juomisen vaikutusta, että tunnemaailma on "vääristynyt" vai kenties alkoholismi, johon kuuluu tällainen oire.

Itse mietin toisinaan päiväkausia humalamokia ja krapulassa itsesyytökset ovat kauheita, kunnes ne sitten vähitellen unohtuvat ja elämä jatkuu.

Selvänä kautena itsesyytökset voivat koskea jotain nopeaa tilannetta, jossa olen toiminut tietyllä tavalla. Jälkeenpäin olisin voinut omasta mielestäni toimia toisinkin ja siitä seuraa voimakas tunnereaktio ja siitä seuraa halu juoda. Lieköhän tämä 2 viikon raittius vielä palauttanut aivoja terveiksi. On sanomattakin selvää, että juominen on aiheuttanut haittoja, jotka korjaantuvat ajan kuluessa vain raittiuden myötä. Niin sanovat viisaat alkoholismin ammattilaiset, että aika auttaa. Toivottavasti korjaantuisi myös tämä tunteiden ja ajatusvyöryjen sietämätön puoli, joka yrittää saada minua tarttumaan pulloon. En halua enää juoda.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Muumimamma » 1.8.2021 19:23:41

Hei Lempeä Kettu ym. Onnistuin lähes täydellisesti mökkivierailun. 2 kuoharia meni ja ymmärrystä löytyi kun sanoin vain haluavani pitää taukoa ...ja huomasin että muutkaan ei sitten ottaneet juuri enempää. Olinko ilonpilaaja vai illan pelastaja en tiedä. Kyllähän se teki mieli ottaa vielä sauna ym.juomaa mutta kun tsemppadin itseäni niin huh..se onnistui. Yritetään olla armollisia itsellemme ja itsesyytäkset unohtaa. Uusi päivä ja uusi mahdollisuus.. Tsemppiä ja rohkeutta meille kaikille...👍🙏
Joka päivä on uusi mahdollisuus
Muumimamma
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 1.8.2021 20:45:41

Lempeä kettu kirjoitti:Sarvikuoma, oletko koskaan ajatellut, mistä ne käsittämättömän voimakkaat tunnereaktiot johtuvat? Olen miettinyt luonteen merkitystä. Alkoholin runsaan juomisen vaikutusta, että tunnemaailma on "vääristynyt" vai kenties alkoholismi, johon kuuluu tällainen oire

Olen joskus miettinyt... Itselläni kyseessä on lähinnä luonteenpiirteitä, joista muistan kärsineeni jo lapsena. Sosiaalisten tilanteiden pelkoa, jännittyneisyyttä, ujoutta, yleistä hermoilua ja häpeää omista tekemisistä. Nykyään olen esim. sosiaalisesti oikeinkin kykenevä, mutta nuo yllämainitut asiat sitten kuitenkin huomaamatta kytevät jossain pinnan alla. Eli minulla tunnereaktiot sun muut ei nähdäkseni aiheudu juomisesta tai alkoholismista, vaan että olen aina ollut tällainen ja jossain vaiheessa sitten olen alkanut käyttämään alkoholia harvakseltaan suoritetun biletyksen ohella myös arkiseen rentoutukseen, ja sitten määrät ovatkin alkaneet tasaisesti kasvamaan.

Tällä hetkellä minulla suurin haaste onkin siinä, että oppisin paremmin tunnistamaan ja myöskin ennakoimaan ne tilanteet ja mielenliikkeet, joiden seurauksena kynnys juomiseen laskee selvästi.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 2.8.2021 08:41:06

Kiitos Muumimamma! Onnittelut kohtuudesta!

Sarvikuoma, mulla taas on toisin päin. Koen, että en ole pohjimmiltani tällainen vaan alkoholin käyttö on vienyt sen kosketuksen itseeni, joka olisi pitänyt jo nuoruudessa rakentua/syntyä. Omaa elämääni varjostaa vanhemman alkoholismi, joka oli tuona aikana voimakkaimmillaan. Olin kotona miellyttäjä, sovittelija, aina kiltti, salaileva, ettei kukaan saa tietää. Kotona määrättiin, ettei kotiasioista saa kertoa edes kavereille. Pidin lupauksen. Ne oli raskaita taakkoja lapselle kantaa. Huoli, pelko ja ymmärtämättömyys, että vanhemmat toimivat väärin eivätkä muuta käytöstään, vaikka miellytän ja mukaudun, enkä puhu.

Olen juonut väärin perustein koko elämäni ja miltei tuhonnut itseni, mutta vielä on toivoa jäljellä. Jäämöhkäle rinnasta on alkanut vähitellen sulaa pois asian tiedostamisen myötä.

Oikeastaan enää ei ole kyse vanhempieni elämästä ja heidän julkikuvasta ja lasten vanhemmilleen alisteisesta asemasta ja kyseenalaisista rooleista perheessä, vaan nyt kyse on minun elämästäni. Sen kirjoittaminen tuntuu todella hyvältä. Voisinko vapautua myös alkoholismista ja alkaa elää sellaista elämää, josta olen aina haaveillut?
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät