Olet täällä

Päiväkirjani

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirjani

ViestiKirjoittaja Mark1 » 17.5.2021 20:59:35

Hyvä että menee selvänä :wink: mulla menee kans nyt hyvin selvänä. Mutta! Kun lupasin pitää pitkän tauon niin heti tuli sortuminen ja 4 illan juominen. Nyt menee jees:) mukavaa iltaa!
Mark1
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 29.5.2021 14:40:41

Eilen pe oli taas juomapäivä ja meni 5kpl pieniä oluita. On se jännä miten tuokin määrä alkaa jo tuntua liialta, vaikka esim.vuosi sitten oli vielä yli kaksinkertainen määrä tuohon verrattuna ihan normimeininkiä. Mutta mukavaa että tää mun vähentely on alkanut tuottaa tulosta. Mä en todellakaan pystyis juoda enää mitään 12 olutta. Tuntuis ihan jäätävältä määrältä. Sitä vaan ihmettelee miten sokea olin kun elin siinä alkoholikuplassa. Pidin sitä muka "normaalina". Kaukana siitä, huh. :shock: Mulla on nyt viime viikot menny tosi hyvin, oon saanut pidettyä juomapäivän vaan perjantaissa ja muut selvänä. Kesäksi mulla on plääni, että saan juoda mutta max.määrä on 4kpl. Harjotusta ihan muutamalla oluella, 1-2. En ois ikinä uskonut että sekin vois tuntua hyvältä. Olin aina sitä mieltä että en osaa juoda noin vähää. Mutta nyt ootan innolla harjotuksia. :D Tsemppiä kaikille!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 29.5.2021 16:34:09

Hyvä venkku kun sulla määrät pienenee. Samoin on käynyt mulle. Ei muuta kuin paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 13.9.2021 07:31:22

Hei Venkku! Missä tunnelmissa syksysi on alkanut? Olisi mukava kuulla kuulumisiasi, onko vähentäminen sujunut suunnitelmien mukaan? Arvon usein juomisen ja raittiuden välillä, toistaiseksi raittius on voittanut. Millainen tilanne siellä on?
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 13.9.2021 22:06:56

Satuin vilkaseen plinkkiä pitkästä aikaa ja kiva että kirjoitit Kettu. Oon pitäny vähän taukoa tästä kirjottelusta tänne, ensiks kesällä halusin keskittyä ihan muihin asioihin ja en jaksa joka juomakerrasta raportoida. :D Kesä meni aika vaihtelevasti, välillä oli päiviä jolloin join muutaman, mutta aika paljon myös niitä päiviä jolloin join vielä muutaman lisää.. Mutta nyt kun syksy on taas täällä, niin eiköhän se vähentelykin ala taas sujua. Ainakin mulla on nyt kokemusta tästä vähentelystä ja oikeestaan tiedän että ne pläänit mitä tein keväälle, vois toimia nyt syksyllä. Siis jotain ihan perus muutaman oluen harjottelua ja vaikka kerta viikossa. Suunnitelman toteutus on aina kulkenut hieman perässä käytännöstä. Sen oon oppinut. Mutta mitäs tänne kuuluu, vieläkö samat ihmiset kirjottelee? :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 14.9.2021 09:55:03

Tervetuloa takaisin! Tännehän kuuluu ainakin minulle sen vuoksi hyvää, että tämän vuoden puolella olen ensimmäistä kertaa ollut yli 2 kuukautta raittiina. Luulin, ettei se olisi enää mahdollista, joten olen aivan yllättynyt. Olen siis ollut aika pahassa pulassa juomisen suhteen, ymmärrän sen paremmin näin jälkeenpäin, mutta nyt menee hyvin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 14.9.2021 21:41:23

Onnittelut 2kk:sta, hieno homma! :) Niinhän se tuppaa menemään aina vähän aaltoilevasti, ja kun tarpeeksi kyllästyy niin saa sen motivaation. Onko tunnepuolella tapahtunut isoja muutoksia? Itelle on taas tullut jonkulainen pieni oivallus siitä, että juomisen takana on aina se, että sisäiset tunteet ja tarpeet eivät täyty. Silloinkin, vaikka niitä ei itse tunnistaisi syyksi siinä vaiheessa. Koska monestihan sitä keksii syyksi vaikka tylsyyden, mutta jos ne sisäiset tarpeet täyttyisivät, niin keksisi varmasti jotain muuta tekemistä ettei olisi tylsää. Ei olisi enää mitään pakkoa juoda. Siksi oonkin alkanut keskittyä enempi omaan henkiseen oloon ja sen parantamiseen. Mutta pitkä prosessi tää on. Oon tyytyväinen jos pääsen joskus kohtuukäyttäjäksi, enkä ulkoistaisi mitään tunteita alkoholiin enää.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 2.10.2021 23:06:45

Eilen tuli juotua 6päkki olutta. Suunnittelin ensin juovani vaan 3-4kpl, mutta yhtäkkiä iski taas jonkulainen ahdistus siitä, että ne ei ookkaan tarpeeksi ja niinpä annoin olutpirulle periksi ja ostin 6kpl. Niin vanhaa kaavaa...Täytyy sanoa että ei ollut es mitään fiilistä. Ihan turhaa koko juominen. Se fiilis, kun yrittämällä yrittää saada jotain irti siitä juomisesta ja tajuaa että eihän tää oo es hauskaa. Nytpä ainakin luulis että en juo enää noin paljoa. Luulen, että tää johtuu siitä kun oon käsitelly niin paljon tunteita viime aikoina ja nykyään olut ei oo enää se ainut henkireikä. En tarvi enää tunneystävääni olutta niin paljon. Mutta on se jännä miten sitä voi silti olla kiinni noissa vanhoissa ajatuskuvioissa vaikka sitä haluaa vaan eteenpäin. On vaan harjoteltava ja toistettava niin kauan että mielikin tajuaa tulla perässä. Ei tässä muu auta. :mrgreen: Mut oon tässä nyt tipattomalla 20.10. asti, kun sillon on sovittu meno kaverin kanssa. Sen jälkeen jospa oppisi sen 3kpl/kerta niin ei es haittaisi paljoa juoda ja ehkä siitä sitten tulisi rennompaa kun ei niitä kaikkia suunnittelemis/toteuttamiskuvioita tarvi miettiä.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 4.10.2021 15:09:29

venkku kirjoitti:Onnittelut 2kk:sta, hieno homma! :) Niinhän se tuppaa menemään aina vähän aaltoilevasti, ja kun tarpeeksi kyllästyy niin saa sen motivaation. Onko tunnepuolella tapahtunut isoja muutoksia? Itelle on taas tullut jonkulainen pieni oivallus siitä, että juomisen takana on aina se, että sisäiset tunteet ja tarpeet eivät täyty. Silloinkin, vaikka niitä ei itse tunnistaisi syyksi siinä vaiheessa. Koska monestihan sitä keksii syyksi vaikka tylsyyden, mutta jos ne sisäiset tarpeet täyttyisivät, niin keksisi varmasti jotain muuta tekemistä ettei olisi tylsää. Ei olisi enää mitään pakkoa juoda. Siksi oonkin alkanut keskittyä enempi omaan henkiseen oloon ja sen parantamiseen. Mutta pitkä prosessi tää on. Oon tyytyväinen jos pääsen joskus kohtuukäyttäjäksi, enkä ulkoistaisi mitään tunteita alkoholiin enää.

Hei! Kiitos. En ole huomannut kysymystäsi aiemmin. Vastaan siis nyt melkein 3 kuukauden raittiuden kohdalla kysymykseesi tunteista.

Kyllä muutos on tapahtunut juuri siinä -tunnepuolella. Alkoholi ei enää hallitse tunteitani, vaan minä päätän esimerkiksi milloin on aiheellista lopettaa murehtiminen tai suru tai ihastus, jos siitä on mulle vaan haittaa. Alkoholistina kielletyt ja torjutut tunteet rytmittivät juomista. Raittiina voin itkeä hetken ja olla sen jälkeen nopeasti toimintakykyinen. Elämä liikuttaa, niin sen kuuluukin. Olemme ihmisiä. Tunteet tulevat ja menevät, raittiina on vaikea jäädä rypemään, miltei mahdotonta. Yritän kuunnella tunteiden viisautta. Niitä ei voi paeta eikä tukahduttaa. Oloni on vakaampi raittiina ja luotan itseeni. Vaikka itken enemmän nykyisin, koen kuitenkin olevani tasapainossa, mitä juovana aikana en ole koskaan.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 25.11.2021 14:45:01

Jaa en oo taas muistanut kirjottaa tänne pitkään aikaan, mut eipä oikeen mitään uutta auringon alla. Vähentelyt jatkuu, välillä onnistuu tai aika useastikin oon pysynyt 3-4kaljassa, mitä pidän hyvänä suorituksena itelle. Välillä sitten menny yli tuon määrän, mutta ei mitään övereitä. Oisinko kerran juonu 10 olutta ja se oli kyllä sellanen kerta, että tajusin oikeasti etten enää koskaan halua juoda noin paljoa. Ajatustyö siis etenee. Vaikka tää niin hidasta puuhaan onkin. :roll:

Kiva että palstalle on tullut uusia kirjottajia, olen lukenut kyllä mutta en oo saanut aikaiseksi kommentoida. Paljon samoja mietteitä itelläkin.

Yle on taas näyttänyt sarjaa "Iloinen talo". Se kertoo perheen äidin alkoholiongelmasta. Jotenkin surullinen tarina siitä, mihin alkoholismi voi johtaa. Täytyy olla kiitollinen että ite on tajunnut alkaa vähentää ajoissa. Paljon tsemppiä kaikille!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mark1 » 30.11.2021 20:59:17

Moi Venkku!

Hyvä että olet pystynyt vähentämään oluen määrässä. Taisit välillä pysyä hyvin ilmankin ? Tsemppiä paljon sulle ja pitääpäs katsoa vihjaamaasi sarjaa :)
Mark1
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 7.12.2021 22:57:57

Moi vaan Mark1 kiva kun kirjottelit. Miten sulla vähentelyt sujuu?

Joo kyllä mulla välillä on tipattomia tullut pidettyä ja ne onkin oikeestaan helpompia kuin tää arkivähentely, kun ei tarvi miettiä juomisia ja muuta. Nyt taas (pikku)joulun aikaan on vaikeampaa, mutta on se silti helpompaa edellisiin vuosiin verrattuna koska määrät on pienemmät. Mutta kyllä sen riippuvuuden siellä taustalla huomaa heti kun pidempään alkaa juomaan.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mark1 » 8.12.2021 20:55:33

Ehkä se kokonaan lopettaminen voisi olla paras ratkaisu? En oo itse juonut pariin viikkoon enkä juo. En osta kotiin alkoholia ja pidän rajan siinä että jossain juhlissa saatan joskus juoda tai kesällä vaikkapa mökillä. Aika ankara oon itselle ja jos tämä ei pysy näin kurissa niin lopetan kokonaan juomisen. Nyt ainakin toiminut hyvin. Tsemppiä Venkku vähentämiseen.
Mark1
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 30.1.2022 15:44:18

Pitäisköhän sitä tänne omaan päiväkirjaanikin kirjotella välillä jotain. Huvittaa että jos joku joskus tulevaisuudessa lukee tätä ketjua, niin aika ykspuolista kirjottelua mulla. :D Siis tiedoksi, kirjottelen kyllä muihinkin ketjuihin sekä paljon myös itelleni omaksi luettavaksi pohdintoja, siks tänne tulee vähän tälläistä tynkätekstiä.

Eilen leivoin mokkapaloja pitkästä aikaa, tuli taas semmonen lauantai-leipomispäivä fiilis. Se on todella hyvä korvike oluen juonnille, koska ensinnäkin on rutiinia että la tekee jotain muutakin kuin juo ja toiseksi kun vkl lähenee niin mieli alkaa aina ajatella että jotain hyvää tarttis. Joten suosittelen leipomista kaikille. :P
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 11.4.2022 17:18:19

Muutama kuukausi taas vierähtänyt viime kirjoitteluista. Mulla on ollut aika ressaava alkuvuosi, joten voitte arvata että takapakkia vähentelyssä on tullut ja paljon. En vaan ymmärrä miten en osaa keksiä muuta korviketta stressiin kuin olut. Se on oikeesti ainut tapa millä saan itteni rentoutettua. Ja sehän tässä ketuttaa että kun siihen riittäisi se 2-3olutta, niin ei, mä oon vetänyt taas 8päkkiä ja ylikin joskus. Ostinpa tässä kerran pullon skumppaakin ja vedin sen illassa, vaikka nuo muut alkoholit kuin olut on aika harvinaista nykyään mulla. No, tästä ei muuta kuin eteenpäin taas. Hyvää on se, että ollaan taas kyllästymispisteessä, joten tiiän että motivaatio on kohillaan. Sillon on toimittava, koska se ei aina todellakaan ole kohillaan! Ehkäpä kirjottelen taas lisää joku päivä, tää nyt piti laittaa ylös. Tsempit muillekin! :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät