Kiva kuulla Kedonkaunein, että kirjoittelut uppoaa. Ja hienoa, että 10 päivää jo ylitetty raittiinna, tosi hyvä juttu! Aikaa tuntuu tosiaan vapaapäivissä olevan paljon enemmän, kun ei kadota sitä mihinkään alkoholin huuruihin. Mutta omalta kohdalta täytyy sanoa, että yhtään mitään en saa aikaiseksi enempää silloinkaan. Olevan vaan paatunut patalaiska, ja sillä hyvä
Ja joskus mietin, että on kyllä joku "oraalifiksaatio" olemassa, kun sinne suuhun täytyy työntää jotain koko ajan. Jos en juo viinaa, niin sitten pitää syödä jatkuvasti. Tai juoda jotain (sokeritonta) limua tai vastaavaa. Siinä sitten kilot kertyy ja vessassa saa juosta yhtenään

En vaan osaa löhötä sohvalla kirjan kanssa kovin pitkään ilman, että jotain tungen suuhuni. Silloin kun juon alkoholia en puputa mitään ylimääräistä. Syön kyllä ruoan ihan normaalisti, mutta en ota ylimääräisiä välipaloja. Tämäkin on kyllä opeteltu juttu. Muuten olisin vielä lihavampi, kuin nyt olen. Pitäisi kyllä opetella olemaan ihan ilman mitään suussa muutaman tunnin kerrallaan tai sitten hankkia vaikka tutti
Monet täällä puhuvat siitä kuinka paljon rahaa säästyy, kun ei juo. Ja se on ihan totta, kun alkaa sitä laskemaan. Minä vaan olen ollut jo todella pitkään sen verran onnekkaassa asemassa taloudellisesti, että sillä 30-60 € per viikko, mitä alkoon on mennyt, ei ole kauheasti merkitystä. En ole koskaan laskenut mitä säästän silloin kun en juo. Jos baareissa kävisi tämän kyllä huomaisi selvemmin, siellä se tulisi niin paljon kalliimmaksi. Kotona nykyään pärjään yleensä tuolla n 30 eurolla niinä viikonloppuina kun juon.
Hippuli, meilläkin on maaliskuulle matka varattuna. Jos korona-jumalat suo ja päästään reissuun tulee kyllä taas juuri tuo ajatusleikki päähän: "saa juoda, kun on loma / en halua juoda että olen reippaampi". Tällä tulevalla lomalla me emme urheile ja koska mies on mukana niin veikkaan ettei siihen mahdu yhtään täysin alkotonta päivääkään. Mutta siitä aion pitää huolen, että lokakuun Kreetan reissun 1,5 päivän turha pöhnä ei toistu. Tällä reissulla on tosi paljon järjestettyä ohjelmaa, joten se motivoi olemaan skarppina. Kreetalla me oltiin paljon kahdestaan ja aika väsyneinä syksyn jäljiltä, joten oli kiva kaksisteen "vähän nollailla" ja siinä sitten tuli överit. Nyt ollaan muun porukan jatkona, joten tulee varmasti otettua huomattavasti sivistyneemmin. Mutta myönnettävä on, että tämä matkailu on minulle vielä se pahin koetin kivi tällä vähentäjän uralla. Se on oikeastaan ainoa tilanne, missä nykyään joudun tosissani painimaan asian kanssa. Silloin saatan ajatella, että olisinpa lopettanut kokonaan kauan sitten eikä tekisi edes mieli siellä reissussa ryypätä. Mutta mutta... itsepä olen tieni valinnut. Sovitaan kuitenkin Hippuli, että kumpikaan ei vedä maaliskuun lomilla mitään övereitä ja loma täyttää sen todellisen tarkoituksensa: uudistumisen ja nauttimisen!
Kyllä minäkin haluaisin, että mieheni alkaisi vähentelijäksi. Mutta koska en voi häntä siihen pakottaa yritän vaan elää asian kanssa. Voi kyllä tulla päivä, että en enää jaksa ja silloin mies sitten jää ellei itse omasta halustaan muuta juomatottumuksiaan. Se kyllä hänen puolustuksesti on sanottava, että ei hän arkena ryyppää. Ja noilla lomamatkoilla hillitymmin kuin minä. Hän on "pe-la kotona perseet - tyyppi". Nyt kyllä on tapahtunut se, että hän on viimeisen 2 kuukauden aikana ollut 3 viikonloppua juomatta. Se on todella outoa ja harvinaista, mutta niin ihanaa. Silloin ei tulisi mieleenikään juoda itsekään mitään. Veikkaan vaan, että miehellä tuo on vain ja ainoastaan sen tulosta, että nykyään hänelle tulee joskus harvoin huono olo juomisesta. Hän ostaa itselleen aina saman määrän juomaa ja yleensä toipuu jo ärsyttävän helposti, jos edes mitään krapulaa tulee. Mutta nyt vanhempana on joskus tullutkin sitten ihan ykä-olo ja sen jälkeen ei ole sitten tehnyt seuraavana viikonloppuna mieli lisää. Siksipä olen niin häijy, että toivon hänelle tuota huonoa oloa lisää
Tänään törmäsin kirjoitukseen, joka vahvistaa entisestään uskoani siihen, että muutokset kannattaa tehdä pienissä pätkissä. Siksi minäkin vielä täällä notkun. Täätlä voit lukea lisää, jos aihe kiinnostaa:
https://www.linkedin.com/news/story/the-science-of-making-habits-stick-5212412/