Olen 37-vuotias ja asun kahdestaan avomieheni kanssa. Meillä ei ole lapsia ja se on yksi asia, mikä mahdollistaa juomisen ja toisaalta on syy, miksi pitäisi heti vähentää ja lopettaa, mikäli vielä tässä iässä päätyisimme yrittämään lasta. En ole koskaan varsinaisesti haaveillut lapsesta, mutta nyt ikäni takia lopullinen päätös pitäisi tehdä nopeasti.
Olen ollut alkoholin suurkuluttaja nyt noin 11 vuotta. Viimeisen vuoden aikana olen juonut vähemmän kuin aiemmin, mutta silti aivan liikaa - lähes joka päivä aina töiden jälkeen. Raittiit päivät ovat olleet aika satunnaisia, lukuunottamatta muutamaa tipatonta ja yhtä kuukautta, kun onnistuin rajaamaan alkoholinkäytön alle 7 annokseen viikossa. Muuten olen juonut iltaisin noin 2-3 puolen litran siideriä, ehkä parina iltana viikossa näiden jälkeen mies on hakenut kaupasta vielä kolme lisää. Eilen join kolme siideriä ja päälle viisi lasia brandyä.

Mieheni juo myös liikaa, eikä hän näe samalla tavalla syytä vähentää saati lopettaa, kuin minä. Se myös on syy, miksi päätin kirjautua tänne, koska tarvitsen tukea vähentämiseen/lopettamiseen, ja mies ei oikein siinä osaa auttaa kun ei näe ongelmaa. Hän ei osta minulle siideriä kaupasta, kun olen tipattomalla, mutta ostaa juomia kyllä itselleen. Luonnollisesti minua harmittaa hänen kaljatölkkiensä auki napsahtelu, kun itse yritän pitää itsekuria ja elää terveellisemmin. Toivoisin, että voisimme vähentää yhdessä ja tsempata toisiamme (ja varsinkin, jos haluamme perustaa perheen).
On monia syitä, miksi juon: työpäivän jälkeinen nollaaminen ja itsensä palkitseminen, ahdistuksen lievittäminen, hauska tapa viettää aikaa, keino kontrolloida vähemmän ja ”relata”. Minulla on paniikkihäiriö ja siideri päivästä selviytymisen jälkeen on ihanan rauhoittava. Kaikki sanovat, että pitkällä aikavälillä alkoholi vain pahentaa ahdistusta ja se on varmasti totta, mutta ahdistuneena ajattelee lyhytnäköisesti. Olen tietysti huolissani omastani ja miehen terveydestä, sillä näinkin pitkään jatkunut juominen vaikuttaa jo varmasti sisäelimiin. Välillä olen jo varma, että olen juonut maksani tai haimani pilalle ja kuolen kohta, ja siksi ”ahdistaa, avaanpa siiderin”. Minun pitäisi pureutua ahdistukseni syihin (ja tällä hetkellähän juuri alkoholin suurkulutus on iso ahdistuksen syy) ja hoitaa niitä, ja keksiä uusia tapoja rauhoittaa ja palkita itseni. Alkuun nyt ainakin vaihdan tölkit alkoholittomiin.

Tavoitteeni nyt ensin on varmaan pitää kulutus korkeintaan 7 annoksessa/viikko, mutta jos se ei onnistu, täytyy minun varmaan lopettaa kokonaan. Olen jo niin monta vuotta halunnut vähentää ja aina palaan samaan tilanteeseen (suurkulutus), että nyt täytyy kokeilla uusia keinoja. Tämä tänne kirjoittaminen on ainakin yksi keino, mitä en ole kokeillut aikaisemmin.

Kiitos, kun luit.