Olet täällä

Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 9.3.2022 09:48:33

Voi Hippuli, toivottavasti uusi yritys tuotti toivotun tuloksen. Tsemppiä! ❤
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 9.3.2022 17:25:18

Loman miinukset: Suunnitelma ei taaskaan onnistunut, join 7 päivää putkeen ja meni lähes sata annosta. Aika pitkälti jäi tekemättä asiat, joita piti tehdä, mutta oikeastaan harmittaa vain kuntoilutauko ja epäterveellinen elämä (suuhun ei mennyt loman aikana yhtään järkevää asiaa).
Loman plussat: Join vähemmän kuin edellisillä lomilla. Saavuin kohteeseen selvänä (juoksin ja kävin salilla ennen ekaa olutta) ja palasin kotiin selvänä. Eka kerta vuosikausiin, kun lensin juomatta - ja vielä molempiin suuntiin. En jatkanut viimeiseen mahdolliseen päivään, joten Ilman krapulaa töihin huomenna! Puolison kanssa ei riidelty kertaakaan, koska hänkin yritti juoda vähemmän. Onnistuikin, välillä jopa paremmin kuin minä. Selincroa muistettiin käyttää vasta 4 vikaa päivää, ja se auttoikin molempia himmaamaan. Olisi pitänyt ottaa ekasta päivästä alkaen varmuuden vuoksi joka päivä. Ei oikein raaski turhaan ottaa, kun se maksaa melkein 6 euroa tabletti. Mutta tämä on väärä paikkaa säästää. Oli useita pieniä onnistumisia, jotka antavat uskoa tulevaan.
Step by step, ensi loma on taas parempi. Kyllä mä onnistun!
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.3.2022 08:42:41

Se on hyvä juttu Hippuli, että koet kuitenkin tämän loman sujuneen paremmin kuin edellisen. Mutta harmi, että et saanut tehtyä asioita mitä olit suunnitellut. Voisin kuvitella, että ne olivat sellaisia mitä olisit halunnut lomalla tehdä. Turha kai kysyä mitä pidit saaresta ja kohteesta? (aina innokas kuulemaan matkajuttuja)

Täytyy nostaa hattua sille, kuinka tarkkaan lasket annoksia. Onko merkinnät ihan oikeasti desimaalin tarkkuudella? Miten pääset sellaiseen tarkkuuteen, kun juot? Kuitenkin joku päivä kuittasit, että muisti oli mennyt, miten tiedät, paljonko joit? Mulla käy niin, että silloin kun alkaa maistumaan niin en yhtään pysy annoksissa perässä. Enkä kyllä jaksa sitten välittääkään siitä. Kotona tiedän viikonlopun annokset siitä, että ostan tietyn määrän alkoholia ja juon sen. Lisää en pysty käytännössä hakemaan. Mutta lomalla, kun tulee juotua baareissa, ravintoloissa ja ostettua miehen kanssa kimppapulloja niin ei ole kyllä mitään käryä. Parempi ehkä, etten tiedäkään kokonaismäärää, se hävettäisi ja masentaisi varmasti :oops: .

Toimiiko teillä tuo Selincro? Kokeilin sitä muutaman kerran joku vuosi sitten ja mulla kävi niin, että jos tabun otti tokana päivänä niin tuli ihan kauhea pöhnä. Olo oli vähintään yhtä tukkoinen ja sekava omassa nupissa, kuin jos olisin juonut kaksin käsin. Sitten taas, kun otin sen ihan ilman mitään pohjia niin tuli paha olo ja väsy eli ei tosiaan huvittanut juoda, mutta ei huvittanut mikään mukaan. Eli jos ottaisin sen vaikka ennen jotain juhlia ajatuksella, että sitten mukavasti tyydyn vaan pariin lasilliseen, niin voisi jäädä lähtemättä koko bileisiin, kun olo olisi niin kamala.

Nauratti ihan tuo tabun hinnan ajattelu tuossa :lol: . Jos sen avulla saa juomamäärän vähenemään parillakin annoksella niin 6 euroa on äkkiä säästetty. Mutta ymmärrän kyllä kelan, noinhan se just menee. Ei viinan hintaa lasketa, mutta kaiken korvaavan kyllä.
Nyt sitten taas paluu arkeen ja ruotuun, eikös vaan?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 10.3.2022 17:50:27

Ei ollut suuria odotuksia lomakohteen suhteen. Epäilin, että ruoka on surkeaa ja niin olikin. Harmittaa, etten juossut ja käynyt salilla kuin kerran. Olen miettinyt, onko kuntoiluintoni syynä tolkuttomaan juomiseeni. Jos juon 4 annosta, en voi sääntöjeni mukaan juosta seuraavana päivänä. Sittenhän on ihan sama juoda 15 annosta. Eli juon joko 0-3 tai sitten överit. Pitää miettiä, miten tästä toimintamallista pääsee irti.

Kyllä oikeasti lasken tarkasti annokset. Käytän 4 cl mittaa, kun annostelen väkeviä. Isot ja pienet olut/siideri/lonkeroannokset lasken koon ja alkoholiprosentin mukaan laskukaavalla jne. En aina laskuja pysty juodessani tekemään, mutta osaan ulkoa tärkeimmät. Ja kun merkitsee vihkoon määrän (0,33 / 0,4 / 0,6) ja prosentin, voi laskea myöhemmin, montako annosta se on.

Muisti välillä (useinkin) menee, mutta uskoakseni merkitsen robottina vihkoon juomat. Siitä on tullut automaattinen tapa. Näin kerran jopa unta, jossa olin unohtanut merkata ne ja heräsin ihan hiessä painajaisesta :lol: Olen aamulla tehnyt tarkistuslaskelmia (jäljellä olevat juomat, tyhjät tölkit ja pullot, fitbit-sovelluksen nukkumaanmenoaika jne.), kyllä ne täsmäävät. Käsialasta on välillä vaikea saada tolkkua, joten hyvin kännissä niitä joskus kirjoitan. Vihko kulkee mukava, jos juon muualla kuin kotona. Mielestäni on tosi tärkeää merkata annokset, niin oikeasti tietää, tapahtuuko muutosta ja mihin suuntaan.

Kyllä meillä Selincro toimii. Ei se yksistään auta, mutta jos on samaan aikaan myös kova tahto itsellä, niin saa tukea. Sen verran hyvin toimii, että aiomme jatkaa sen käyttöä. Kun opettelee kuulostelemaan omaa oloa ja tuntemuksia sitä käyttäessä, niin ehkä oppii juomaan vähemmän. Ei ole meillä tullut mitään haittavaikutuksia.

Ihan totta Vilma: viinan hintaa ei lasketa, vaikka muussa ollaan tarkkoja. Tai olen kyllä alkoholin suhteenkin tarkka, mutta jotain ja jossain joka tapauksessa juon. Kun esimerkiksi olin Islannissa, niin alkoholi oli hirveän kallista. Menin halvimpaan baariin juomaan. Mutta join, vaikka pahasti hinta kirpaisi. Monet muut jutut jätän ostamatta, jos ne ovat mielestäni kalliita. Tällä matkalla yksi iso "eka kerta" oli limsan ostaminen lentokoneessa. En ole koskaan ennen limsasta lennolla maksanut. Jos ei ilmaiseksi tarjoilla, niin olen ilman, vaikka mieli tekisi. Jos olutta ei saa ilmaiseksi, niin pakkohan siitä on sitten maksaa mitä pyydetään. Nyt sain tämän ajatusmallin rikottua ja ostelin hyvillä mielin limua :lol: Ja oikeasti, se maksoi 2,50 - olut maksoi 5,00. Että joo.

Nyt todellakin paluu arkeen. Oli kiva mennä töihin tänään ja käydä salilla sekä aamulla että töiden jälkeen. Palaan siis toisen addiktioni pariin :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja AnssiA » 12.3.2022 20:12:44

Oli mielenkiintoista kuulla Hippulin ja Vilman kokemuksia tuosta Selincrosta. Kun vuosi sitten aloitin katkaisun kautta tämän nykyisen tipattoman kauteni, niin lekuri kirjoitti Selincro-reseptin retkahdusta estämään. Ei edes tarjonnut Antabusta. Tabletittipaketti on edelleen avaamatta, koska ei vielä ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että kokisin ylivoimaisen "pakon" juomiseen. Minullakin on ulkomaanmatkat olleet aina todella kosteita (käytännössä matkan mittainen känniputki), ja jos ja kun tässä joskus itse seuraavan kerran matkalle uskaltautuu, niin silloin olen viimeistään tuo Selincro tulee harkinnan alle.

Olen ymmärtänyt, että sen käyttöä pitäisi ensin "harjoitella", jotta mahdolliset sivuvaikutukset eivät olisi niin suuria tai ainakaan ne ei tulisi yllätyksenä? Joka tapauksessa tuonkin rohdon suhteen pätenee viisaus "vain otettu Burana auttaa" :roll:
AnssiA
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 13.3.2022 06:58:05

Ei sitä varsinaisesti retkahduslääkkeenä voi mielestäni käyttää. Jos todella haluaa juoda, niin eihän sen sitä yhtään estä. Joskus minulla ei toimi juuri tuosta syystä. Enkä yleensä muista tai ehdi ottaa tablettia ajoissa (noin 2 t ennen juomista, kun yllättäen tulee tilanne, että todellakin haluan alkaa juoda. Matkalla tulee näitä tilanteita, ei kotona. Tosin ei näiden tilanteiden pitäisi tulla minulle yllätyksiä, koska olen yli 20 vuotta juonut kaikkina päivinä maktkalla. Ehkä olisi auttanut näissäkin tllanteissa, jos olisin ottanut tabletin varmuuden vuoksi joka päivä. Ohjeissa lukee, että otetaan 1-2 tuntia ennen juomista. Kokemusteni perusteella sanoisin, että 2 tuntia on parempi kuin 1 tunti. Ohjeissa myös sanotaan, että voi ottaa myös silloin, kun on jo aloittanut. Tällaisessa tilanteessa kerran toimi, mutta silloin yritin itsekin tosi kovasti ja päätin ekan juoman jälkeen odottaa 2 t, että lääke vaikuttaa. Vaikutti! Jatkan kokeiluja, kun taas joskus juon. Ja raportoin teille, hyvöt lukijat :)
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 19.3.2022 10:11:37

Eilen join pitkästä aikaa kotona. Eka kerta tänä vuonna. Ei ollut suunnitelmissa juoda tänä viikonloppuna, mutta kun sekä minä että puoliso molemmat olimme sillä tuulella, niin sittenpä juotiin. Päätös tehtiin eilen viideltä, kun tulin kuntosalilta kotiin. Otettiin Selincrot ja päätettiin mennä saunaan puolentoista tunnin kuluttua, jotta tabu ehtii vaikuttaa ja juomat jäähtyä pakastimessa. Odotellessa juotiin valmiiksi kylmät alkoholittoman oluet. Jo nollaolutta juodessa alkoi haihtua pois pahin himo. Saunaan mennessä jopa mietin, haluanko juoda oikeaa olutta. No oli kuitenkin yhdessä päätetty viettää entisten aikojen normaaliperjantai eli saunaolut ja sitten sohvalla istuskelua, typerää tv-ohjelmaa, jutustelua kaksin - ja alkoholia. Join yhteensä 5 olutta ja 4 konua. Jäin alle 10 annoksen, muisti ei mennyt, oli mukavaa vain jutella (telkkaakaan ei katsottu ja kännykät poissa olohuoneesta) eli oli kivaa ja join sääntöjen mukaan. Kuitenkin on hitusen paska fiilis, koska ekoja (1-4) juodessa todella tuntui siltä, että ei oikeastaan huvita. En kuitenkaan halunnut pilata yhteistä iltaa sanomalla, että mulle riittää: en juo enää ja lähden aamulla kuntosalille. Harmi, koska aamulla puoliso kertoi, että hänellä oli alussa ollut aika huono olo ja olisi voinut lopettaa, mutta halusi kuitenkin juoda kännit. Pitäisi rehellisesti puhua näistä juodessa! Mutta hyvä, että puhutaan edes joskus. Ihana olo minulla alkoi tulla 5. juoman aikoihin. Silti oli koko illan kontrolli: JOS olisin todella halunnut lopettaa, niin olisin voinut. Mutta olin jo mielessäni suunnitellut kuntoilusta lepopäivän: siirrän lihaskuntotreenin maanantaille, jolloin piti olla vapaapäivä, ja tänään pienessä krapulassa nautin kevätauringosta kävellen, teen vähän töitä ja löhöilen sohvalla. Aamu ei alkanut korjausjuomilla, koska ei ollut tarvetta ja huomenna haluan mennä salille. Ei tämä ehkä teidän muiden mielestä ollut onnistunutta kohtuukäyttöä, mutta itse olen tyytyväinen, ettei lähtenyt täysin lapasesta kuten lomalla. Pelotti loman jälkeen, että aina menee överiksi ja jatkuu monta päivää. Ei mene! Osaan juoda tolkullisesti. Jatkan harjoituksia ja opettelen Selincron kanssa juomista. Tunnen sen vaikutuksen, mutten osaa reagoida yllättävään tuntemukseen, että voisin todellakin lopettaa perjantai-illan heti alkuun.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 27.3.2022 07:56:45

Tuossa on ideaa, kun päättää juoda, ottaakin ensin alkoholittoman ja miettii sinä aikana, voisiko himo laantua ja alkoholin sijasta tehdäkin jotain muuta selväpäistä! Kiitos vinkistä. Yritän ottaa käyttöön tämän, kun seuraavan kerran olen aivan tosissani suunnittelemassa juomista.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 27.3.2022 08:41:47

Eilen harjoittelin taas juomista, koska tehtiin ruokaa, johon tarvittiin 1/2 litraa viiniä. Eli molemmille jäi lasilliset. Oli erilainen fiilis kuin edellisellä kerralla. Selincro ei tuntunut vaikuttavan vaan teki mieli juoda ja nautin humaltumisesta. Ehkä lääke kuitenkin vaikutti, koska ei tehnyt mieli kaksin käsin vetää, mikä tarkoitti sitä, että en ottanut jokaisen pitkän juoman kaveriksi snapsua. Jäin siksi 9 annokseen eli onnistuin :) Ilta oli kiva, vaikka vietimmekin sen puolison kanssa pääasiassa eri huoneissa sometellen. Mutta oli mukava pitää yhteyttä omiin kavereihin. Nyt on vähän krapula, mutta ei lainkaan tee mieli jatkaa juomista. Eipä kyllä tee mieli myöskään lähteä ulos kävelylle, vaikka aurinko näyttää paistavan. Lepopäivä! Huomenna taas alkaa arki ja reipas elämä: työt ja kuntosali.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 31.3.2022 19:31:30

Tällä viikolla olen taas tehnyt uusia hyviä juttuja eli samaa vanhaa mutta ilman alkoholia. Olin työreissussa 4 päivää enkä juonut mitään. Oli eka työmatka, lomamatka, konferenssimatka, koulutusmatka, mikä vaan matka, kun en juonut. Nyt ihmetyttää, miksi aiemmin piti hotellihuoneessa juoda joka ilta yksin 2-4 isoa siideriä? Paljon mukavammin vapaa-aika yksinään hotellissa meni, kun kävin hotellin kuntosalilla aamulla ja illalla ja luin kirjaa päivällisen jälkeen sängyssä. Edes kotimatkalla junassa tänään ei tehnyt mieli mitään, vaikka on jo torstai. Jatkan selväpäisestä elämästä nautiskelua pääsiäiseen asti. Silloin taas harjoittelen alkoholinkäyttöä.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 5.4.2022 06:38:00

Piti olla pääsiäiseen asti juomatta, mutta ankea räntäsade pakottaa piristämään viikonloppua laivaretkellä. Sinänsä se on ihan turhaa: mihinkään en mene (aamulla laivaan ja illalla kotiin), treenit jää la-su väliin ja juon laivalla. No, jos juominen menee suunnitelman mukaan (max 10 annosta lauantaina, ei mitään sunnuntaina) ja retkellä on kivaa, niin olen iloinen. Kuten päihdetyöntekijäni sanoo: jos ei aio lopettaa, niin alkoholi kuuluu elämään. Sen käyttö pitää vain olla hallittua. Pari viime kertaa on. ollut :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 13.4.2022 14:53:10

Johan mulla menikin muka hyvin: osasin 2 kertaa peräkkäin juoda hiukan tolkullisesti eli 9 annosta. Viime viikonloppuna sekosi taas pakka: join lauantaina hiukan liikaa ja sunnuntaina ihan överit aamusta iltaan. Välillä sammuin ja herättyäni jatkoin. Enkä voinut mennä töihin maanantaina. Ei tää näin saa mennä. Mutta menee kuitenkin. Ja pääsiäinenkin tulee. Paska fiilis.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja KarvanVerran » 14.4.2022 05:44:57

Hyvin sä vedät :lol:. Mutta älä ole liian ankara itsellesi. Näitä sattuu ja tapahtuu.

Isoin asia on kuitenkin se että haluat tehdä sen muutoksen. Kompurointia tulee olemaan, ehkä pitkäänkin. Mutta se on vain sitä, kompurointia. Välillä ehkä kaadutaan naamalleen maahankin. Se vasta harmittaakin. Mutta siitä kun oppii niin vähitellen ne kompuroinnit loppuu.

Tsemppiä pääsiäiseen ja ylipäänsä kevääseen!
KarvanVerran
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 16.4.2022 13:55:13

Kiitos karvanverran kannustavista kommenteista! Mä päätin ottaa pääsiäisenä just niin paljon kuin huvittaa. En kiellä enkä yritä parasta koko ajan. Kyllä mä nautin juomisesta, mutta kun oon jo oppinut viettämään selviä viikonloppuja, niin aina välillä vertaan oloani niihin ja ällöttää. Mut tämmönen mä oon.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 18.4.2022 09:15:42

Kotiuduin mökiltä eilen ja tänään alkoi uusi reipas elämä. Tai eihän se nyt vielä krapulassa oikein ala, mutta juominen loppui. Join 4 päivänä noin 60 annosta. Viime pääsiäisenä join 5 päivänä 77. Menihän se siihen nähden paremmin, vaikken edes yrittänyt. Nyt ei ole niin hirveä morkkiskaan, kun en ole sössinyt mitään. Mutta olisin varmaan ollut onnellisempi, jos puoliso olisi ollut pääsiäisen töissä ja mä olisin saanut rauhassa treenata ja maata illalla sohvalla lukemassa kirjaa. No, teen sitä seuraavat viikonloput :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät