Kirjoittaja Talvikaktus » 15.4.2022 14:32:04
No niin, jotta mä pääsen alkuun, niin kerron vähän itsestäni ja meen sitten pesemään vielä kylppärin.
Mun isoveli kuoli loppuvuodesta, oli löytynyt kuolleena kotoaan. Meillä oli iso ikäero ja lapsuudenkoti sen sorttinen ettei oltu väleissä. En osannut oikein käsitellä asiaa, se nosti pintaan paljon traumaattisia muistoja, ja mulla oli just alkamassa tärkeä tutkimusjakso omaan terveydentilaan liittyen. Vaikka oonkin terapian käynyt, niin en esimerkiksi kyennyt suremaan menemällä hautajaisiin, pintaan nousi vanhoja pelkoja. Vanhemmat soittelivat päivittäin ja annoin heille parhaani mukaan emotionaalista tukea, mutta en sitten osannut priorisoida omaa jaksamista ja turrutin tunteita alkoholilla. Ei multa homma täysin lapasesta lähtenyt, mutta mitä enemmän tulee känni- ja darrapäiviä, sen enemmän on päiviä kun ei voi ottaa mun (laillisia!) ADHD-lääkkeitä, ja mitä useemmin ne lääkkeet jää väliin, sen hankalampaa toiminnan ja tunteiden säätely mulle on. Siis välipäiviähän niistä täytyy pitää, mutta se on eri asia kuin jättää lääkkeet ottamatta kun herää darrassa eikä viitsis ottaa enää yhtään enempää sydämentykytystä.
Tammikuussa vein koiran eläinlääkäriin ja kaikki näytti hyvältä, mutta helmikuussa siltä löytyi kasvain eli tosi nopeasti eteni. Kun koiralla oli jo ikää, niin ikiuni oli ainoa inhimillinen ratkaisu. Päätöksen tekeminen ja ajan varaus oli hirveää. Ja samaan aikaan kun opettelin elämään ilman koiraa, niin mulla alkoi ne tutkimukset, ja olin sitten emotionaalisesti niin rikki että ne siirrettiin myöhempään ajankohtaan. Se oli hirveä isku, vaikka tiedän että tästä kyllä selvitään. Ja emotionaalisen hyvinvoinnin kannalta on tietenkin tärkeää uni, ruoka, ja se ettei käytä päihteitä liikaa tai ei ollenkaan, ihmisestä riippuen. Vieroitusoireita en pelkää, en juonut niin isoja määriä. Mutta mun aivojen pitää saada toipua koiran saattohoitoon liittyvästä univelasta ja tavallista runsaammasta alkon käytöstä ja mun aiemman kokemuksen mukaan se tarvii alkuun päästäkseen pidemmän selvän pätkän. Kyllä tämä taas tästä.
Turvasuunnitelma eli asiat, joita muutenkin tykkään tehdä ja joihin voin suunnata huomion, jos mielihaluja nousee:
uimahalli, kuntosali, kodin järjestely/siivous, kasvien hoito, kävelylenkit, kirjoittaminen
Turva-ajatukset eli motivaatiota ylläpitävät asiat:
kevyempi olo, elimistölle lepoa, parempi palautuminen treeneistä, lähitulevaisuuden tavoitteet, rahaa säästyy kivempiin asioihin
Tsekkauslista:
Oonko syönyt? Onko lääkkeet otettu? Onko vesipullo mukana?
Ilon kautta!