Olet täällä

Taas yksi kohtuukäyttäjäksi pyrkivä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Taas yksi kohtuukäyttäjäksi pyrkivä

ViestiKirjoittaja samaani » 20.4.2022 19:49:04

Jacob, olet aikalailla samassa tilanteessa, kuin itsekin?
Vapaa päivät tosin mulla menee vielä reippailla, mutta vähenevillä annoksilla.
Pääsiäinen meni, miten meni.... Rajua ryyppäämistä 2 päivää.

Kova halu olisi vähentää, kokonaan en haluaisi lopettaa?
Lääkeapuakin olen kokeillut, mutta siinä vituttaa se, että kun otat lääkkeet, niin ei kiinnosta viina, mutta ei kyllä kiinnosta mikään muukaan, esimerkiksi seksielämä, joka on hieman huolestuttavaa, kun on kuitenkin suht tuore vaimo? tai no suht vähän aikaa yhdessä... ;)
samaani
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 25.4.2022 20:13:40

Perjantaina tuttu sixpäk saunajuomana ja lauantaina 7-8 annosta kuoharia, punkkua ja menipä siinä konjakkikin. Kohtuudella siis jälleen. Mitähän sitä vappuna.. 8)
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja LKV » 26.4.2022 05:17:09

jakob kirjoitti:Joo ei tämä kovin mukava muutos ole ollut. Työhommat eivät kiinnosta pätkääkään, hoidan toki oman osuuteni, mutta pysyn mieluummin sivussa kuin aktiivisena keskustelijana.

Positiivista tietysti, että alkoholittomuudesta on tullut jo rutiini. Nyt on mittarissa 18s päivä peräkkäin ilman alkoholia. 31:s päivä siitä kun viimeksi olin oikeastaan humalassa (18 päivää sitten join 5 annosta, joka on noin puolet "normaalista"). Ajattelen asiasta niin, että nyt annetaan elimistölle aikaa toipua tissuttelusta ja jatkossa alkoholia nautitaan muiden seurassa, kohtuudella.

Moi, olen uusi täällä plinkissä ja lueskelin tätä ketjua, kun tunsin olevani vertaistuen tarpeessa. Sitä on hiton vaikea löytää.

Havahduin alkoholiongelmaani 2016. Kohtuullistin käyttöä vuoden päivät, syväpohtien ja pitäen blogia. Opin paljon ja pääsin tavoitteeseeni. Sen jälkeen tilanne on kuitenkin pikku hiljaa valunut huonompaan suuntaan.

Jakobin keissi resonoi hyvin. Niin stressaava arvostettu työ kuin käytetyn alkoholin määrä ja tapakin. Alkoholilla on ollut minulle mieletön rentouttava voima. Itsekseen sipittäminen on ollut mallini. Viiniä on kulunut.

Nyt olen viime syksynä jäänyt lopulta pois työelämästä, pitkän pitkän harkinnan jälkeen, vapaaksi kirjailijaksi. Ja yllättäen tämä tilanne se vasta onkin tuonut haasteita alkoholirintamalle. Kun työ ei ole pitämässä rajoja, tuntuu itsekurin hallinta välillä mahdottomalta tehtävältä.

On aamuyö ja makaan huonosti nukkuneena sängyllä. Retkahdin eilen juomaan. Olen googeloinut monta tuntia, mistä löytäisin apuja. Noh, varasin Pohjoisklinikalta sen maksuttoman ensikäynnin ylihuomiselle. Että edes jollekin pääsisi puhumaan. Mutta eihän minulta, köyhältä kirjailijalta, löydy tuollaisia seitsemänsadan euron summia heidän vertaistukiterapiaansa.

Jotenkin tuntuu että yksin ihminen tämän kanssa jätetään. Ja mikäs siinä, jos yksin hommassa onnistuu. Nyt vaan tuntuu, että minä en onnistu. Toisaalta, onnistuinhan minä vuonna 2016, miksen nytkin. Tuntuu vaan niin hiton raskaalta juuri nyt.

Sama tavoite minulla on kuin Jakobilla. Kohtuudella alkoholia, sosiaalisiin tilanteisiin. Ihmiset on minulle äärimmäisen tärkeitä.
LKV
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja samaani » 27.4.2022 16:16:59

Vappu on jo sovittu puolivuotta sitten, että aika kosteissa merkeissä menee vielä tämä, mutta oikeasti sen jälkeen olen päättänyt ryhtiliikkeen tehdä ja kokeilla OIKEASTI vähentää rajusti alkoholin käyttöä, paljon olen puhunut, paljon olen lupaillut, nyt alkaa olla aika näyttää...
Tätä ei kyllä hirveästi helpota asia, että olemme muuttamassa ainakin vuodeksi maahan, jossa alkoholi on halvempaa, kuin maito.
samaani
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 2.5.2022 20:00:33

Noniin, viime viikko meni taas vähän kosteammissa merkeissä, kun oli sosiaalista tapahtumaa. Keskiviikkona 12+24cl viiniä kevätkokouksessa ruuan ja vähän seurustelun vuoksi. Sitä ennen yksi lonkero. Vappuna meni pe, la ja su yhteensä varmaan 35-40 annosta.

Tällä viikolla ei ole tiedossa mitään tapahtumia, katsotaan tulisiko raitis viikko :)
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 9.5.2022 09:05:18

Kohtuukäytössä pysytään edelleen. Ma-to meni ilman alkoholia, vappu painoi vielä tiistainakin. Perjantaina otin kolme juomaa (siideri, lonkero) saunan yhteydessä ja sunnuntaina kuusi lonkeroa jääkiekkoa katsoessa. Sunnuntai meni työhommissa joten ajattelin ottaa tuohon rentoutumisen kun maanantai on vapaana.

Periaatteessa rikoin tässä sääntöä "en juo yksin", mutta ainakin toistaiseksi annosmäärät ovat pysyneet maltillisena. Ehkä olisi voinut ostaa kaupasta kuuden lonkeron sijaan vain kolme. Kaappiin en halua jättää juotavaa vaan ostan aina sen mitä aion juoda.
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 15.5.2022 19:46:21

Tällä viikolla tuli kolme peräkkäistä päivää. Yhteensä meni 0.7 l Suomiviina ja kaksi sixpäkkiä lonkeroa. Torstaina tuntui vaan että pitää saada ottaa, pe ja la meni lätkän parissa lonkeroita pienellä terästyksellä. Tavallaan oli kolmipäiväinen viikonloppu.

Pikkuisen näyttäisi lipsuvan tuohon että kynnys on matalalla... :roll:

No, ensi viikon loppuna on tiedossa sosiaalista menoa, mutta jos arkipäivät pystyisi olemaan ilman.
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 23.5.2022 11:23:23

Keskiviikkona kolme lonkeroa jääkiekkoa katsoessa ja viikonloppuna sitten reippaasti sosiaalisissa tilaisuuksissa. Tällä viikolla pyrin että vasta lauantaina ja kohtuudella silloinkin (suuri illallistilaisuus) 8)
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 30.5.2022 16:37:11

Noniin. Tiistai oli viikon ainut kuiva päivä :?
Ma 6, ke 3, to 3, pe 6, la toistakymmentä ja samoin eilen.

Alkoholi on siis livahtanut tiukasti takaisin arkeeni.
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 31.5.2022 07:14:33

Jakob, salakavalasti se alkoholi palasi minunkin arkeeni, vaikka olin kuitenkin sen kaksi ja puoli(ko) kuukautta ilman vai peräti kolme, en enää muista. Voin alkoholittomana kautena vain hieman paremmin, välillä huonomminkin, kun ei voinut laskea kierroksia ja stressiä alkoholilla.

LKV, luin joku aika sitten jutun vapaasta kirjailijasta, joka joi. Hän ryhtyi sittemmin absolutistiksi ja sai uuden koukuttavan asian elämäänsä, retkeilyn. Vaikea uskoa, että kylmä huurteinen voitaisiin korvata patikoinnilla! :D

https://yle.fi/uutiset/3-11450750
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 6.6.2022 16:08:46

Laitetaas taas rapsa viime viikosta. Joka päivä tuli otettua, joinakin päivinä muutama ja viikonloppuna sitten reippaammin. Nyt voisi ainakin muutaman päivän olla ilman, ettei tule taas "automaatio" jokailtaisesta tissuttelusta.
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 14.6.2022 19:02:47

Viime viikolla taisi olla yksi alkoholiton päivä. Muut tuollaisia 3-5 annoksen iltoja ja pari kertaa lipsahti yli 10. Tällä viikolla kaksi päivää ja kaksi juonutta päivää. Huomenna pidetään taukoa ja torstaina jonkin verran. Viikonloppu asia erikseen.

Tavoite on, että syksyllä en enää juo päivittäin.
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 29.6.2022 09:59:49

Näköjään yli kaksi viikkoa kulunut. No, lähes päivittäin/iltaisin on tullut käytettyä alkoholia ja pääasiassa reippaalla tavalla. Ehkä kaksi alkoholitonta päivää on tässä ollut. Pitää rueta ajamaan alas heinäkuun vikalla viikolla vaikka että juon joka toinen päivä. :roll:
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 20.7.2022 11:40:26

Päivittäin on mennyt tuollainen 8-12 annosta. Aloittelen neljän-viiden maissa ja lopettelen kymmenen aikoihin. Ensi viikolla päivitän joka päivä määrät, tavoitteena on vähentää reippaasti ennen töiden alkamista. Jos laittaisi tavoitteeksi kolme juomatonta päivää ja kaksi päivää jolloin juon max 6 annosta.
jakob
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jakob » 25.7.2022 21:19:13

Maanantai: ensimmäinen raitis päivä useaan viikkoon.
Tiistai: 0 annosta.
Keskiviikko: nollalla mennään. Viikonloppuna saattaa tulla loman viimeinen runsaanpuoleinen kaksipäiväinen. Katsellaan.
Torstai noin kahdeksan annosta-> reissuun
Pe-la: yhteensä 25-30 annosta.
Su: 7-8 annosta->reissusta kotiin.
Uusi viikko avataan raittiina, kuten on ajatus olla viikonloppuun saakka.
Viimeksi muokannut jakob päivämäärä 1.8.2022 16:42:09, muokattu yhteensä 3 kertaa
jakob
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät