Kirjoittaja Mirella » 28.4.2023 18:37:36
Täällä taas! Raittiina olen vaikka tuossa jokin aika sitten ratkesin taas vähäksi aikaa. Huomasin silloin että mä olen antanut itselleni luvan retkahdella eikä sen niin kuuluisi mennä! Onneksi tajusin sen, jotta voin tehdä asialle jotain, ehkä sen tiedostaminen auttaa olemaan retkahtelematta. Retkahdukset onneksi ovat olleet lyhyitä, vaikkakin välillä rajuja, mutta mitään muuta kamalaa niissä ei ole tapahtunut. Nyt käyn jotenkin taistelua itseni kanssa, en juomisen vaan muun elämän suhteen. Alkoholia onneksi ei tee mieli! En tiedä onko tämä nyt keski-iän kriisi vai mikä mutta tuntuu että viimeiset puoli vuotta olen vain leijuillut ja haahuillut... Olen löytänyt mukavaa tekemistä, koulutukseni päättyy pian ja pääsin osa-aikatöihin, asunto on kiva jne. Jotenkin en vain ole tyytyväinen elämääni, ihan kuin en eläisi täysillä, vain olen. Vaikea olla itseni kanssa mutta en saa aikaiseksi tehdä asialle mitään.
Juuri nyt käyn eniten läpi hylkäämisen pelkoani ja heikkoa itsetuntoa. Lapsena en ollut toivottu enkä pidetty, en perheessäni enkä koulussa. Olin useimmiten yksin, ala-asteella lähes aina, mua ei haluttu yleensä mihinkään mukaan. Yläasteella meitä oli muutama hylkiö yhdessä, lukiossa ja etenkin jatko-opinnoissa tilanne korjaantui mutta silti kipeät jäljet ovat tallella. Olen nyt koulutuksessa (kaikki aikuisia) ja kaikki olemme yhtä porukkaa, silti välillä iskee se vanha hylätty olo kun en ole jossain porukassa. Esim. seison bussipysäkillä ja kurssikavereita tulee ryhmässä, he eivät tule mun luo vaan jäävät kauemmaksi (tapahtunut usein). Tiedän että taustani vuoksi reagoin vahvasti tällaisiin asioihin, ja tiedän että meidän ryhmässä on ainakin pari muutakin koulukiusattuna ollutta sillä olemme avoimesti puhuneet porukalla monistakin asioista. Joka kerta kun mua ei pyydetä johonkin mukaan tai ei tulla mun luo, ajattelen heti ettei mun seurassa haluta olla. Siskoni ei ole moneen kuukauteen halunnut mua käymään luokseen, vastaa vain että joo katsotaan sopiva viikonloppu, mutta sitä ei vain koskaan tule. Aivan sama vaikken olisikaan muuttanut takaisin, ei me näköjään yhtään enempää yhteydessä olla vaikka nyt välimatkaa on 50 km. Kaveritkin on kaikonneet näiden vuosien aikana, edes samalla paikkakunnalla asuvat eivät ehdota tapaamista eivätkä vastaa kun mä ehdottelen jotain tekemistä. Tuntuu etten kuulu minnekään. Tiedän monen paluumuuttajan käyneen samoja asioita läpi, en olettanut että itselleni se iskisi näinkin rankasti. Mulla ei ole tässä kaupungissa yhtään ystävää vaikka luulin niitä olevan monta.
Onneksi mun osa-aikatyö on mukava ja esimies on tosi kiva, tullaan sen kanssa hyvin juttuun ja työ sujuu hyvin, ja olen saanut hyvää palautetta. Muuten en oikein tiedä että miten jatkaisin tästä ja mihin suuntaan elämässäni, olen aika tuuliajolla. Outoa että yksi kaveri, jota en edes montaa kertaa ole tavannut, on tulossa ulkomailta käymään ja laittoi heti viestiä että tavataanko!
En ole ollut aktiivinen täällä lainkaan puoleen vuoteen, nyt vain tuli tarve taas tuelle, vaikken tiedä saako sitä täältäkään kun en edes tiedä mitä tukea olisin vailla. Ehkä tarvitsin vain paikan avautua enkä muutakaan keksinyt.