Saa kommentoida!
👣👣👣👣👣👣👣👣👣
Nordkalottleden Osa1
Vaelluksen ensimmäinen päivä oli siis todella helteinen.
Nousin noin 800 metriin ja leiriydyin. Olin kesän ja talven maassa.
Myöhään illasta näin siis pari hiihtäjää. Oletettavasti juurikin niitä "ihmehiihtäjiä".

Aamulla satoi ja ukkonen jyrisi. Telttani toimi erittäin hyvin, en kastunut.
Sateen jälkeen pakkasin rinkan.

Vaelsin sankassa sumussa ja kahlailin pienten purojen ylitse.

Näkyvyys oli hyvin rajallista. Kengät tuntuivat kuitenkin pitävän jalat kuivina. Onneksi testasin kenkien vedenpitävyyden ja tein tarvittavat korjaukset ennen reissua.

Viimein maailma ympärillä muuttui mustavalkoiseksi.

Kaiken sumun keskellä yritin parhaani mukaan pysyä polulla. Näkyvyyttä oli enää reilut kaksikymmentä metriä. Kruununa matkaan tuli tulva.

Tästä olisi pitänyt kahlata pienelle saarekkeelle ja siitä sitten vasempaan... polulle, siis kartan mukaan. Vesi virtasi kohisten sumun keskellä.
Olisitko Sinä kahlannut?

En voinut ottaa riskiä.
Lähdin kiertämään virran yläpuolelta. Vuoristossahan vedet laskeutuvat huipulta alas.

Kierrettyäni tulvivan joen laskeuduin takaisin reitille. Lähes alhaalla törmäsin joen toiseen haaraan. Valitettavasti olin sen väärällä puolella... takaisin ylös.

Aivan vaaratonta ei vaeltaminen vuoristossa ole. Sulamisvedet tekee tunneleita, jotka sitten jossakin vaiheessa romahtaa. Pudotus voi olla jopa viisikin metriä. Pohjalla odottaa kivikko ja kylmäkylpy.
Kiertoreissulla kului aikaa seitsemisen tuntia.

Aamulla kuuden aikaan pääsin kohteeseeni. Vaikka norjan vuoristomajat ovat vain jäsenille, siksi myös lukittuja, minulla kävi tuuri ja pääsin yöksi lukitsemattomaan majaan.

Kaasuliesi ja sinkkiämpäri. Mainio apu peseytymiseen ja ruuanlaittoon.

Tuvassa oli myös sängyt, peitto ja tyynykin. Aivan luksusta, varsinkin kun tuvassa ei ollut ketään muita.
Yöpymisen hinnan, 150kr, maksoin lippaaseen.

Hyvin nukutun yön, siis aamupäivän, jälkeen jatkoin vaellusta kohden ruotsin rajaa.

Kesä ja talvi vuorottelivat matkallani.

Tämä harjanne meinasi yllättää pahemman kerran. Kuljin vanhaa polkumerkintää kartan mukaan. Jäinen rinne kaartoi alaspäin...? Jotain oli mielestäni vialla. Siirryin sivummalle ja katsoin uudelleen hieman alempaa. Kuvan otin myöhemmin alhaalta, järven rannalta. Tuo onkalo jonka päältä olin kulkemassa, on noin viisimetrinen. Alla kohisi kivikkoinenkoski.

Päivä kului tallustellessa. Tarkoitus oli päästä yöksi ruotsin puolelle.

Lainehtivat hanget oli erikoisia kävellä.

Toiset järvet olivat jäässä ja toiset sulia. Kesätalvi siis jatkui.

Saavuin viimeiselle virralle, onneksi vain kuvannollisesti. Virran toisella puolella odotti ihana ruotsimaa. Enää pieni kierros ylävirtaan ja sillasta yli. Olin tietoinen tuon kosken koosta ja olin jo satelliittikuvastakin varmistanut sillan olemassa olon. Kaikki pitää pitkällä reissulla varmistaa.

Edessä ruotsi, jipiiiiiiiiiiiiiiii!

"Mee sie sillastaes jos piäset", sanoi Rokan Antti tuntemattomassa sotilaassa.

Tunsin kuinka synkkäpilvi kohosi mieleni taivaalle.
Sillan ylitys ei ollut mahdollista.
Siirryin rantaan ja kokkailin syömistä.
Muutaman kerran kävin kahlaamassa croksit jalassa etsien ylityspaikkaa.
Sellaista ei ollut!!!

Vuoretkin itki.
Oli pakko kääntyä takaisin. Riski kuolla tuohon koskeen oli aivan liian suuri.

Olin kuin märkä rukkanen hangella.

Hetken vain mieleni oli murheellinen. Vaellus jatkui, vain suunta muuttui. Sain kahlata useiden purojen ylitse taas uudelleen.

Sää alkoi suosimaan ja vaellus keventyi.
Matkasin "päivän" aikana 31km vuoristossa, askeleita kertyi 43000.
Palasin mökkiin jossa kaasuliesi ja sinkkiämpäri.
En maksanut. Siltavero!

Vuoristopurojen vettä join janooni.

Aloin myös näkemään jotain sellaista jota en ollut havainnut kiireissäni.

Ensin niitä oli vain muutamia...

Sitten vähän lisää...

Lopulta paljon!

Vaelsin satojen metrien korkeudessa laaksoon verrattuna. Yli kilometrin korkeudella merenpinnasta.

Vielä vuorten korkeuksissakin polulla virtasi vettä.

Myös purojen kivet olivat välillä hyvin erikoisen näköisiä.

Kävelin siloisia ja rosisoisia kallioita.

Paluumatkalla en joutunut kiertämään, koska sumua ei enää ollut.

Nordkalottleden on kyllä hyvin merkitty maastoon. Hyvällä säällä näkee merkiltä toiselle.

On tietysti aina harkittava kenen merkkejä seuraa.

Aina eivät unelmat käy toteen. Olen kuitenkin taas saanut kokea jotain ainutlaatuista.

Palasin sivistyksen pariin. Pystytin telttani ja söin.
Ajattelin, etsin mahdollisuutta...
Mitäpä jos sittenkin?

Ehkäpä tämä reissu ei vielä päätykkään.
Fausken keskusta, bussi lähtee klo17.

Kohden pohjoista.

-----
Matkasin Fauskesta bussilla Narvikiin. Saavuin puolenyön aikaan perille. Etsin telttapaikan, se löytyi uimarannan vierestä.
Teltta pystyyn ja iltapesu meressä. Vesi oli yllättävän lämmintä.
Kymmenen tuntia nukuin ja sitten aamukahvit ja taas mentiin. Kävelin rautatieasemalle ja sitten junaan jolla matkaan Narvik-Abisko-Gällivare. Huh, huh...
Huomenna, siis maanantaina 4.7.2022, matkaan bussilla tai junalla Ritsemiin.
Ritsem on paikka johon olin vaeltamassa ennenkuin se %%%++=='' :::" silta keskeytti matkan.

👣👣👣👣👣👣👣👣
Saa antaa kommenttia!

Putkis, junailee.