Olet täällä

Kodeiini riippuvuus, kodeiinin käyttö

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kodeiini riippuvuus, kodeiinin käyttö

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 08:37:07

Alotan nyt ketjun aiheesta, kun multa löytyy tästä aiheesta niin paljon kokemusta. Jos jaetaan känniääliö titteleitä niin vähän samaan tyyliin mulle voi antaa Suomen virallisen kodeiiniääliön tittelin. Mä oon se surkee esimerkki siitä, mitä kodeiinin käyttö voi pahimmillaan olla, mut nyt ku oon kuivilla ni mieluiten yritän repiä jotain hyötyä esiin tästä menneestä kokemuksestani.

Eli mä oon vetäny panacodeja 30klp päivässä ja joskus jopa enemmänkin (ja aina erottelematta), olen saanut kodeiinikapseleita, jotka sisälsivät vain kodeiinia (30mg/kpl) ja muutamia apuaineita. Niitä meni noin 70kpl/vrk. Joskus enemmän joskus vähemmän. Mä siis luulen tietäväni suunnilleen, mitä on kodeiiniriippuvuus. Ja nyt mä myös tiedän miten siitä pääsee irti ja mistä kannattaa alottaa tää vierotus ja mitä tapahtuu, kun pääsee kuiville.

Ja HUOM! Koko käyttöni oli laillista, valvottua ja vain yhden lääkärin määräämää. Olin kovan valvonnan alla, jotta maksani terveys pystyttiin melkeinpä takaamaan. Arvoja vahdittiin huolellisesti koko ajan. Huomioitavaa on myös se, että tiedän muitakin tapauksia, jotka ovat käyttäneen panacodia erottelemattomana 30kpl päivässä, mutta kaikki me tiedetään se, et sellanen käyttö on vaarallista ja todella typerää henkensä riskeeraamista. Jokasen maksa on erilainen ja kokeilematta ei voida tietää kenen maksa kestää noita jätti annoksia ja kenen ei. Ja kuka järkevä ihminen sitä haluaakaan henkensä uhalla kokeilla?! Vain pahasti riippuvainen ja siks tein tän ketjun, et näitä pahasti riippuvaisiakin on ja mä haluan just niille kertoo, kuin siitä koukusta pääsee eroon.

Toive olis, et täs ketjus pysytään ite asiasassa ja kysymyksiä saa esittää ja tää ei myöskään oo mikään "vaan Tipi tietää ja saa vastata-ketju". Mä tosin voin esittää eriäviä mielipiteitä vedoten "laajempaan" kokemukseeni, :wink: mut vitut siitä. Niinhän se keskustelu syntyy ja toivottavasti kodeiiniriippuvaiset saa tästä jotain apua sit irti.

EDIT: Olin myöskin absolutisti koko lääkeriippuvuuteni ajan ja sekin varmaa selittää osaltaan sitä, miten selvisin tosta kaikesta hengissä. En siis ole kokenu sekakäyttöö.
Viimeksi muokannut Tipi81 päivämäärä 15.7.2008 09:00:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kodeiini riippuvuus, kodeiinin käyttö

ViestiKirjoittaja dumb » 15.7.2008 08:41:31

70kpl vuorokaudessa :o järkyttäviä määriä oot kyllä kiskonu noita... itelleni tulee lähinnä paha olo isoilla annoksilla,
tolesta riippumatta.

mitenkäs nopeasti tuohon kodeiiniin jää koukkuun ja millä annoksilla? käsittääkseni aika addiktoiva aine..
joskus itse olen pari kk käyttänyt, eikä mitään huomattavia jälkimaininkeja tullut. ja annostus oli semmoiset
13nappia päivässä erottelematta.. ja maksakin on kunnossa, vaikka monesti baarista tultuani kiskasin siihen
päälle panacodit ja koisimaan :P
dumb

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 08:57:55

Ekana haluun käsitellä lyhyesti tätä:
Catrina kirjoitti:Olen pahasti koukussa Panacodiin. Sain vuoden reseptin kyseistä lääkettä. Mulla on apteekkisopimus, joten saan niitä 42kpl viikossa. Ne kestääkin sitten tasan 2 päivää... Loppuviikon olenkin sitten tärisemässä ja ahdistunut, kun lääkkeet on loppu. Joskus ostan sitä katukaupasta lisää. Haluaisin lopettaa, mutta en pysty. Pitäisikö suoraan kertoa asiasta lääkärille? Mitä sitten kun tulee todelliset kivut ja niitä ei olekaan? Vesierotteluja en tee, kerran kokeilin mutta ei toiminut niin hyvin. Maksa-arvot on varmaan taivaissa, koska olen käyttänyt sitä jo vuoden. Mulla on myös Xanor 1mgx2/pvä, mutta siihen en mielestäni ole koukussa. Auttakee!

Eli kyllä, kerro lääkärille. Pyydä, että lääkärisi soittaa A-klinikalle ja varaa sinulle ajan sinne (voit myös ihan oma-alotteisesti mennä A:lle aikaa varaamatta, mutta puhu sitä ennen lääkärisi kanssa tosta riippuvuudesta) ja siirrä asiakkuutesi tavis lääkäristä A-klinelle. Tämän jälkeen pyydä A:lla, että saat tehdä vierotuksesi avovierotuksena jos uskot siihen pystyväsi. Mä ainakin pystyin. Homma toimii parhaiten niin, et lääkkeet haetaan A:lta alkuun vaikka joka päivä tai kolmesti viikossa. Sit kun menee hyvin ni se kerta viikossakin toimii. Joo tiedän, kuulostaa liian vaikeelta ravata A:lla joka päivä, mut näin sen käytön saa hallintaan. Älä myöskään suostu tekemään liian tarkkaa vierotus suunnitelmaa jos epäilet ettet onnistu välttis aina vähentään annosta niin nopeaan tahtiin, ku mitä A:lla yritetään määrätä. Sano niille, et sä kyllä huomaat, kun reflat loppuu ja sillon aina tehdään vähennys. Liian nopee vähentäminen aiheuttaa repsahduksen ja siinä menee aina paljon aikaa hukkaan, ku annos nousee takasin entiseen vaan siks, et vähennys tehtiin ennenkö sä olit siihen valmis.

Kokemani sopiva vähennys väli on 2-3 viikkoa. riippuu annoksista. Tosi isoissa annoksissa alusta tehdään rankka ja annoksia vähennetään kerran viikossa tai sit vähennetään harvemmin, mut useempi tabletti kerralla. Haluisinkin nyt tietää et kuinka otat noi lääkkees? Eli paljonko kerralla ja kuin pian edellisestä otosta otat seuraavan kerran? Mä oon tässä jo kolmisen vuotta toiminu sähköpostin ja tarvittaessa myös puhelimen välityksellä kodeiini ja bentsoriippuvaisten tukihenkilönä ja niistä asioista olen ottanut täydellisen vaikenemis linjan. Eli jos haluat mun kanssa jutella luottamuksellisesti ni se tapahtuu sähköpostinvälityksellä. Osote on tossa kuvani alla. Niin ja mulla on takana myös pahan luokan Xanor riippuvuus, että tarvittaessa saat siitäkin tietoo multa ja monelta muulta täälä. Sen käytön lopettaminen oli mun elämän paras juttu. Xanorin perkele kun kääntyy itteensä vastaan ihan kuukauden kahen käytöllä ja se alkaa aiheuttaan sitä, mihin se alkuun autto. Mulla siis se lopulta pahensi ahdistusta niin paljon, et yritin tappaa itteni ja paniikkihäiriön se sai paheneen niin, et sain kohtauksia joka päivä. Nyt ei ahdista enää juuri koskaan ja paniikkikohtauksiakaan ei pahemmin oo näkyny. Vuoden ja kaks kuukautta oon siis ollu kuivilla noista molemmista lääkkeistä.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 09:14:34

dumb kirjoitti:70kpl vuorokaudessa :o järkyttäviä määriä oot kyllä kiskonu noita... itelleni tulee lähinnä paha olo isoilla annoksilla,
tolesta riippumatta.

mitenkäs nopeasti tuohon kodeiiniin jää koukkuun ja millä annoksilla? käsittääkseni aika addiktoiva aine..
joskus itse olen pari kk käyttänyt, eikä mitään huomattavia jälkimaininkeja tullut. ja annostus oli semmoiset
13nappia päivässä erottelematta.. ja maksakin on kunnossa, vaikka monesti baarista tultuani kiskasin siihen
päälle panacodit ja koisimaan :P

Se riippuu ihan ihmisestä, et kuin riippuvuusaltis henkilö on. Riippuvuus ei oo mitenkään liitoksissa annoksiin, eli koukkuun jää vaikka söis vaan yhtä tablettia päivässä kunhan sitä käyttää ihan joka päivä. Ainoa ero on se, et pienestä annoksesta voi riippuvaisenakin pitää vaikka sen yhden välipäivän, et voi lähtee ryyppään, mut viina taas sillon poistaa reflat ja näin riippuvuus jää helposti huomaamatta. Isoilla annoksilla ei näitä välipäiviä pysty enää pitään ja siks mäkin aloin absolutistiks.

Eli joku voi jäädä kodeiiniin koukkuun jo parissa kuukaudessa päivittäiskäytöllä, mut yleensä kai viimeistään puolen vuoden jatkuvalla käytöllä saa varmasti aikaan reflat jos lopettaa seinään. Tähän ei siis voi mitään täysin yleispätevää aikarajaa antaa, et kuin pian riippuvuus syntyy, mut sillon voidaan alkaa puhuun riippuvuudesta, kun toleranssi nousee. Eli jos sama määrä codeja ei enää riitä poistamaan jotain yhtä ja samana pysynyttä kipua vaan annosta joudutaan nostaan ni sillon elimistö on tottunu aineeseen ja se taas on se eka vihje alkavasta/alkaneesta riippuvuudesta. Tosin viihdekäytössä, vaikka henkilö ei käytäkään lääkettä joka päivä ni tolet alkaa silti nouseen, jotta saa sen päihdyttävän olon, mut silti henkilö ei välttis saa refloja joka viihteilynsä jälkeen. Tästä en kyllä tiedä tarkkaan, koska viihteilystä mulla ei oo kokemusta, vaan kunnon kodeiinin orjuudesta.

Mutta jos panacodin käytön lopetuksen yhteydessä ilmenee jalka särkyä tai ripulia tai flunssaista oloo tai kovia "polttoja" mahassa ni sillon ne on refloja, eli varma merkki riippuvuudesta. Kodeiinista, ku ei tuu lopettaessa mitään paskamaisia lakusja vaan kaikki ikävät jutut on vierotusoireita, jotka kertoo riippuvuudesta.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dumb » 15.7.2008 09:23:23

en kyllä sulata tuota 1kpl/päivä = riippuvuus jos tarpeeksi pitkään käyttää... voiko tuo olla mahdollista :o

sillon kun käytin sen pari kuukautta, niin mopo lähti täysin hanskasta. sitä oli niin pöllyissä ettei edes
tajunnut lisäävänsä annosta jatkuvasti. olin lähinnä kyllä riippuvainen (olen vieläkin) hyvästä olosta, enkä
erityisesti kodeiinista sinänsä.

sitten lisäsin siihen vielä tramalit päälle kun codit ei toiminu tarpeeks. hyvä combo btw (en suosittele kenellekkään)

ainiin, noista codeista vielä että onko kukaan muu huomannu että jos vetää yhtenä päivänä isoja annoksia, niin minulla
on ainakin pahemmat olot(kylmää kuumaa, ripulia jne) kuin parin kk käytön jälkeen... mistähän tuokin johtuu. varmaan
ihmisestä taas. on nuo kyllä ihme nappeja, kokoajan pyörii kumminkin mielessä, vaikka en niistä varmaan mitään irti
saisikaan enää.
dumb

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 10:37:57

No siinäpä se onkin, että kyllä se riippuvuus yhdestä napista päivässäkin tulee ja yleensä sit aletaan nostaan annosta. Niin mulla toi riippuvuus alko. Ensin yhtä per päivä, sit kahta ja sit kahdesti kaks nappia päivässä jne. Tolet nousee ja riippuvuus on lähes taattu. Ja jos kerran on ollu oppari koukussa ni sit melkein joka käytön jälkeen taukojenkin jälkeen tulee reflat. Olin näet kuivilla tuon 9 vuoden riippuvuuden aikana yhdessä välissä liki vuoden, mutta käytin codeja satunnaisesti viikon putkissa noin kuukauden kahden välein ja voi niitä refloja niiden viikon putkienkin jälkeen. Kai elimistöllä on pitkä muisti ainakin opiaatteihin, et ne reflat tulee varmaan mulle vieläkin jos parina päivänä sortuisin pitkän kuivilla olon jälkeen niitä popsiin. Vittumainen koukku, etten sanois!
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dumb » 15.7.2008 11:03:49

Tipi81 kirjoitti:No siinäpä se onkin, että kyllä se riippuvuus yhdestä napista päivässäkin tulee ja yleensä sit aletaan nostaan annosta. Niin mulla toi riippuvuus alko. Ensin yhtä per päivä, sit kahta ja sit kahdesti kaks nappia päivässä jne. Tolet nousee ja riippuvuus on lähes taattu. Ja jos kerran on ollu oppari koukussa ni sit melkein joka käytön jälkeen taukojenkin jälkeen tulee reflat. Olin näet kuivilla tuon 9 vuoden riippuvuuden aikana yhdessä välissä liki vuoden, mutta käytin codeja satunnaisesti viikon putkissa noin kuukauden kahden välein ja voi niitä refloja niiden viikon putkienkin jälkeen. Kai elimistöllä on pitkä muisti ainakin opiaatteihin, et ne reflat tulee varmaan mulle vieläkin jos parina päivänä sortuisin pitkän kuivilla olon jälkeen niitä popsiin. Vittumainen koukku, etten sanois!

joo-o, tolet kyllä nousee niin vauhdilla tohon että huhhuh. ja tuo annoksen lisääminen on kyllä niin tuttua huttua...
tramal ei ole vissiin yhtä koukuttava (mun kokemuksen mukaan) kuin codit, koska mä
pystyn satunnaisesti käyttämään niitä ja olen sen verran kauan niitä syönyt silloin tällöin,
että ei ole pelkoa että koukuttuisin *koputtaa puuta*.

sulla on kyllä ollu rankka homma toi codien pudottaminen pois :o.. kova juttu 9 vuoden käytön jälkeen. käytätkös nyt/käytitkö codiriippuvuuden aikana muita lääkkeitä/päihteitä? (ihan mielenkiinnosta kysyn, koska jos codien tehot loppuivat mulla niin boostasin jollain toisella tropilla)
dumb

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 13:11:46

En oo koskaan edes kokeillut "oikeita huumeita", paitsi lätkää olen poltellut useampaan otteeseen, mutta se ei kertakaikkiaan toimi mulla. Eli varmaan juuri tästä syystä mun annokset nousi niin tajuttoman ylös niin codeissa, kuin tramaleissa ja xantuissakin. Ja stellakin menee aina kuuri luontoisesti sata viikossa sillon, ku niitä käytän. Mut noilla mun jätti kodeiini annoksilla mä pidin vaan itteni normaalina ja toiminta kykysenä. Mä olin jo melko pahassa kodeiinikoukussa, ennenkö huomasin niitten "päihdyttävän" vaikutuksen. Varmaan ekat oikeesti hyvät olot kodeiinista sain vierotuksessa. Eli kun annosta laskee joka kerta-annoksesta yhen tabletin kolmen vikon välein (eli jos nyt vetää 3kpl kolme kertaa vuorokaudessa ja vähentää 2kpl:een kolmesti vrk.)ni kahen viikon jälkeen reflat on ohi ja se pienempi määrä codeja antaa paremman olon ku isompi ennen. Tän takia mä suosittelenki et vähennykset tehään kolmen viikon välein. Siin on viikko refloja, viikko normi oloo ja viikko hyvää oloo jonka voimalla jaksaa sit taas tehä sen seuraavan vähennyksen.

Kovan käytön jälkeen yhdestä tabletista vuorokaudessa saa tosi hyvän olon. Otin sen aina aamulla ja niin päivä lähti käyntiin. Sit ku vaikutus lakkas ni odotti vaan iltaa ja sai helposti unta, ku tiesi, et aamulla saa taas sen päivän panacodin heti ku herää. Ja ku mun annokset oli noin isoja ni vierotukseen menikin kaikkien repsahdusten ja välillä kuivilla olojen kans viis vuotta ja kai pari kuukautta päälle. Välissä käytin siis tramaleitakin 200mg depotteja 8kpl aamulla ja toiset 8kpl illalla ja joskus kai vielä jotain määriä siinä välissä päivällä. En muista, ku noin kova tramal annos yhdistettynä xanoriin vei muistin lähes kokonaan. Nykyään voin vaan olla helvetin onnellinen et oon hengissä ja kuivilla.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dumb » 15.7.2008 14:17:45

huhhuh... nojoo on tuossa ollu tuuria mukana ettei mikään paikka oo hajonnu.
kumminkin ku oot syöny 3200mg päivässä tramaleita, toikin on jo vaarallista
ja oliko se nyt 900mg kodeiiniä? aika rankkaa ollu elimistölle.

- jos lääkkeisiin ei kehittyis toleranssia, kaikki ois paljon helpompaa :P -

joo en yhtään ihmettele että muisti lähtee noilla annoksilla.. onneks en
oo ite ollu
enkä tuu toivottavasti olemaan noin koukussa mihinkään. mutta edelleen, nostan
hattua sulle ku oot päässy kuiville :) tollasessa tilanteessa käyttö ois voinu jatkua
vaikka kuinka pitkään vielä.
dumb

ViestiKirjoittaja Rutto » 15.7.2008 19:04:34

Luin tätä ketjuu kännykällä ruokatauol töissä, mietin jo valmiiks mitä kerron :)

Ite käytin jonku 10g kodeiinia kahdes kuukaudes, suunillee 1-4kertaa viikossa. Kerran päiväs, mut kerran otin samana päivänä lisää. En huomannu kovin kummosia fyysisiä oireita käytön lopettamisen jälkeen. Otin noita ihan vaan sen lämpimän olon takia, en kertaakaan kipuun, kun harvemmin otan mitään kipuun :)

Annokset vaihteli siinä 120-420mg välillä, pysyin siinä 160mg, kun tuntui parhaalta doselta. No loppuvaihees rupesin huomaa et kodeiineis oli aina huono olo, en laatannu kertaakaan, mut kyllähän se häiritsi kun tykkäsin poltella tupakkaa aina kodeiineis (nikotiini buustaa muuten ihan helvetisti kodeiinia hetkeksi). No ajallaan ne loppu, niin eipä siinä sen kummempaa, rupeskin jo käymään melko tylsäks.

Ihan kivaa ainettahan tää on.

Kiinnostaisi tietää, että miten oikein jäin tähän fyysisesti koukkuun, ellet käyttänyt kertaakaan sen mukavien vaikutusten takia? Ainut mahdollisuus on se että olit 24/7 jossain melko kovissa kivuissa? Väitätkö ettet ottanu kodeiinia kertaakaan sen tuoman hyvän olon takia, vaan pelkästään kipuihin?
Viimeksi muokannut Rutto päivämäärä 26.8.2008 12:15:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Rutto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kati83... » 15.7.2008 19:12:37

tais muuten panacod olla eka opioidi jota käytin n. 8-14 /pvä mut erotelles meni enemmän ja sit tuliki vahvemmat peliin...
kati83...

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 20:36:44

Mä asuin perhekodissa. Mulla oli päivittäinen migreeni. Lääkkeet oli toimistossa lukkojen takana, ei suinkaan mulla viihteilyyn. Eli säännöstely oli tarkkaa, mut kun migreenit toistu joka pirun päivä ja lopulta kahdesti päivässä ja annos piti nostaa kahteen tablettiin/kerta ni kerkisin valvotusti käyttää niitä joku reilu kaks vuotta sitä neljää päivässä ja siinä ajassa riippuvuus oli jo todella pitkällä, ku sit muutin omilleni ja koulussa alko vielä selkäkivut joihin niitä käytin myöskin ni tulos oli tolejen nousu pilviin. Eli kyllä, kipuun käytin, mut tosiasiahan on se, et kodeiini alkaa aiheuttaan migreenejä aika äkkiä ja alkujaan on ollu lääkäriltä iso virhe edes määrätä sitä mulle. Elämä kodeiinikoukussa oli siis yhtä migreeniä.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rutto » 15.7.2008 20:40:22

Tipi81 kirjoitti:Mä asuin perhekodissa. Mulla oli päivittäinen migreeni. Lääkkeet oli toimistossa lukkojen takana, ei suinkaan mulla viihteilyyn. Eli säännöstely oli tarkkaa, mut kun migreenit toistu joka pirun päivä ja lopulta kahdesti päivässä ja annos piti nostaa kahteen tablettiin/kerta ni kerkisin valvotusti käyttää niitä joku reilu kaks vuotta sitä neljää päivässä ja siinä ajassa riippuvuus oli jo todella pitkällä, ku sit muutin omilleni ja koulussa alko vielä selkäkivut joihin niitä käytin myöskin ni tulos oli tolejen nousu pilviin. Eli kyllä, kipuun käytin, mut tosiasiahan on se, et kodeiini alkaa aiheuttaan migreenejä aika äkkiä ja alkujaan on ollu lääkäriltä iso virhe edes määrätä sitä mulle. Elämä kodeiinikoukussa oli siis yhtä migreeniä.

Mitä siis olisit itse määrännyt kipuihisi? Olisitko ennemmin elänyt jatkuvassa kivussa, kuin kodeiiniriippuvuudessa?
Viimeksi muokannut Rutto päivämäärä 26.8.2008 12:15:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Rutto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 15.7.2008 20:45:18

Migreeniin Imigrania, Naramigia, Maxaltteja tai Almogrania. Nykyään käytänkin Almogrania. Ja oli mulla tuolloinki Maxaltit käytös, mut kai perhekoti halus säästää lääkekuluissa ja siks ne mielummin anto mulle migreeniin panacodia. Mene ja tiedä.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rutto » 15.7.2008 20:53:15

aww :)
Kuva
Rutto
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Sauna