Kirjoittaja Jukupätkä1 » 13.8.2008 12:15:56
Niin, silloin kun antaudumme jonkun ”gurun” opastamaksi, otamme riskin, että minäkuvamme rakentuu jonkun toisen arvojen ja asenteiden mukaan. Eikö silloin ole vaarana, että olemme änkeytymässä jälleen jonkun toisen muovaamaan muottiin? Voimmeko silloin löytää kontaktia omaan sisäiseen ääneemme?
Minulla on ainakin tässä kriisissäni ollut se ongelma, etten jotenkin ole kyennyt luottamaan omiin tuntemuksiini ja ajatuksiini. Olen ikään kuin ajatellut X-files -tyyliin, että ”totuus on tuolla jossain”. Että se totuus ei ole muka minussa itsessäni. On ollut vaikea luottaa omiin tuntemuksiinsa, mikä on sinänsä hullua, sillä kyllä ne tuntemukset ovat ihan aitoja ja oikeita, sillä ne ovat minun tuntemuksiani! Olen jotenkin kuvitellut, että jonkun muun on vastattava siihen, että kuka ja mikä minä olen, ihan kuin muiden kokemukset minusta olisivat jotenkin objektiivisemmat, kuin minun korruptoituneet ajatukseni.
Olen tullut siihen tulokseen, että kyllähän ihmisellä on oikeus ajatella itsestään ihan mitä tykkää. Tosin en oikein osaa toteuttaa sitä käytännössä edelleenkään. Jotenkin lapsekkaasti toivon, että voisin mennä johonkin puolueettomaan testiin, joka kertoisi minulle millainen olen. Toivon siis, että voisin vain ottaa jostain minäkuvani, kun sen rakentaminen tuntuu välillä niin mahdottomalta tehtävältä. Nämä omat ongelmani minäkuvani kanssa juontavat juurensa pitkälti lapsuudestani ja muutamista muista raskaista kokemuksista, ei niinkään alkoholin väärinkäytöstä. Uskon tosin, että monilla alkoholisteilla, joilla sairaus/riippuvuus on saanut edetä tarpeeksi pitkälle, on nimenomaan tuosta sairaudesta johtuvaa minäkuvan hajoamista.
Miksi sitten se minäkuva vääristyy ja hajoaa alkoholistilla? Minusta sen näkee täälläkin sellaisissa kirjoituksissa, joissa ollaan havahduttu ongelmaan ja halutaan ensimmäistä tai ensimmäisiä kertoja tehdä asialle jotain. Niissä teksteissä toistuu usein nämä samat asenteet muita ihmisiä kohtaan. Toisia ihmisiä kohtaan suhtaudutaan vaihtelevasti pelolla (mitä muut minusta ajattelevat, jos paljastun) ja suoranaisella suuttumuksella ja katkeruudella (se sanoi näin, kukaan ei ymmärrä minua, se kehtasi kysyä, että miksi olen juomatta, törkeää että minun pitää selittää juomattomuuttani, hyi että nekin oli kännissä, onneksi minun ei tarvitse olla jne.). Pelätään hulluna sitä, että jos joku vaikka huomaa juomisen, ja sitten pelätään hulluna sitä, että jos joku vaikka huomaa juomattomuuden. Pelätään hulluna kertoa ihmisille, että ollaan alkoholisteja (mitä ihmiset siitäkin ajattelevat!) ja pelätään hulluna sitä, että mitä ihmiset siitä ajattelevat, jos ollaan firman pikkujouluissa selvin päin.
Jännä muuten, että mitä pitempään on ollut juomatta, sitä helpompi on puhua omasta alkoholin väärinkäytöstään. Helpompihan se tietysti on aina puhua ongelmasta silloin kun se on voitettu, mutta toisaalta siinä on varmasti myös mukana sitä, miten alkoholismi ja sen salailu vääristää suhteita toisiin ihmisiin. Joskus tekisi mieli ravistella jotain tyyppiä, että hittoako sinä mietit koko ajan sitä, mitä muut ajattelevat! Entä sitten, jos ne huomaa että sinä olet alkoholisti, sinähän olet! Miksi vaadit ihmisiltä niin hirveästi juuri tietynlaista käytöstä itseäsi kohtaan ja tietynlaisia ajatuksia sinusta, muttet itse osaa vaatia itseltäsi mitään tuossa itsekeskeisyydessäsi!? Miten se voidaan kokea niin suureksi minäkuvan uhkaksi, jos muut huomaavat alkoholismin, sitä en ymmärrä. Ihan kuin ihminen itsekin tietäisi, että on alkoholisti, mutta toivoisi niin kovasti olevansa jotain muuta, ettei kestä yhtään, jos ympäristö pitää itseä sellaisena. Tässäkin näkyy se minäkuvan hauraus ja valheellisuus. Ihan kuin alkoholismi ei olisi totta niin kauan, kuin muut eivät sitä huomaa.
Taas kovasti ajatuksen virtaa sellaisesta asiasta jota itsekään en ole vielä loppuun asti miettinyt. Mutta siis itse koen, että psykologini ainakin on niin neutraali opastaja, että hänellä ei ole (tai ainakin näyttäisi osaavan jättävän ne ammattilaisena siksi aikaa syrjään) mitään valmiita arvoja, joiden mukaan hän minua opastaisi, vaan saan tehdä löydökset aivan itse. Joskus hän kysyy, esim. että voisiko tämä johtua tästä, ja saa minut siten miettimään asioita uudesta näkökulmasta, muttei koskaan tyrkytä yhtään mitään. Toisin kuin meillä maallikoilla on helposti tapana. En tosiaan osaisi sanoa, että mitä psykologini omat ajatukset asioista ovat, tai että kuinka voisin häntä miellyttää ja olla ”hyvä oppilas”, joten minun on suunnistettava aivan itse ja löydettävä omat polkuni. Ei hän ohjaile minua kehuskelemassa, että hyvä tyttö, nyt oivalsit hyvin. Tai ohjaile minua paheksumalla tai vaikenemalla silloin, kun olen hänen mielestään menossa vikasuuntaan. En tiedä, että ajatteleeko hän, että onko sellaisia oikeita tai vääriä suuntia edes olemassa. Itse en ainakaan ajattele niin. On vain minun oma suuntani.
Kuten olen jo aiemmin sanonut, en usko enää, että olen alkoholisti. Ehkä teillä alkoholisteilla on toisin, ehkä te tarvitsette toisenlaista apua. Ohjausta rautaisella kädellä. Ehkä pitkälle edennyt alkoholismi saa ihmisen niin avuttomaan tilaan, ettei hän sieltä omin voimin kykene suunnistamaan yhtään mihinkään.
Viimeksi muokannut
Jukupätkä1 päivämäärä 13.8.2008 12:20:55, muokattu yhteensä 1 kerran