Olet täällä

Kertokaa raitistuneet

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kertokaa raitistuneet

ViestiKirjoittaja Moninainen » 18.1.2010 19:41:39

Voisiko juomisen lopettamaan onnistunut henkilö kertoa mikä sai hakemaan apua / lopettamaan?

Palstalla suurimmalla osalla vaikuttaa olevan tilanne, jossa puolison raitistuminen ei näytä toteutuvan, ainakaan pysyvästi. Olisi mukava lukea rohkaisevia kertomuksia.

Tietyt hoitopaikat pitävät juoppoa hyysäävää puolisoa mahdollistajana, jonka syyksi voi laittaa puolison alkoholinkäytön jatkumisen. Ainoa kotikonsti alkoholistin saamiseksi raittiiksi vaikuttaa olevan ero. Mielipiteitä?
Moninainen

Re: Kertokaa raitistuneet

ViestiKirjoittaja Huiskis_1 » 1.2.2010 21:22:36

Minut sai raitistumaan ainoastaan miehen toteamus, että joko raitistun tai siirryn ulkoruokintaan. Kaikki hyysäys loppui. Vasta sitten tajusin, että nyt on tosi kyseessä.

Hyysäävä puoliso ylläpitää kulissia, jonka turvin minä ja kaltaiseni jatkavat juomista. Vasta kun kulissi sortuu on pakko toimia. Siihen asti voi aina luikerrella, kun kumppani valehtelee muille sanoin ja ennen kaikkea teoin. Jos kumppani sanoo, että "ei me tulla teidän mökille kun meidän XX ottaa kuitenkin liikaa enkä jaksa katsella sitä, tai voidaan minä ja lapset tulla ilman sitä" on hieman pakko alkaa kohdata omien tekojensa seurauksia.
Huiskis_1

ViestiKirjoittaja nopsasti » 4.2.2010 17:30:25

Niinhän se on, ettei toista ihmistä voi muuttaa - ei edes raitistaa.
Minun exäni raitistui, kun menin hänen kanssaan avoimeen AA-kokoukseen. Uskon, että AA:ssa voi saada pysyvää raittiutta. Muista paikoista en ole niinkään varma. Siellä niitä raitistuneita alkoholisteja on pilvin pimein.
Al-Anonin jäsen
nopsasti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tähtityttö » 10.2.2010 08:33:46

Moninainen kirjoitti:Tietyt hoitopaikat pitävät juoppoa hyysäävää puolisoa mahdollistajana, jonka syyksi voi laittaa puolison alkoholinkäytön jatkumisen.

Enpä sanoisi, että ihan pelkästään hänen syykseen, mutta kyllähän me osataan aika hyvin mahdollistaa. Minä ainakin olen huolehtinut miehen raha-asioista, paijannut ja paasannut, ostanut jopa joskus sitä itseäänkin. Kun en ole jaksanut alkaa tapella.

Itse en ole raitistunut kun ei ole ollut tarvis, mieheni on jonkun prosessin alussa, niin siitä ei vielä uskalla sanoa mitään. Mutta olen nähnyt monien ihmisten raitistuvan, ja se on aina ihme. Ja monen tekijän summa. Ensimmäinen sysäys voi tulla mistä tahansa, mutta kestävään raittiuteen tarvitaan paljon. Itse uskon vertaistuen voimaan, tulee se sitten AA:sta tai jostain muusta raittiutta tukevasta yhteisöstä. Meillä puolisoilla on suuri rooli siinä, että osattaisiin oikealla tavalla tukea, ja toisaalta pitää näppimme erossa asioista, jotka eivät meille kuulu. Ja siihen saa apua esimerkiksi Al-anonista.

Ei ole pakko erota, jos ei haluu.
Niinkuin päiväs, niin on voimas aina...
tähtityttö
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Kotikanava