Olet täällä

En raitistu

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: En raitistu

ViestiKirjoittaja meikämanne » 15.3.2011 07:22:42

Apila kysyi, voiko omaan juomattomuuteen luottaa koskaan. Sanon joskus palaverissa "Taas on viikko lähempänä retkahdusta". Tarkoitan, että lopullisesta raittiudesta ei ole takuuta. Tuntuu ehkä synkältä ajatukselta, mutta hyvä puoli asiassa on, että sen retkahduksen ei tarvitse tulla tänään, jos en itse halua.
En tietenkään läheskään joka päivä ajattele noin "fanaattisesti", mutta jossain alitajunnassa se asenne kuitenkin lienee. Enkä pidä sitä edes mitenkään painostavana.
Eiväthän "tavalliset" ihmisetkään voi olla varmoja, etteivät sorru alkoholismiin. (Tietysti moni huutaa, että "En minä ainakaan!".
meikämanne
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja runeh » 15.3.2011 07:30:07

Puolisen vuotta kun jaksat taistella, niin helpottaa! Pure nyt vain hampaita yhteen,äläkä luovuta!!
runeh
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy » 15.3.2011 07:54:21

Apila kirjoitti:Kunpa voisin jo luottaa itseeni sataprosenttisesti. Juomattomuutta pitäisi vain olla takana satakertainen määrä; vai voiko omaan juomattomuuteen luottaa täysin koskaan?

Valitettavasti luulisin ettei voi :( Jos esimerkiksi epäsopivasti vertaa vaikka johonkin tiettyyn syöpään, voi viiden terveen vuoden jälkeen melko varmasti luottaa parantuneensa ja siihen että sama sairaus ei palaa. Tämä ei ole sellainen, toisaalta tässä on valinnan vapaus (voiko näin sanoa?) haluanko todella toipua. Se on itsestä ja omasta halusta kiinni, kuitenkin, tavallaan...Kuolemantuomion ja kaiken menettämisen voit välttää sinä itse. Kaikkihan me tiedämme että helppoa se ei ole, itselläni kolmas vakava yritys raitistua satojen turhien "ei koskaan enää" lupausten lisäksi. Tsemiä ja pysy tiukkana, uskon myös että puolen vuoden jälkeen alkaisi vähän helpottaa.
Tämä päivä - koko elämä.
lizzy
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja runeh » 15.3.2011 08:07:38

Sen vielä haluaisin vinkkinä edelleenkin mainita että jos rupeaa olemaan todella lähellä niin sanotusti kevättä rinnassa ja mieli rupeaa tekemään kohta terasseille, niin ei muuta ku reppuun vaihto kledjut ja hoitoon pariksi kuukaudeksi. Se on vain niin paljon helpompi olla siellä ne alkukuukaudet. Eikä mitään selityksiä! :lol:
13pv ilman tupakkaa 8)
runeh
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Metsatahti » 15.3.2011 23:07:38

.
Viimeksi muokannut Metsatahti päivämäärä 14.11.2011 21:27:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Metsatahti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 16.3.2011 06:29:31

Kiitos taas kaikille hyvistä kirjoituksista!

Eilen illalla kävin syömässä tuttavan kanssa. Hän ei juo alkoholia lainkaan ja on kertonutkin minulle, että juominen oli hänelle ongelma pitkään. En ole omasta tilanteestani puhunut hänelle paljoa, mutta luulen hänen vaistoavan minussa olevan jotain samaa kuin hänessä. Ruokailun päätteeksi minun mieleni teki kuin itsestään päätelmän, että nyt pitäisi sitten lähteä johonkin kaljalle vaikka yksin, minkä takia täytyisi perua huominen työpäivä ja hommata lapsevahti. Tuli melko stressaantunut olo, kunnes tajusin, ettei minun tosiaan ole mikään pakko juoda. Voin yhtä hyvin mennä kotiin lepäämään. Ilmeisesti vanhat toimintamallit ovat iskeytyneet mieleen syvemmälle kuin luulinkaan.

Taidan minäkin olla hieman kärsimätön, kun luulen kahdessa viikossa unohtaneeni monen vuoden aikana vakiintuneen "juomakaavan". Viime syksynä join itseni umpikänniin joka tiistai ja perjantai, tämän vuoden puolella vain perjantaisin. Nyt en enää ollenkaan! Tänään päätän olla raittiina, ja menneisyyteen katson vain sen verran, että voin todeta takana olevan 17 juomatonta päivää ja yhtä tupakkaa lukuun ottamatta saman verran savuttomuutta.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vinetto » 16.3.2011 07:08:29

Apila kirjoitti: voin todeta takana olevan 17 juomatonta päivää ja yhtä tupakkaa lukuun ottamatta saman verran savuttomuutta.

Tuosta on hyvä jatkaa kohti päivää numero 18 :D

Uudet tavat ja tottumukset tulevat hitaasti mutta ne tulevat.

-Samuli Paronen-
Vinetto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apila » 17.3.2011 03:15:36

Taas on vaikeuksia nukkumisen kanssa. Tällaiset yön hetket ovat melko synkkiä. Toisaalta, kellohan on vasta kolme, jotkut baarit menevät vasta juuri nyt kiinni. Minäkin olen monta kertaa kotiin raahautunut vasta näihin aikoihin. Ihanaa, että nyt saan olla lämpimän peiton alla ja selvin päin! Moni asia painaa kuitenkin mieltä, useat niistä vielä sellaisia, joille en voi mitään. Jotenkin niistä pitäisi osata päästää irti.

Positiivista on se, että olen jo nyt saanut maksettua kaikki roikkuvat vipit ja laskut! Kuukausi sitten en olisi uskonut, että se on mahdollista. Vaikka join enää "vain" kerran viikossa, meni juomiseen kuitenkin hirvittävän paljon rahaa, helposti sata euroa kerralla ja ylikin, jos tuli sitten vielä taksilla ajeltua juuri näihin aikoihin yöstä.

Hyvä kokemus oli myös se, kun eilen huomasin, että uskallan taas katso ihmisiä silmiin hymyillen. Usein he silloin myös vastaavat hymyyn. Tunsin, ettei minun enää tarvitse pakoilla, en enää ole oman elämäni turisti. Aiemmin pakoilin vastuun ottamista viimeiseen asti, nyt nautin siitä, että olen itse ohjaksissa enkä vain ajelehdi tilanteesta toiseen.

Vaikea minun on kuitenkin hyväksyä se, että tämä alkoholin kanssa painiminen on koko elämän pituinen asia. Haluaisin sulkea sen kokonaan elämästäni pois, mutta ikävällä tavalla alkoholi on usein läsnä ainakin ajatuksen tasolla, halusin niin tai en. Kaikki ei olekaan minun kontrolloitavissani.
Apila
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vinetto » 17.3.2011 07:13:53

Apila kirjoitti: Vaikea minun on kuitenkin hyväksyä se, että tämä alkoholin kanssa painiminen on koko elämän pituinen asia. Haluaisin sulkea sen kokonaan elämästäni pois, mutta ikävällä tavalla alkoholi on usein läsnä ainakin ajatuksen tasolla, halusin niin tai en.

Alkoholi on kuitenkin herrasmiesvastustaja. Se jättää rauhaan kun reilusti myöntää tappionsa. Painiminen muuttuu vähitellen rauhanomaiseksi erillääneloksi.

Älä nyt murehdi loppuelämän päiviä tänään. Itse en edes tiedä kuinka pitkä tämä minun ns. loppelämä on. Keskity tämän päivän asioihin - niihin on helpoin vaikuttaa.

Apila kirjoitti: kaikki ei olekaan minun kontrolloitavissani.

Eipä ole minunkaan. Onneksi ei ole.

-Samuli Paronen-
Vinetto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja askel kerrallaan » 17.3.2011 08:27:14

Apila kirjoitti:Vaikea minun on kuitenkin hyväksyä se, että tämä alkoholin kanssa painiminen on koko elämän pituinen asia. Haluaisin sulkea sen kokonaan elämästäni pois, mutta ikävällä tavalla alkoholi on usein läsnä ainakin ajatuksen tasolla, halusin niin tai en. Kaikki ei olekaan minun kontrolloitavissani.

Tällä hetkellä sinun on varmaan vaikea uskoa, että tuo painimisprosessi loppuu, joillakin heti ja joillakin kestää pidempään. Minä en millään meinannut ymmärtää alussa, että alkoholi voisi menettää kokonaan otteensa minuun. Ajattelin, että joo heille varmaan mutta ei minulle. Mutta tosi kuin vesi, näin se vain tapahtui minulle ja tapahtuu myös sinulle. Vaikka raittiuteni katkesi, uusintaottelu jäi illan mittaiseksi.

Kunnes tuo painiskelu loppuu, pidä kiinni turvaköydestä, mistä tahansa joka auttaa.Tämä päivä on nyt ja voit valita tämän päivän raittiina. Se on sinun kontrolloitavissasi. Ja eikös se AA-ryhmä olekin huomenna? Ja muista levätä välillä.
Hyvää raitista päivää sinulle Apila
"Usko minua. Tärkeintä ei ole onnellisuus vaan uskallus ja mahdollisuus olla tosi." -Martin Buber
askel kerrallaan
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mayflower » 17.3.2011 20:00:30

Apila kirjoitti:Vaikea minun on kuitenkin hyväksyä se, että tämä alkoholin kanssa painiminen on koko elämän pituinen asia.

Kyllähän se tietenkin elämän pituinen asia on, mutta ei se raittius suinkaan ole mitään loputonta painimista sen asian tiimoilla. Itse koin, että kun tuli tarpeeksi raittiutta taakse, niin ajatus ehdottomasta pidättäytymisestä alkoholista koko loppuelämän ajaksi olikin lopulta hyvin vapauttava tunne; ei tarvitse pähkäillä enää voiko ottaa edes vähän ts. asia muuttuu myönteiseksi elämänsäännöksi, josta on hyvä lähteä etsimään elämänsisältöä muualta. Eli anna vaan ajan kulua raittiudessa päivä kerrallaan.
Vinetto kirjoitti:Painiminen muuttuu vähitellen rauhanomaiseksi erillääneloksi.
Hyvä ilmaisu ko. asiasta! Ja se erilläänolo alkaa myös tuntua täysin luonnolliselta ja kotoisalta, eikä mitenkään poikkeukselliselta esim. kanssaihmisiin verrattuna.
askel kerrallaan kirjoitti:... painimisprosessi loppuu, joillakin heti ja joillakin kestää pidempään.

Yksilöllistähän tuo painimisprosessin kesto (siinä negatiivisessa mielessä) varmaan on. Itselläni toipuminen noin kokonaisuudessaan vei aikaa. Ajattelen raittiin elämän aloittamisesta nykyisin niin, että jos on kerran vuosikausia marinoinut aivosoluja etanolissa, niin tuskin voi odottaa mitään helppoja ja nopeita ratkaisuja...
Raittius on mahdollista!
Mayflower
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Metsatahti » 27.3.2011 19:03:27

Apila kirjoitti:Vaikea minun on kuitenkin hyväksyä se, että tämä alkoholin kanssa painiminen on koko elämän pituinen asia. Haluaisin sulkea sen kokonaan elämästäni pois, mutta ikävällä tavalla alkoholi on usein läsnä ainakin ajatuksen tasolla, halusin niin tai en. Kaikki ei olekaan minun kontrolloitavissani.

Hei Apila (jos vielä käyt lukemassa). Olen miettinyt sinua aina silloin tällöin, ja toivon että jaksaisit hakea tarvitsemaasi tukea tilanteeseen, ja yrittää vaikka sitten tarvittaessa uudelleen.

Minulla nyt neljännellä viikolla tunnelmat on rauhallisemmat, mutta tuo "elämänpituisuus" on ärsyttänyt siinä näkökulmassa, että haluaisin, että hetijustnyteilen koko alkoholikuvio olisi taakse jäänyttä elämää, johon ei tarvitsisi enää kiinnittää sen kummempaa huomiota kuin mihinkään muuhunkaan taaksejääneeseen. Nyt vasta alkaa kunnolla valjeta, mitä muuta tuo alkoholista irtipääsy tarkoittaa kuin oluen juomisen lopettamista.
Metsatahti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Verity » 27.3.2011 23:14:00

Apila kirjoitti:Mihinköhän aikaan se alkoholin myyminen alkaa aamulla?

Kello yhdeksän. Pari tuntia on siis hyvää peliaikaa ennen sitä ;)
Verity
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vinetto » 10.4.2011 21:22:31

Apilaa jäin kovasti miettimään. Missä on Apila ? Olisi kiva kuulla ajatuksiasi tänään - olivatpa ne mitkä hyvänsä.

-Samuli Paronen-
Vinetto
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat