Oikein hyvää ja aurikoista maanantaita kaikille!
Tää valo ja aurinko ja kaikki tuntuu niin hyvältä, sisäpuolelta on oikein kutkuttava onnellisuuden tunne.
Viime kevät ja kesä, jotka olivat aurinkoisia ja lämpimiä, meni sängyssä maatessa, mikään ei tuntunut miltään. Tiesin että nautin kyllä lämmöstä ja auringosta, mutta kilpparivika teki sen ettei mikään tuntunut miltään.
Tämä talvi sitten on ollut lumeton, pimeä, märkä. Mutta nyt vihdoinkin, aurinko paistaa! Jo lauantaina mut vallitsi valtava ilon ja valin tunne. Aurinko paistoi todella lämpimästi. Olin pennun kanssa lenkillä, siinä sitten sorapolulla seisahdettiin nuuskimaan ja ihmettelemään, molemmin puolin metsää. Jossain kaukana haukkuin toinen koira, vaimeat lasten äänet, linnut lauloi ja aurinko paistoi todella kuumasti. Jotenkin se lämpö ja rauha ja se että vihdoin saan tästä kaikesta nautintoa ja iloa. Kaiken kruunasi vielä se miten hienosti pentu on oppinut kulkemaan vierellä remmi löysällä. Toki vielä joutuu pysähtelmään kun remmi kiristyy, mutta edistys on jo hieno.
Tänä aamuna kun ajelin töihin, hieman sumetta, aurinkoa ei näkynyt mutta se läpäisi seb sumukerroksen, ikään kuin olisi kirkkaalta taivaalta paistanut. Ja iski taas hyvä fiilis, onnellisuuden tunne siitä että olen näkemässä tämän kaiken kauneuden. Näitä fiiliksiä tuli lähes aina kun moottoripyöräilin töihin tai muuten vaan. Se aamun lämpö, aurinko ja kuinka paljon paremmin maisesmista pystyy nauttimaan kun on vain kypärä päässä, jotenkin autoillessa kopperossa se kauneus häviää.
Mutta siis pitkästä aikaa voin sanoa että tervetuloa maanantai!
Eikä tämä johdu miehen tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Tai mistään muistakaan ulkopuolisista jutuista, paitsi auringosta ja valosta
Loma oli ja meni, ekaa kertaa loma oli loma. Vaikka minulla oli asioita hoidettavana ja ravasin paikasta toiseen, niin silti sain levätä. Ennenhän meidän lomia on häirinnyt riidat, varsinkin heti loman alussa ja miehen juominen ja sen miettiminen.
Minä en miettinyt, me emme riidelleet. En kokenut ahdistuksen tunteita.
Ai niin ja ehdoton kohokohta oli leffailta. Käytiin ensin syömässä rauhassa ja siitä leffaan. Ihan autolla ja mies ajoi

Olin tehnyt valmiiksi varasuunnitelman jottei mun tarvi tuntea kiukkua tai tulla surulliseksi jos hän haluaa juoda. Päätin ettei mikään estä mua nauttimasta illasta. Ja siitä että pitkästä aikaan ollaan kahdestaan ilman biletysmeininkiä. Varasuunnitelma oli siis, että minä ajan meidät kaupungilta kotiin illan päätteeksi. Mutta varasuunnitelma jäi käyttämättä.
Viikonloppuna, tai oikeastaan lauantaina sitten tuli takapakkia. Oman olon kanssa ja miehen juomisen kanssa. Mutta nousin sieltä lähes välittömästi. EN jäänyt itkemään, en hakenut surkealla olemuksella mieheltä lupauksia taas siihen tähän ja tohon.
Näinhän minä heti, tai tunsin heti, että oli jotain nauttinut, ja ruuan kanssa joi vielä oluen. Kysyin että oletko juonut jotain, katso mua ja kerro rehellisesti. Ei, ei hän ole juonut. Joten jätin asian sikseen, en jäänyt enempiä miettimään. Kunnes tunnin päästä tuli sanomaan että on hän juonut viinaakin. On asiakkaalta saanut pullon.
Hän on ilmeisesti jättänyt tuon pullon autotalliin tms, en siis ole autotallissa käynyt aikoihin joten en tiedä onko se ollut siellä, onko ollut jossain pöydällä vai onko piilotettu. En tiedä koska en käy enää nuuskimassa paikkoja.
Tuli hetkellinen olo että sinne karisi se luottamus, ja sanoin sen ääneenkin.
Ja siihen loppui murehtiminen. En itkenyt, en mököttänyt, totesin vain että luottamus juomiseen on pohjalukemissa. Mutta eihän se mua enempää hetkauttanut, kyse on juomisesta johon en voi vaikuttaa. Ihmettelin itse miten olen näin rauhallinen, miksi en tee kaikkea jotta mies tulisi taas antamaan lupauksia. En mä halua mitään lupauksia. Mies saa teoillaan näyttää miten haluaa elää. On todella outoa kun maailma ei murentunut, ei edes itkettänyt.
Siinä ilta jatkui töllöä katsellen, normaalisti, mies touhusi kovasti pennun kanssa.
Olen muuten huomannut miten me ollaan kasvettu tämän suhteen aikana. Ennen riidat, pienetkin oli maatakaatavia. Itekettiin, mökötettiin, lähdettiin ovet paiskoen.
Muutama vuosi sitten sovittiin että jos riidellään tai kinastellaan niin kumpikaan ei häivy paikalta vaan käydään asia loppuun ja sovitaan saman tien, ei kerrytetä hampaankoloon eikä mökötellä. No se samantien sopiminen välillä lipsui, mutta nyt olen muutamaan kertaan huomannut että vaikka ollaan ns riidelty, tai riidelty kovastikkin, niin emme yritä vältellä toistemme seuraa mököttämällä ja oleilemalla eri huoneissa. Me pystytään katsomaan samaa telkkaria tai häärätä samassa huoneessa, ilman tunnetta et mä en ees halua nähdä tota toista. Nytkin istuskeltiin vieräekkäin katsomassa avaraluontoa.
Tuota lauantain juomisen salaamista mietin. Vaikka hän ei myöntänyt asiaa vaan valehteli päin naamaa, niin hän tuli ihan itse tunnustamaan asian. Enkä aijo tästäkään huolimatta lähteä kaivelemaan kaappeja ja etsimään josko olisi lisää piilopulloja. Mä en aijo myrkyttää päätäni epäilyksillä tai keskittymällä toiseen. Aijon nyt täysillä nauttia keväästä, lämmöstä ja auriongosta. Ja edelleen juominen on sillä tasolla mikä ei minua häritse. Eli on selviä viikonloppuja, jos juo niin juo sen muutaman olusen. Juo vain sen yhden päivän ja sekin hillitysti joten lauantai sujuu normaalisti. Ei ole sängyssä krapuloissa makavaa miestä kotona. Nyt oli tämä piilojuominen, jonka tunsin heti, mutta valheteli. Tunnusti kuitenkin itse, eli on ainakin jotain oppinut ja haluaa muuttaa tapojaan, kaiketi.
Mutta siis takapakkia otti mies, minä en, minä kuljin monta askelta eteenpäin! Olen onnellinen elämästä, vaikka välillä potkii päähän niin elämä ei murene käsiin.
Nyt jos mies alkais piilojuomaan, niin tiedän varmasti mikä on oikearatkaisu. EN jää itsesääliin rypemään, en syyllistämään miestä jne. Koska minä aijon olla onnellinen ja nauttia elämästä vastakin. Muut tehköön mitä tekee.
Nyt lähden tuonne aurinkoon kävelyttämään pentua jolla yksi jalka paketissa. Eipä se tuolle tahtia haittaa, me vaan joudumme vahtimaan kokoajan ettei juoiksentele tai hyppele missään.
Mutta nyt ulos ja takaisin töihin.