Olet täällä

Äidin tilanne, aikuinen lapsi murehtii

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Äidin tilanne, aikuinen lapsi murehtii

ViestiKirjoittaja Esc » 15.12.2017 10:35:05

Hei,

Taitaisinpa tarvita vähän ulkopuolista näkökulmaa ongelmaani, yritän nyt vaikka tätä kautta. Vähän päälle 50-vuotias äitini on noin viiden vuoden sisällä vajonnut sellaiseen suohon masennuksen ja alkoholin vuoksi että en enää tiedä mitä tekisin. Tuntuu että kaikkeni olen antanut, eikä mikään lopulta auta (tuttu tarina, tiedän..). Hyvin lyhyeen tiivistettynä:

- hoitanut laskujen maksut, tukien hakemisen, yhteydenpidon ulosottoviraston kanssa, antanut veljeni hakea ison kulutusluoton äidin ulosottovelkojen maksamiseksi, taistellut sossun, Kelan, eläkevakuutusfirman kanssa
- majoittanut äidin ja kissansa kun hänet laitettiin ulos omistamastaan asunnosta maksamattomien vastikkeiden vuoksi
- kuskannut hänet kaameassa kunnossa selviämisasemalle, vieroitukseen, katkolle, useampaan kertaan
- siivonnut omistamansa kämpän kun se oli kuin kaatopaikka kärpäsineen kissanpaskoineen kaikkineen.
- lainannut (=antanut) rahaa
- saanut paskaa niskaani jos en ole tehnyt niin kuin känninen frouva haluaa

Kaiken tämän jälkeen takki on aika tyhjä. Haluaisin yhä auttaa koska ilmeisesti hänet on taas pistetty kämpästään ulos. Tähän en saa vastausta vaikka suoraan kysyisinkin, koska hän haluaa nykyisin salata ongelmansa minulta. Mikä ei tietty onnistu, koska näen hänen pankkitilinsä (tämä peruja siltä ajalta kuin hoidin hänen asioitaan) ja näen että kaikki raha menee alkoon ja turhuuksiin. Näemme lähes viikoittain koska hän on pienelle tyttärelleni kaikesta huolimatta rakas, enkä kestäisi häntä menettää. Mutta mietin vain mihin asti voin itse venyä tämän asian kanssa, sillä pelkkä asian ajatteleminenkin itkettää ja aiheuttaa fyysistä pahoinvointia, kaipa tässä on läheisriippuvuudesta kyse jollain tapaa.

Taustatietona vielä että hänelle on aina viini ja siideri maistunut, mutta se on kuitenkin pysynyt jokseenkin aisoissa ja hän on kyennyt töissä käymään. Nyt oli monta vuotta työttömänä ja kun vähän pääsi taas työn syrjästä kiinni (asiantuntijatehtävät), ei tolkkua tule päähän yhtään. Kulkee aina "limpupullo" mukanaan josta hörpiskelee, en tiedä eikö tajua että muut haistavat alkoholin kuitenkin vai eikö vain välitä.

Jos jollain on antaa hyviä neuvoja, ne ovat enemmän kuin tervetulleita. Välien täydellinen katkaiseminen ei ehkä tule kyseeseen, pelottaa liikaa että äiti tekisi itselleen jotain, kuten on aiemmin yrittänytkin.
Esc
Miedosti panostava jäsen

Re: Äidin tilanne, aikuinen lapsi murehtii

ViestiKirjoittaja Vieras* » 16.12.2017 06:23:02

Itse tekisin ko. tapauksessa ehkä niin että ensinnäkin lopettaisin äidin tilien tutkimisen ja toiseksi järjestäisin tapaamiset jonnekin muualle kuin äidin asuntoon, saisit mielenrauhaa sitä kautta. Kuitenkin on kyse töissäkäyvästä aikuisesta ihmisestä, ehkä hän ryhdistäytyy vielä enemmän kun ylimääräinen 'touhotus' hänen asioidensa ympärillä vielä vähenee, en tiedä. Tsemppiä sinulle ja teidän koko perheelle!
Vieras*

ViestiKirjoittaja Esc » 17.12.2017 15:00:14

Hei,

Kiitos vastauksesta. Yritän jättää äidin asioiden kyttäämisen sikseen, vaikka onkin vaikeaa päästää irti. Koko ajan päässä jyskyttää ajatus "mitä voisin tehdä", vaikka tiedän että mikään määrä apua ei enää oikeasti pelasta häntä kun hän ei itse näytä sitä haluavan tosissaan. Hänen kotonaan en ole käynytkään sitten parin vuoden takaisin siivousurakan, en ole kertakaikkiaan kyennyt kun olen tiennyt että kämpän kunto on taas mallia juoppoläävä. Tänään sainkin vahvistuksen siitä että hänet on laitettu pihalle asunnostaan, en tiedä missä hän on nyt eikä hän vastaa enää viesteihinikään.

Nyt kun vain sitten itse pysyisi tämän murheen keskellä järjissään, stressi ja paha mieli saavat ärtyisäksi ja keskittymiskyky töissä & kotona on ihan olematon. :(
Esc
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras4 » 17.12.2017 23:29:47

Hei, olen pahoillani äitisi tilanteesta ja sinun myös tietysti. Ei ole helppoa kun läheinen juo. Yritä kuitenkin irrottautua rakkaudella. Muista, että alkoholisti ei ainakaan raitistu, jos juominen mahdollistetaan. Ja se tapahtuu juuri sillä millä luulemme auttavamme. Moni alkoholisti on sanonut, että ns. hylkääminen on parasta mitä läheinen on tehnyt. Alkoholisti on saavuttanut oman pohjansa ja ottanut sitten vastuun omasta elämästään. Joskus jopa raitistunut. Kaikki eivät raitistu ikinä, valitettavasti.
Parasta mitä voit tehdä, on pitää sinusta ja perheestäsi huolta. Kuulostaa hurjalta, mutta niin se on. Onko lähelläsi al-anonia, suosittelen lämpimästi. https://www.al-anon.fi
Vieras4

Paluu Kotikanava