kaikki se, mitä olet kirjoittanut äidistäsi, on lähes joka kerta saanut minut haukomaan henkeäni. oma äitini varoi sanojaan, sillä hän ei halunnut ikään kuin kärähtää siitä ettei rakasta lastaan. sun äiti taas on varsinainen häpeämätön hölösuu. toi on kerta kaikkiaan pöyristyttävää että hän peräti sanoo änneen, kuten käsitin, että osasyy hänen masennukseensa olet sinä, hänen lapsensa. siis mitä?
olet todella sitkeää sorttia ja tehnyt epäilemättä hurjan työn saatuasi käsiteltyä asian niin pohjamutia myöten että sulla on terve pää.
kaikkihan me olemme jollain tavalla rikkonaisia. jotkut vaan enemmän kuin toiset. ja se asenne! niitäkin riittää ja piisaa monenlaisia.
etkä muuten kuulosta kylmältä. vaan viisaalta. en näe mitään kylmää siinä, että olet päättänyt varoa hänen vaikutuspiiriään, että olet viisaasti tehnyt jo pitkään työtä jotta välimatkan saaminen on mahdollistunut.
se on aikuisuutta. itsenäisyyttä. voi myös olla, että kun äitisi on aistinut ja vaistonnut taitosi varjella itseäsi, niin sehän siinä häntä masentaakin. hän saattaa, siis vain saattaa, lisätä masennysvolyymia saadakseen entistä enemmän huomiota. sellaisia äitejä/ihmisiä (tarkoitan että isiä, puolisoita, keitä vain) vaan on. ei heitä pidä varjella, hyssytellä heidän pöyristyttäviä tekoja.
sitten tämä tuttu juttu: tottahan toki vinksahtaneilla tunnekylmillä ihmisillä on omat kärismyksensä ja lapsuutensa.
mutta miksei he tee asialle mitään? hyvä on, 70-luvulla ei lähdetty terapiaan kun taas meille se oli mahdollista eikä häpeällekään ollut/ole enää näinä aikoina sijaa.
kerrot tuosta häpeästä. tuttua. muistan kun ensimmäisiä kertoja avauduin jollekin jossain äitini sanoneen minulle sen kylmäävän jutun kun olin vasta 13-vuotias (minkä olen täälläkin kertonut ties monettako kertaa) että sinua ei ole koskaan rakastanut kukaan, niin olihan siinä tunnemyräkässä häpeäkin mukana. aivan kuin olisin vieläkin ollut lapsi ja otaksunut että kyllä äiti tietää totuuden. niin huono ja halpahintainen minä olen. toisaalta tuo lause on lohduttanut siinä mielessä, että se on niin pikimustaa vitivalkoisella totuudesta miten minua kohdeltiin että se on lisännyt itseymmärrystä - ei ole ihme että lapsi hajosi.
mutta nyt stoppi näille jutuille. haluan keskittyä eiliseen kokemukseeni. siihen, että yhtäkkiä huomasin kokevani ei tuskaisuutta vaikka näistä asioista keskusteltiin Varjiksen ketjussa.
lehtisotkut vihdoin pulkassa. se viitseliäs asiakastoimihenkilö oli meilannut, kun minä olin ensin lähettänyt hänelle siskoni oikean tilinumeron, että hyvitys näkyy siskon tilillä kahden viikon aikana, 161 e. ja nyt siis lehdet ovat peruttu lopullisesti. piste.
perjantai! olen taas vähäsen siivoillut, sytytellyt lyhtyjä partsille. aion sittenkin käydä tänään vielä kaupassa hakemassa kahvimaitoa ja jotain muuta tilpehööriä. Pommacia ja ehkä suklaalevyn. elisestä lähtien on ollut mieliteko kasvisjuustokeittoon eli siihen myös ainekset.
pyykillekin pitäisi päästä mutta taidan mennä tupaan vasta aamulla. varhaisaamuisin siellä on tietty aina vapaita aikoja.
oho, nyt syntyi mieliteko piipahtaa lähiksessä. voisi pitkästä aikaa olla kiva rupatella hetki naapureiden kanssa.
huomiseksi toivon rekkuystävääni kylään. harmillista kun en jaksa mennä lenkille. tyyppi on niin voimakas ja raisuli että kumoon mentäisiin tai läkähtyisin liian reipastahtisesta kävelylenkistä. koirapuistokaan ei käy, sillä siihen hommaan pakkasta on liian paljon.
palataan taas. perjanti-iloa kaikille!

kaipaan Iceteata, missä hän on?