Olet täällä

sotatilan julistus sairautta vastaan

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: sotatilan julistus sairautta vastaan

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 22.1.2019 11:49:10

tuo herajauhe alkoi kiinnostaa heti jos se ei maistu miltään. en ole koskaan kokeillut. herajauha siis muistiin.
kun se maku on niin todella tärkeä. kun ne töks töks jostain mausta syntyy, niin se jää sitten siihen.
Vilmatson, siis mikä se proteeni voisi olla smoohtien sekaan, mikä EI maistuisi mielellään sekään yhtään millekään?

pitää mennä ennen perjantaita ostoksille. herajauhetta voisi lisätä esim valmiisiin marjakeittoihin? tai miksei voisi.
marjakeitot ovat ihan se viimeinen liemi mikä yleensä menee aina alas. jo nyt tökkii jotkut proteenipatukat, vaikka lääkärikin suositteli niitä.
pakastemarjoja. mustikkaa ja ulkomaista vadelmaa, mikä tosin pitää kiehauttaa. kotimaista vadelmia ei aina löydy.
puurot/vellit. jugurtit ei mee alas eikä ainakaan viili. hedelmät yleensä aina. pähkinätkin useimmiten.

vielä pari sanaa siitä mun projektista.
ei pitäisi ny mennä asioiden edelle mutta teen nyt poikkeuksen.
siis kyllä te kaikki olette siinä käsiksessä mukana. tarvittaessa muutetaan jokaisen nimimerkki, ja onhan siinä monen monta seikkaa mistä pitää keskustella sekä kirjailijaliiton että kustantajan lakimiehen kanssa, sitten kun - ja jos - on sen aika.

lisäksi, (siis tämä on todellakin jossittelua), jos julkaisen sen, mun/kustantajan täytyy esittää Plinkin ylläpidolle nöyrä pyyntö, että koko mun tämä sairastelu-ketju poistetaan kokonaisuudessaan. Plinkkihän siinä mainitaan, luonnollisestikin.
pengoin jo Plinkin sääntöjä, ja siellä on kohta missä lukee, että ketjun poisto on mahdollista "erityisen painavan syyn takia". tiedän, että kustantaja vaatisi sitä. mitä järkeä olisi julkaista kirja jos samat jorinat on netissä, eli selvähän se.

menetän sitten anonyymiteettini. sitä oon miettinyt paljon. mutta, mikä estää minua kirjoittaa tänne edelleen? en tosiaan näe siinä mitään estettä. kuten se Valtin puolella oleva kaveri, Nälkäinen Haamu, hänkin on jatkanut plinkkailua vaikka on tehnyt lehtijuttuja peliriippuvuudestaan omalla nimellään. en tiedä, onko Plinkissä muita vastaavia tapauksia, luultavasti näin isossa sakissa heitä on jonkin verran.

se mun käsishän loppuu siskon hautajaispäivään. eli nyt en enää kopioi tätä ketjua. se alkaa päivityksestä kun kerron sairastuneeni, muistaakseni 27.12.17. sitten on se rakastuminen, ja rakastaminen, mikä päättyy jätetyksi tulemiseen.
eli alkoholi, syöpä, parisuhde, ero, siskon kuolema - sekä yhteisömme tämä lämpö; erittäin merkittävä tekijä.
siskon äkillinen ja yllättävä menehtyminen on luonteva päätös päiväkirjalle. sisko lähti. minä vielä elän.
tämä alleviivaa hyvin elämän arvaamattomuutta, mitä olemmekin käsitelleet paljon. kun ikinä ei voi tietää.

sain sen tulostimen värikasetin! ja labrakin tietty hoidettu.
ny jännittää osaanko varmasti syöttää kasetin oikein rakkineeseen, ja onko rakkine tyytyväinen :D ettei rupee väittämään että tää oli tässä, ei huvita raksuttaa enää. se on kuin tämän huushollin kiukutteleva kotieläin. koskaan ei tiedä millä tuulella se on :lol:
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.1.2019 16:42:44

Tuo herajauhe sopii just hyvin smoothieen. Siinä ja puurossa sitä ystäväni käyttää.

Kokeilepa vaikka sellaista että laitat sekoittimeen kypsän banaanin, mangokuutioita pakkasesta (tai marjoja), jotain vihreää kuten baby pinaattia, tuota herajauhetta ja sitten maitoa tai jugurttia tai jotain muuta nestettä mistä tykkäät. Sitten vaan sekaisin ja nauttimaan.
Ai että, nyt rupesi itseäkin tekemään mieli. Tuollaisellahan voisi jo korvata vaikka lounaan, etenkin jos heittäisi vielä sekaan vähän jotain pähkinää.
Yhteen aikaan harrastin paljon näitä sekoituksia ja otin töihinkin evääksi. Nyt jostain syystä jäänyt. Täytyypä uudestaan tuo tapa elvyttää. Ja myös kokeilla tuota herajauhetta. Sitähän väitetään, että proteiini pitää nälkää pitkään ja tuossa herassa sitä on paljon.

Tuo sun kirjaprojekti todella kiinnostaa ja innostaa. Joskus ihan nuorena haaveilin myös kirjan kirjoittamisesta, mutta olen joutunut toteamaan, että en ole oikein proosaan taipuva. Ilmeisesti kuitenkin on aivoissa liikaa insinöörin geeniä, vaikka insinööriä minusta ei saisi tekemälläkään.
Katselin kuitenkin yksi päivä matkatarinoita mitä olen kirjoittanut eri reissuista ja aloin miettiä kannattaisiko jotain niistä tarjota jollekin matkailulehdelle. Ehkäpä rohkaistun niin tekemäänkin. Kun olen lukenut paljon muiden juttuja niin ei ne omat ihan kauheasti häviä niille, ainakaan kaikille. Hmmm... tätä täytyy vähän makustella.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 22.1.2019 17:43:56

Niitä lisäravintovalmisteita kannattaa kuukkelilla tutkia, Nutricia se taitaa se valmistaja olla. En ole mikään ekspertti niitten kanssa, mutta niitä serkkuni käytti kun meinas se ruokahalu olla hukassa. Vähän joka lähtöön niitä taitaa löytyä enkä tiedä miltä maistuvat. Jotkut maistui serkulle ja jotkut ei. Mitään halpoja ne ei ole, mutta aina voi tutkailla asiaa. Ja kyllähän ne siellä syöppiksellä kans osaa näistä tarkemmin kertoa.
Tuo smoothien proteiini onkin sitten oma lukunsa mikä maistuu ja mikä ei! rahkojakin on erilaisia, siis naturellienkin makukirjo on valtava.
Mä käytän nyt aika paljon Alpron soijajukurttia missä on mangoa, mutta se voi olla ettei se taas maistu sulle. Mutta siinä on luontaista makeutta smoothieen eikä lisättyä sokeria. Käytän myös luonnonjukurttia. En hirveästi välitä makeasta, mutta joskus laitan hunajaa. Sitruuna ja inkivääri maistuu aina. Sekä pakastettu banaani. Tarttee vaan olla hyvä blenderi, että jäiset toimii. Ja tietysti marjoja tai hedelmää. Omena ja päärynä on mun vakiojuttuja. Mehukeitot toimii tottakai aina näissä!
Herajauheitakaan en ole pahemmin käyttänyt, jonku pussin joskus ostanut, ei jotenkin ole mun juttu. Mutta niistä varmasti voi kokeilemalla löytää sen sopivan.

Hei kuulkaapa nyt muutkin! kertokaapa tekin vinkkejä/mieltymyksiä tämmösiin jos vaikka löytys Sylvialle jotakin uutta syötävää!
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 22.1.2019 18:02:47

Avokado on mun mielestä hyvä smoothiessa. Antaa rakennetta ja ei kuitenkaan maistu voimakkaasti ja siinä on energiaa ja hyviä rasvoja reilusti. Ja rakastan jäisiä/kohmeisia mangokuutioita smoothiessa tai Alpro soijajogurtin kanssa. Niitä ihan tavallisia kaupan pakastealtaasta. Alkoikin tehdä mieli mangosmoothieta. Ja kun kaloreita ei tarvitse vahtia, niin jos vain maistuu, niin pirtelö jäätelöstä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 22.1.2019 18:43:12

On kyllä harmillista, kun ruokahalu katoaa. Vanhusten kanssa tästä kokemuksia. Apteekista saa tosiaan erilaisia Nutridrink täydennysvalmisteita, eivät ole ihan halpoja, mutta niistä saa tarvittavaa energiaa ja vitamiinejä. Jäisinä marjojen maku on miedompi, itse nakkaan pakkasesta suoraan suuhun jäisiä puolukoita. Proteiinijauhetta smoothien tai jugurtin sekaan kannattaa myös kokeilla. Toivotaan, että jotain saat alas kurkusta, vaikka lääkkeenä. Muuten kutistut. Hoidotkin vaativat energiaa. Tsemppiä ja voimahaleja sulle rakas Sylvia. Ja taas se sydänhymiö :D
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 22.1.2019 20:02:03

Mä laitan smoothiehen jäisiä mansikoita, normaalia maustamatonta rahkaa, avokadoa, banaania ja pähkinöitä. Variaatioilla ei O rajoja. Proteiinia tulee rahakasta tarpeeksi yhdelle istumalle.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 23.1.2019 06:36:20

voi vitsit, hyviltä kuulostaa kaikki eväsehdotuksenne.
mutta äh, ekana pitää vetää valitettavasti rahka veke. ei mene alas vaikka kuinka olisi marjoja mukana ja vielä banaaniakin antamassa makeutta.
sitä vastoin se oikein makea yks persikkarahka, mikä on S-marketin halpissarjaan kuuluva, maistuu. mutta se taas on jo herkku, jälkiruoka.
ne Nutrit ei varmasti tule kysymykseen, jälleen ongelmana sivumaku. ainakin ennen vanhaan ne maistuivat terveenäkin ihan kamalilta, tosin siitä on todella aikaa kun olen viimeksi kokeillut.
hei muuten, pitääköhän tämä muistikuva paikkaansa, että joku sairastoverini netissä oli saanut peräti reseptin Nutriin? voikohan se olla mahdollista, pitää udella.
viimeksi kun menin lekurille, ostin reissuevääksi Hesburgerista mango-smoothien ja voi paska, suoraan roskikseen. en älynnyt kysyä mitä muuta siinä on kuin mangoa. eli jotain maitotuotetta siinä oli. yks pillihuikka ja se oli siinä.
vain hedelmät smoothiessa käy, ja toiveeni on nyt tossa herajauheessa jos se olisi mautonta.

toisaalta syön hedelmiä sellaisenaankin, mutta vaihteluakin voisi olla ja juuri sitä proteiinia. sitä olisi ihan pakko saada jostain.
entä suolainen syötävä? nyt menee alas pinaattikeitto, ei varmaan sekään innostus pitkään kestä.
ei siitä kovin pitkä aika ole kun söin hyvällä ruokahalulla lihapapupataa, mutta nyt taas liha tökkii. se kiinalainen kanakin maistui.
lisäksi, jos sytot alkavat, en varsinkaan silloin jaksa valmistaa ruokaa. ei puhettakaan että seisoskelisin hellan äärellä kun jo ruuan haju tekee etovan olon. harmillista. vaikea rasti tää syöminen.
mutta guugle tosiaan avuksi.
ihan turha myös mennä kyselemään syöpissivustoilta mitä porukka syö kun kaikilla on eri mieltymykset.
hoitajalta kysyn varmasti. ja olenhan mä saanut sairaalasta ruokakirjasenkin mutta aina tulee vastaan tosiaan se henkilökohtainen mieltymys.
kovasti kiitos teille vinkeistä joka tapauksessa.

Vilma, siis ehdottomasti tarjoat matkatekstejäsi lehtiin! toi on nyt jo päätetty. kuvat mukaan.
ihmiset aristelevat turhaan tarjota omia tekeleitään, se on tosiaan turhaa. sun matkakertomukset täällä ovat aina odotettuja. mistä reissusta te viimeksi tulitte? sieltä Espanjastako se oli (missä oli ne mahtavat poukamakuvatkin) ja klikkailin sivustoa pitkin päivää koska se juttu ilmestyy matkaketjuun. joten siitä vaan!

Ulpukka, mua lämmittää tuo kun sulla on tapana kirjoittaa joskus rakas Sylvia. sydänhymiö tähän.

tänään mua ottaa pannuun Seinfeld/Conza. taas menee kaljaa "ihan kivasti" ja ihan kivasti tässä kaikki hänellä.
toi kivasti oli ensin aika hauskakin ilmaisu, itseironinen, mutta nyt jo niiiiiiiiin kulunut.
toiset huolehtii ja yrittää potkia persuksiin, mutta aina vaan samat jutut.
mulla on joskus jopa mielikuvia hänestä, että saako hän sen sydärin siellä jossain vai ei. vai onko jo saanut.
että mitä jos kaveri makaa tiedottomana kotonaan kaljalaatikoiden keskellä - ja sitten saan lukea kuinka monta lavallista taas on hankittu ja ihan kivasti tässä.

sain eilen kukkia! yhtäkkiä ovikelloni kilahti ja oven takana seisoi pakkasen takia villamuumioksi pukeutunut ihana, ihana naapurini L.
piristystä päivääsi! hän sanoi ja työnsi syliini kukkapuketin. oranssinpunaisia tulppaaneja.
harmillista, että mulle ei sopinut just sinä hetkenä kahvittelu (ehkä ei hänellekään) mutta sovimme että soitan ihan piakkoin, kuten ehdottomasti aion tehdäkin. joulunakin sain kukan toiselta naapurilta. on tämä niin mahtava asuintalo. naapurithan sen tekevät, sen viihtyvyyden. ja avuliaisuutta täältä löytyy vaikka kuinka. apua tulen saamaan jos vaan tajuan sitä pyytää. kuinkahan moni on mulle jo sanonut että ilmoita heti, jos tarvitset jotain. heitä on paljon.

tänään on mukava päivä sillä veli ja naisystävänsä tulevat käymään.
veli joutuu tekemään pari juttua täällä liittyen lamppuihin ja kas kummaa, tietokoneeseen.
pidän tästä naisystävästä todella paljon. toivon, että ovat yhdessä ikuisesti. veli on nimittäin tuonut vuosien aikana vähän... öööö, vähän yhtä jos toisenlaistakin seuralaista. mutta tää on ihan toinen tarina.
tietysti nämä seuralaiset joutuvat aina vähäsen jännittämään tavatessaan ihastuksensa isosiskon ensimmäistä kertaa. niin minäkin jännitin ex-ukon serkkuja, erityisesti naispuolisia, joten toki ymmärrän sen aistittavissa olevan jännityksen heissä.
vievät sitten lähtiessään ton käsispaketin kustantajalle keskustaan. talossa on ovella portsarin koppi ja sen kautta paketti pääsee talon sisäiseen postiin. suuri apu. en luota postiin ja painon takia se tulisi kamalan kalliiksikin.
Suomen posti on nykyisin niin huonolla tolalla ettei mitään rajaa. täysin epäluotettava. ja niin kallis että pöyristyttää. siihen on saatava jokin muutos. kuten se taksi-uudistuskin. just luin jonkun artikkelin jostain että liikenneministeri vai kuka hukkuu kansan raivoaviin valituksiin, enkä ihmettele.

ei oo todellista! olin just kirjoittamassa että hyvää kesäpäivää kaikille! :lol:
mistä toi kesä muka tänne pakkasen keskelle pöllähti?
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 23.1.2019 07:53:38

Miten olisi soija, joka ei mielestäni maistu miltään?
Palkokasvit?
Kananmunan valkuainen?
Siemennäkkileivät? Ryvitalla on hyvä proteiininäkkäri, Sesam ja punainen kvinoa. Yhdestä 10 g näkkäristä sai muistaakseni pari g protskua.
Pähkinöitä sanoitkin syöväsi.
Kvinoassa on proteiinin lisäksi rautaa ja muita hyviä.
Linssit?
Kikherneet? Niitä voi uunissa paahtaa ja syödä naksuina tai tehdä hummusta.
Nyt en muista muita.
Toivottavasti joku maistuisi,
Hyvää vointia!
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 23.1.2019 07:59:33

Sehän se on just noissa rahkoissa ja (herajauheissakin varmaan) kun joissakin on ihan kamala se sivumaku. Kyllähän sitä pystyy peittämäänkin, mutta kun sulla on nyt vielä herkemmällä se maku. Serkullekin erinäiset juomat ja syötävät hommattiin kun ne maut alkoi tökkimään hyvin äkkiä.
Noista suolasista tuli mieleen kasvisvaihtoehdot. Tofu? kun sen valmistaa oikein niin miten se? semmosenaanhan se on ihan kamalaa tai jos "väärin" valmistaa.
Se on sama vaikka voita lusikallisen välillä syöt kunhan saat energiaa. Tai kermaa hörppäät. Vähän kärjistetysti esitettynä.
Ruoka on nautinto, mutta kun nyt on rajoitteet niin siihen pitää vaan tällä hetkellä suhtautua toisella tavalla.

S/C on sen tiensä nyt valinnut ja luen kyllä mitä kirjoittaa vaan en enää jaksa mitään kommentoida. Sitä minä en ymmärrä mistä sitä rahaa riittää?! nythän sitä riittää näköjään pariksi viikkoa. Eihän tuolla menolla ole muuta loppua kun joku sen hakee sieltä kämpiltä joko lanssilla tai ruumisautolla. Mistä sen tietää vaikka S/C ihan itse jonain päivänä sieltä kävelisi avun hakemiseen vaan sen puolesta en nyt kovin veto löisi tällä hetkellä.

Ihania naapureita sulla :) tietää olevansa turvassa kun se apukin on lähellä tarvittaessa ja ihana kun muistavat noin muutenkin!

EDIT. Myskimalva olikin onnkesi luetellut lisää ksvisproteiinivaihtoehtoja. Hyvä juttu :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 23.1.2019 08:32:29

Myskimalvalle kiitos, listaan meni ainakin noi kikherneet, alkoi oikein tehdä mieli jos/kun niitä voi uunissa paahtaa. kauankohan niitä paahdetaan ja millä lämmöllä? ehkä löytyy kuuklestakin ohjeita.
soijarouheesta tai tofusta en oo saanut koskaan hyvää. uskon kuitenkin että se on vain harjoituksen puutetta.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 23.1.2019 08:55:41

Se on kyllä jännä miten ihmiset mieltävät maut eri tavalla. Myskimalva suosittelee soijaa koska ei hänen mielestään juuri maistu. Minun mielestä siinä taas on se epämiellyttävä sivumaku, ellei mausta voimakkaasti.

Mutta ymmärrän Sylvia, että sytohoitojen aikaan kaipaat valmisruokia. Ei siinä paljon varmaan tee mieli kokkailla kun on pää pöntössä vähän väliä. Silloin viime keväänä kun olin nalkissa kotona 6 viikkoa polveni takia söin välillä päivisin valmisruokia. Tässä joitain suosikkejani, ehkä jotain niistä voisit kokeilla.
KEITOT:
- tomaatti-vuohenjuusto keitto (esim Kokkikartano)
- lohikeitto (Saarioinen)
- tomaatti-mascarpone keitto (Knorr)
- hernekeitto (Pirkka luomu)
-Lidlillä on pari kasviskeittoa joiden nimiä en muista. Olen laittanut niihin fetaa tai raejuustoa joukkoon proteiiniksi

MUUT:
- Falafel pyörykät (useamman merkkisiä, pakasteesta)
- erilaiset intialaisittain tai thaimaalaisittain valmistetut ateriat (ehkä mausteet ei uppoa jos on pahoinvointia, mutta itsellä on just niin päin, että ne putoaa paremmin)

Nykyään monet K-marketit kuljettavat kotiin hyvin pientä korvausta vastaan. Tilauksen voi tehdä ja maksaa netissä ja tuovat ovelle. Se on helpompaa kuin antaa naapurille kauppalappu, kun näkee suoraan onko jotain tuotetta vai ei.
Täältä löydät sinua lähimmän kaupan. Yläreunassa on kohta mihin voi laittaa postinumeron ja se kertoo mitkä kaikki kuljettaa kotiisi:
[Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori]

Hyvä tehdä valmistautumista nyt kun ei vielä ole se paha olo päällä.

Ja joo, minä selvitän miten saan kirjoituksiani tyrkytettyä. Ne lehdet mitä minulle tulee molemmat julkaisevat lukijoiden tarinoita sivun mittaisina. Sillä ainakin voisi päästä alkuun.
Minulla on viime talven Chilen reissusta 23 sivuinen tarina omalla koneella. Siitä voin poimia jonkin hauskan lyhyemmän tarinan millä aloittaa.
Ja parin viikon päästä alkavasta Etelä-Afrikan matkasta varmaan kirjoitan taas vastaavan. Harmittaa kun en viitsi läppäriä raahata mukana. Olisi ihana kirjoittaa siinä samantien illalla kun asiat on tuoreessa muistissa. Mutta tabletilla en jaksa. Olen niin tottunut tähän näppäimistöön ja käyttämään 9 sormea, että se tabletin näppäimistö on minulle liian hidas. Laitan reissussa siis vaan muistiin joitain asioita ja reittejä ja kirjoitan sitten kun pääsen kotiin. Ehkä siinä on se hyvä puoli, että saa asioihin vähän eri perspektiivin. Ja kenelle se kuuluu, jos jokin asia menee vaikka vähän väärässä järjestyksessä. Sehän on aina kuitenkin vaan minun tarinaa.

Nauttikaa lumisesta päivästä!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 23.1.2019 16:27:44

tajuan, ettei läppäriä huvita raahata mukaan. meidän pitää sitten vaan malttaa odotella matkaraporttia. ajatella, Etelä-Afrikka :P en ole koskaan käynyt missään päin Afrikkaa, jos ei Marokkoa lasketa. sielläkin oltiin varsin eurooppalaisessa lomakohteessa, mutta retkiä onneksi tehtiin runsaasti.
minusta mistään kerronnan "väärästä järjestyksestä" ei tartte välittää. luota lukijaan. päinvastoin, takaisin palaaminen johonkin jo alussa kerrottuun vaikka ravintolaan, tekee tekstistä luontevaa, eikä mun mielestä semmoinen listamaisuus ainakaan elävöitä kerrontaa.

sun eväslistasta meni ostoslistaan Kokkikartanon keitot, ei kuitenkaan tuota vuohenjuustoa. samoin falafelpyörykät. koska ovat pakasteesta niin ensin voi kokeilla pari pyörykkää miltä ne vaikuttaa.
kappas muuten, mode oli poistanut jonkun mainostavan lauseen! toi ei oo paha, mutta muistatteko kun minun tekstistä poistettiin tölväisi Lizzylle :shock:

oikein mukava päivä. veli ja naisystävänsä lähti jokin aika sitten. puhua pulputettiin vaikka mistä. toivat mukanaan karjalanpiirakoita ja naisystävän itse tekemiä muffinsseja. niissä oli vadelmaa ja mustikkaa ja taikinakin herkullinen.
nyt on kova yritys pitää itseni hereillä min seiskaan saakka.

lääkäri soitti ja sytot voidaan käynnistää perjantaina! maksan tuumorissa on noin sentin kasvu :( myös, ensimmäistä kertaa, rintalastassa oleva metastaasi on pikkuisen aktivoitunut. näin lääkäri asian ilmaisi. mitään ylimääräisiä tulehduksia maksassa ei ollut, minkä lääkäri erityisesti halusi varmistaa, sen kuumeiluni takia, sillä se olisi estänyt sytohoidot.
veriarvot on ok. kuulin muuten ekan kerran sanan "ravitsemusarvot". yllättäen ne ovat paremmassa kuosissa kuin aiemmin. nämä lekurit ovat kaikki kyllä kovin erilaisia. yksikään aikaisempi ei ole ikinä puhunut mistään ravitsemusarvoista.
enivei, olen huojentunut uutisista, siitä siis että hoidot voidaan aloittaa. kyllä ne jarrutettua saadaan, lääkäri sanoi lopuksi tarkoittaen noita kasvuilmiöitä ja lisäsi vielä että tervetuloa hoitoon perjantaina!. hän on niiiiiin erilainen kuin ne jätkät, ne mörököllilekurit.
uskon, että vaikka ajattelen taas aika vinosti ex-ukosta, jos nyt ylipäätään ajattelen häntä, ettei se ollut potilaidensa kanssa mikään tuppisuus. tai tiedän ettei ollut. puhua pulputti ainakin puhelimessa niiden kanssa, ja toki se kertoikin paljon työstään, myös siitä potilaan kohtaamisesta. että miten tärkeää se on. ten points siitä, muuten koko äijä saa painua jorpakkoon.

tosiaan, joku päivä sitten juttelin ex-ukosta ystäväni M:n kanssa. en muista miten me hänestä eksyttiin juttelemaan, sillä aktiivinen vatvonta erosta on mennyttä elämää.
M muisteli, että miten se saattoi olla mahdollista, että äijä painosti ja jopa vaati komentelevasti mua tekemään niitä pihahommia? aivan natsina. eräänkin kerran vatsani oli aamupiikeistä kivuliaan turvonnut ja ei muuta kun käpyjä mars keräämään autopaikalta. miks sitten keräsin, en käsitä. halusin välttää riitaa, olla mieliksi. ja olihan mulla kesälläkin huonoja päiviä, mutta sen helvetin tontin siivoaminen oli kaikki kaikessa. siis onko sillä jotain psykopaatin piirteitä? jumalauta, syöpäsairasta komentelee hommiin. ja äreänä, todella usein pinna todella kireällä. sitten hän, muuten, vertaili minua paitsi entisiin heiloihinsa, miten he olivat olleet maalla niin omatoimisia ja aktiivisia - ja sä oot tommonen. mistä vaadin kylläkin anteeksipyynnön ja hän pahoittelikin tapahtunutta ainakin aidon oloisena.
kun tyttärensä tuli käymään, hän vertasi minua häneenkin. "huomaatko miten Tyttö tarttui omatoimisesti ruohonleikkuukoneeseen?"
huh huh.
en kaipaa häntä enää mitenkään. ja kaikki rakkaudelliset tunteet ovat kadonneet tyystin. kamala mies, kamala ihminen.

ahaa.. nyt pitää soittaa.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.1.2019 21:17:18

Hei Sylvia!
Mä toivon sun kirjaprojektille hyviä tuulia alle ja pidän peukkuja.
Sulla on siinä monta mielenkiintoista näkökulmaa ja rankkoja kokemuksia, joihin moni voi samaistua.

Tänään pohdin tätä plinkkiä ja sitä, kuinka moni näitä kirjoituksia lukee. Uskoisin, että lukijoita on paljon, sillä alkoholiongelma on varmasti aikanyleistä. Pitäis ihan etsiä tietoa monenko prosentin arvellaan kärsivän liiasta alkoholin käytöstä. Pohdin myös sitä, että kirjoittajia on kuitenkin aika vähän, suhteessa niihin, jotka tämän asian kanssa kipuilevat. Varmasti se juttu, että palsta on julkinen, karkottaa kirjoittajia. Kynnys saattaa olla korkeampi. Olenkin ihmetellyt miksei palsta voisi olla vähän enemmän salattu? Onko niin, että avoin palsta on siksi, että kaikki voisivat samaistua ja lukea viestejä? Mutta olemalla avoin, se saattaa rajoittaa ihmisten kirjoittelua tänne, jopa estää sen. Kaksipiipuinen juttu.
Tietysti jos plinkki vaatisi kaikilta lukijoita kirjautumisen, niin olisiko se tukikeinona vaikeampi saavuttaa?

Oletko pohtinut tai onko täällä pohdittu tätä asiaa aiemmin?
Minkä tyyppistä tekstiä sinä olet aiemmin kirjoittanut? Kaunokirjallisuutta, realismia? En halua tietää mitään tarkempaa ja jos on liian henkilökohtaista, niin toki jätät vastaamatta.

Hyvä, että hoito pääsee alkamaan! Tsempit sulle!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pecorino » 23.1.2019 22:17:03

Moikka

Hyvä että pääset hoitoihin eikä kuumeilu tullut estämään. Ja hyvä että on kommunikaatiokykyinen lääkäri. Niitä ei niin usein ole....

Niin toi sun exä. Totta tosiaan, aika ihmeellinen aivopieru häneltä tuo vertailu exiin ja ihme "pakkotyöskentely". Mikään pihan siivous ei ole niin kiireellistä, että se pitäisi tehdä huonovointisena tai edes väsyneenä. Jos hän nauttii siitä niin ihan vapaasti, mutta ei sitä tarvitse muille tyrkyttää.

Mä toivoisin, että tämä palsta olisi suljetumpi. Toki tämän seuraamisesta on iloa monelle joka ei uskalla kirjoittaa, me toimimme täällä "julkisina eläiminä" yleisemmän hyödyn edistämiseksi. Minä en esim ole kertonut ihan kaikkea tulevasta matkasta koska minut tunnistaisi siitä todella helposti. Kuitenkin olisi tosi kivaa kertoa teille ja tehdä matkakertomusta kuten Vilma. Muuten varmasti mahtava reissu Afrikkaan! Mä lapsena haaveilin aina että muutan sinne eläimiä tutkimaan (katsoin paljon luonto-ohjelmia).
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 24.1.2019 05:58:36

Onpa hyvä, että hoidot voidaan aloittaa. Rankkaa aikaa on tiedossa, mutta toisaalta tietoisuus siitä, että jotain tehdään, tuo valoa ja toivoa. Pyydä kunnon pahoinvointilääkkeet, jos eivät itse hoksaa. Minulle ensin määrätty lääke ei auttanut mitään, sain sitten vahvempaa, joten pahoinvointia kesti vain vuorokauden. Tosiaan ruoan hajukin teki pahaa. Linnottauduin suljettujen ovien taakse makuuhuoneeseen, kun mies teki lapsille mm. munkkien kokoisia lihapullia, kun ei viitsinyt niitä pienempiä pyöritellä :D

Kyllä, suljettuna piirinä ainakin omalla kohdallani toimisi varmaan paremmin. Olen hyvin varovainen kirjoittaja, koska koko ajan taustalla piilee ajatus, että joku minut tunnistaa. Olisi tosiaan kiva tietää, kuinka paljon meitä kaiken kaikkiaan seurataan. Onhan sivun lopussa lukemat samanaikaisia käyttäjiä x kpl, vierailijoita x kpl, rekisteröityneitä x kpl jne. Toisaalta moni saattaa saada apua pelkästään lueskelemalla meidän ajatuksia. Ja jopa herää tekemään jotain asian eteen. Kuten minäkin. Pitäisiköhän olla tällainen avoin ketju, ja sitten rinnalla toinen suljetumpi ketju, jonne vois sukeltaa.

Teistä on tullut niin tuttuja, olette kuin kavereita, ja olisi kyllä kiva kertoa enemmänkin, mutta kun ei voi.
On teistä kyllä ollut niiiin iso apu ja tuki tässä pöpelikössä matkatessa.

Sylvialle voimarutistuksia tulevaan koitokseen. Ilmoittelethan itsestäsi sitten, kun voimat antavat myöten.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät