Olen usein ajatellut, että meidän ikäisten (eli noin 40-60 -vuotiaiden) vanhemmat ovat olleet todella pihalla kasvatuksesta jos sitä tarkastelee nykypäivän normien ja ohjeiden mukaan.
Mun on nyt pakko olla taas vähän eri mieltä (kuten niin usein

). Toki normit ovat hyvin erilaiset, mutta oman kokemuksen mukaan 60-80 luvuilla oli erittäin asialle omistautuneita äitejä. Isät olivat monissa perheissä hieman etäisemmässä roolissa, mutta äidit hyvinkin nimenomaan kasvattivat lapsiaan. Ajattelen tässä nyt omien ystävieni äitejä. Lähes kaikki heistä olivat todella kiinnostuneita lastensa asioista ja kannustavia sekä lämpimiä hahmoja. Viihdyimme toistemme kodeissa oikein hyvin. Totta kai ongelma perheitäkin oli, niitä tulee olemaan aina. Mutta en niiden perusteella koko vuosikymmeniä leimaisi lasten kannalta huonoiksi.
Kodin ja koulun roolit olivat todella erilaiset kuin nykyään. Mutta kumpi sitten on parempi, se että vanhemmat käyvät vain vanhempainilloissa ja kevät juhlissa vai se, että he pommittavat jonkin v...un Wilman täyteen kysymyksiä ja vaatimuksia opettajalle niin, että tämä ei edes ehdi niihin vastaamaan. Pari ystävääni ovat opettajina ja tuon osalta on nykyajan vanhemmuus taas vetänyt aivan överit. Opettajan pitäisi tasoittaa jokaisen oppilaan tie taivaaseen.
Jokaisella aikakaudella on ongelmansa. Nyky ajan ongelma kasvatuksessa on mielestäni se, että kaikki tehdään jo liiankin helpoksi ja ohjelmoiduiksi lapsille. Harrastuksia pitää olla useampia ja niissä ollaan joka ikinen päivä useita tunteja. Todellista vapaa-aikaa jää aivan liian vähän ja sekin on ohjelmoitua hop-lopeineen ja muineen. Niistä liikenevä aika istutaan naama kiinni jossain virtuaalivälineessä. Kyllästymiselle ja toimettomuudelle ei jää aikaa eli lasten ei tarvitse itse keksiä mitään. Tämä tulee pikku hiljaa tappamaan luovuutta ja mielikuvitusta. Tästä on jo ikävä kyllä testattuja tuloksiakin.
Mutta näillä nyky lapsilla on "kaikki hyvin". Heidän itsetuntoaan pönkitetään kehottamalla osallistumaan idolsiin ym (vaikka parempi olisi pysyä kotona). He uskaltavat estottomasti tuoda itseään esiin tositv:ssä (=harrastaa seksiä ja dokata). Heillä on varaa kaunistaa itseään (=tekoripset, tekokynnet, tekotukka, tekotissit jne), kun oma kauneus ei riitä, vaikka se itsetunto pitäisi olla niin kovin hyvä

.
Herää kysymys, millä sukupolvella asiat olisi oikeasti hyvin ja tasapainossa?