Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 4.2.2019 21:37:20

Viimeisen viikon aikana mennyt 2 annosta alkoholia. Eli ei paljon mitään. Oikeastaan nyt alkaa näkymään huomattavan vähennyksen hyvät puolet. Jaksaa touhuta kotonakin vähän paremmin. Noh - vaikuttaa siihen muutkin asiat. Mutta onpahan kohta mulla OMA huone sen sijaan, että nukun olohuoneessa kuten viimeiset 7 vuotta. Jotain hyvää siitä, että lapset kasvavat ja päättävät enemmän omista menoistaan kahden kodin systeemissä.

Oma tila saa tämän asunnon tuntumaan enemmän kodilta. Silloin sen siisteyteenkin jaksaa ja haluaa panostaa. Pitäisi mennä nukkumaan, mutta West Ham - Liverpool -ottelu alkaa aivan kohta. Liverpoolin pitäisi saada tästä voitto, että saa pidetty Cityä vastaan jonkinlaisen pistejohdon. Ensi viikolla sitten Mestarienliigan katsomista, ja olen pyytänyt kavereita tänne myös. Olen vain sanonut, että minun järkkäämä kisastudio on ehdottomasti alkoholiton.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 6.2.2019 14:34:11

Palaan tähän listaan ja laitan sen samalla itselleni helpommin löydettäväksi.

1,5 viikkoa alkoholitta takana. Toi lista on yhä se, jota pidän sellaisenaan tärkeänä. Pelot ovat vähän vähentyneet. Toi sosiaalinen elämä tuntuu jatkuvan. Ainakin ensi viikonloppuna näen taas ihmisiä baarin ulkopuolella.

Väsymys on vähentynyt. Kämppää tulee laitettua. Mieli on muutenkin valoisa. Projekti kuitenkin jatkuu. Vielä pitkään.

romukasa kirjoitti:Sitten omaa iterointia tuosta tulevaisuudesta.

En halua
  • Alkoholisoitua
  • Jäädä yksin

Haluan

• Tavata kiinnostavia ihmisiä, jotka ovat edes jollain tavalla kiinnostuneita samoista asioista kuin minä
  • Saada rahaa säästöön
  • Liikkua enemmän

Alkoholilla läträämisen hyvät puolet

• Ihmiset, joilla kanssani yhteistä (muutakin kuin alkoholi)
  • Sosiaalinen elämä

Alkoholilla läträämisen huonot puolet

• Väsymys
  • Terveysriskit
  • Normaalin elämän kadottaminen (paitsi sitä ei ole koskaan ollutkaan)
  • Liikkumisen estyminen
  • Rahan juominen - ei saa kaikkea sitä, mihin palkan puolelta olisi varaa ja oikeastaan haluisikin

Lopettamisen/vähentämisen huonot puolet tai riskit

• Mistä löytyy sosiaalista elämää? Ilman sitä mielenterveys alkaa prakaamaan
  • Kestääkö parisuhde

Lopettamisen/vähentämisen hyvät puolet

• Rahaa säästyy
  • Jaksaminen parantuisi (ja myös unen laatu)
  • Ei tarvisi miettiä, voiko aamulla lähteä salille vai ei
  • Ajan voisi käyttää muuhun - mutta mihin?

Nämä ovat nopeasti mietittyjä listoja. Jotenkin vaikea hahmottaa edes kaikkea. Pitäisi jotenkin ottaa tyhjät pari tuntia, päättää, että nyt mietin mitä tämä oikeasti minulle merkitsee.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 6.2.2019 19:29:06

Terapeutin kanssa oli treffit taas pitkästä aikaa. Työnantaja tekisi kyllä ison palveluksen melko pienellä panostuksella, kun antaisi työntekijöilleen 2 kertaa kuussa terapeutin... Minä ainakin nauttisin.

Mutta siis terapeutin kanssa juteltiin tästä 1,5 viikosta ilman alkoholia. Aloin siellä miettimään, kuinka hyvä hetki tämä on ollut ottaa tällainen semikunnollinen katko. 3 viikkoa reissussa pätkäisi sopivasti kaiken. Oikeastaan olin itselleni laittanut tuon reissun päämääräksi ja yhden vaiheen päätökseksi. Kotiin tulo oli tavallaan hyvä "aloitan uusiksi kaiken"-hetki.

Sitten pohdin myös, miten tämä muuttaa koko viikonloppua. Tai siis ei pelkkä päätös, vaan se, että sinne varaa harrastuksia ja tekemisiä. Usein lauantai on ollut sellainen, että herään klo 10. Ihmettelen mitä teen. Luen ehkä. Käyn ehkä kotona. Katson jotain TV:stä. Ihmettelen. Syön tai syömme. Sitten mietitään mitä tehdään. Otetaan joko viiniä tai olutta. Sitten yllättäen huomataan olevamme baarissa.

Mutta jos se katkeaakin heti alkuunsa. Herään. Syön aamupalan rauhassa. Luen hetken. Lähden lenkille. Tai johonkin muualle. Päivä onkin jo muutettu tuossa vaiheessa aivan uudenlaiseksi.

Tässä tarvii opetella kokonaan uudet rutiinit ja ihmetellä, miten kaikki soljuu tästä eteenpäin.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 8.2.2019 09:31:44

Toissa sunnuntaina viimeksi enemmän alkoholia. Lauantaina 2 annosta. Nyt voisi hieman pohtia tätä:

1) Jaksaminen - on parantunut mielestäni. Oli kiva lähteä tänään aamulla uimaan.
2) Unen laatu on tainnut parantua. Toissa yö ja sitä edeltänyt nukuin heräämättä aamuun saakka. Viime yönä heräsin pari kertaa. Kuitenkin nämä 3 viimeistä iltaa ovat olleet sellaisia, että on ollut kiva mennä ajoissa nukkumaan. Se kyllä vaatii muutakin kuin vain alkoholittomuutta - kännykkä, tabletti ja tietokone pois käsistä ennen klo 22 ja kirja kouraan.
3) Rahatilanne näyttää hyvältä. Kun tilaa ruuat viekä K-kaupan kotiinkuljetuksella kerran viikossa, talous on huomattavasti helpompi ennakoida. Jos jatkan ensi palkkakauden (15. päivä tulee palkka) samalla tavalla, näen miten rahaa jää oikeasti.
4) Sosiaalinen elämä ei ole kuollut! Tämä on suurin yllätys, ja oli suurin pelkoni. Oikeastaan tämä on muuttanut sosiaalisen elämän painopistettä illasta päivään (viikonloppuina). Vielä pitää jotenkin kehittää viikolla olevaa sosiaalisuutta.
5) Sosiaalinen elämä antaa enemmän kuin baarissa oleva.

Näitä positiivisia asioita pitää itselle muistuttaa, ettei ala liikaa haikailemaan mennyttä. Myöskin kun huomaa muutosta, se pitää mielialaa yllä. Matka kuitenkin on vielä pitkä. Todella pitkä. Mutta halu muutokseen on.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 9.2.2019 21:47:03

Uhkia vähentämiselle ja päätöksistä lipsumiselle:
1) Sosiaalisuuden puute (vielä ei ole ainakaan sitä tullut onneksi - kiitos kaikille ihmisille, jotka ovat osana elämääni myös ilman alkoholia)
2) Väsymys - silloin ei aina tule harkittua, mitä tekee. Joten kunnon yöunet ovat pakollisia. Pitää mennä aiemmin nukkumaan. Ottaa kirja mukaan. Jättää digilaitteet pois.
3) Stressi - ellei sitten löydä jotain alkoholitonta tapaa rentoutua. Pitäisi varmaan joku helppomeditaatiojuttu löytää...
4) Tavat - vanhat tavat kuolevat. Ne pitää vain tappaa ja löytää uusia rutiineita.
5) Tylsyys - sitä siedän yllättävän vähän. Mutta jo hyvä kirja riittää usein sen tappajaksi.

Näitäkin on hyvä pohtia, että tunnistaa omat tuntemuksensa, halunsa ja janonsa. Sitä kun miettii, että "Nyt vois ottaa yhden", pitää miettiä, mikä sen ajatuksen taustalla on ja voiko sen korjata jotenkin muuten.

Mutta nyt unten maille kaikki mussukat
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 10.2.2019 17:16:38

Kello on 17, sunnutai-iltapäivä. Olen väsynyt. Tekisi mieli tehdä jotain järkevää, mutta aivot sanovat:"Ei jaksa." Nukkumaan ei voi mennä, kun sitten ei saa illalla unta. Tekisi mieli lähteä "lenkille" - lähipubiin. Taidan jättää sen väliin, juoda taas yhden kupin teetä lisää, iskeä jonkun tietokonepelin käyntiin ja upota virtuaaliseen pakopaikkaan. Tekisi mieli jotain sosiaalisempaa peliä pelata, mutta ei nyt oikeastaan jaksa kuitenkaan. Tai voishan sitä. Neverwinter Night on tohon asennettuna, ja olen pelannut sitä noin vartin verran. :D

Tää on just niitä inhottavia hetkiä itselleen. Tulee levoton, osittain ahdistunut olo.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 10.2.2019 18:38:33

Hei Romis,
Mun on vaikea samaistua tohon sosiaalisuuden kaipuuseen, voin viettää vaikka koko kuukauden itsekseni, mies kyllä välillä pörrää ympärillä, mutta tajuaa jättää mut rauhaan kun sillä tuulella olen.
Meitä on niin monenlaisia, ihmettelen välillä ihmisiä jotka viettävät koko valveillaoloaikansa muiden ympäröimänä ja vielä nauttivat siitä. Mun järkeni jättäis.
Vedän pakolliset sosiaaliset tilanteet läpi kiukulla ja huokaisen helpotuksesta päästessäni kotiin turvaan.

Tarviiko ihmiset koko ajan oikeasti muita ihmisiä? Onko se mielenterveyttä horjuttavaa olla itsekseen?

Vai olenkohan mä vaan outo...?
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 10.2.2019 18:55:20

Et ole sen oudompi kuin muutkaan. Meitä ihmisiä on monenlaisia. Minä kuulun sosiaalisiin ihmisiin, jolle sosiaalisuus on "patterilaturi". Jos otetaan viime sunnuntain peli. Se on sosiaalinen tilanne. Ja kunnon boosti taas omaan jaksamiseen. Nytkin olisi varmasti eilisestä sosiaalisesta elämästä vielä todella hyvä olla, mutta väsymys vie sen terän.

Introvertti (tai introvertti-painotteinen) - sosiaalisuus on pakollinen paha, ja yksinoloa sietää. Oikeastaan sosiaalisuus vie energiaa ja on hyvä päästä vetämään henkeä.

Ekstrovertti (tai ekstrovertti-painotteinen) - sosiaalisuus on elämän ehto. Yksinäisyys on paha ja ahdistava. Itse kestän pari päivää yksin oloa, ja sen jälkeen seinät kaatuvat päälle.

Minulle baari ja alkoholi on tuonut sosiaalisuuden, koska en tiennyt silloin reilu 10 vuotta sitten, mistä muualta tai miten muuten sosiaalista elämää saa. Ja yksinäisyys pitemmän päälle oli ahdistavaa ja päätä hajoittavaa.

Eli minä olen omituinen. Useimmat minun persoonallisudella olevat kun ovat osanneet hankkia sosiaalista elämää paremmin ja onnistuneemmin kuin minä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 11.2.2019 06:27:00

juu, ei ole kukaan meistä omituinen vaan olemme vain erilaisia. itse oon samanlainen kuin Myski. toisaalta, kun olen saanut itsestäni irti sen verran että tapaan ihmisiä (siis vanhoja ystäviä) mulla on jälkikäteen selvästi enemmän virtaa, joten kaksi puolta tässäkin.
mutta tuo että menisin ehdoin tahdoin vieraiden ihmisten sekaan ns. tutustumismyönteisesti - ei sitä, ei sovi mulle. koskei vaan kiinnosta.
ystäväni P on tismalleen samanlainen kuin Romis. tai hänellä on siis samanlaisia ajatuksia ja toiveita. hän on erittäin seurallinen ja myös AIDOSTI kiinnostunut ihmisistä. olemme kuin yö ja päivä. sitten taas... olen minäkin aidosti kiinnostunut teistä täällä. onneksi teidän kanssa ei tartte puhua :lol: kirjoitella vaan.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 11.2.2019 06:33:56

ai niin, tuohon Romiksen kirjoittamaan määritelmään "... sosiaalisuus on pakollinen paha, ja yksinoloa sietää..." sanoisin, tai painottaisin, että introvertti siis nauttii yksinolosta, ei vain "siedä".
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 11.2.2019 18:09:11

Jotain "alkoholitavotteita":

1) Viikossa maksimissaan kohtalaisen riskin mukaan annokset (14)
2) Ei yksin baariin
3) Painopiste nauttimisessa - eli sen sijaan, että menee ottamaan keskikaljaa, nauttii vaikka hyvän viskin, hyvän oluen, hyvää viiniä tms
4) Lasten ollessa ei yhtä annosta enempää
5) Arkena ei yhtä annosta enempää illan aikana, ja ei kahtena perättäisenä arkipäivänä

Noilla saisi pidettyä pään kasassa
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 13.2.2019 16:47:36

Paska päivä. Seinät kaatuvat niskaan. Kersakin (perkele) söi muualla eikä ilmoittanut ja harrastusten takia näen vasta illalla just kun menee nukkumaan. Perkeleen teinit :D Taidan käydä baarissa katsomassa keitä siellä on. Ja jos vaikka pysyis kokis- ja vesilinjalla. Toi on mun vakkaribaari viimeiseen saakka.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 14.2.2019 08:32:31

toivotan sulle parempaa päivää tänään, Romis hyvä!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 14.2.2019 09:26:55

Täällä paistaa aurinko.
Toivottavasti paiste yltää sinne asti.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 14.2.2019 20:45:47

Tuli sitten muutama olutkin eilen otettua. Noh - eipä sentään liian montaa. Pitäisi kyllä kotona muistaa se, että oluen voi korvata kivennäisvedellä. Ja ei se keskikalja maistunut edes hyvältä oikeasti. Aivan hirveää kuraa.

Nyt nukkuun että saa viime yön univelat kuitattua.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät