Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 6.2.2019 23:50:20

Hei pitkästä aikaa oma palstani!
Makoilen sängyssä ja tunnen kuinka flunssa vyöryy päälle. Laitoin jo jumppavaatteet päälle ja ajattelin käydä ennen kuntosalia kaupassa. Siellä alkoi viluttaa ja en sitten mennytkään salille. :roll:

Mutta sen sijaan päätin mennä alkoon. Olen sitä kierrellyt ja vältellyt, mutta tänään päätin, että menen sinne sisään ja testaan millaisia tuntemuksia minussa herää. Oli aika jännä tunne.

Siellä ne samat viinit oli rivistössä ja katselin niitä ajatellen, että tuota usein otin ja tuota.

Paria tetraviiniä nostelin ja lähinnä ajatus kävi niissä lukemattomissa perjantaissa, jolloin sen tetran kävin ostamassa. Tetraviini ei edes maistunut lopulta hyvältä. En vaan kehdannut aina ostaa lasisia pulloja. Tetran sai helpommin myös tuhottua, kun juomat oli juotu. Sai ”piilotettua” ja vähän salattua juomamääriä. Toisilta ja itseltäänkin.

Sitten osui katse proseccoon ja tuli muistikuva kesästä mökillä. Silloin vihlaisi. Eli epämukavuusalueella kävin, kun mieleen tullut muisto liittyi mukavaan hetkeen lomalla. Sitä proseccoa seurasi kyllä usein sitten se tetraviini... ja seuraavan aamun vetämätön olo. Tuskainen olo uimarannalla lapsen kanssa tai remppahommissa.

Selvisin siis kunnialla. Vähän huvitti itseäni kun nostelin niitä tetroja ja kokeilin paljonko ne painoikaan :D
Tuntui hyvältä poistua muina naisina ja EI kassan kautta. Ei tuntunut hankalalta juuri tänään ja siinä hetkessä olla ostamatta yhtään mitään. En kokenut jääväni mistään paitsi.

Sen hiffasin, että alkoholin ajatteleminen on todellakin alkanut vähentyä. Muistin kuinka paljon energiaa siihen kuuluikaan! Sorrunko tänään vai en? Miten kauppareissulla ajatukset pyörivät alkossa. Mistä saisin hyvän syyn? Hyvin yleistä oli, että kamppailin alkoon menon ja menemättömyyden suhteen. Saatoin päättää, että nyt en mene ja 10 minuutin kuluttua ajatukseni oli muuttanut suuntaansa 180 astetta. Ja mikään muu asia ei laittanut minua toimimaan noin.

Tämmöinen experimentti tänään. Hyvä sellainen. Sanotaanhan, että pelkoaan vastaan pitäisi taistella kohtaamalla se pelko silmästä silmään. Toki tätä testiä ei kannata tehdä liian aikaiseen... 8) 8) sillä voipi käydä köplästi... olenhan minä miehelle sen viskit pari kertaa ostanut, mutta silloin karttanut viinihyllyt kaukaa.

Näin muuten muutamia viikkoja sitten toisen alkoholiin liittyvän unen. Olen päässyt helpolla näiden juomisunien suhteen tai sitten en vaan muista niitä.

Join jotain hedelmäjuomaa ja se maistui vähän omituiselta. Sain tietää, että siihen oli laitettu koskenkorvaa. Join sen, mutta asia valkeni minulle vasta myöhemmin, kun joku kertoi siitä minulle. Muistan unessa ajatelleeni näin: tämähän ei ole retkahdus, sillä en itse tiennyt juovani alkoholia. En olisi juonut jos olisin tietänyt. Olin asian suhteen rauhallinen. Muistan, että ajattelin, että sinne se nyt meni kurkusta alas. On jo mahassa. En mahda mitään. Minkäänlaista humaltumista ei tapahtunut.

Ensimmäinen unenihan ”projektini” alkuvaiheessa oli tosi erilainen. Join viiniä ja kun tajusin mitä teen, purskautin ne suustani ulos ja juoksin pesemään suuni. Koin pettymystä, sillä unessahan unohdin, että olin päättänyt olla juomatta.

Aika hyvin kuvaavat nuo kaksi unta omaa tilannettani. Alussa suuri repsahduksen pelko ja pelko siihen, etten pysty olemaan lainkaan ilman viiniä. Nyt tilanne on tasoittunut. Uskallan jo enemmän luottaa itseeni. Kuitenkin asia pohdituttaa minua edelleen paljon ja mietin mitä elämäni olisi jos päättäisin tavoitella kokonaan raitista elämää. Sillä joku siellä edelleenkin varaa vastaan. Edustiko tätä se, että siellä juomassa oli sitä alkoholia ja ”joku” kertoi sen minulle.

Näinkin voisi oman unessa tulkita. Aivan ekaksi kun untani pohdin, ajattelin, että mieli kaipaa viiniä. Ja se on sitä sinne lasiin ”salaa” ujuttanut. Kiusaa ja testaa minua. Mutta ehkä unessa reaktioni ja tunteeni oli hillitty ja enemmänkin toteava: nin tässä nyt kävi vaan. Ei suurta draamaa tai tunnekuohuja.

Tällaisia juttuja tänne mulle. Olen päivittäin lukenut palstaa ja kaikkien kuulumisia, mutten ole jaksanut kirjoitella kovin aktiivisesti. Tunnen, että minulla on nyt sellainen vaihe, etten jaksa kamalasti vetvoa alkoholiasiaa. On hieman tyynempää, vaikkakin se tapahtuma, joka on pohdituttanut lähenee.

En ole tehnyt mitään selviä strategioita. Alkoholitonta kuoharia voisi olla kiva kilistää, mutta sen ostamisen pyytäminen vaan lisäisi minun stressiäni ja joutuisin selittämään asian. Monimutkaista. Oma mieleni tekee asiasta vain suuremman. Kieltäytymisen takana kun on omat ongelmani ja ahdistukset. Niitähän toiset eivät tunne, tiedä tai näe. Mutta minusta tuntuu, että samalla kun sanon tarjoilulle ei, avaan itseni ja ongelmani heille. En tiedä tajuatteko mitä yritän sepustaa? Ainakin itse tästä lähtien kun joku aiemmin reippaastikin juova ihminen kertoo ettei ota alkoholia jossain juhlissa tai vastaavassa, toimin siten kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut. Sanon vaan, että Ok tai en edes sitäkään ja jatkan normaalisti juttujani.

Huomasin just, että Mä käytän sanaa kieltäytyä kun tarkoitan, ettei juo. Sehän juontaa varmasti sanasta kielto, joka on negatiivinen. Käytin sanaa ajattelemattomasti myös huikaton helmikuu- ketjua perustaessani. Kieltäytyminen kuulostaa perin ikävältä! Olla ilman? Alkoholivapaa? :lol: :D :lol: nyt on parasta lopettaa tältä erää!

Tsempit ja lämpöiset ajatukset kaikille!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 7.2.2019 15:17:03

Tutulta kuulostaa alkoholiunet ja kamppailut mennäkö ostamaan vai ei. Ehkä se kuuluu tähän prosessiin, kun alkoholia tulee kuitenkin mietittyä aika paljon. Koska mä juon yleensä vaan olutta, niin käyn alkossa todella harvoin. Joskus oli kyllä vaiheita, jolloin kävin siellä paljonkin esim.yhessä vaiheessa ostin sellaista omenanmakuista juomaa, joka oli isossa muovipullossa. Sitten yhessä vaiheessa oli skumppavaihe. Joskus pieni pullo suomiviinaa flunssalääkkeeksi. Että kyllä niitäkin juomia on tullu juotua. Nykyään en oikein tykkää enää muusta kuin oluesta, esim siidereistä ja lonkeroista tulee sellainen ällömakea olo, ettei niitä pysty juoda. :mrgreen:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 18.2.2019 20:01:18

Pitkästä aikaa täällä!
Olen pärjäillyt aika mukavasti ja alkoholin pohtiminen on pikkuhiljaa vähentynyt.
Nyt kuitenkin tarvitsisin ”apua”. Nyt tulevana keskiviikkona ja torstaina on tapahtuma, jossa olen keskipisteenä. Minua ja kutsuttuja ihmisiä varten tulee mm. kokki, joka on laatinut menun juomineen... kuulin tästä tänään ja tuntui ikävältä, koska olo on todella ristiriitainen.

Olen ollut siis lähes puoli vuotta juomatta. Ollut todella tiukalla linjalla, koska se on ollut tarpeellista ja ainoa vaihtoehto minulle. Olen tarvinnut tämän ajan ilman tippaakaan alkoholia, sillä paluu takaisin entisiin juomatapoihin on pelottanut ja ollut varmasti muuten vaarana. Nyt en oikein tiedä mitä tekisin...

Tämä on minulle aika iso juttu. Monen vuoden uurastus tiivistyy noihin kahteen iltaan.
Voisinko siis antaa itselleni luvan ottaa alkumaljan ja esim 2 lasia ruuan kanssa. Yhteensä maksimissaan 3 lasillista.
Jos päätän näin, niin minun on pohdittava jääkö se siihen? Pystynkö ottamaan vain ne ennalta ajattelevani viinilasilliset?

Pohdin viime viikolla paljon sanoja alkoholisti, suurkuluttaja jne. kun luin Pikku-Linnun palstaa lopettajien puolelta. Olen suurkuluttaja, mutta en tiedä olenko alkoholisti? En oikein tiedä mitä se edes tarkoittaa? Missä menee raja? Olenko niin riskikuluttaja, että yhden laillisen ottaminen nyt, sysäisi minut tapaisin samaan alkutilanteeseen, mistä aloitin.

Kun aivan rehellisesti kuuntelen itseäni, sieltä kuuluu ääni, että jos otat nyt pari lasillista, niin et suistu hunningolle. En halua palata entiseen. Uskon, että ajattelutavassani on tapahtunut muutos.

Miksi sitten haluan ottaa ne pari lasillista. Koen jotenkin noloksi kieltäytyä kun tämä kaikki on minua varten järjestetty. Minulla ei ole mitään suurta himoa tai suurta odotusta, että nyt saan viiniä. Sen suhteen voin olla kyllä ilman niitä lasillisiakin.

Kysymys on nyt ehkä muusta kuin viininhimosta. Kuulostaako hullulle, että jos saisin tämän asian handlattua kunnialla eli pitäisin kiinni itselleni sovitusta määrästä ja sen jälkeen jatkaisin ilman alkoholia, voisin jopa kokea jonkinlaista onnistumista?

Sanotaan, ettei alkoholisti koskaan parane taudistaan ja että kohtuukäyttäjäksi hänestä ei ole. Mikä minä oikein olen ollut? En itse koe, että tämä suistasi minut pois polulta, jolla olen nyt puoli vuotta tallustanut.

Miksi en vain kieltäytyisi? Onko totuus se, että minusta tuntuu vaikealla sanoa ei kiitos, kun toiset ovat juhlat järjestäneet... kyllä on. Minun on vaikeaa kieltäytyä juuri siksi. Ja siksi, että pelkään sanomalla Ei kiitos, ihmetyttäisin kaikkia. Sillä ennen en sanonut ei. Tästä on kaikkein eniten kyse.

Ja se tuntuu hyvin omituiselta, että pitää ajatella toisia niin paljon, että se määrää omaa käytöstäni.
Minä olen vain sellainen, että ajattelen liikaa mitä muut ajattelevat.

Olen siis kahden vaiheilla... Kumpaa haluan itse enemmän? Se pari lasia on aika pikku juttu. Pärjään ilman niitä. Toisaalta koen, että ne voisin myös nauttia ilman suurempia tunnontuskia. Enhän ole tässä vastuussa muille kuin itselleni. Toisaalta kyllä koen hiukan, että tuotan pettymyksen itselleni ja vähän toisillekin.

Kirjoitan nämä ajatukseni tänne tämmöisenä kun ne tulevat mieleeni, sillä tämä on nyt se ristiriitatilanne, millaisia vaan tulee kaikilla olemaan. Ehkä rohkaistun huomenna ja pyydän oikeasti sitä alkoholitonta skumppaa. Tarvitseeko mun selostaa sen enempää? Se nimittäin tuntuisi itselleni parhaalta ratkaisulta.

Että tämmöistä. Voi hyvä ihminen sentään! :shock: :D
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 19.2.2019 07:10:58

Sellaista vaan haluan sanoa, että kokki/juhlien järjestäjä miettii varmasti ihan mielellään myös alkoholittomat vaihtoehdot juomille ja tämän toiveen voit esittää hyvin jo etukäteen, niin ei tarvitse miettiä asiaa sen enempää vaan voi keskittyä itse asiaan eli juhliin. Itse olen huomannut viime aikoina eri tilaisuuksissa, että se alkoholittoman vaihtoehdon valitseminen on tainnut olla minulle isompi juttu kuin muille. Viimeksi join alkujuomana paikallisen panimon mustikkalimonadia.

Olipa päätöksesi mikä tahansa, niin ihanaa iltaa sinulle ja toivottavasti voit nauttia tilaisuudesta täysillä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 19.2.2019 08:48:49

Siinäpä miettiminen ja nyt sinulla on tilaisuus tehdä just niin kuin itse haluat. Ei sinun tarvitse muitten takia niitä muutamaa lasillista ottaa. Ei se niiltä ole pois jos jätät ne juomatta. Ei sinun tarvitse edes selittää kenellelään siellä mitään. Ja toisaalta jos otat ne ennalta mietityt lasilliset etkä muuta niin senkin teet itsesi takia, että onnistut siinä.
Nyt on Varjolilja kyse sinusta eikä muista <3
Tiedän kyllä tuon tunteen, että ajattelee mitä muut ajattelee vaan siihenkin on nyt loistava tilaisuus ottaa pikkusen välimatkaa.

Olet niin hienosti taivaltanut tätä matkaa kun muistaa sun lähtötilanteen!
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 19.2.2019 10:15:29

Kiitos ystävät!
Olipa ihanaa kun sain purkaa "huoleni" tänne. Tämä juttu sai silmäni auki. Muutosta on todellakin tapahtunut, sillä aiemmin olisin jo korkannut viinini ja aamupalalla olisi ollut hutera olo. Olen siis jo matkalla ja yksin ollessa se olisi ollut aivan varma juttu. Kun kukaan ei olisi katsomassa. Nyt ei tee mieli. Kävin eilen ravintolassa syömässä ja vissyllä mentiin.
Tämä asia on oman pääni sisällä. Ero aikaisempaan on, etten ole suinpäin ryntäämässä cocktailien kimppuun vaan pohdin ankarasti.
Itse koen asian nyt niin, että ne muutamat lasilliset eivät kaada mun maailmaa, mutta voin olla mainiosti ilmankin. Haluan olla pirteä. Tämä yli 5 kuukautta on ollut positiivinen ja voimauttava. Olen saanut itsestäni palasen takaisin.
On vaan oltava rohkea ja kuunneltava sydäntään.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Wisefool » 19.2.2019 11:53:08

Voi Varjis, älä juo!! Mitään voitettavaa ei ole!!

Minun on vaikea kuvitella, että viini lisäisi juhlatunnelmaa sinun tilanteessasi. Sen sijaan osaan kuvitella, että alkoholi voisi viedä huomiota pois itse asiasta! On mahdollisuuksien rajoissa, että harhaudut miettimään, että nouseekos tämä kuohari nyt päähän ja miltäs tämä nyt tuntuukaan ja, ja, ja... Alkoholi siis ottaisi ihan oman roolin tilanteessa, jossa SINUN kuuluisi olla ainoa keskipiste. Alkoholi ryöstäisi osan SINUN kunnian hetkestäsi!

Entäpäs, jos sitten intoudut parin viinilasin jälkeen kertoilemaan harkitsemattomaan sävyyn juomishistoriaasi kaikelle kansalle? Tuskinpa haluat puolen vuoden salailun jälkeen hairahtua puhumaan aiheesta vinkkulasi kädessä?? Päinvastoin: nyt olisi luonteva hetki ottaa asia puheeksi ja siis nimenomaan etukäteen.

Psykologiselta kannalta on mielestäni eri asia voida sanoa itselleen: "Olen ollut puoli vuotta raittiina" kuin joutua selittelemään itselleen, että "Olen ollut puoli vuotta raittiina, PAITSI silloin kerran, kun jaadi jaadi". Rohkenisin myös arvailla, että tuon "paitsi" -lauseen todellinen painoarvo ilmenee vasta JÄLKIKÄTEEN. Kun on siis liian myöhäistä. Jos puoli vuotta puhtaana pysyneessä laskurissa on ollut HITUSTAKAAN taian tuntua, se kyllä katoaa jo muutaman lasin myötä.

Järjestäjät ovat tehneet etikettivirheen - tässä tapauksessa VAKAVAN virheen! - jättäessään tiedustelematta juhlakalulta tämän juomapreferenssejä. Korjatkoot siis virheensä, olkoot noloja, kantakoot seuraukset - SINÄ et ole syypää, jos heille aiheutuu töppäilystään muka jotain ylimääräistä vaivaa viime hetkellä. SINÄ et taatusti ole tehnyt yhtikäs mitään väärää. Lisätäkseni vettä myllyyn: jos järjestäjille selviää myöhemmin, että sinun huikean pitkä raittiusputkesi sai päätöksensä heidän tarjoamiensa juomien myötä, nolostumiseen voi tuolloin liittyä myös suuttumusta - ja se suuttumus olisi oikeutettua. "No mikset sitten SANONUT silloin mitään (tossukka)??"

Koen suurta kunnioitusta ja ihailua sinua, ja jo puolen vuoden ajan sitkeästi, periksiantamattomasti ja johdonmukaisesti ylläpitämääsi raittiutta kohtaan.

EDIT: No niinpä tietysti, olin myöhässä, olitkin ennättänyt jo ratkaista dilemman. Hienon hienon päätöksen teit!
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 19.2.2019 12:11:59

Rakas ihana Varjolilja,
Komppaan muita. Nyt jos koskaan on sallittua tuijottaa siihen kuuluisaan omaan napaan. Eivät ne muut elä sun elämääs, sun pään sisällä. Eivät nyt, ennen juhlia saatika juhlien jälkeen.
Äläkä pelkää mitä ne muut ajattelee. Mitä sitten. Josset siitä numeroa tee, muut tuskin edes huomaavat jos kilistät alkoholittomalla. Pakkohan siellä sellaistakin on olla tarjolla.
Tee oman pääsi mukaan, älä anna muiden vaikuttaa asiaan, kiität itseäsi myöhemmin.
(ja mitä mä tässä yritän, muuta kuin vaikuttaa ajatuksiisi... :lol: )
Kaikkea hyvää.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 19.2.2019 20:39:17

Juttelin tänään henkilölle, jolle koin helpoimmaksi puhua ja sanoin, etten halua alkumaljaksi alkoholia. Hänelle kerroin, että olen olen ollut ilman nyt jonkin aikaa ja haluan edelleen jatkaa samalla tavoin. Hän oli ehkä hieman yllättynyt, mutta sanoi, että pitää huolta, että alkudrinkkini on sellainen kuin toivon eli alkoholiton. Ja naurettiin sitten koko asialle.

Tulin tähän päätökseen kun aloin ajatella siltä kantilta, että näitä tapahtumia tulee lisää tulevaisuudessa ja jos en nyt riko kaavaa, niin milloin sitten? Ja sitäkin mietin, että pitääkö juhlistaa aina sillä viinillä tai alkoholilla?

On helpottunut olo kun sain asian hoidettua pois ajatuksista. Nyt voin keskittyä olennaiseen. Wisefool, olit oikeassa kun sanoit, että viinin juominen voisi vielä ajatukseni vähemmän tärkeään.

Nyt on vielä pysyttävä päätöksessään!
Kyllä saa ihminen itselleen stressiä kaikenmoisesta! :lol: , mutta nämä on juuri niitä kompastuskiviä ja hankalia paikkoja, koska helpoin tie on mennä kuten ennenkin.

Ja kyllä kokki on ajatellut alkoholittomat vaihtoehdot. Kuten kirjoitin tämä on oman pääni sisäinen juttu. Mulle isompi kuin muille, mutta varmaan ymmärrätte miksi tämä aiheutti mulle päänvaivaa!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 20.2.2019 17:57:00

oi mahtava Varjolilja, paljon onnea menestyksestäsi!
Wisefool toi kyllä erinomaisen pointin esille, että jos alkaisit nauttia alkoholia juhlissasi - mikä ei tosiaankaan sinänsä romuttaisi mielestäni, tai ainakin arvelisin niin, uutta elämäntapaasi ollenkaan kokonaan - niin se saattaisi viedä aivan liian paljon tilaa juhlassa. keskittyisit siihen liiaksi tyyliin miltäs tää nyt tuntuu jne jne jne.
eli sinun sijassasi minäkään en antaisi moiselle mahdollisutta tai ottaisi riskiä.
olen tosiaan iloinen tuosta Waissarin ajatuksesta, sillä se on meille kaikille huomion arvoinen seikka. miksi pilata juhlaa? miksi?
ihan eri asia on, jos ystävän kanssa haluaa pulista ja nimen omaan NAUTTIA samalla siitä viinistä, mutta erikoistilanteita en menisi itsekään (enää, toisin kuin ennen) pilaamaan alkoholilla.

toivotan Sulle oikein, oikein nautinnollista ja hauskaa iltaa! eläköön Varjolilja! ONNEA! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 20.2.2019 21:32:57

Vau, tosi rohkea ja hieno päätös olla ilman alkoholia siellä! :) Pistää itekkin miettiin miten paljon sosiaalisenkin tavan vuoksi on juonut. Oon nimittäin monta kertaa halunnut lähteä baarista aiemmin kotiin tai jotain, mutta muut on saaneet houkuteltua jäämään. Silläkin perusteella että ainahan sulle on maistunut jnejne. Vaatii kyllä tervettä itsekkyyttä ja rohkeutta toimia oman pään mukaan, onnittelut siitä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 21.2.2019 01:50:57

Juhlien ns ensimmäinen osa kunnialla suoritettu! Mulle oli hankittu omat juomat! Kolmea eri laatua eli sain vielä valitakin.

Vieruskaverit vähän katsoivat kun mulle kiikutettiin oma puteli. :D Joku kysyi mitä juot ja ojensin pullon iloisesti hänelle sanoen, että tuosta voit lukea ja haluatko maistaa lasillisen?

Totta jos puhun, niin olihan se vähän outoa... ja tämän tyylisissä tilaisuudessa aika harvinaista... näissä piireissä harvoin syljetään lasiin... Mutta näin just tuntui hyvälle. Teidän tsemppi oli kyllä tarpeen, sillä aluksi ajattelin antaa periksi, vaikka se ei tuntunut sitten pohdinnan jälkeen tuntunut enää fiksulle.

Tänään oli siis hyvä päivä. Huominen vielä samalla kaavalla!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 21.2.2019 07:38:10

Olen niin iloinen ja ylpeä sinusta Varjolilja <3 you did it!
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 21.2.2019 10:56:02

Mahtavaa Varjolilja,
'Taide'piirit saivat ajateltavaa, tulkoot perässä jos uskaltavat!
Rohkeat ihmiset tekevät omat ratkaisunsa ja elävät kuten sisimmässä tuntuu hyvälle.
Sinä olet rohkea!
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 21.2.2019 11:17:53

Ihanaa kun työsi tuottaa hedelmää ja pääset juhlittavaksi. Kuolen uteliaisuudesta kun yritän arvailla mikä näyttely nyt pitäisi mennä katsomaan, että näkisi meidän oman Varjiksen töitä :lol:

Hyviä neuvoja sait täältä juhlatilanteisiin ja tärkeintä on, että hoidat asian niin, että se tuntuu omalta jutultasi. Tällaisissa asioissa pitää olla täysin itsekäs eikä ajatella ollenkaan mitä muut siitä miettivät. Ratkaisusi oli sinulle täysin oikea.

Sitten jos / kun joskus päätät ehkä juoda taas alkoholia niin ei se sinua syökse takaisin vanhoille tavoillesi. Ellet niin halua. Sinulla on nyt päätösvalta ja hallinta alkoholiin nähden. Olet sen jo lukuisia kertoja itsellesi todistanut.

Vielä kerran ONNEKSI OLKOON juhlakalu!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät