Olet täällä

Mitä mieltä Minnesota-hoidosta?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mitä mieltä Minnesota-hoidosta?

ViestiKirjoittaja Mastiffi » 3.4.2008 09:15:53

Ajattelin laittaa uuden topicin kyseisestä hoidosta, kun se voimakkaana näilläkin sivuilla esiintyy. Mitä te olette siitä mieltä, että hoidossa olevan ihmisen kaikki ongelmat johtuvat alkoholismista. Kyseissä laitoksessa ei esim. tunneta masennusta, paniikkihäiriötä, maanis-depreevisyyttä tai skitsofreniaa. Hoidon käyneitä kuulemalla ja itsekin läheisenä viikonlopun kyseisessä laitoksessa viettäneenä voin vain ihmetellä asiaa. Potilas joka menee sinne hoitoon, niin kaikki lääkkeet mitä hän on tähän mennessä sairauksiinsa syönyt otetaan kerralla pois. Nyt puhun siis mielialalääkkeistä. Kun potilas esittää esim. paniikkihäiriö-diagnoosia, vastaus on "sulla on krapula,kyllä se menee ohi. Sama vastaus on kaikissa mielenalueen liittyvissä lääkityksissä. OK. Henkilö jättää sitten esim. kaksisuuntaisenmielialahäiriön tai skitsofreniadiagnoosin jotka molemmat ovat psykoottistason sairauksia lääkkeet ottamatta. Tottakai hän alkaa sekoilla ja tulee harhoja ja ahdistava olo. Kommentti onkin seuraavaksi, että sulla on krapula nyt noista lääkkeistä. Laitoksessa on yksi terveydenalan henkilö töissä ja hänkin on lähihoitaja. Lääkärin tarkastuksen suorittaa yksityinen terveyskeskuslääkäri ja tähän lausuntoon he vetoavat. Lääkkeet pois, ei vähennystä eikä hiljalleen alaslaskua vaan matto alta heti. Sitten näitä potilaita menee takaisin mielenterveystoimistoon laittamaan lääkityksensä kohdalleen, oltuaan ensin "hoidon" jälkeen suljetulla muutaman viikon. Jos syöt esim SSRI-lääkkeitä et laitoksen mukaan ole raitis. Jos otan yhdenkin Imovanen ennen nukkumaan menoa , olet retkahtanut ja sinun on aloitettava alusta. Lisäksi laitoksessa on ollut paljon holisteja, jotka ovat saaneet raittiutta AA:ssa esim. 5 vuotta, paras kuulemani oli Kokkolalainen kaveri joka oli ollut 28 vuotta raittiina AA:n avulla, oli retkahtanut ja mennyt minneen. Kaverit kertoivat että kun nämä henkilö tulevat "hoidosta" pois, niin silmät ovat suurella ja puhuvat etteivät ole koskaan raittiina olleetkaan. Meillä pääkaupunkiseudulla on useita hoidon käyneitä joita tunnen, mutta ovat joutuneet kuitenkin turvautumaan lääkärin apuun. En halua loukata hoidon käyneitä tai laitosta, mutta ongelmia mielestäni voi olla muitakin ihmisellä kuin alkoholismi. Jos itse otan stilnoctin tai imovanen tarvittaessa en mielestäni ole todellakaan retkahtanut. Kommentteja!!!
Mastiffi

ViestiKirjoittaja RauniO » 3.4.2008 09:27:37

Tuliko tuo vuodatus väärään osoitteeseen?
Vastaukset saat osoitteesta www.minnesota-hoito.fi
RauniO

ViestiKirjoittaja Mastiffi » 3.4.2008 10:34:57

RauniO kirjoitti:Tuliko tuo vuodatus väärään osoitteeseen?
Vastaukset saat osoitteesta www.minnesota-hoito.fi

Ei sinne kannata soittaa, kun siellä ei ole lääkäriä. Eihän alkoholisti voi vastata kenenkään lääkityksestä vaikka olisi kuinka vastaava päihdeterapeutti. Kysyin vain mielipidettänne.
Mastiffi

ViestiKirjoittaja Merhol » 3.4.2008 16:51:38

Kuulostaa aika hurjalta tuo aloittajan kertomus. Mä en ole ollut minnessota-hoidossa, olen ollut myllyhoidossa. Ne kyllä tuon asian suhteen eroavat toisistaan, vaikka niillä on sama pohja. Myllyssä kyllä tunnustetaan psykiatriset sairaudet ja sallitaan niihin määrätty asiallinen hoito. Riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä ei kuitenkaan hoidon aikana sallita. Ne tulee lopettaa kuukautta ennen hoidon alkua ja asia varmistetaan virtsanäytteellä tulopäivänä. Mikäli virtsassa on ko. aineita, ohjataan potilas takaisin siviiliin ja vieroitushoitoon. Lääkkeiden käyttöä ei edes ehdoteta lopetettavaksi kertaheitolla. Kalliolan kilinikalla on oma lääkäri, joka tekee tulotarkastuksen ja on käytettävissä tarvittaessa myöhemminkin. Lääkäri pitää myös hoidon aikana luentoja päihderiippuvuudesta ja varsinkin alkoholin vaikutuksista elämistössä. Nuo luennot pohjautuvat Suomessa hyväksyttyyn päihdelääketieteeseen, ei mihinkään uskomushoitoon. Alkoholismihan on sairaus tautiluokitustemme mukaisesti. Tuo luokitusjärjestelmä on kansainvälinen, ei mikään "jenkkikeksintö" kuten joku aikaisemmin sanoi. Klinikalla työskentelee myös sairaanhoitajia, jotka jakavat/antavat klinikan lääkärin määräämät lääkkeet potilaille. Jos jotain akuuttia sattuu, potilaat viedään kunnan terveyskeskukseen. Klinikalla on myös psykologin ja sosiaalityöntekijän koulutuksen saaneita työntekijöitä, sekä päihdeterapeuteilta edellytetään koulutusta oman päihde- tai läheiskokemuksen lisäksi. Olin hoidossa vuonna 2005 ja sinä vuonna Helsingin kaupunki oli suurin Kalliolan asiakas. Sekin jo kertoo siitä, että kyse ei ole huuhaa-hoidosta, vaan yleisesti tunnustetusta ja kontrolloidusta toiminnasta.

Näin minulle on kerrottu vuonna -05 siis. Tämä kertomukseni perustuu siihen tietoon. Kuten sanoin, en tiedä minnessotasta mitään. Ketjun aloittajan kertomuksesta en tunnista omaa hoitopaikkaani ja tämän pyydän kaikkien huomioivan kun vierailette minun ketjussani, jossa on otsikkona molemmat.
Merhol

ViestiKirjoittaja RauniO » 4.4.2008 07:47:28

http://www.avominne.fi/avominewww/tekst ... avi_id=224
Ja http://minnesota-hoito.fi/

Lukemalla tiedätte enemmän.
Olen käynyt hoidon, joten tiedän tuon aloituspuheenvuoron olevan kaikkea muuta, kuin asia tietoa. Mm. jokaisella Minnesota-hoidon asiaakkaalla on lääkäri käytettävissä koko hoidon ajan.

Lainaus Minnestä:

Minnesota-Hoito on hoitomenetelmä, joka on kehitetty USA:ssa Minnesotan osavaltiossa 40-luvun lopulla Willmarin valtionsairaalassa. Minnesota-Hoito on kautta aikojen menestyksekkäin alkoholismin ja/tai sekakäytön hoidossa käytetty hoito. Minnesota-Hoidon perusperiaatteet ovat:

-Alkoholismi on sairaus
-Tervehdyttämisohjelman ovat alkoholistit itse tehneet alkoholisteille.
-Alkoholistit itse ja pitkän aikaa yhdessä alkoholistin kanssa eläneet henkilöt omaavat syvimmän tiedon sairaudesta, ja näin ollen omaavat parhaat edellytykset Minnesota-Hoidon mukaiseen hoitotyöhön.
-Hoidossa on välttämätöntä kokonaisvaltainen ihmiskäsitys.
-Hoidossa oleva alkoholisti on potilas, jota kohdellaan kunnioituksella ja myötätunnolla. Hoitokeskuksessa tulee vallita avoin, rehellinen, rakastavainen ja turvallinen ilmapiiri.

Minnesota-Hoito alkaa 4 viikon pituisella intensiivisellä hoitojaksolla. Hoitoaikaa voidaan tarvittaessa pidentää potilaan tarpeen mukaan. Hoitosuunnitelmassa painotetaan ajankäytön suhteen seuraavaa:

-Potilaan on saatava kokea raittius.
-Potilaan on saatava aikaa sopeutua terapeuttiseen ympäristöön ja sen kokemiseen.
-Potilaan on saatava aikaa tiedon hankkimiseen ja työskentelyn aloittamiseen oman itsensä kanssa.
-Potilaan on saatava aikaa aloittaa itsensä muuttaminen.

Luonteenomaista Minnesota-Hoidolle on yksinkertainen perusnäkemys ihmisestä ja hänen päihderiippuvuudestaan. Asiat, jotka ovat muodostuneet potilaalle liian mutkikkaiksi ja sekaviksi, lasketaan sellaiselle tasolle, että ne tulevat ymmärrettäviksi ja niiden suhteen on mahdollista ryhtyä toimenpiteisiin. Potilas oppii olemaan rehellinen itseään ja muita kohtaan, soveltamaan ja kehittämään omaa arvomaailmaansa sekä löytämään hänelle parhaiten sopivat tasapainoiset elämäntavat. Hoito perustuu rehellisyyteen, omakohtaiseen vastuunottamiseen sekä siihen, että potilas irrottautuu itsekeskeisyydestään ja oppii välittämään itsestään ja myös toisista.
Viimeksi muokannut RauniO päivämäärä 4.4.2008 16:38:27, muokattu yhteensä 1 kerran
RauniO

Re: Mitä mieltä Minnesota-hoidosta?

ViestiKirjoittaja RauniO » 4.4.2008 08:01:05

Mastiffi kirjoitti:

Meillä pääkaupunkiseudulla !!!

Mikä on sinun pääkaupunki? http://www.danasoft.com/citysign.jpg
RauniO

Re: Julmaa On

ViestiKirjoittaja Kriittinen » 8.4.2008 19:08:03

KarriKärri kirjoitti:Oma kokemus lääkkeettömästä katkosta rajoittuu AA:sta saatuihin ohjeisiin,siellä kaverit neuvoi keskustelemaan lääkärien kanssa mikäli meinaa äly lähteä.

Tuo lapuan juttu on kuitenki se missä ns,asiakkaat mennessään tietää miten hoito toteutetaan.
Sehän on katkaisu paikka ei sen enempää vaikka sitä monella eri tavalla muuksi nimitellään.Viina ja lääkkeet pois.Tats it.
Mitään ihmeparanemista alkoholismista ei valitettavasti sielläkään tapahdu.Mutta On Mielelleni ollut hyväksi olla yht"aikaa palaverissa vasta raittiin elämänsä alkutaipaleella olevien Asiakkaiden kanssa..

Uskon (en tiedä)et mikäli hoidosta olisi haittaa tai vaaraa niin olis viranomaiset puuttuneet Minnesotaan.

Pitää Muistaa sekin ettei ole olemassa vaihtoehtoja,monelle se on se viimeinen paikka kunei mikään muukaan auta.
Tosi sairaiden kanssa Lapualla tekevät töitä.

Terveisin KarriKärri

Minnesota hoito on tietyin reunaehdoin puoskarointia. Asiasta on tehty ilmoituksia TEO:seen ja se tutkii asiaa. Kyse on psyykelääkityspotilaitten lääkkeitten "ryöstämistä" eli lääkityksen välittömän lopettaminen. Siitä on tehty myös kanteluja EU:n oikeusturvakeskukseen. Se on lääketieteellinen pahoinpitely. Vielä kun sen tekee taho jolla ei ole pätevyyttä muuten kuin "AA-Liikkeen" armosta ja kokemuksesta. Minnesota hoito on erittäin haitallista mieliala- tai psyykelääkkeitä lääkärin valvonnassa ja ohjeitten mukaan käyttäville.
40 luvulla kehitetty hoitomuoto sen aikaisine farmakologisine tietoineen ei ole millään muotoa sopivaa nykyaikaan. Sillä ei ole mitään lääketieteellistä pohjaa. Lääkkeet ovat nykyään aivan erilaisia kuin silloin. Oikeastaan yhtäkään sen aikaista psyykelääkettä ei ole saanut käyttää 60-luvubn jälkeen. Mielialalääkkeistä ei edes uneksittu silloin. Minä olen erityisen huolestunut alkoholisteista joilla on eriasteisia mielenterveysongelmia.

98% alkoholisteista on myös mielenterveyspotilaita. Joko tietäen tai tietämättään.
Kriittinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merhol » 8.4.2008 19:10:35

Mihinkäs tutkimukseen tuo tieto perustuu, että 98% alkoholisteista olisi mielenterveyspotilaita?
Merhol

ViestiKirjoittaja Kriittinen » 8.4.2008 19:15:23

Merhol kirjoitti:Mihinkäs tutkimukseen tuo tieto perustuu, että 98% alkoholisteista olisi mielenterveyspotilaita?

AA:n mukaan 100. Ja sitäpaitsi kerkisit ennen. 8) Oikea luku on 89. Ja kyse on oikeastaan niin alkoholistesta kuin narkomaaneistakin yhdessä.

Piää kai nyt sitten etsiä linkki. Jos en ihan väärin muista niin yliopisto missä tutkimus oli tehty on Madridissa.
Kriittinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merhol » 8.4.2008 19:22:32

Mun mielestä AA puhuu mieleltään sairaista ihmisistä, ei mielenterveyspotilaista.

Sovitaanko nyt kuitenkin ennen kuin paha riitely taas alkaa, että lääketieteelliset diagnoosit tekee lääkärit ja me alkoholistit täällä keskitymme vain ja ainoastaan tukemaan toisiamme riippumatta siitä miten tai miksi haluamme/yritämme raitistua? Jookos.
Merhol

ViestiKirjoittaja Kriittinen » 8.4.2008 19:42:38

Merhol kirjoitti:Mun mielestä AA puhuu mieleltään sairaista ihmisistä, ei mielenterveyspotilaista.

Sovitaanko nyt kuitenkin ennen kuin paha riitely taas alkaa, että lääketieteelliset diagnoosit tekee lääkärit ja me alkoholistit täällä keskitymme vain ja ainoastaan tukemaan toisiamme riippumatta siitä miten tai miksi haluamme/yritämme raitistua? Jookos.

Selitä nyt kuitenkin mikä ero on mieleltään sairaasta ja mielenterveyspotilaalla. Minusta ne ovat synonyymeja. Eri aikakausien termejä kuten vaikkapa hullu ja mielenvikainenkin.

Minä koitan kovasti olla riitelemättä nykyään. Minusta se ole hauskaa. Minä haluan vain tuoda oman näkökantani esille. Joka on myöskin kokemuspohjainen.

Olen käyttäynyt varmaan hieman huonosti mutta en kadu.
Kriittinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja leena60 » 8.4.2008 20:51:15

Osallistunpa minäkin Minnesota-keskusteluun. Vilkaisin netistä Minnesota-ohjelmaa. Hyvin AA tyyppinen hoito, mutta se mikä minua hämmästytti Avominnessä, oli hinta! Siis 2550€! Jos haluaa lopettaa juomisen ja maksaa siitä hyvästä noin paljon, tarvii kyllä rauhottavat lääkkeet että kestää ja jaksaa istuskella kokouksissa! :?
leena60

Re: Julmaa On

ViestiKirjoittaja RauniO » 9.4.2008 07:00:12

Kriittinen kirjoitti:
98% alkoholisteista on myös mielenterveyspotilaita. Joko tietäen tai tietämättään.

Lainaus tuolta tutkimuksesta;

Ja kun tieteessä tutkitusti tiedetään, että vain 3% alkoholisteista sairastaa muita mielisairauksia alkuperäisenä sairautenaan,
niin niitä on jokseenkin turha yleistää näissä asiayhteyksissä. Mikäli joku noista sairauksista ilmenee alkoholismin oireena se kyllä poistuu, kun alkoholismi, tuon oireen aiheuttaja, hoidetaan pois alta. Joten keskitytään hoitamaan alkoholismia ja nautitaan tuloksellisista hoitokokemuksista.

Asiaan liittyy myös omia kokemuksia. Joten allekirjoitan tuon käsityksen oman ja kymmenien muiden tuntemieni alkoholistien sairauskokemusten kautta.
Tuskinpa kukaan teistäkään on erilainen. Nuo 3% joilla on alkuperäinen diagnoosi mielisairaus, eivät kirjoittele. Ei ainakaan täällä.

Ja tuo hoidon hinta.
Kun minulla juoma-aikana homma karkasi käsistä oli lasku per kerta yleensä ottaen jopa suurempi. Joten halvempaa se on, kuin minunlaiseni tuurijuopon ryyppyputki.
RauniO

ViestiKirjoittaja Merhol » 9.4.2008 07:27:43

Kriittinen kirjoitti:
Merhol kirjoitti:Mun mielestä AA puhuu mieleltään sairaista ihmisistä, ei mielenterveyspotilaista.

Selitä nyt kuitenkin mikä ero on mieleltään sairaasta ja mielenterveyspotilaalla. Minusta ne ovat synonyymeja. Eri aikakausien termejä kuten vaikkapa hullu ja mielenvikainenkin.

Minä koitan kovasti olla riitelemättä nykyään. Minusta se ole hauskaa. Minä haluan vain tuoda oman näkökantani esille. Joka on myöskin kokemuspohjainen.

Olen käyttäynyt varmaan hieman huonosti mutta en kadu.

Psykiatriassa puhutaan mielenterveyden häiriöistä ja psykiatrisista sairauksista erikseen. Alkoholismi aiheuttaa edelliseen ryhmään kuuluvia tunnetiloja.

Minusta on mukava lukea sinun kirjoituksiasi. Olen oppinut niistä uudenlaisia näkökulmia. Koen olevani kiihkoAA:laisten ja sinun realismisi välimaastosta. Vaikka itse uskon 12 askelen ohjelman helpottavan elämääni, en näe sitä ainoana vaihtoehtona toipua.

Toivoisin kovasti, että koko AA-kirjallisuus ja askelohjelma saataisiin tulevaisuudessa muokattua vähän erilaiseen muotoon. Ei sisällöltään, vaan noin ulkoisesti, sillä kuten sanottu, se on hyvin yksinkertainen ja ns. tavallinen elämäntapa, jonka avulla voi elää normaalia elämää.
Merhol

ViestiKirjoittaja Merhol » 9.4.2008 07:51:58

Olisi muuten kiva kuulla tuon minnessota-hoidon rakenteesta vähän laajemmin. Minkälaisia tehtäviä siellä tehdään? Kirjallisia? Suullisia? Onko luentoja? Ollaanko pienryhmissä vai kaikki samassa porukassa? Onko vapaa-aikaa? Käydäänkö talon ulkopuolella ryhmissä? Saako alueelta muutoin poistua? Kuinka paljon potilaita on sisällä samalla kertaa? Miten hoito-ohjelma etenee? Onko arviointijaksoa? Onko mahdollisuutta pidennettyyn hoitoon?
Merhol

Seuraava

Paluu Me Lopettajat