Olen alkoholistin vaimo. Vaimo olen ollut jo 15 vuotta, mutta alkoholistin vaimo tajusin olevani "vasta" 12 vuotta sitten. Kolme vuotta sitten päätin, että kymmenen vuotta kärsimystä saa riittää ja sanoin miehelle, että elokuussa 2007, jos juominen ei lopu, ero tulee. Eropaperit sain lähetettyä vasta 15.7. tänä vuonna.
Meillä on kolme lasta, pari toisella kymmenellä ja nuorin eskarissa. Menin pitkän kotiäitinä oloajan jälkeen töihin viime syksynä. Mies jäi työttömäksi viime kesänä ja varsinkin tämä vuosi on ollut melkoista touhua. Ensin alkuvuosi eli melkein 3 kk jokapäiväistä juomista, sitten Avomylly + 4 kk juomatta ja nyt kuukauden putki. Mies hoitaa lapsen tarhaan ja sitä jaksan joka päivä ihmetellä, että saa sen sieltä pois. Toistaiseksi sieltä ei ole soiteltu, että mies on niin kännissä, etteivät anna lasta hänelle. (Minä tulen yleensä noin tunnin kuluttua hakemisesta, jolloin mies on nukkumassa ja lapsi pelaa tietokoneella. Onneksi yleensä aina jompi kumpi isommistakin lapsista on kotona.) Tosin mies onnistui työajalla juomaan työpaikallaan vuosien ajan (silloin tällöin), eikä kukaan "huomannut".
Mikä tästä tekee pitkä ja kivisen tien? Oma kehitys tai kehittämättömyys varmaankin. Olen sairastunut masennukseen, käynyt lataamossa, Al-Anonissa, Kalliolan läheiskurssilla, psykiatrisen sairaanhoitajan juttusilla, sielunhoidossa, koulukuraattorin luona, perheneuvolassa, avioliittoleirillä, pariterapiassa... Ei ole miehen silmät avautuneet, että juominen vahingoittaa lapsia ja ahdistaa minua. Viime aikoina olen miettinyt, että miksi lähetin ne paperit? Mikä siinä juomisessa on se, mitä en kestä? Mikä on eron syy? Miksi niin monet avioliitot hajoavat viinaan? Meillä ei ole uskottomuutta eikä väkivaltaa, mutta silti juominen ahdistaa, miksi?
Lapset ja heidän ahdistuksensa ovat varmaan tärkein syy. Keskimmäinen on oireillut mm. itsemurhapuheilla ja vanhin varastelulla ja valehtelemisella sekä liiallisella vastuunotolla perheen asioista. En halua heille täysin onnetonta lapsuutta.
Vaikka ja ehkä myös siitä syystä, että alkuperäinen tavoitteeni eli miehen raitistaminen

Eilen sain oivalluksen. Nyt minun ei tarvitse enää yrittää osoittaa miehelleni, että hän on alkoholisti. Ei tarvitse todistaa, että pystyn eroamaan. Voin vain katsoa vierestä, kun hänen alamäkensä kiihtyy ja toivoa, että hän pääsisi pohjalle asti. Olen AA-laisten puheista ymmärtänyt, että kaikille sitä ei suoda. Yritän olla puhumatta ilkeästi, koska minun ei tarvitse "tuupata hänelle vauhtia" häpäisemällä häntä enää lisää. Voin kuunnella hänen krapula-ahdistustaan ja halutessani olla kuuntelematta. Voin päättää, nukunko hänen kanssaan vai en. Viime viikolla pyysin, ettei hän lähtisi kanssamme mummolaan. Meillä on lasten kanssa tosi mukava reissu ja lapset olivat rauhallisia ja kivoja. Minun ei tarvitse taistella enää tuulimyllyjä vastaan.
Maanantaina hän kertoi, että aikoo aloittaa antabuksen ja kysyi mielipidettäni. Vastasin rehellisesti, että jos hän ei halua itse lopettaa juomista, on antabuksen avulla kärvistelty juomattomuus turhaa tuskaa meillle kaikille. Olen sanonut, että vain ihme voi pelastaa avioliittomme. Tuo ihme olisi varmaan se, että hän ei enää haluaisi juoda. Pikkuhiljaa olen luopunut ihmeen toivomisesta. Tuo toivosta luopuminen on varmaan raskainta, ainakin minulle. Että meistä ei todennäköisesti/ehkä/valitettavasti tule onnellista perhettä. Että en saa viettää eläkevuosia rakastamani puolison kanssa, yhdessä lapsistamme ja lapsenlapsistamme iloiten.
Tällainen vuodatus. Olen niin monesti lukenut viestiketjuja sekä täällä kotikanavalla, että vähentäjissä ja lopettajissa. Etenkin teidän, jotka ette enää halua juoda, viestejänne on tosi mielenkiintoista lukea. Kotikanavan viestit taas tuntuvat vähän liiankin tutuilta