Olet täällä

Apteekkisopimus.

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Apteekkisopimus.

ViestiKirjoittaja windtalker » 17.9.2009 13:25:31

Moi.

Onko todellakin näin, että jos on- kuten minulla, apteekkisopimus bentsoihin, niin ei saa mistään suomen apteekista bentsoja ulos, ilman lääkärin antamaa lappua?
-Kotona ja matkoilla-
windtalker
Vahvasti panostava jäsen

Re: Apteekkisopimus.

ViestiKirjoittaja Silomat » 17.9.2009 15:13:23

En nyt muista 100% varmaksi käykö se sillein, että sua hoitava lääkäri soittaa apteekkiin, josta olet niitä bentsoja hakemassa ja antaa luvan (jos antaa).

Periaatehan apteekkisopimuksessa on kuitenkin se, että ne lääkkeet haetaan juuri sieltä yhdestä tietystä apteekista.
Silomat
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja windtalker » 17.9.2009 15:18:28

Juu, ton ruletin tiedän, mut jos on toiselta lekurilta respa?
-Kotona ja matkoilla-
windtalker
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Silomat » 17.9.2009 15:33:08

Soitat sille lekurille kuka ne on määränny ja pyydät sitä soittamaan apteekkiin. :?:
Silomat
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nietzsche » 17.9.2009 16:56:17

Eikös apteekkisopimuksen pointti ole juuri se, että syöt vain ja ainoastaan sen lääkärin määräämiä lääkkeitä, kenen kanssa olet tehnyt apteekkisopimuksen. Saat apteekista siis ulos resepteillä vain ja ainoastaan niitä lääkkeitä, mitä sopimuksessa lukee ja resepti pitää olla tämän sopimus-lääkärin kirjoittama. Tämä karsii mahdollisuuden hakea "huume"-lääkkeitä useista paikoista, samanaikaisesti. Mulla oli käsi kipsissä ja sain reseptin panacodeihin. Hieman koeteltiin hermoja, kun en meinannut saada niitä ulos ja mulla oli kummiskin käsi kipsissä. No lääkärini sattui vastaamaan ilta kuudelta puhelimeen ja antoi luvan apteekkarille, että mulle saa myydä niitä pannareita.
Nietzsche
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja nasaalisti » 17.9.2009 18:57:57

Eikös ole niin, että jos apteekkisopimukseen on kirjattu vain bentsot, niin silloin vaikka panacodia voi hakea toisen lääkärin respalla? Eli siis sitoudutaanko apteekkisopimuksessa siihen, että siihen kirjattuja lääkkeitä saa vain omalta lääkäriltään?
Läppää asiasta ja asian vierestä

nasaalisti@hotmail.com
nasaalisti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja windtalker » 17.9.2009 20:07:14

Jep..

Pointti oli nyt se, että satuin saamaan"ylimääräisen" respan bentsoja, ja meinasin että onko apteekeilla joku maankattava yhteinen tietokanta josta näkyy kyseinen sopimus. Jos on, niin en lähde näitä edes yrittämään ulos.

Minun sopparissa mainitaan vain bentsot, joten esim. opiaatteja saa kantaa vaikka repulla.
-Kotona ja matkoilla-
windtalker
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja gekko » 17.9.2009 20:20:16

Mulle myytiin aposta toisen lekurin määräämiä xanttuja (apteekkari vielä mainitsi että "sullahan on tämä apteekkisopimus?" ), sopimus oli tehty a-klinellä pameista? Voiskohan asiaan vaikuttaa se että sopimus oli yli vuoden vanha ja apteekki toisella puolella suomea (molemmat tosin YA:n apoja), enkä ollut käynyt a-klinellä pitkään aikaan?
Viimeksi muokannut gekko päivämäärä 17.9.2009 20:21:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
gekko
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja windtalker » 17.9.2009 20:21:25

OK. Oikein paljon kiitoksia vastauksista.
-Kotona ja matkoilla-
windtalker
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja windtalker » 17.9.2009 20:41:43

Mulla on apteekkisopimus tehty A-klinikalla ja siellä respoja on skrivannut parikin lekurii. Siis koskeeko tämä apteekkisopimus kaikkia kolmiolääkkeitä? Mulla kun siinä ei mainita kun bentsot..
-Kotona ja matkoilla-
windtalker
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja gekko » 17.9.2009 20:45:24

^Sit se varmaan on niin, et siihen on merkattu tietyt lääkkeet, täytyykin ottaa selvää miten se menee omalla kohdalla.

^^Noin se varmaan on, ja mulla oli tosi kusinen tilanne siellä muualla muutenkin minkä selitin hoitsulle vast.ottotiskillä, sen lisäksi kerroin lääkkeen & annostuksen, hoitsu kävi juttelee lekurin kanssa 10min ja tuli takas ja sano et mee apteekkiin oottaa, puh.respa on tulossa. Tosin siinä oli vain muutaman päivän lääkkeet. Olin ihan puulla päähän lyöty koska olen joutunut aina taistelemaan kynsin hampain edes muutamasta pamista.

Pk-seudulla tommonen ei olis onnistunu ikinä, mut tuo toinen kaupunkin on muutenkin vähän lepposampi ja inhimillisempi paikka, niinkuin melkein mikä tahansa muu kuin pk-seutu.
Kuva
gekko
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alexandra45 » 18.9.2009 07:25:04

windtalker kirjoitti:Mulla on apteekkisopimus tehty A-klinikalla ja siellä respoja on skrivannut parikin lekurii. Siis koskeeko tämä apteekkisopimus kaikkia kolmiolääkkeitä? Mulla kun siinä ei mainita kun bentsot..

:shock: Jaa-a, kuinkahan erilaisia niitä onkaan? Itselläni on mainittu sopparissa lääkäri+PKV-T & PKV-A-lääkkeet. Ja yleensä apteekkisopimus levitetään hiljalleen ympäri maata eri apteekkeihin... Sullahan pitäisi olla oma osiosi siitä sopimuksesta? Jos ei ole, pyydä apteekissa että saat nähdä sen?
Apteekeilla ei ole yhteistä tietokantaa(vielä), apteekkisopimus leviää faxilla/internetin välityksellä. Tosin arvelisin että Yo:lla on yhteinen tietokanta????
http://www.kylläsejääkantaa.fi/forum/
Alexandra45
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja olli-pekka » 18.9.2009 15:11:09

Apteekkisopimus siihen ei pidä koskaan suostua hankaloittaa elämää niin olen ymmärtänyt "ei omia kokemuksia". Toisekseen respa kannattaa pitää sellaisena että sen voi viedä aina tarvittaessa terveyskeskuksen laatikkoon uusittavaksi eikä sillein et vuoden respa Kela laskee milloin voit hakea nappeja. Unohtu sanoa että aina paperi respa pitää pyytää ihan varmuuden vuoksi tiedä mitä harmittavaa seurantaa niillä sähköisillä ois.
olli-pekka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja nasaalisti » 18.9.2009 17:55:53

"Apteekkisopimuksella tarkoitetaan kirjallista sopimusta, jonka tavoitteena on auttaa päihde- tai lääkeriippuvuudesta kärsiviä potilaita vierottumaan suunnitelmallisen lääkehoidon avulla. Sopimus edistää potilaan sitoutumista hoitoon ja toimii terveydenhuoltohenkilöstön työkaluna potilaan hoidon toteuttamisessa.

Apteekkisopimuksen osapuolet ovat lääkehoidossa oleva potilas ja häntä hoitava lääkäri. Potilaan valitsemalla sopimusapteekilla on tärkeä rooli yhteistyössä sopijaosapuolien kanssa. Allekirjoittaessaan sopimuksen potilas sitoutuu sopimuksessa mainittujen lääkkeiden osalta vain yhden lääkärin tai hoitopaikan lääkehoitoon ja käyttämään vain yhtä apteekkia noutaessaan näitä lääkkeitä."

Tämä luki apteekkariliiton sivuilla. Tämän mukaan siis vain apteekkisopimukseen kirjattujen lääkkeiden saanti muista apteekeista estetään. Eli siis lääkäri voi nimetä sopimukseen vaikkapa vain yhden lääkkeen, ja muihin lääkkeisiin saa vapaasti hakea respoja..
Läppää asiasta ja asian vierestä

nasaalisti@hotmail.com
nasaalisti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alexandra45 » 19.9.2009 07:54:24

olli-pekka kirjoitti:Apteekkisopimus siihen ei pidä koskaan suostua hankaloittaa elämää niin olen ymmärtänyt "ei omia kokemuksia".

:?: Aina ei voi valita.
http://www.kylläsejääkantaa.fi/forum/
Alexandra45
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Sauna