Olet täällä

Tumma tähti vähentää ja valistaa.

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Tumma tähti vähentää ja valistaa.

ViestiKirjoittaja darkstar » 23.3.2010 12:34:47

Ei saatana, mulla on pää ihan tyhjä. Nyt kun lopulta päätin, että aloitanpa oman ketjun tänne, niin eihän mulla olekaan mitään sanottavaa.

Tai no toisaalta, kyllä mulla on. Sehän se ongelma tässä taitaaki olla. Mulla olis vaikka mitä kerrottavaa siitä miksi mä täällä olen, kauanko olen lueskellu plinkkiä ennen rekkautumista, minkälainen ongelma toi alko mulle on, miksi se on mulle ongelma, paljonko meinaan vähentää ja miten, mitä muita päihteitä käytän, miksi mikään muu päihde ei ole niin iso ongelma kuin alkoholi, kuka mä oon ja mitä mä teen... kerrottavaa olisi vaikka millä mitalla. Mutta en tiedä, mistä mä oikein aloittaisin.

Joten jospa menen sitten suoraan asiaan: Tänään en ota.

Tuossahan se, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tänään pysyy korkki kii.

Takana on viisi päivää tissuttelua (to-ma), joihin sisältyy kaksi kosteampaa päivää ja niitä seuraavat krapulapäivät. Se herätti, koska en oo yleensä koskaan krapuloissani lähteny uuteen nousuun tai edes korjaillu. Yleensä krapulassa jo viinan haju oksettaa, samoin ajatus siitä, että sitä myrkkyä pitäis ottaa lisääkin.

Tällä kerralla jotain meni vaan eri tavalla. Enkä oikein tiedä, miksi. Eilen aamulla olo oli aika ikävä, eikä ihmekään, kun neljä päivää ryyppyä takana. Otinpa sitten - tapojeni vastaisesti - lasillisen konjakkia, ja aijai, minkä helpotuksen se toi. Se helpotuksen aalto, joka mun yli pyyhkäisi, oli jotain sanoinkuvaamatonta. Join sen konjakin jälkeen yhden tölkin sidukkaa ja lopetin juomisen siihen. Myöhemmin iltapäivällä tulikin sitte niin perustavalla tavalla huono fiilis, ettei ole tosikaan.

Fyysisesti olo oli kohtuullinen, mutta henkisesti olin ihan uupunut. Tai jotenkin tyhjä. Loppuun kaluttu. Mikään ei tuntunu miltään, paitsi ehkä jonkinlaisen pienen, voimattoman alakulon vireen olin havaitsevinani. Olo oli niin totaalisen ikävä, niin kertakaikkisen tyhjä, että mielessä käväsi, haenko lisää siideriä kaupasta, ettei tarttis tota oloa kärsiä. Tiesin kuitenkin, että ei se auta, mutta silti teki mieli turruttaa tyhjä olo vähäksi aikaa. Siitäkin huolimatta, että se pahentaa vaan tilannetta loppupeleissä.

No, järki voitti. Jäi sit sidukat ostamatta. :D Kärsin paskaa fiilistä koko eilisen päivän, ja täytyy sanoa, että sellaista tyhjää masennusta mulla on harvoin ollu. Oloa helpotti kun tiesin, että se johtuu alkoholista ja paranee itsestään päivän parin sisällä.

Olen käsittäny, et alkoholi nostaa tilapäisesti serotoniinia (siks nousuhumalassa on niin kivaa ja iloista) ja krapulassa aivojen serotoniinitasot laskee taas normaaliksi. Vai tekeekö alko vielä sen, että se kuluttaa niitä serotoniineja, eli krapulassa ne laskee vielä normaaliaki alemmas ja seuraavana päivänä on vielä tavallistaki paskempi fiilis, vaikka ei olis edes millään lailla sekoillu kännissä tai tehny mitään muutakaan, mistä voisi tulla morkkis?

Mulla oli nimittäin eilen sellainen olo, että mun päästä on kaikki serotoniinit pumpattu tyhjiin.

Samalla pelotti se, että iski mieliteko turruttaa toi tyhjyys lisäalkolla, vaikka tiesin että se vaan pahentaa tilannetta. Toi oli eka kerta, kun teki mieli jatkaa putkea noin pitkään. Toi herätti jotenkin ihan eri tavalla kuin kännisekoilutkin. NYT mä tajusin ja ymmärsin, miksi alkkis juo lisää. Siitähän tulee helposti kierre.

Sitä kierrettä mä en halua. Ja siksi kait mä täälläki roikun.
Nobody can go back and start a new beginning,
but anyone can start today and make a new ending.
darkstar
Miedosti panostava jäsen

Re: Tumma tähti vähentää ja valistaa.

ViestiKirjoittaja darkstar » 23.3.2010 15:15:07

Jatketaas nyt tätä avautumista, kun vauhtiin päästiin. :P

Mun juominen on mietityttäny jo parin vuoden ajan. Kaveripiiri vaihtui viitisen vuotta sitten sellaiseksi, että kaikenlainen ryypiskely oli yleistä. Aluksi homma oli hauskaa, mutta sit alkoi sattua näitä ylilyöntejä, että muisti menee ja muistin myötä myös kontrolli. Ja mähän en valitettavasti sammu kovin helposti - voi kun sammuisinkin, mutta ei, mulla meno jatkuu ja teen kaikkea todella typerää. Olen myös riehunu kännissä, huutanu ja haukkunu, tosin vain ja ainoastaan mun rakkaalle miehelle. (Mikähän siinäki on, että sille rakkaalleen pitää ruveta riehumaan...)

Tissutteluongelmaa on ollu kans, eli oon juonu kotona mieheltä salaa tai puoliksi salaa. Siis vaikkapa niin, että olen salannut siltä ne todelliset määrät, mitä olen juonu. Olen vaikkapa ostanu kaupasta kolme siideriä ja uskotellu sille, että niitä olikin yksi. Ja kossupullosta jos oon salaa ottanu snapsin tai pari, olen korvannut ne vedellä, ettei pullon sisältö näyttäisi vähentyneen... :oops: Säälittävää.

Vuosi sitten aloin tosissani vähentää, rupesin selailemaan tätä linkkiä, vaikka mitään en tänne kirjoittanutkaan. Siitä vähentämisestä tuli sellainen yksityinen projekti. Siinä mielessä se onnistui, että överijuominen on loppunut melkein kokonaan: ei muistin eikä kontrollin menetyksiä, ei lähiräkälöissä istumista, eikä juuri lainkaan baarireissuja enää. Tän viimeisen vuoden aikana olen käyny bileissä suunnilleen joka toinen kuukausi. Ennen se oli joka toinen viikko, ja loput kotona tai räkälässä tissuttelua.

Mutta se kotitissuttelu. Se ei ole ihan hallinnassa vielä. Sillai se on juu, että juon kyllä tissutellessa paljon vähemmän kuin ennen, enkä enää suuntaa matkaani lähiräkälään jos kello on yli yhdeksän ja juomat loppu. Tuossa yhdessä vaiheessa viime vuoden puolella tissuttelu loppui melkein kokonaan ja väitän, että pystyin vähän aikaa jopa jonkinlaiseen kohtuukäyttöön. Siis pystyin olemaan niin, että alkoholia ei tehnyt mieli juoda enkä ajatellut sitä, ja jos lähdin viihteelle, otin muutaman että oli hauska meininki, mutta siihen se itsestään sitten jäikin.

Mutta nyt, juuri kun aloin tuudittautua siihen tunteeseen että juominen ehkä pysyy hanskassa, on toi tissuttelu taas lisääntynyt. Alkoholia tekee mieli taas useammin ja enemmän.

Toi ekassakin postissa mainittu 5 päivän putki pisti miettimään. Ja eilen mä päätin, että vuoden verran oon tuota mun "kohtuukäyttöä" harrastanu, mutta siltiki etanolia tekee liikaa mieli. Liian usein tissuttelen yksin kotosalla mieheltä salaa. Päätin, että mä olen jo tainnut mun määräni viinaa juoda. Korkki menee kii.

Toisaalta, eihän se ihan noin helppoa ole. Jos alkoholi olisi laiton päihde, mitään ongelmia ei olis mennä kokonaan tipatta. Mutta kun ei oo. Ja sosiaalisesti haluaisin käyttää sitä vieläkin. Toisaalta haluaisin laittaa korkin lopullisesti kii, toisaalta haluaisin juoda sosiaalisesti. Ja toisaalta kytee sellainen pelko persiissä, että alkoholi tulee aina olemaan mulle ongelma enkä voi ikinä juoda sitä kohtuullisesti.

Mitäs tässä ny tekis?

No, olen täällä vähentäjissä, joten ihan täysin lopullisesti ei alkoholi ole mun elämästä häviämässä. Päätin, että itsekseni yksikseni en kuitenkaan enää ikinä ota. (Voi kun on helppo mainita tosta noin vaan, että ei ikinä... :lol:) Ja noi sosiaalisetkin tilanteet täytyy miettiä hiukkasen tarkemmin, että mikä lasketaan sosiaaliseksi juomiseksi. Sen verran tiedän, että tolla "sosiaalisella juomisella" on niin helppo pettää itseään.

Elikkäs. Tarkoitus olisi ladata itselleni vähän sääntöjä juomiseen. Hölmöähän tämä on, mutta mun on nyt pakko kirjata itelleni jotkin rajat ylös, että tietäisin missä mennään ja etten pettäisi itseäni. Ei tämä tämmöinen kyttääminen ole normaalia alkoholinkäyttöä, mutta johan mä itselleni myönsin, että mä en pysty normaaliin juomiseen. Ja kun en oo valmis ihan täysin luopumaan alkoholista, niin jotain rajoja täytyy laittaa.

Eka sääntö on selkein ja helpoin määritellä:

EI juomista kotosalla pelkän juomisen vuoksi. Ei tissuttelua yksin, ei tissuttelua kaksin. Tästä jos lipeän, niin se on sitte repsahdus. Piste.

Tämä on helppoa. Tai siis helppoa määritellä, ei välttämättä toteuttaa.

Entäs sitten ne erikoistilanteet? Kuten sanoin, sosiaalisen juomisen ja erikoistapahtumien juhlistamisen tahtoisin sallia, tyyliin lasillinen tai pari, ei humalaa. Mutta mikä lasketaan sosiaaliseksi juomiseksi, mikä on erikoistapahtuma, entä missäs menee humaltumisen raja? Äitee tulee parin päivän päästä kylään, ja ruokailuun kuuluis kyllä viinilasillinen. Oliskohan kaksi lasia viiniä hyvä määrä, siitä en ainakaan kovin känniin tuu? Entäs sitten wappuna, kun kaikki kamut ryyppää? Blandaisinko ittelleni jonkun 1% alkoholia sisältävän juoman? Mitenkäs sitten vaikka hääpäivän juhlistus lasillisella konjakkia tai viskiä, tai synttäreillä lasi kuohuvaa?

Kovasti on vaikeeta. Täytyy miettiä. Helpointa olisi vaan alkaa absolutistiksi, niin ei tarttis miettiä, mihin ne rajat vetää. Senkun vain jättää ottamatta, oli tilanne mikä hyvänsä.
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lasilintu » 23.3.2010 21:01:54

Kokeile sitä, että jätät määräajaksi kokonaan ja sitten alat miettiä, pystytkö kohtuukäyttöön? Mulla on nyt toiminut kohta viisi kuukautta tuo, sitä ennen yritin vähentää samalla kuitenkin alkoholia käyttäen, eikä toiminut ollenkaan. Itselle on ollut todella opettavaista aikaa, kun olen joutunut punnitsemaan omaa suhdettani alkoholiin olemalla alkotta tilanteessa kuin tilanteessa. Katsotaan kesällä, alanko opetella kohtuukäyttöä kohdallani.
lasilintu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja darkstar » 23.3.2010 22:38:44

Lasilintu, kivaa kun tulit tänne ketjuun moikkaamaan!

Aikamoiselta saavutukselta kuulosta toi viisi kuukautta ilman, huh... mutta toisaalta, kait se lähtee siitä rullaamaan jos alkuun pääsee. Onko sulla vielä mielitekoja alkoon vai häviskö ne jossain vaiheessa?

Kaikkein hölmöintä tässä on, että mä tiedostan järjen tasolla, että sun antama neuvo on älyttömän hyvä. Sellaista minäkin neuvoisin jollekulle toiselle, joka on samanlaisessa tilanteessa kuin mä. Silloin näkis, minkälainen mieli ja kroppa on ilman alkoholia, ja varmaan lähtis rutiinilla sujumaan noi juhlatkin ilman alkoa, kun siitä tavasta oppii pois.

Ja silti se on niin älyttömän vaikeaa. Miksi?

Jollain tasolla mä tiedostan, että mun suhde alkoholiin on vammautunut loppuiäksi. Niin paljon se alko on mua höykyttänyt, että olis jo aika jättää se... samalla tavalla kuin vaikka väkivaltainen puoliso jätetään. Ja samalla tavalla kuin joku roikkuu siinä väkivaltaisessa puolisossaan - vaikka tietää että jokaisen mustelman myötä on kuollut pala rakkautta, vaikka tietää että se pitäis jättää - samalla tavalla mä roikun alkoholissa. "Kun onhan meillä ton alkoholin kanssa niitä hyviäkin hetkiä, sunnuntaina oli tosi kivaa siivota kämppää ja juoda vähän olutta samalla, kun se teki mut niin iloiseksi ja energiseksi..."

Sitä helposti unohtaa kaiken sen paskan, mitä on saanu niskaansa, ja keskittyy vaan muistelemaan, odottamaan ja toivomaan niitä hyviä hetkiä. Paljonkohan mä olen niiden hyvien hetkien vuoksi valmis antamaan alkolle anteeksi? Paljon, siltä näyttää...

Tavallaan mulla on kova halu lopettaa, vaikka kokonaan. Eipähän tarttis enää miettiä mokomaa juomaa, vois keskittyä muuhun. Mutta toisaalta pelottaa päästää irti. No kotona yksinään juomisen olen jo päättäny lopettaa, mutta juhlat sun muut sosiaaliset tilanteet ilman alkoa pelottaa. Ajatuskin juhlista ilman alkoa tuntuu oudolta ja yksinäiseltä, samoin ajatus vähän paremmista safkoista ilman asiaankuuluvaa viinilasillista oudoksuttaa.

Vaikeaa. Mutta pikkuhiljaa se päätös kypsyy...

Vaan tänään en juonut.

Enkä mässänny nikotiinipurkkaa, vaikka vaati kaiken tahdonvoiman olla ostamatta niitä. Oikeastaan alkoon ei edes ollu mitään himoja, viinatta meni hyvin, mutta se purkka... En siis röökaa enkä ole koskaan röökannutkaan, mutta joskus mässään sitä purkkaa tai laivalta tuotua nuuskaa, varsinkin jos yritän olla ilman alkoa. Mulla on vissiin joku ihme tarve saada joka päivä jotain päihdyttävää...

Olen päättäny, että nikotiinin mässyttäminen on aika typerä tapa turmella terveyttään ja vähentää rahavarantojaan. Koitetaan siitä eroon samalla. En oo siitä fyysisesti riippuvainen, mutta jotenkin siitä on tullu tapa. Kaipaan sitä jauhamista. Nyt olen tyytyväinen, että pääsin harjoittamaan tahdonvoimaani ja jätin purkat ostamatta. Kun sitä itsekuria ei oo mulle erityisemmin siunaantunut, niin ajattelin, että tekee hyvää harjoittaa sitä muidenkin juttujen kohdalla.

Olen nimittäin helvetin ylpeä itestäni tällä hetkellä, että jätin ne purkat ostamatta. Hei, tästähän saa jotain onnistumisen tunteita revittyä! Jos tämä onnistumisen meininki kantaisi alkopuolelle kans, onhan tässä varmasti tiedossa monia päiviä, jolloin joudun käyttämään kaikki tahdonvoimani rippeet, että olisin ilman alkoa.

Tänään olen kuitenki ylpeä itsestäni, menen nukkumaan hyvillä mielin, ja tiedän että herään huomenna iloisena. Päivä kerrallaan. :mrgreen:
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sointu » 24.3.2010 03:27:24

Siinähän se tuli, kirjoituksessasi. Tyhjä olo. kun juo niin tuntee elävänsä taas. Miten sen tyhjän olon saa pois? Juomatta kun koittaa olla niin niin se tyhjä olo täyttää pään!
sointu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Michael » 24.3.2010 10:55:42

"My
Viimeksi muokannut Michael päivämäärä 21.1.2015 12:11:51, muokattu yhteensä 1 kerran
"Minun nähdäkseni minä en juurikaan käytä päihteitä."
Michael
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Fräulein Onniina » 24.3.2010 12:34:38

Michael kirjoitti:Ei se suhde alkoholiin sellaisen elämän jälkeen enää palaudu mihinkään neitseelliseen alkutilaan.

No ei tosiaankaan. Kuinkakohan moneen kertaan sitä on yritetty - epäonnistuen... :roll: Yks huomionarvoinen juttu (mistä ei kukaan ole muuten kirjoittanut) on tuo MAINE. Mä olin esimerkiksi se muija, joka oli aina ihan v-tun kännissä, täys känniääliö. Kun olin monta kuukautta juomatta, sain hieman jopa tuota kunnioitusta. ("se ei enää dokaa"). Kun päätin taas harjoitella "kohtuukäyttöä", siihen kohtuuteen ei uskonut kukaan muu, paitsi mä itse... yhden päivän ajan. Ja niin katosi samantien raittiiden kuukausien aikana saavutettu kunnioitus. "Juopon kunnia (kunnioitus) menee, mutta maine kasvaa...". No enää ei ole harhakuvia kohtuukäytöstä. Selvä linja on pitänyt.
Fräulein Onniina

ViestiKirjoittaja darkstar » 24.3.2010 18:35:54

Sointu - niinpä, se tyhjä olo oli kauhea kokemus. En kyllä muista, että mulla olis koskaan tuntunut se noin voimakkaana. Kaipa siksi, että ei mulla ole noin pitkiä putkia aikaisemmin ollutkaan. Ja onneks se tyhjä olo meni jo ohi. Mutta voin vaan kuvitella, miten vaikeaa on, jos se tyhjä olo vaan jatkuu ja jatkuu päivä- tai viikkotolkulla... helpompaa on palata sinne pullon syleilyyn kuin kohdata se tyhjä olo.

Siltiki pyörii päässä välillä kysymys, et mitä tilalle? Kun jotain sisältöä sen tyhjyyden tilalle tarttis, muuten kuivilla olo on pelkkää kitumista ja kärvistelyä eikä mitään raittiutta.

Mua motivoi se kirkas ja selkeä olo, joka päähän tulee, ku on jonkun aikaa ottamatta. Viikon verran mulla menee, että huomaan sen eron. Ajatukset kulkee jotenki ihan eri tavalla, helposti. Päähän tulee ideoita. Kaikennäkönen pikku aivojumppa tuntuu kivalta, tykkään esimerkiksi koodata ja kirjoitella ja pohdiskella maailmankaikkeuden olemusta. Kaikkea tollasta häröä.

Kun taas on ottanut, ja mulla riittää jo parin-kolmen sidukan tissuttelu muutamana peräkkäisenä iltana, niin aivot menee sellaiseen sumuun. Usvaan. Ei jaksa ajatella tai miettiä, sitä vaan löhöää tässä soffalla läppäri sylissä ja lueskelee jotain Suoli24 keskustelun tosi laadukkaita juttuja. (Mulla ei oo töllöä, joten Suoli24 toimii mun tosi-tv:nä.)

Mutta mitäs sitte, jos tuntuu, että elämässä ei oo mitään sisältöä selvänä? Jos ei oo mitään, mikä motivoi olemaan tarttumatta siihen pulloon? miksi olla tarttumatta pulloon, jos selvinpäin ei oo mitään kivaa kuitenkaan?

Kun toisaalta ei toi selkeä mieli yksinään oo mikään autuaaksi tekevä juttu. En tiedä, kuvittelenko vaan omiani, mutta olen täällä plinkissä muiden ketjuja lueskelleena huomannu, et jotkut näyttäis uskovan siihen, että ku pullo menee kiinni, siitä tulis takuuvarmasti sellainen hyvä olo ja elämä alkaa maistua. Ilman et tarttee ite tehdä mitään. Ja kun niin ei käy, tulee pettymys: tässäkö tää oliki?

Ymmärrän kyllä ton ajattelutavan. Kun sitä on niin kauan tottunu hukuttamaan murheensa alkoholiin, on tottunu, että omille tunteilleen tai oman ilonsa eteen ei tarvii tehdä mitään, joku kemikaali (eli oman itsen ulkopulinen juttu) tulee ja vie murheet pois. Samalla logiikalla menee kai se, että kun lopettaa juomisen, pitäis tulla autuaaksi ihan vain sillä, että on tarpeeksi pitkään juomatta. Ei tartte tehdä muuta kuin olla juomatta. Annetaan siis tavallaan ne omat tunteet jonkun oman itsen ulkopuolella olevan jutun haltuun, tässä tapauksessa pullon tai sen olemattomuuden.

Vaikka homma taitaaki mennä niin, että juomattomuus ei ole päämäärä, se on vasta alku.

(Ja näillä jutuilla oman itsen ulkopulisista jutuista en sitten halua syyllistää ketään tai väittää vastuuttomaksi, enkä todellakaan puhu tässä kenestäkään yksittäisestä kirjoittajasta. Kunhan lämpimikseni pohdiskelen. Sitäpaitsi mulle oli iso ja merkittävä oivallus se, että tajusin, että hei, ei se onni tulekaan pullosta tai pilleristä tai sen olemattomuudesta, se tulee itsestä. Viime kädessä ainakin.)
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja darkstar » 24.3.2010 18:45:17

Fräulein Onniina kirjoitti:
Michael kirjoitti:Ei se suhde alkoholiin sellaisen elämän jälkeen enää palaudu mihinkään neitseelliseen alkutilaan.

No ei tosiaankaan. Kuinkakohan moneen kertaan sitä on yritetty - epäonnistuen... :roll: Yks huomionarvoinen juttu (mistä ei kukaan ole muuten kirjoittanut) on tuo MAINE. Mä olin esimerkiksi se muija, joka oli aina ihan v-tun kännissä, täys känniääliö.

Ihan sama täällä. Tuossa mun kaveriporukassa kukaan ei sylje pulloon, ja kännissä tehdyille kohelluksilla nauretaan. Meininki on sellainen, että välillä tehdään päättömiä juttuja. Ja kyllä mä vaan useasti olin (olenkohan jossain vaiheessa vieläki?) se porukan isoin käänniääliö. Siksipä olinkin niin suosittua juomaseuraa, tai olisin vieläkin, jos lähtisin. Aina kun porukka on menossa kännäämään, mut halutaan ihan ehdottomasti mukaan, koska olen niin hauskaa ja mukavaa seuraa kännissä.

Niinhän se on, et paras kännäyskaveri on se, joka on enemmän kännissä kuin ite on. Sellainen tyyppi on tosi kivaa ryyppäysseuraa. Silloin voi itekin ottaa vapautuneesti ja vähän toilailla, kun tietää et kaveri on vielä enemmän kännissä ja toilailee kuitenki enemmän. Kääliö on suosittu, koska muut kääliöt voi siinä samalla kiillotella omaa sädekehäänsä.

Kääliön maine on kaksiteräinen miekka. Tai mulle ainaki oli. Kaikki tahtoo ryyppyseuraksi, ja sitä helposti ajattelee, että jee, mä oon suosittu. Mutta siellä suosion takana ei ole kunnioitusta.
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wine » 25.3.2010 17:00:20

Aika tutun kuuloista tarinaa täällä. Kotona juomiset ja muut... Minä olen ollut kysyttyä juomaseuraa siksi, että taatusti heilun tappiin asti. Huoh. Kuinka monet krapulat olisivat olleet siedettävämpiä, kun olisi lopettanut parikin tuntia aiemmin sen kiskomisen. Ihan kääliö en tunnusta usein olleeni, mutta muuten ah niin hauskaa seuraa. Nainen, jolla on taatusti hervottomat jutut.

Jospa en lähtisi enää, ainakaan sen takia.

Tsemppiä Tummalle Tähdelle!
Wine
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja darkstar » 25.3.2010 18:40:04

Jahas, 3. päivä tipatta. Tänään(kään) en juo.

Olutta tekee kyl mieli. Oltiin miehen kans tänään asioilla, ja ihana aurinkoinen kevätpäivä sai aikaan sen, että ulkona ollessa alkoi ihan hirveästi tehdä mieli raikasta, huurteista tuopillista. Oikein kuvittelin, miten mukavasti kylmä tuopillinen sopis yhteen mun ylähuulen kanssa, miten ihanan raikkaalle se maistuu. Melkein teki mieli sanoa miehelle, että mennäänkös yksille, mutta ku oltiin autolla liikenteessä, niin eihän moisia viitti ehdotella. Sitäpaitsi mä olen nyt luvannu itelleni, että en tollasia yksille lähtemisiä ehdota. Eri asia sit jos mies ehdottaa... no toisaalta vaikka olis ehdottanutkin, tänään en olis lähtenyt, koska lupasin aamulla itselleni että tänään en juo.

Ja lupaukseni pidän, perkules. :evil: Sitäpaitsi huomenna tulee kuitenkin nautittua viiniä äiteen kans. Elikkä ei alkoholia mulle tänään.

Tavallaan mun ei nyt edes tee mieli alkoholia. Ei mun nyt tällä hetkellä tee mieli humaltua edes. (Joo, ihan oikeasti ei tee.) Tajusin, et mä kaipaan ennemminkin sitä oluen raikasta makua ja rentoa istuskelua jossain mukavassa kuppilassa. Tai terassille oikeastaan teki mieli, mut ei tähän vuodenaikaan vielä mitkään terassit oo auki.

Saaks noista kuppiloista alkoholitonta ööliä tai edes ykköstä? Koska jos olisin tienny, että saa, olisin takuulla ehdottanu miehelle, että mennään sellaiselle, voi hyvin mennä rattiinki alkottoman olusen jälkeen. Mä nimittäin ihan oikeasti nyt kaipaan sitä oluen makua. No jos oikein iso mieliteko tulee, käväsen kaupassa ostamassa alkoholittoman, jäähdytän sen oikein kylmäks, ja nautiskelen tuopista.

Mut veikkaan että en viitti sen takia enää mennä kauppaan. Hyvä niin, säästyypähän rahaa. Ja oikeastaan, kun kotiin tullessa join vettä janooni, väheni se oluen mieliteko myös. Ja kohta on safkaa tulossa, niin lähtee se nälkäkin...
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja darkstar » 26.3.2010 13:39:47

Wine kirjoitti:Aika tutun kuuloista tarinaa täällä. Kotona juomiset ja muut... Minä olen ollut kysyttyä juomaseuraa siksi, että taatusti heilun tappiin asti. Huoh. Kuinka monet krapulat olisivat olleet siedettävämpiä, kun olisi lopettanut parikin tuntia aiemmin sen kiskomisen. Ihan kääliö en tunnusta usein olleeni, mutta muuten ah niin hauskaa seuraa. Nainen, jolla on taatusti hervottomat jutut.

Mitenkä täällä niin monet tarinat menee niin tuttua rataa, vaikka ihmiset on eri ja elämäntilanteet on eri...

Tappiin asti mäkin aina hilluin, tottakai. Tais siis niin kauan kun kamut jaksoi bileissä heilua. Joskus olin jopa järkevä ja lähdettiin esim. puol tuntii ennen valomerkkiä, et saadaan taksi vikkelään. Ja rustasit tohon suunnilleen mun krapula-aamujen mietteet... onnistuneidenkin baarireissujen ja bileiden jälkeen, siis sellaisten jolloin en ollu liian tuubassa enkä mokannu itteäni, krapulassa aamulla mietin: "Miks mun piti vielä kiskoa ne pari tuopillista ennen lähtöä, miks en voinu vaihtaa veteen?"

Mulla oli joskus vielä tapana loppuillasta kiskoa kaksin käsin, koska "valomerkki tulee kohta ja sit sitä viinaa ei saa enää". :roll:

Hauska olin kans. Mies on asiasta eri mieltä, mut kaikki muut on sitä mieltä, että mä olen humalassa hauska. Joskus oon seuraavana päivänä valitellu, että "hävettää kun tuli oltua niin kännissä" tai tossa vähän aikaa sitten sanoin yhdelle hepulle kun keskusteltiin päihteistä, että "alkoholi on paska aine, se saa mut riehumaan ja tekemään kaikkea typerää". Vastaus? Joka ainoan kerran, kun oon tällaista valitellu, on toisen suusta tulle, että "älä nyt, sähän olit vaan hauska eilen" tai "en mä ainakaan ole huomannu mitään ongelmia, sähän oot humalassa hauska"... Äh.

Erikoista muuten, huomasin että mä kirjoitin tuosta bilettämisestä ja kännäämisestä menneessä aikamuodossa. :mrgreen: Ihan kuin kaikki olisi mennyttä eikä enää nykyhetkeä. No kivaahan se olis, jos asia tosiaankin olis niin, mutta ei tässä nyt uskalla mitenkään hurrata.

Äite tulee kohta kylään, kämppäki on puhdas ja siivottu. Tänään juon, mutta onneksi äiteen kanssa ottaessa ei oo koskaan tullu mitään ylilyöntejä, kun ei sitä kehtaa sillai örveltää... vaikka ei se äitekään pulloon sylje. Sama homma isän ja appiporukoiden kanssa. Tollasissa tilanteissa ei siis oo tullu mitään ongelmia, koska se pääidea on viettää aikaa yhdessä eikä niinkään kännätä, ja tosiaan ei sitä edes kehtaa. Isoimmat probleemat mulla on ollu silloin, kun tarkoitus on nimenomaan ryypätä, tai varsinkin silloin kun oon kotona yksin vetäny. Ei enää yksin vetämistä mulle.

PS. Wine, tsempit sulle kans viinapirun ja seksiholismin selättämiseen!
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja deal » 29.3.2010 18:32:32

missähän citrus menee ?
mihi cura futuri .huoleni on tulevaisuus
deal
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja darkstar » 29.3.2010 19:16:15

On se ny piru merrassa. Tää mun "raittius"-projekti menee ihan eri tavalla kuin kuvittelin. Mä luulin, että mulle tuottais työtä ja tuskaa olla ilman alkoa, mut ei - eihän tässä nyt olekaan ollu mitään ongelmia alko-mielitekojen kanssa. Ja mä kun olin varautunu käyttämään kaiken tahdonvoimani siihen, että oon ilman viinaa. Ja nyt sitä tahdonvoimaa ei tarvitakaan!

Mutta. Nikotiinipurkka! Olen yrittäny pysytellä purkasta erossa, ja se on ollu aivan uskomattoman työn ja tuskan takana!! Enpä uskonu, että se vois olla näin helekutin vaikeaa. Olen siis noiden purkkatyynyjen suhteen vähän sellainen tuurijuoppo: varsinaisesti en oo koukussa, mutta silloin tällöin jää purkkaputki päälle. Ja nyt se jäi päälle aika pahasti. Olo on fyysisesti aivan mahtava ilman purkkaa, huomaan erittäin selkeästi, että mun on parempi olla ilman mokomaa myrkkyä, olen paljon virkeämpikin kun oon ollu muutaman päivän ilman - mutta silti kaipaan sitä mässyttämistä. Ja sitä makua. Siihen ei tavallinen purkka käy, vaikka oon sitäkin koittanu jauhaa. Ei se toimi, en mä halua niitä mintun- tai hedelmänmakuisia viritelmiä, mä haluun mun kitkeränkatkeran nicotinellin.

Erityisesti kaipaan aamupurkkaani kahvin jälkeen. Opetin itseni sellaiselle tavalle, että aamukaffen jälkeen purkka. Ja nyt se kaffen maku tuo purkan kaipauksen, eikä siihen tosiaan kelpaa mikään minttupurkka. Ja nyt tällai iltaisin tekee mieli, kun istun kotona koneella. Oon jotenkuten onnistunu kärvistelemään parisen päivää ilman, mutta repsahdus on ollu ihan hilkulla, pahimmillaan olen menny tunti kerrallaan, että menenkö mä kauppaan vaiko enkö mene.

Eilen, hiukan ennen sulkemisaikaa, päätin mennä "iltalenkille" ja kävästä kaupassa... mutta viime metreillä päätin että ei sittenkään, käännyin takaisin, ja "iltalenkki" muuttuikin ihan oikeaksi iltalenkiksi.

Nyt on taas itsekuri koetuksella. ÄRGH.

Noh, sitten itse asiaan eli alkoon. Tänään on 3. peräkkäinen päivä tipatta, perjantaina nollasin laskurit niinkuin olin suunnitellu. Päätä en nollannu :D

6-7 annosta meni, noin 8 tunnin aikana, eli alle 1 annos per tunti. Konjakkia, punkkua, vähän olutta. Konjamiinin kohdalla huomasin ihmeekseni, että sepäs ei nyt oikein tippunutkaan. Eka lasi maistui oikein hyvin, mutta jostain syystä tokan lasin kohdalla se vaan alkoikin tökkiä ja tehdä pahaa... maussa ei ollu mitään vikaa, ei todellakaan, mutta väkevät vaan teki pahaa. Noh, tein jotain radikaalia: kippasin toisesta konjakkilasillisestani sisällön äiteelle. Yleensä mä en todellakaan ole kipannut mun alkoja mihinkään vaikka miten tökkis! Nyt kuitenkin mulle tuli jostain päähäni sellainen ajatus, että "hei, ei mun tartte tätä juoda jos se ei tipu." Mistähän moinen ajatus mun päähän iski? En tiedä, mut enpä valita. Kaipa se oli joku yhdistelmä sitä ajatusta, että ei tämän illan aikana viina lopu (eli sitä ei tartte kiskoa kuin viimeistä päivää), ja sitä ajatusta, että voinpahan juoda sitten yhden lasillisen enemmän viiniä, kun jätän konjamiinin juomatta.

Viini oli nimittäin niiiin hyvää, että jos siinä ei olis ollu alkoholia, olisin lipittäny varmaan koko pullon itsekseni. Nyt en oikein voinut, koska en siis halunnut olla liian humalassa. Joo, näinkin voi käydä, mä en halunnu olla humalassa, mutta viini olis kyllä ihanaisen raikkaan ja hapokkaan makunsa puolesta kyl uponnu. Siitä on aikaa kun viimeksi viiniä join, enkä edes muistanu, että se on noin hyvää!

Valitettavasti se viini väsytti, ja muutenkin illalla huomasin, että alkoholi teki mun olon hiukan huonoksi. Silti pikkupöhnässä oli kivaa, ja loppuillasta kun äitee oli jo lähtenyt kotiinsa, mulle alkoi iskeä sitä vanhaa tuttua mielitekoa, että voishan tässä nyt jatkaa juomista, kun alkuun on päästy. Muistin kuitenkin, mitä olin luvannu itselleni (ei tissuttelua itsekseen tai kaksistaan kotona ilman hyvää syytä), joten se sitten jäi... melkein. Sen verran lipsuin, että juotiin miehen kanssa olutpullo puokkiin.

Perjantain jälkeen siis tipaton linja jatkuu taas. Yllättävän helppoa tää kyllä on tällä kertaa: ei vaan tee mieli alkoholia! Erikoista. Jääkaapissa ja baarikaapissa on pulloja, mutta yksikään niistä ei huuda mun nimeä.

Sen sijaan ne perhanan purkat kutsuu mua lähikaupasta asti. Äääää. Kohta sorrun. :evil:
darkstar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja darkstar » 29.3.2010 19:18:42

deal kirjoitti:missähän citrus menee ?

Jaa-a... En tiä? Käväse kitruunan omassa ketjussa kyselemässä, veikkaan että siellä vastaa vikkelämmin.

Vai taasko meni sitruunat ja pimeet tähdet sekaisin? :lol:
darkstar
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät