Mun mies sanoi usein, että alkoholinkäytön raju vähentäminen/lopettaminen on vaikeaa siksi koska siihen liittyy niin paljon sosiaalisia tilanteita.
Tosiasia oli kuitenkin se, ettei mieheni alkoholinkäyttöön ollut enään pitkään aikaan liittynyt mitään sosiaalista. Välillä hän joi vähemmän ja oli vain kännissä, mutta silloin kun hän veti viinaa hän lopulta nukahti (=sammui) eikä ollut tippaakaan seurallinen. Onko teidän alkoholinkäyttönne tänäpäivänä sosiaalista? Olen saanut sen käsityksen, että juotte kahdestaan kotona.
En lopulta kuitenkaan oikein ymmärrä tätä sun pohdinta suurkuluttajan ja alkoholistin välillä. Olet itse luetellut tänne mitä alkoholi sinulle aiheuttaa:
Juoppolaura kirjoitti:Smokki_ja_Sikari kirjoitti: Omaa tilaansa voi koetella tekemällä viikkosuunnitelman alkoholinkäytöstä ja vertailla tätä toteutumiseen. Jos kykenee hallitsemaan käyttämiään määriä, ei oikeastaan ole mitään hätää.
...... Aion päästä huomenaamuna autolla töihin, enkä ottaa enää viidettä drinksua.
Juoppolaura kirjoitti:Huomaan miettineeni alkkisjuttuja nyt pari päivää vähän liikaa, kun kahtena iltana olen vetänyt ihan hirveät kännit. Väitin toissailtana, etten joisi viittä enempää, mutta lopulta vedin kaapista vielä kaksi lonkeroa (toinen jäi kesken, kun nukahdin sohvalle

). No se ei ollut paha känni, mutta aamuherätykseen verrattuna liikaa. Eilen vetäsin puoli litraa viinaa, vaikka monesti viisikin drinksua riittää. En ymmärrä miksi....Autolla en pääse tänäänkään iltavuoroon.
Toisin sanoen siis et pysty pitämään suunnitelmistasi kiinni.
Juoppolaura kirjoitti:Jos esitän kysymyksen, olenko alkkis vai hevijuuseri, ja vastauksen ekana asiana puhutaan alkoholismin kieltämisestä, tulee mieleen, että minut vaan halutaan leimata alkkikseksi miettimättä/kannustamatta minua miettimään miten mahtaisi olla. Kun kysymys kuuluu, voinko vähentää vai täytyykö kokonaan lopettaa.
Alkoholismin kieltämisestä puhutaan siksi, että alkoholistit ovat erittäin taitavia uskottelemaan itselleen miksi he juovat tai päinvastoin miksi he eivät voi olla juomatta. Siis niin taitavia, etteivät huomaa itsekään sitä, että tekevät jatkuvasti kehäpäätelmiä.
Juoppolaura kirjoitti:Juomiseni määrä nousi huomattavasti tavattuani juovan avopuolisoni. Jos hän olisi ollut vähän juova/absolutisti, Tiedän, että minunkin juomiseni olisi vähentynyt huomattavasit - minulle olisi riittänyt viikonloput sohvalla lojuen tai patikkaretkillä.
Juoppolaura kirjoitti:Olen juonut viinaa suurkuluttajan verran jo n. 10 vuotta, mutta vasta viime vuosina olen alkanut kokea sen ongelmaksi ja huolestunut omasta puolestani.
Juoppolaura kirjoitti:Olen kertonut lekurille jo ennen avokin löytymistä olevani huolissani alkoholinkäytöstäni, mutta hän ei ole ollut huolestunut.
Huomaatko? Oikeastaan laitat nykyisen juomistyylisi avokkisi syyksi, vaikka toisessa lauseessa sanot juoneesi huomatavia määriä jo ennen kuin hän tuli kuvioihin.
Olen tästä asiasta lukenut ja joskus törmännyt sellaiseen ajatukseen, että suurkuluttaja pystyy vähentämään kulutustaan olemalla pidemmän ajan juomatta. Siis esimerkiksi puolivuotta tai vuoden, ja sen jälkeen suurkuluttaja saa alkoholinkulutuksen pidettyä "sopivalla tasolla", kuten esimerkiksi saunakaljat kerran viikossa. Tietenkin ensin pitää miettiä, mikä siinä omassa alkoholinkulutuksessa mättää, ts. mikä olisi sopiva alkoholinkulutuksen määrä.
Se, miksi lääkäri ei ole asiasta ollut huolestunut on todellakin valitettavaa. Mielestäni siinä vaiheessa kun ihminen alkaa puhumaan alkoholinkäytöstään lääkärissä pitäisi ammatti-ihmisten ymmärtää ottaa asia tosissaan. Meitä on valitettavasti niin moneen junaan.
Minun rehellinen mielipiteeni on, että juot vaarallisen paljon. En usko tuollaisten alkoholimäärien edistävän unta tai mitään muutakaan fysiikassasi tai psyykkeessäsi, vaikka niin tahdot itsellesi uskotella. Haluat kysyä, "miksi et joisi tänään?", vaikka ns. tavallista, työssäkäyvää elämää viettävä ihminen kysyisi "miksi joisin tänään?".
Se, että häthätää pääset bussilla töihin tai lenkille ennen sitä puolikasta viinapulloa ei tosiaakaan tarkoita, että kykenet alkoholinkäytöäsi hallitsemaan. Hieno asia on, että ymmärrät ottaa sen bussin etkä omaa autoa!! Kaiken kertomasi perusteella uskallan kysyä, onko sinulla juuri muuta elämää kuin juominen ja töissä käyminen? Tuntuu siltä, että juomisen suunnittelu, juominen ja siitä toipuminen vie niin paljon aikaa elämästäsi, ettei sinulla oikeastaan ole aikaa juuri muuhun. Olet täällä kertonut myös siitä, miten hoidat masennusta cipralexillä. Käytät niin paljon alkoholia, että se mahdollisesti jo itsessään aiheuttaa alakuloa ja masennusta.
Haluat kuulla vastauksen tuohon kysymykseesi. Homma ei toimi niin. Tiedät itse vastauksen. Ja jos et tiedä, niin ole pitempi aika juomatta. Kyllä se asia sinulle sitten selviää
Ps. Smokki ja Sikari osaa kyllä muotoilla tämän asian niin hienosti, komppaan joka ikistä sanaa.