Pelkään, etten voi saavuttaa täydellistä raittiutta milloinkaan.
Kun ongelmajuomiseni alkoi olla ilmeistä kolmisen vuotta sitten, yritin ensin vähentää. Harvensin juomistani niin että join vain pari kolme kertaa vuodessa. Kuvittelin, että voisin oppia juomaan taas kohtuudella, mutta vaikka join harvoin, otin juodessani aina liikaa ja sorruin parin kolmen päivän putkiin.
Lopulta raitistuin, tai niin luulin. Ensimmäisen puolen vuoden aikana join yhden oluen. Sitten pysyin lähes puolitoista vuotta täysin ilman alkoholia. Enkä vain kuivana, vaan työstin todella elämääni, muutin ajattelutapaani ja maailmankuvaani ja persoonaani. Alkoholi jäi, baareissa ja yöelämässä en enää käynyt lainkaan. Päästin irti katkeruudesta ja vihasta ja opin elämään päivä kerrallaan.
Sitten tuli vuoden 2009 kesä ja repsahdin ensimmäisen kerran. Olin syvässä syyllisyydessä juotuani yhden illan. Salasin juomisen puolisoltani, sillä tiedän, ettei hän katselisi minua enää, jos joisin vielä yhdenkin kerran. Vannoin, että se jäisi viimeiseksi kerraksi ja pysyttelin kuivillla puoli vuotta. Repsahdin taas, join yhden illan. En nytkään kertonut puolisolleni.
Nyt pelkään, että olen lipumassa takaisin säännölliseen juomiseen, sillä kolme viikkoa sitten repsahdin taas, ja eilen uudelleen. Olen näiden tämänvuotisten ryyppyiltojen aikana vihdoin tajunnut, etten saa alkoholista enää mitään hyvää. En edes nousuhumalaa, vaan pelkästään epämiellyttävän ja sekavan olon. Huomaan selitteleväni itselleni, että join vain yhden illan ja pystyin lopettamaan, tai että join "vain" 12 alkoholiannosta.
Ensimmäinen repsahdus oli niin syvä katastrofi, etten uskonut selviytyväni sen aiheuttamasta syyllisyydestä. Kolme tämänvuotista repsahdusta ovat olleet henkisesti helpompia, enkä tiedä, onko se hyvä vai huono merkki. Onko juomisesta ja sen salaamisesta yli pääseminen helpompaa siksi, että olen henkisesti tuomassa alkoholia osaksi normaalia ja jokapäiväistä elämääni vai olenko vain oppinut antamaan itselleni anteeksi repsahdukset?
En halua juoda, en todellakaan halua. En vain pysty ymmärtämään, mikä sai minut näinä kolmena kertoina juomaan, vaikka luulin tehneeni sen todellisen muutoksen.
Olen jotenkin jumissa. Tiedän, etten tule koskaan menemään AA-kokoontumisiin, enkä liioin puhumaan tästä päihdehuollon ammattilaisille. Virallisesti juomispäiväni ovat olleet ohi jo kolme vuotta, enkä pysty tunnustamaan repsahduksiani kenellekään.
Tiedän, etteivät repsahdukset tee tyhjiksi niitä päiviä, jotka olen pysynyt raittiina, mutta pelkään pahoin, ettei puolisoni näe asiaa samoin, jos hän saa tietää. Tulevaisuus pelottaa. Pelottaa, etten pysty raittiuteen, vaikka kuinka haluan ja yritän. Pelottaa, että olen siihen liian heikko ja huono ihminen, ja pohdin, ansaitsenko näiden repsahdusten jälkeen edes mitään pelastusta. Olen rikkonut luottamuksen ja lupauksen, jonka tein itselleni ja puolisolleni. Olen pilannut kaiken.