Dreamer01 kirjoitti:Mies oli käynyt eilen viinakaupassa ja toi mullekin viinipullon. Pysyin kuitenkin päätöksessäni ja menin piiitkästä aikaa selvin päin nukkumaan. Unen tulo kesti ja uni oli rikkonaista ei vähiten sen takia, että mies piti yksinänsä bileet, kolisteli keittiössä ja kuunteli netissä musiikkia liian lujaa vaikkakin kuulokkeet korvilla

.
Nyt se viinipullo tuijottaa mua tuolla kaapissa. Pirullista, kun ei riitä se, että kerran päättää, vaan pitää päättää joka päivä uudestaan

.
Minulla se meni aikoinaan niin, että aloin juoda jälleen kun...joko toinen tarjosi tai itsellä sattui olemaan...
Kyllä alussa ja pitkän aikaa jouduin päättämään joka aamu, että
juuri tänään en juo. Voin kuitenkin omasta ja monien kokemuksesta tsempata, että ajan myötä helpottaa ja ajatukset juomisesta tulevat mieleen yhä harvemmin. Lopulta se kääntyy niin, että tulee inho juomisajatuksia kohtaan ja tekee mieli raitistaa kaikki vastaan tulijat. (raittuishumala)
Ajan myötä viina käy ajatuksenkin tasolla tarpeettomaksi aineeksi ja raittius on itsestäänselvyys ilman kamppailua. Silloin voi elää parempaa, raitista elämää, mikä onkin normaali olotila.
Noin minulla meni, koska en jäänyt "välimaastoon," jossa sairastetaan edelleen ja joudutaan hokemaan raitista päivää aamusta toiseen.
Toinen ja varsin yleinen mahdollisuus on sinnitellä kuivilla aikansa, kunnes pikkuhiljaa ajatus kääntyy kohtuukäytön mahdollisuuteen. -Ja pian taas mennään. Tuonkin olen kokenut lukuisia kertoja kun yritin lopettaa omavoimaisesti.
Alkoholismi on arvaamaton ja kiero sairaus, joka koettaa koukuttaa pitkään. Muutenhan olisikin helppoa; eli korkki kiinni ja se olisi siinä. Vaan kun ei se niin mene. Tarvitaan aikaa ja päättäväisyyttä ja tahtoa ottaa vastaan apua kaikilta suunnilta, kunnes jokin tapa natsaa ja sopii itselle.
Ikävimpiä tuttavuuksia ovat minulle olleet he, jotka vuosikymmeniä joutuvat notkumaan ja todistelemaan itselle ja toisille raittiuttaan kertaamalla juomakokemuksiaan ilta toisensa perään. Mutta onhan sekin parempi kuin juoda itsensä mullan alle. Vai onko... Luulisi olevan henkistä helvettiä jos raittius jää kuivahumalan tasolle loppuelämän ajaksi.