Olet täällä

Pieni kysymys.

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Pieni kysymys.

ViestiKirjoittaja aff1stus » 28.4.2011 22:17:46

Terve! En tiedä tuleeko tämä nyt oikeaan paikkaan mutta laitetaan kuitenkin.
Jos nyt aluksi jotain taustatietoja.

Olen 18 vuotias nuori mies. Ganjaa olen polttanut 2 vuotta, nykyään päivittäin. Kodeiinia olen käyttänyt vuoden tahdilla krt. viikossa tai kahdessa. Joskus tosin tullut otettua enemmän, mutta harvemmin. Alkoholia joskus. Muita päihteitä en käytä säännöllisesti.

Ja nyt itse asiaan:
Olen ollut jonkin aikaa todella ahdistunut ja olen miettinyt lekuriin menemistä. En ole kuitenkaan sinne uskaltanut mennä, koska pelkään, että jos kerron päihteidenkäytöstäni rehellisesti lääkärille tämä asia leviäisi jotakin kautta vanhempieni korviin.(asun yhä kotona)Esim. jos hän määräisi minut johonkin pakkopäihdevieroitukseen. Haluaisin kuitenkin olla ehdottoman rehellinen kaikesta. Haluaisin mieluummin esim. terapiaa kuin alkaa syömään mielialalääkkeitä.

Joten miten on?
aff1stus
Miedosti panostava jäsen

Re: Pieni kysymys.

ViestiKirjoittaja malibu » 28.4.2011 23:20:37

Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus koska olet täysikäinäinen. Todennäköisesti tuo ganjan polttelu pitäisi lopettaa ennenkuin lääkkeitä määrää, en sit tiedä mieliala lääkkeistä. Tuo jatkuva pilven poltto kyllä tylsistää ja masentaa, oon nähny vierestä ja huomannu itselläni saman asian vuosien aikana. Entä jos tekisit kokeilun että olisit kk:den polttamatta? Vois lääkärikin suhtautua suhun hiukan eri tavalla ku olisit ilman päihteitä ollut jo hetken.

Todennäköisemmin lääkäri suosittelee sinulle klinikalle menoa. Käytäthän edelleen päihteitä. Ei lääkärin suusta voi lähteä juoruja liikkeelle tai se saa fudut..

Nyt ku luin tuon toisen kerran ni huomasin et tahtoisit ennemmin terapiaa. Mt-puolella on nolla-toleranssi. Eli et voi käyttää päihteitä samalla ku siellä käyt. En tiedä onko kaupunki-kohtaista mut meillä ainakin on n.3kk:tta mt:n käyntejä (eli muutamia) jonka jälkeen haetaan Kelan kautta yksityistä terapiaa. Siihen jää omavastuu-osuus jonka sossu maksaa jos ei rahaa ole ja katsotaan tuota tarvitsevan. Meillä päihteiden käyttö miekkarin puolelle yrittäessä johtaa samantien että asiakas ohjataan päihdepuolelle. Tosin klinikalla on myös vaitiolo-velvollisuus ja sieltä saa päihdeterapiaa sekä tarvittaessa masennuslääkkeitä.

Mä epäilen et sulla tuo pilvenpoltto on aiheuttanut tuon masennuksen. Jos olet työtön ni kokeile saada joku 1-3kk:den työharjoittelu-paikka.. Pyrkisit sen ajan olemaan polttamatta. Siinä ajassa kyllä jo huomaisit alkaako mieliala paranemaan.. Itelläni oli yks frendi joka vannoi ganjan nimeen, oli vuosia koulusta poissaolevana ja masentui pahasti. Sanoin pilven poltosta mut aluks ei sitä uskonut. Itse sit tajusi et ei tee hänelle hyvää ja lopetti. Silloin tällöin polttelee. Pitkäaikainen pilvenkäyttö aiheuttaa masennusta. Kuten alkoholikin aluksi se poistaa sitä mut lopulta kääntyy itseään vastaan eli huomaamatta tulee kierre joka ei enää edes toimi. THC vaikka on suht vaaraton, ni silti koska se kertyy aivoihin niin terapiaa ei anneta kovinkaan helposti (etenkin jos se haetaan kelalta ja jos et kerro käytöstäsi, niin toista kertaa et terapiaa varmasti tule saamaan jolloin se on itsekusetusta) ellei ole polttamatta. Kaksoisdiagnoosi-potilaat eli potilaat kellä on sekä päihde- & mt-ongelma (siellä laskevat myös pilven päihde-ongelmaksi ellei ole ilman), heillä hoidetaan aina päihdeongelma ensin pois; sen jälkeen voi hoitaa mt-puolta.

Suosittelisin silti varaamaan sen lääkärin. Ei hän saa kertoa sun asioista ja voisi antaa sulle hyviä paikkoja joista voisit kysellä mitä sun pitäis tehdä ja mitkä vaihtoehdot on. Mä epäilen et vaihtoehdot on et terapia selvänä, a-klinelle terapiaan ja mahd. respat sieltä, jotkut masennuslääkkeet lääkäriltä mutta ei terapiaa ennenkuin olet selvänä tai et itse joutuu maksaa terapian ellei lopeta polttelua. Mut et sä mitään menetä sinänsä jos lääkärissä käyt. Ainoa asia joka voi myöhemmässä iässä vaivata on merkintä et olet polttanut pilveä. Se tulee näkymään myöhemmissä lääkäri-reissuissa (ei kaikissa jos käy yksityisellä tms.). Itse kokeilisin tuota kk:tta ilman, jos oot 2v poltellut ni kk on tosi lyhyt aika. Mikäli vielä ahdistaa ja masentaa ni lääkärille jolloín voit sanoa olleesi ilman jo kk:den. Silloin sulla on antaa näyttöä et sut kannattaa päästää mt:n puolelle, koska olet jo lääkäriin mennessä näyttänyt halusi hoitaa itseäsi. Voi olla että huomaat olosi paranevan mikäli olet polttamatta. Asian voi miettiä niin että olet nyt 18v ja jos olet kk:den polttamatta ni mikäli polttelu on just sun juttu ni et ole menettäny ku kk:den koko loppuelämäsi polttelu-ajasta. Sen sijaan kunnon hoitoa et tod. näk. saa ellet polttelua lopeta edes hetkeksi ja et saa tietää myöskään sitä, et auttaako selvänä oleminen sun mielialaan kuinka paljon.. Kyllä sä tuut pärjäämään, pilvestä harvoin tulee fyysisiä oireita (itelläni kädet hikoaa tosi paljon ja on muutaman päivän vähän levoton), suurimmat oireet ovat psyykkisiä ja kun asian tietää ni alle viikossa on jo todella paljon parempi olo.. Mieti tarkkaan mitä tahdot, tsemppiä :)
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja aff1stus » 29.4.2011 07:40:56

Kiitos vastauksesta!
Itsekin olen miettinyt tuota taukoa ja nyt olenkin ollut yli viikon polttelematta ja kodeiinia otin viimeksi lauantaina.

Voishan tuota taukoa kokeilla!
aff1stus
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kamahl Yrgybly » 29.4.2011 14:48:03

Terve!

Olen itse lääkäri.

Jos ahdistaa ja haluaa apua ongelmaan, mene tosiaan omalääkärin juttusille. Kerro hänelle AIVAN REHELLISESTI kuinka paljon ja mitäkin olet käyttänyt, koska viimeksi jne, sekä muutkin oleelliset seikat elämäntilanteesta niin hän ottaa sinut asiallisesti vastaan ja antaa sen avun jonka pystyy. Se, että kerrot ei tule puremaan sinua persiikseen myöhemmin jos oikeasti otat myös sen avun vastaan jota tarjotaan. Älä mene ruinaamaan lääkkeitä suoraan, vaan mene pyytämään apua. Saattaa olla, että hän tuumii lääkityksen olevan tarpeen, tai sitten ei, mahdollisesti suosittaa mt-puolelle tai päihdeklinikkaan yhteydenottoa. Joka tapauksessa, ahdistuneisuustyyppiset ongelmat useimmiten tarvitsevat ammattilaisen apua, etteivät ne ala hallitsemaan elämää.

Noista päihteistä mitä mainitset niin kannabis lienee nyt yksittäisenä suurin syypää tilanteeseen. Se harvakseltaan yksinomaan aiheuttaa ahdistuneisuutta siinä määrin että lekuriin tulisi haluja mennä, mutta sen sivuvaikutukset, eli yleinen passivoituminen ja apatia ja elämän paikallaan junnaaminen voivat yhdessä sellaista teettää. Sinänsä kannabis ei ole fyysistä riippuvuutta aiheuttava päihde, joten tauon pitäminen jos on oikeasti motivoitunut ei ole vaikeata. Kokeile vaikka kuukauden verran. Itse olen aikoinaan myös päivittäin poltellut, ja vasta kun piti pitemmän tauon huomasi miten paljon se loppujenlopuksi aivotoimintaan vaikuttaa, myös silloinkin kun on "selvinpäin".
Two beers, or not two beers? That, is the question.
Kamahl Yrgybly
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna