Olet täällä

Vähentämiskeinot?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Vähentämiskeinot?

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 17.12.2011 08:52:02

Terve kaikille. Miten ihmeessä vähentää juomamäärää, jos on kausijuoppo eli ottaa satunnaisesti, mutta kun ottaa edes yhden päivän, niin ottaa todella liikaa? Useimmin se ei jää siihen yhteen päivään. Se, mitä on seuraavana päivänä, ei merkkaa juodessa mitään, vaan aina pitää saada lisää ja jos on kapakassa ennen valomerkkiä, niin äkkiä monia shotteja, niin ennettää juoda mahdollisimman paljon. Juomahimo nousee kännin nousun kanssa samaa tahtia eli mitä enemmän on kännissä, niin sitä enemmän pitää saada lisää.
Rauhankaipuu

Re: Vähentämiskeinot?

ViestiKirjoittaja Tuppi » 17.12.2011 17:16:56

Rauhankaipuu kirjoitti:Terve kaikille. Miten ihmeessä vähentää juomamäärää, jos on kausijuoppo eli ottaa satunnaisesti, mutta kun ottaa edes yhden päivän, niin ottaa todella liikaa? Useimmin se ei jää siihen yhteen päivään. Se, mitä on seuraavana päivänä, ei merkkaa juodessa mitään, vaan aina pitää saada lisää ja jos on kapakassa ennen valomerkkiä, niin äkkiä monia shotteja, niin ennettää juoda mahdollisimman paljon. Juomahimo nousee kännin nousun kanssa samaa tahtia eli mitä enemmän on kännissä, niin sitä enemmän pitää saada lisää.

Moikka
Kapakassa se on varmasti vaikeaa, siellä helposti ne promillet menee yli sen rajan jolloin tulee se lisää, lisää jne..
Kapakkakierroksia vähentämällä, ei kapakassa tule laskettua määriä tai mitenkään kontrolloimaan asiaa. Kaikkihan siellä on päissään jne.. kontrolli katoaa hyvinkin helposti jos seurassa vielä sattuu "saletista natsaamaan" :wink:
Tv. Tuppi
Tuppi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Boheemi » 17.12.2011 17:21:15

Meinasin sanoa just samaa. Älä käy kapakassa. En ole eläessäni juonut kapakassa känniä. Sinä et ole ensisijaisesti koukussa alkoholiin, vaan kapakkaan. Siihen ympäristöön. Se on sinun riippuvuutesi.
Boheemi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 17.12.2011 19:53:28

Tuota en olekaan oikeastaan miettinyt aiemmin. Tosiaan kunnon kännit tulee otettua lähes poikkeuksetta kapakkailtoina. Oikeastaan koko juopottelu-uran aikana kunnon kännejä ei taida olla kuin alle kymmenen kertaa noin 20 vuoden aikana, jolloin ei siis olisi jossakin välissä päivää tai iltaa tullut oltua kapakassa. Se ongelma tosin on myös, kun ensin kotona siististi juo viinipullon tai sixpackin, niin silloi alkaa haluttaa mennä kapakkaan.
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja raivari » 18.12.2011 01:46:13

Sama juttu täällä, että olen koukussa kapakoissa istumiseen. En koskaan juo yksin kotona mutta kun lähden baariin, niin vedän tappiin asti. Nyt otin antabuksen, ja oon käyny selvinpäin baarissa. Selvinpäin olen huomannut kuinka iljettäväksi ihminen tosiaan kännissä muuttuu. Olen huomanut kuinka masentavaa se touhu on. Samalla olen myös hävennyt, että itse olen myös yhtä kamala kännissä. Olen pohdiskellut mielessäni, mitä saan siitä että istun kapakassa? Ok se poistaa ehkä yksinäisyyttä jollain tavalla, koska juttuseuraa löytyy. Mutta näin selvinpäin oon huomannut, että voin aivan yhtä hyvin ihan selvänä jutella bussipysäkillä tuntemattomille ihmisille. Tällöin voin saada aikaan vielä mielenkiintoisempia keskusteluita, kuin kännihuuruiset jauhannat. Olen huomannut, että ystävien kanssa voi käydä kahvilla. Olen huomannut, että selvinpäin ei tartte käyttää taxia :lol: Olen huomannut, että selvinpäin en eksy ruman miehen tai muuten vaan taukin tai sekopään kanssa harrastamaan seksiä. Olen huomannut, että selvinpäin en joudu putkaan. Olen huomannut, että rahaa säästyy. Olen huomannut, että yksin on mukavaa istua kotonaan, juoda kupponen teetä ja harrastaa omia mielenkiinnonkohteitaan.
No myönnän kyllä, viinaa tekeepi mieli, jos menee baarin lähettyville. Onneksi on antabus. Otan vain yhden antabuspillerin viikossa, että se tuskin edes vaikuttaisi, mutta se onkin vain semmoinen tuki. Mulle vois melkeimpä syöttää jotain plaseboo antabuksena :!:
Absolutistiksi en ole vielä ryhtymässä. Pidän pidemmän tauon. yritän vähentää juomiseni kertaan tai kahteen kuussa. Jos huomaan epäonnistuvani ja juominen karkaa taas 3x/vko räkäkännäilyyn, kuuritan itseäni antabuksella taas pidemmän aikaa. Hakeudun myös johonkin tukiryhmään.
Suurin syy miksi haluan lopettaa tai siis vähentää huomattavasti jomista on se, että minulle tapahtuu yleensä niin kamalia kännireissuilla ja en osaa juoda sopivasti. olen pieni kokoinen nainen ja alko kilahtaa normaalia pahemmin hattuun. Toinen syy on se, että aivot oikeasti kärsivät tuosta hermomyrkystä. En halua alkoholidementikoksi, en halua että ulkoinen kauneuteni hukkuu tuoppiin ja sisäinen kauneuteni katoaa psykoosiin. Enkä halua että älykkyyteni tulee kusena ulos :|
Sitten jos miettii, kuinka vähentää juomista baareissa, niin on siihen joitakin keinoja. Esimerkiksi se auttaa, että ottaa mukaan vain tietyn summan rahaa ja jättää pankkikortin kotiin. Kannattaa tällöin myös lähteä köyhien kavereiden kanssa liikenteeseen, jotka eivät pysty tarjoamaan, kun rahat loppuu. Esimerkiksi 20€ saan sen viisi isoa tuoppia halvassa paikassa, joka on minun kokoiselle ihan tarpeeksi. Ja tämä käytäntö edellyttää myös sitä, ettei vedä pohjia kotona. Baariin kannattaa lähteä myös myöhemmin vasta kello 23 pintaan, niin on vähemmän aikaa juoda. Tiedän kyllä, että jos on tottunut menemään baariin jo alkuillasta istumaan, niin aika valomerkkiin tuntuu kovin vähäiseltä ja tulee tarve etsiä jatkopaikkaa. Kannattaa luopua väkevistä kokonaan. Ainakin itsellä toiminut. Välillä retkahtanut pari snapsia juomaan vuoden aikana ja viinapullon alkosta olen hakenut kaksi kertaa. Kyllä niillä miedoillakin saa päänsä sekaisin, kun tolet laskee. Baarissa istuessa on hyvä juoda vettä välissä ja yleensä vesi on ilmaista. Jotkin typerät paikat veloittavat euron tuoppi vedestä, mutta vettä voi hakea vessan kraanasta. Välillä kannattaa juoda alkoholittomia, vaikka energiajuomaa.. Ennen baariin lähtöä kannattaa syödä hyvin. Alhainen verensokeri ja kännitila aiheuttaa aggressiivista käytöstä. Vatsalaukku on paremmin suojassa alkolta täydellä vatsalla. Hmm mitäköhän muuta sitä neuvoisi? Jos sinulla on kavereita, jotka eivät juo/juovat harvoin, ota enemmän heihin yhteyttä ja totuttele käymään kahviloissa juttelemassa ystäviesi kanssa. Tarkemmin kun miettii, ovatko ne ihmiset joiden kanssa tapaat baarissa todellisia ystäviäsi? Vai onko ainoa teitä yhdistävä asia hermomyrkky ja kantapaikka, minne paeta yksinäisyyttä. Todelliset ystävät pitävät yhteyttä muutoinkin kuin alkoholin merkeissä.
Alkoholi on pirullinen huume ja se vie helposti mukanaan. Kova taistelu itsellä ja toivo, että voisin alkaa elämään ns. normaalia elämää. Pitää ymmätää se, ettei elämä ole pelkkiä bileitä. Katsotaan kuinka käy.. Ainakin uskon itseeni, että onnistun.
raivari
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 18.12.2011 09:43:15

Osa baarikavereista on tuttuja, joille ei kertoisi omia juttuja.

Osa taas niitä kavereita, joille voi salaisuudet tarinoida.

On sitä myös muuta kuin baareja koluttua, tullut kavereiden kansssa harrastettua.

Kuitenkin, kun kaikki ovat enemmän tai vähemmän päihderiippuvaisia, niin selvien harrastusten jälkeen, tulee baarin puolelle luisuttua.
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 19.12.2011 17:20:06

Kyllä nämä kaikki keinot ovat vähissä, jos se vähentäminen ei tule ihan vakavissaan. Kun ottaa vähentämisen todella vakavasti eikä pelkästään kauheassa krapulassa sitä mieti, niin kyllä sen pitäisi onnistua.
Viimeksi muokannut Rauhankaipuu päivämäärä 27.12.2011 17:33:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 20.12.2011 20:36:35

Eikö ole mitään kunnon vinkkiä kenelläkään? Tämän tarkoitus oli hiukan saada joitakin hyviä ideoita.

Harrastukset ovat tosi hyväksi koettu itsellä. Ei tee mieli juomaan, kun on muuta mielekästä tekemistä. Tuppin ja Boheemin neuvo olla menemättä baariin on kyllä minulle erinomainen neuvo, mutta se karsii sosiaalista elämää kyllä hyvin paljon. Parasta olisi, kun saisi juoda kunnolla siten, että humala tulee, mutta ei krapulaa. Määrää siis pitäisi saada jotenkin vähennettyä, mutta ei kuitenkaan absolutistiksi ryhtyä. Kotona juominen taas tuntuu typerältä, jos ei nimenomaan ole ottamassa pohjia.
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja Tuppi » 20.12.2011 21:06:42

Moikka
Tarkoitin tuossa sitä että juuri kapakassa kontrolli katoaa koska humalassa siellä ollaan ja moni muu. Älä toki jätä sitä sosiaalista kanssakäymistä. Mutta vaatii toki itseltä paljon olla siellä vesikuurilla :wink:
Tv. Tuppi
Tuppi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 21.12.2011 07:52:44

Miksi Suomessa on niin kova vastustus miedoille huumaaville aineille esim. suhteessa Hollantiin?
Niiden salliminen voisi olla monelle hyvä ratkaisu alkoholiongelmiin.
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja viinityttö » 21.12.2011 10:59:18

Rauhankaipuu kirjoitti:Miksi Suomessa on niin kova vastustus miedoille huumaaville aineille esim. suhteessa Hollantiin?
Niiden salliminen voisi olla monelle hyvä ratkaisu alkoholiongelmiin.

Oletko ikinä Hollannissa nähnyt niitä paikallisia spurguja? Skitsofreenisia kannabispsykoosissa hilluvia tyyppejä? Ei oo kaunista katseltavaa. Kyllä siihen hatsiinkin voi jäädä koukkuun ja itsensä tuhota. En henkilökohtaisesti usko, että mietojen huumeiden salliminen mitenkään vähentäisi dokaamista tai ongelmakäyttöä, enemmänkin päinvastoin. Sitten olisi vielä enemmän mielenterveys/päihdeongelmaisia. Koko ajatus yhden riippuvuuden korvaamisesta toisella haitallisella/päihdyttävällä tavalla on ihan älytön. En vastusta kukkaa oikein käytettynä, mutta pitää muistaa että se on huumausaine siinä missä alkokin, joten sen kanssa saa itsensä ihan yhtälailla ongelmiin varsinkin jos taustalta löytyy jo päihdeongelmia.

Minusta tuntuu, ettet oikeasti edes halua vähentää alkoholinkäyttöä. Ainakin kirjoitustesi perusteella haluaisit vaan päihtyä halvemmin ja terveellisemmin. Ensimmäinen askel alkoholin käytön vähentämiseen on opetella nauttimaan elämästä selvinpäin. Ei se ole oikeasti riippuvuudesta irtipääsemistä, jos on tietyn aikaa selvinpäin vaan siksi että toleranssi laskisi ja saisi seuraavalla kerralla halvemmat kännit.
viinityttö
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja BlueTrane » 21.12.2011 14:29:47

Niin no, eikös kohtuukäyttö ylipäätään ole päihtymistä halvemmin ja terveellisemmin? En itse ainakaan tällaista vastusta. Jos siis pitää alkoholin käytönkin sellaisissa rajoissa, ettei toleranssi pääse nousemaan eikä fyysisiä/psyykkisiä haittoja juuri tule, niin sehän on ihan ok.

Ehkä tässä nimimerkki Rauhankaipuu tarkoittaa sitä, että kannabiksen käyttöä saattaisi olla helpompi hallita, kuin alkoholin.
BlueTrane
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 22.12.2011 16:15:15

Olettaisin, että olisi helpompi hallita kannabiksen käyttöä kuin alkoholin käyttöä.
Viimeksi muokannut Rauhankaipuu päivämäärä 27.12.2011 17:30:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 23.12.2011 18:41:45

Ei vähentämisen sitä tarvitse tarkoittaa, ettei voisi olla hiukan humalassa välillä. Ne mielettömät kertamäärät eivät puolestaan ole missään nimessä järkeviä.
Viimeksi muokannut Rauhankaipuu päivämäärä 27.12.2011 17:31:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Rauhankaipuu

ViestiKirjoittaja Rauhankaipuu » 27.12.2011 09:25:28

Suvaitsemattomuus sekä kaikki tiukkapipoisuus ja vanhoihin arvoihin jumittuminen rassaa, mutta niille ei vaan mahda mitään, ne ovat olemassa ja sillä siisti. Olen hiukan pohtinut asiaa ja todennut ne juomahimoa lisääviksi asioiksi, kun ei sellaista jankutusta ja arvojen oikeellisuuden väittämistä ja tuputusta kukaan jaksa.
Viimeksi muokannut Rauhankaipuu päivämäärä 27.12.2011 17:40:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Rauhankaipuu

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät