Olet täällä

Hankala tilanne

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Hankala tilanne

ViestiKirjoittaja ZZokpamëheglö » 19.5.2012 14:48:19

Alaikäisenä käytin alkoholia satunnaisesti ja yleensä humalahakuisesti. Täysi-ikäistyin vuonna 2009, ja alkoholin suurkulutus alkoi saman tien. Ravintola-annoksia kului viikossa 25-30, ja suunnilleen sama tahti (annokset vaihdelleet, yleensä n. 24-40) on jatkunut lukuunottamatta yhtä parin kuukauden taukoa. Nyt kuluneen puolen vuoden aikana olen pitänyt pisimmillään parin viikon taukoja ja pohtinut alkoholinkäytön lopettamista kokonaan. Tällä viikolla olen juonut hällä väliä -asenteella humalahakuisesti päivittäin. Minulla on todettu depressio. Raitistuminen on hyvin vaikeaa, koska olen usein kärsinyt masentuneista ja epätoivoisista ajatuksista selvinäkin viikkoina. Mitenköhän pitkään sitä pitäisi olla juomatta, että mieliala alkaisi yhtään koheta? Olen kirjoittanut ylioppilaaksi, ja ylioppilaskirjoituksissa vielä pärjäsin, mutta en ole sen jälkeen jaksanut tehdä paljon mitään järkevää, kun keskittymiskyky on ollut, mitä on. Olen nyt hakenut kahteen oppilaitokseen ja jaksanut mennä yhteen pääsykokeeseen. En kylläkään usko pystyväni opiskeluun syksyllä, mutta ainakin tuli koettua pääsykoe, jos vaikka jatkossa yrittäisin uudelleen.

Jostain syystä sunnuntai on minulle vaikea päivä olla juomatta. Huomenna ajattelin tuhlata rahani ravintolaruokaan enkä ryyppäämiseen. Saa nähdä, mitä siitä sitten tulee.

Muiden tapaaminen tuntuu tällä hetkellä vaikealta.
ZZokpamëheglö
Miedosti panostava jäsen

Re: Hankala tilanne

ViestiKirjoittaja foottis » 19.5.2012 17:47:32

.
Viimeksi muokannut foottis päivämäärä 7.11.2012 11:15:24, muokattu yhteensä 1 kerran
foottis

Re: Hankala tilanne

ViestiKirjoittaja Witty Saying » 19.5.2012 18:37:24

Tuo keskittymiskyvyttömyys viittaa kyllä masennukseen. Se voi johtua juomisesta tai olla erillinen häiriönsä, mutta kannattaa sille jotain tehdä. Joko hakea asiantuntija-apua tai soveltaa helpohkoja kotikonsteja:

1. mäkikuisma. Apteekeista saatava reseptivapaa tuote, jolla on todettu hoitovaikutusta ilman varsinaisten masennuslääkkeiden sivuvaikutuksia.
2. itsehoitokirjat (biblioterapia), mutta vain toimivat sellaiset, jotka perustuvat oikeaan psykiatriaan ja joiden toimivuus on kliinisesti osoitettu. Valitettavasti melkein kaikki suomeksi saatava taitaa olla lähinnä hömppää, jonka vaikutus voi olla pikemminkin haitallinen. Burnsin Feeling Good on alan klassikko.
"A witty saying proves nothing"
Witty Saying
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat