Olet täällä

Eriarvoisuus korvaushoidossa?

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Eriarvoisuus korvaushoidossa?

ViestiKirjoittaja jopasjota » 11.6.2012 15:23:28

Monet ovat varmaan huomanneet saman ilmiön kuin minä.
Eli k-hoidossa on suurta eriarvoisuutta.

Esimerkiksi, multa katkaistaan korvaushoito kerralla, jos seuloissa sattuisi näkymään vaikkapa kannabis.
Tiedän tapauksen, jossa jo kertaalleen poispotkittu khoidokki otetaan uudestaan sisään, hän jää toisena päivänä kiinni nappien jemmaamisesta, mutta moista ei edes juuri noteerata.

Kyse on eri paikkakunnista, kuitenkin aika lähellä toisiaan ja sama lääkäri hoitaa kumpaakin, eli minua ja tätä toista tapausta. Voiko hoitohenkilökunta (a-klinikan hoitajat) vaikuttaa asiaan niin paljon, että asiat on niin kuin ne ovat.

Minua se ei sinällään haittaa, mutta kummastuttaa kyllä kovasti.
Monet käyttää loistavaa tilaisuutta aivan väärin, enkä minä ymmärrä mitä ideaa on jemmata niitä nappeja ja sitten iskeä hihaan kun kuitenkin on reseptorit täynnä siitä liuotuksesta. Esim. kun minä liotan aina kerralla 24mg, niin jos mä ottaisin yhden napin välistä pois ja tuuppaisin hihaan, niin eihän se vaikuttaisi mitään.

Toki nuo jotkut myyvät xonea ja ostaa tilalle sitten vaikka pilveä, viinaa ja lyricoita yms.

Hölmöä! :?:

Ottakaa kantaa...
jopasjota
Vahvasti panostava jäsen

Re: Eriarvoisuus korvaushoidossa?

ViestiKirjoittaja jopasjota » 11.6.2012 15:28:27

Ai niin. entäs sitten moinen, kun jotkut, jotka on pari vuotta subua vetäneet, niin menevät sitten metadoni korvaushoitoon, tiedän näitäkin.

Ja ylipäätään ehdot pitäisi olla khoidossa erilaiset, joiltakin osin löysemmät ja joiltakin osin tiukemmat.

Mielestäni jos ei ole vuosien täysagonistien käyttöä takana ei pitäisi ainakaan metskuhoidolle päästää.
Ja eikös subun vetäjille voitaisi järjestää vaikkapa kodeiini korvaushoitoa tai jotain.

Muutenkin, jotkut vanhat jermut, jotka ikänsä vetäneet ei tahdo millään päästä. Toisaalta jotkut on jo kakskymppisenä korvaushoidossa!

Niin, tulipas purkaus. :mrgreen:
jopasjota
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vanha-Narkki » 12.6.2012 00:49:30

Ei oo kokemusta korvauksesta, mut vuoden kävin aikaan kerran viikossa kusemassa kuppiin ja hakemassa viikon bentsot. Spekuloin sen verran, et ohjeitus on varmaan saman tyyppinen jokapaikassa. Eri paikoissa on eri ihmiset ja varmaankin toimivat inhimillisesti. Tarkoitan siis et hoito on henkilökunnan näköistä, eli jokaisessa paikassa käytäntö on toisen lainen kun toisessa.

Ihan omana mielipiteenä sanoisin, et mielestäni pitäisi keskittyä eniten niihin joilla on nimen omaan omaa tahtoa. Jos pärjää hoidossa hyvin niin pidetään ja jatketaan hoitoa. Tämä ei todellakaan ole mikään lyhyt taistelu, ekä tästä paskaskasta kuivilla ole kukaan.

Jos toistuvasti viikosta toiseen ei läpäistä seuloja, tarkoittaa se mielestäni päihteiden hankkimista kadulta ja lisäksi korvauksesta. Samaan aikaan moni halukas on hoitoa vailla, mutta ei sitä valitettavasti saa. Sääntöihin pitää vaan sopeutua ja jos on tahtoa, ei se ole ylitsepääsemätöntä.

Näin yleis katsauksena, ajatuksena. Suomi pitää veteraaneja tulevaisuuden toivona ja päihde ongelmaisia häviävänä luonnon varana. Siis, yhteiskunta haluaa sotaveteraaneille lisää rahaa, vaikka vaikka väki vähenee ja kuolee sukupuuttoon. Päihde ongelmaisia tulee kuin sieniä sateella. Yhä nuorempia ja nuorempia elää kammottavaa elämää. Mutta näille joiden käsissä tulevaisuus todella on, ei määrärahoja, ei apua.

Vanha-Narkki
Vanha-Narkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja malibu » 12.6.2012 07:25:50

Ei Suomi enää voi pitää veteraaneja tulevaisuuden toivona, kun ainoa kuntoutuskeskus vaihtoi nimeä & vaihtaa asiakaskantaa, kun ei riitä veteraanit enää.. Mutta pois on otettu th:sta rankalla kädellä ja Kreikkaan eget menneet.. Kumma asia on että Irlanti on paljon Espanjaa pahemmassa tilanteessa ollut jo pitkään, mutta heille ei ole suurempia paketteja mennyt.. Ilmainen raha kannattaa ottaa aina, maksumiehiksi joutuu hölmöt (ja hölmöläisiä äänestäneet; lisää valoa kämppään kun edellinen "elvytys" ei toiminut vaan nimenomaan ajoi muita maita samaan onglemaan)! Lääke on kätevä, leikataan julkiselta ja nostetaan verotusta! Harmi vain ettei ole toiminut ikinä tuo lääke! "Kätainen yrittää, mistään ei tiedä; se on varma et tarvittais taas haulikkoa siellä" -Rahalla Pilalla-

Meilläkin oli korvauksen lopettanut päässyt vihdoin takaisin (nopeammin kuin odotin); tosin metkulle!! Pistäisi useamman metkulle niin olisi vaikeampi rännätä!
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jopasjota » 12.6.2012 14:30:53

Nyt en aio ottaa, ainakaan heti, kantaa, khoidon pääsyvaatimuksista.

Khoidon tarkoitushan on alustaa käyttäjän elämää huumeettomampaan suuntaan, varsinkin irti piikeistä, sekä siitä että käyttäjällä on voimia vaikkapa vaihtaa paikkakuntaa tms. Eli aloittaa alusta!

Minusta pitäisi heti sanktioida nappien jemmaaminen vähintään vuodella. Eli jos jemmaat nappeja, niin vuosi väliä ja uus yritys, seuraavalla kerralla 2 vuotta. Ja näin edespäin.

Sen sijaan, jos seuloissa näkyy esim. kannaibis, niin ensimmäisellä kerralla ei pitäisi sanktioida.
Toisella kyllä, esim ottamalla tuplia ja triploja ja klääkkeitä pois hetkeksi.

Mutta piikkikoukusta on oppareiden päästävä eroon, tällä perusteella pidän pilven polttelua "helpompana" vaihtoehtona, ku tökkiminen. Nimenomaan lääkkeitä varastamalla.

Pitäisi yrittää kehittää terapiamuotoja sun muita piikkikoukkuisille tai jotain.

Koska: Ne jotka on oikeasti opiaattikoukussa (siis ne jolle KH=oikea) ottavat morfinbasensa vaikkapa peräreikään. Sen sijaan sekakäyttäjille piikkikoukkuisille ei korvaushoito tee mitään muuta kuin antaa mahdollisuuksia viedä nappeja, joita voi piikittää.

En tiedä ymmärsittekö, jos ette voin antaa vinkkejä liian pitkällä ja harshilla kokemuksella. :oops:
jopasjota
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vanha-Narkki » 12.6.2012 18:43:10

jopasjota kirjoitti:Nyt en aio ottaa, ainakaan heti, kantaa, khoidon pääsyvaatimuksista.

Khoidon tarkoitushan on alustaa käyttäjän elämää huumeettomampaan suuntaan, varsinkin irti piikeistä, sekä siitä että käyttäjällä on voimia vaikkapa vaihtaa paikkakuntaa tms. Eli aloittaa alusta!

Minusta pitäisi heti sanktioida nappien jemmaaminen vähintään vuodella. Eli jos jemmaat nappeja, niin vuosi väliä ja uus yritys, seuraavalla kerralla 2 vuotta. Ja näin edespäin.

Sen sijaan, jos seuloissa näkyy esim. kannaibis, niin ensimmäisellä kerralla ei pitäisi sanktioida.
Toisella kyllä, esim ottamalla tuplia ja triploja ja klääkkeitä pois hetkeksi.

Mutta piikkikoukusta on oppareiden päästävä eroon, tällä perusteella pidän pilven polttelua "helpompana" vaihtoehtona, ku tökkiminen. Nimenomaan lääkkeitä varastamalla.

Pitäisi yrittää kehittää terapiamuotoja sun muita piikkikoukkuisille tai jotain.

Koska: Ne jotka on oikeasti opiaattikoukussa (siis ne jolle KH=oikea) ottavat morfinbasensa vaikkapa peräreikään. Sen sijaan sekakäyttäjille piikkikoukkuisille ei korvaushoito tee mitään muuta kuin antaa mahdollisuuksia viedä nappeja, joita voi piikittää.

En tiedä ymmärsittekö, jos ette voin antaa vinkkejä liian pitkällä ja harshilla kokemuksella. :oops:

Tosta äkkinäinen ymmärtäs, et värkit on pahempi ongelma ku narkkaaminen. (Hauskaa täällä kyllä riitti :)))
Vanha-Narkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja malibu » 12.6.2012 23:53:28

Tässä avoimuudessa on se paska puoli että ihmiset yrittävät olla yksin pitkään (pisimmät jaksavat kk:den); sen jälkeen he menevät samaan seuraan (osa kh:ssa, osa ei) jossa rännätään, vedetään nappeja ja poltellaan yms. Pian jaetaan jo päiviä jolloin saadaan lääkkeet ja hoito on osa elämäntaparahoitusta.. Kaikki päättävät että he eivät sitä tahdo, mutta sosiaalinen paine.. Itse olin päättänyt että teen kaikkeni jotta pääsen eroon oppareista. Pääsin nopeistakin, lopulta.. useampi vuosi ennenkuin jouduin myöntämään (eipä ollut enää koulua tai työtä niin loppuivat tekosyytkin), että en pääse irti yksinään.. Yritin saada muita mukaan aiemmin raitistumaan yms. mutta kaikki tietävät oman motivaation merkityksen.. n kk:den laitoksessa olon jälkeen tiesin mitä en tahdo ja petyin näihin ystäviin todella. Huomasin kyllä että heille on enemmän haittaa jos en rännää tms. mutta mikäli mä haluan eroon porukasta niin jätän kaikki käyttäjät, vaikka parhaasta ystävästä alkaen.. Ts. jätät vanhat frendit (ei ole kontakteja jos niin et halua, uusia löytää 100% varmuudella jos baarissa tykkää käydä ellei käy parin tuopin periaatteella), numerot, asunnon yms. retkahdusten kautta tajuaa että tuota kautta ei ainakaan tule pääsemään kuiville ja en todellakaan halua pitää lääkepäivänä puhelinta kiinni, kun niin moni tuleva kh:ainen tarvitsee annoksen! Tuttua toimintaa.. On hyvä olla tietyt rajat, luottamus on ansaittava, tasa-arvo on erittäin mukava asia.. Itselläni on jopa valtaa, lääkäreistä hoitajiin kyselevät mitä tekisin toisin.. :P :P No kynnystä nostettava prkl!! Ei se määrä vaan se laatu!

PS. Kyllä se vituttaa että kun en ole minkään instituution piirissä oikeastaan niin mä voin tehdä aivan mitä mä haluan ja ketään asia ei edes kiinnosta. Mitään mikä oli sovittu ed. paikkaan, ei ole tarvinnut lupauksia lunastaa ja kaupunki on asian hyväksynyt; tosin käytäntö on laiton!! Täällä en sitä tarkemmin kerro, koska jälleen näitä ihmeellisiä järjestelyjä ja maailma on niin pieni loppujen lopuksi..
Viimeksi muokannut malibu päivämäärä 31.8.2013 12:35:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja garion1984 » 13.6.2012 09:29:42

Ainakin täällä porissa on eriarvoisuutta korvaushoidossa, itse olen puhdas sekakäyttäjä eli vedän sitä mitä on tarjolla subusta piriin piristä pillereihin yritin korvaushoitoon, mutta sain tylyn tuomion koska en ole opiaatti koukussa niin korvaushoito ei ole minua varten, nyt kun viimeksi olin kuntoutuksessa, siellä oli hiukan minua vanhempi mies joka oli päässyt korvaushoitoon, vaikka olikin myös puhdas sekakäyttäjä. Osaisitteko neuvoa minua miten mahtaisin päästä korvaushoitoon, alkaa hieman tympiä tämä nykyinen elämä.
garion1984
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vanha-Narkki » 13.6.2012 13:22:15

garion1984 kirjoitti:Ainakin täällä porissa on eriarvoisuutta korvaushoidossa, itse olen puhdas sekakäyttäjä eli vedän sitä mitä on tarjolla subusta piriin piristä pillereihin yritin korvaushoitoon, mutta sain tylyn tuomion koska en ole opiaatti koukussa niin korvaushoito ei ole minua varten, nyt kun viimeksi olin kuntoutuksessa, siellä oli hiukan minua vanhempi mies joka oli päässyt korvaushoitoon, vaikka olikin myös puhdas sekakäyttäjä. Osaisitteko neuvoa minua miten mahtaisin päästä korvaushoitoon, alkaa hieman tympiä tämä nykyinen elämä.

Korvaushoito on riippuvaisille ja sinä sanoit: "en ole opiaatti koukussa", niin ei pidäkkään päästä.

Toki olis kiva hakee ilmainen Subutex särkylääkkeeks päihdeasemalta.
Vanha-Narkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jopasjota » 13.6.2012 14:09:29

Tänään kysäsin hoitajalta tuosta eriarvoisuudesta.
Hän sanoi, että tietenkin hoitokäytännöt vaihtelee.
Hänenkään mielestä tuossa ei ole toimittu oikein, ja lääkäri on sama kuin mulla ja monella muulla.
Mutta yhden paikkakunnan käytännöt on niin lepsuja, että oikein sapettaa.
Siinä menee koko korvaushoidokkien maine kohta, perkele.

Miten voi hoitokäytännöt vaihdella, kun sama korvaushoitolääkäri on.
Kiertää näitä pikkukaupunkeja sadan kilometrin säteellä suurinpirtein tai jotain.

Mutta vain yhdellä paikkakunnalla lepsuillaan.

Mieleeni tuli se, että hoitajat ei taida kertoa tälle lääkärille ihan kaikkea. Mikä on ehdottoman väärin ja lisäksi hoitovirhe mielestäni. Ja myös omahoitajani mielestä systeemi vaihtelee liikaa vaikka pykälät on samat.

En tietenkään ala ketään vasikoimaan, vaikka tiedänkin että vievät nappeja.
Enkä halua myöskään sen tarkempia tarkastuksia kuin nykyään on.

Mutta hoitajat jotka "panttaavat" tärkeää tietoa lääkäriltä ei ole oikein.
En toki voi olla varma tästä, mut niin moni on miettinyt samaa, jo ennen kun heidän kanssaan olen asiasta puhunut.

Se tässä huolestuttaa, että nämä potilaat, joiden "virheitä" katsotaan jatkuvasti läpi sormien eivät tule toipumaan/ elämään normaalisti addiktioidensa kanssa.

Eli olisi potilaiden kannalta parempi, jos mentäisiin pykälien mukaan.
Nythän ne vetää vaan enemmän ja vetää vähän kaikkea. Myyvät nappeja, ostavat piriä.
Nielee liotuksessa kaikki napit, ettei ne vaikuta. Sitten voidaankin ottaa oxyä muutama päivä.
Kun contit on loppu, niin sit lopetetaan nappien nieleminen, vaan annetaan parin liotoa ja heitetään se yks jollekkin tutulle, joka tuo sit lyricoita levyn ja samalla hörsitään gammaa...

Tuommosta se on.

Korvaushoidon tarkoitushan on parantaa opioidiriippuvaisten elämänlaatua.
Ei rahoittaa entistä enempää sekoilua, eikä syventää suhteita "piireihin".
Väärinkäytettynä siinä käy juuri noin.

Mutta sitten kun on vedetty vaikkapa herskaa ja nielty napit, niin kun rahat on loppu ni veronmaksjat maksavat hänen nitkunsa. Ja samalla tavallaa saa lääkkeensä.

Ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ps. puhun tässä sitten yleisesti, enkä tarkoita tätä tekstiä kenellekkään.
Vaikka varmaan tyypit lukeekin tätä palstaa, mutta jospa se saisi heidätkin vähän heräämään. Koska heidän kanssa keskustellessa aina sanovat, että sillon joskus nuorena olisi pitänyt valita toisin.
Varmastikin on henkistä kipua, mutta korvaushoidon väärinkäyttö on aivan väärä tapa parantaa tilannetta.
jopasjota
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja facsimile » 13.6.2012 23:43:16

Kai joka paikkakunnalla on tehty joidenkin ylilääkäreiden tai vastaavien kanssa suuntaviivat, miten sitä hoitoa siellä toteutetaan. Pakkohan lomista, karensseista, pois hoidosta potkimisesta ym. sellaisista jutuista on olla jotkin suuntaviivat, ja niitä sitten noudetaan?

Mutta eri paikoissa on kyllä korvaushoidot niin erilaisia, että hurjalta tuntuu.. Esimerkiksi tuolla Savossa päin tuntuu tuo bentsojen määräily olevan aika lepsua jotenkin. Olen ihan jostain Hesarista tai jostain lukenutkin, että siellä niitä määrätään enemmän kuin muualla suomessa. Ja kas, minäkin sain ensimmäisen ja ainoan bentsorespani sieltä!

Sitä tässä olen miettinyt, onko vertaistukeen ja yhteisölliseen hoitoon perustuvaa korvaushoitoa järjestetty muuallakin kuin Helsingin Diakkarilla?
The heart has its reasons of which reason knows nothing. -Blaise Pascal
facsimile@windowslive.com
facsimile
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja exnisti » 14.6.2012 12:37:12

Aivan ensimmäisenä tahdon sanoa muutaman sanan siitä, että korvaushoitoon pitäisi ottaa takaisin
vanhat "pääsyvaatimukset" eli piti olla minimissään 3 vuotta päivittättäistä käyttöä ja 3 erillistä katkoyritystä
ja muilta hoitaneilta lekureilta puollot hoidon tarpeeseen! Nyt kun tuota hoitoonpääsyä on alennettu rajusti
niin polilla pyörii alle 30v. pääasiassa alle 25v. väkeä jotka ovat ehkä puolivuotta vetäneet sattumanvaraisesti jotain ja sitten ne makaa osastolla melkein paskat housussa kun saavat jonkun 12mg subua.
Ainoa hyvä puoli on, että uusille laittavat metadonia monelle josta liian moni ei tajua ettei sitä pidä ottaa ellei
todella tarvitse!

Täällä missä mä oon hoidossa lupia otetaan pois _kaikilta_ sen takia, että ne samat kusipäät on jääneet kiinni taas myynnistä ja muusta säätämisestä ym. Tämä tapahtunut 2 kertaa tässä 2 vuoden aikana.
Lääkeeet jauhettiin kuppiin josta se piti lipoa suuhun kun koira ja mitä se esti?
Tosiaan kotiluvat niiltäkin jotka on vuosia olleet hoidossa otettiin pois, reiluako ei todellakaan.
Poliisista valittavat jatkuvasti miten paljon xonea valuu kadulle ja syy on aivan siinä, että sitä annetaan tyypeille
jotka ei olisi saaneet diapamia 90-luvun alussa. Onhan se selvää, että nuo pellet myy lääkkeensä kun niitä ilman pystyvät olemaan!

Eräs "fiksu" meni kertomaan kylillä miten suuri annos hänellä on ja miten sekaisin se niistä menee ja kappas polilla oli kuultu tuosta nyt muija on 1mg annoksella, tässä oikeus toteutui. :mrgreen:

Olen täysin samaa mieltä, että korvaushoidossa olevia voidaan käyttää miten tahdotaan ja vallan väärinkäyttöä
hoitajien keskuudessa. Alistavat, haukkuvat ja ylenkatsovat.
Eräskin hoitaja haukkui aivan nimellä erästä tyyppiä ja ei huomannut mua siinä nurkan takana kahvihuoneessa
oli siis kertoi tämän potilaan henk.koht. asiat sinne kaikille ja nauroi vaan päälle, että mikä reppana sekin on
ja todella alentaavan sävyyn! Mikäli tuossa olisi minusta ollut kyse olisin nostanut kanteen tuota "hoitajaksi" kutsuttua mulkkua vastaan ja sanoinkin sille et kannattaa miettiä missä suutaan avaa.
Meni aivan shokkiin ja punaiseksi ja koitti kysellä mitä kuulin. Sanoin vain, että kaiken tarvittavan. :)

Olen onneksi saanut olla hyvän hoitajan luona pitkään ja toivon, että saan olla samalla koko loppuhoidon.
Tässä useamman kun 7 vuoden aikana on tullut noita hoitajia tavattua ja vain yksi tekee tuota työtä sydämellään ja luottaa siihen mitä minä sanon, kiitos!
exnisti
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.6.2012 14:40:53

garion1984 kirjoitti:Ainakin täällä porissa on eriarvoisuutta korvaushoidossa, itse olen puhdas sekakäyttäjä eli vedän sitä mitä on tarjolla subusta piriin piristä pillereihin yritin korvaushoitoon, mutta sain tylyn tuomion koska en ole opiaatti koukussa niin korvaushoito ei ole minua varten, nyt kun viimeksi olin kuntoutuksessa, siellä oli hiukan minua vanhempi mies joka oli päässyt korvaushoitoon, vaikka olikin myös puhdas sekakäyttäjä. Osaisitteko neuvoa minua miten mahtaisin päästä korvaushoitoon, alkaa hieman tympiä tämä nykyinen elämä.

:lol: :lol: :lol:

Jospa se vanhempi mies olikin opparikoukussa siitä huolimatta, että vetelee kaikkea muutakin. Sekin on katsos ihan mahdollista.

Juu, päivän naurut sain taas.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja malibu » 14.6.2012 19:26:02

Meillä kaikki sekakäyttäjtä korvaukseen. EI ole rikoksia niin paljon! Vituttaa eniten sekakäyttäjät jotka ottavat kerran viikossa bubrea ja käyvät seuloissa.. Eli kerta viikkoon positiiviset oppari-seulat niin...
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja exnisti » 15.6.2012 12:40:32

Ei saatana. :D Sekakäyttäjä ei kuulu korvaukseen sillä sun ongelma ei ole opparit! Got it?
Ettekö te tajua, että korvaushoito on opioidiriippuvaisille eikä sekakäyttäjille.
Ikävä kyllä noita sekakäyttäjiä jotka ei ole koukussa kun huonoon omatuntoon eivät kuulu khoitoon. :roll:

Teille sekakäyttäjille pitäisi antaa ensin alkoa, sitten bentsoja, barbeja ja sitten mitä kaapista vaan sattuu löytymään. Sanoithan, että vedät just sitä mitä sattuu olemaan eli vaikka muovipussi olisi hyvä seuraavaksi koittaa, päähän sekin menee.

Malibu: arvaas paljonko mulla vituttaa kun nämä "sankarit" joilla ei edes näkäyisi opparit kusessa ovat tuolla toreilla huutamassa, että myykää ees vähän et saan seulan positiiviseksi.
Sitten vielä piripäät jotka kun yhdenkin kotiluvan saa menettää sen joko sen takia, että jää kiinni kun vaihtaa piriin tai sitten kaveri vasikoi kun ei saanut piritööttejä. :D
Eräskin viheltäjä joka kuoli jo (onneksi) koukutti metadoniin allle 15 kesäisiä.
exnisti
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Sauna