Olet täällä

Subutex-vauva tulossa!

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Subutex-vauva tulossa!

ViestiKirjoittaja äiskäräiskä » 4.7.2012 21:31:52

Hei kaikki!
Olen aivan uusi täällä. Tulin siksi, että olen huolissani poikani avovaimon Subutex-korvaushoidosta. Sydän sykkyrällä seuraan sivusta raskauden kehitystä. Minulla ei ole juurikaan tietoa siitä, mitä tämä korvaushoito voi vauvalle tehdä. Poikani on nyt hakemassa vieroitus- ja korvaushoitoon. Elämä on raskasta ja täynnä huolta. Mihin minä vielä tämän kanssa joudun?? Kirjoitelkaa te, jotka jotain asiasta tiedätte, please.
äiskäräiskä
Miedosti panostava jäsen

Re: Subutex-vauva tulossa!

ViestiKirjoittaja malibu » 5.7.2012 07:31:51

Itselleni lääkäri kysyi samantien otanko Subutexit kun olin vauvasta puhunut.. Tavoitteena joo, mut sanoin että tahdon eka irti.. On melko turvallista, mutta mikäli annos on suuri (käsittääkseni alle 12mg tulisi olla), voi joutua vieroitusoireiden takia antamaan morfiinia parina ekana päivänä.. Tän katsoin itse internetistä!

Lisäksi imettää ei saa vaan korviketta.. Tuossa tulee ainakin kh:don ajan seulat ja yleensä vanhemmilla on vielä tiukemmat seulat ja tarkastukset. Mikäli kärähtää, alkaa seulat 2krt/vko useimmissa paikoissa.. Vauva syntyy opiaattiriippuvaisena, mutta tilannetta seurataan tarkasti jos se on korvaushoito-vauva.. Syntymän jälkeen vaihdetaan xoneen.

Onko päässyt lapsen takia korvaushoitoon? Meneekö rauhoittavia? Itse olen miettinyt että ainakin tulevaisuudessa jos kokeilee jotain opiaattia, niin aivoissa on siitä jo muistijälki eli todennäköisesti helpommin koukuttuu.. Tuntuu että nämä lapset kenellä joko diagnoosina FAS tai joiden äiti on odottaessa käyttänyt jotain; jäävät helpommin koukkuun..

Täällä ainakin laitetaan aviopareillekin ihonalainen, 5v kestävä ehkäisy ilman lupaa.. Huumeidenkäyttäjille siis. Annosta voi kuulemma hyvin laskea odottaessa ja tärkeintä olisi että ei kuitenkaan viekkareita oteta mistään; bentsot opamoxeihin (turvallisin vaihtoehto) ja tosiaan suboxonen tilalle Subutex.. Olen lukenut kuitenkin sairaalahenkilökunnan mielipiteitä ja tietenkin sitä toivoisi lasta joka olisi saanut olla raittiina odotusajan.. Lääkärit ovat päättäneet että tuo on turvallista ja esim. kipupotilailla oli samoja ongelmia kun luin joskus sivustoja.. Oli pakko olla lääkkeet.

Ne harvat ketkä täälläpäin matalasta korvauksesta ovat irti päässeet, ovat päässeet juuri lapsen tähden. Tosin osa myös menettänyt huoltajuuden, mutta jos ei ole motivaatiota olla ilman oheiskäyttöä niin on vaikea pakolla olla ilman.. Aika paljon kiinni, pysyvätkö erossa porukasta; itse vaihtaisin paikkakuntaa.. Voi myös olla että vain äiti raitistuu; nämä tapaukset ovat yleisimpiä, vauva motivoi tarpeeksi uuteen elämään..

Toivottavasti kaikki menee hyvin.. Luota lääkäriin, vaikka kestää 2-3pv että lapsen saa itselleen. Hoidon takia lapsi pidetään tuon ajan erityistarkkailussa.. Lisäksi vaikka kävisi huonosti, ekalla kerralla ei lasta viedä. On mahdollisuus usein jopa äiti-lapsi (myös mies jos halukas)-perhehoitoihin.. Toisaalta kannattaa miettiä lähinnä sitä että jos vanhemmat retkahtavat, haluaako kasvattaa lapsen itse isoäiti-iässä?? On sijaisperheitä joissa sekä vanhemmat että isovanhemmat voivat nähdä lasta. Tunnen myös ihmisiä ketkä vievät lasta isän vanhemmille vaikka isä ei saa lasta nähdä jne..

Kyllä tuo paremmin menee korvaushoidossa ja valvotuissa oloissa kun kadulta hankittuna.. Subutex on antagonisti eli se estää muiden opiaattien käytön. Tässä Käypä Hoito-suositukset ja näitä lääkäri ja hoitajat noudattavat.. Erikseen tuo opiaattiriippuvaisen osio.. Jaksamisia sinne! :)
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja äiskäräiskä » 5.7.2012 21:18:35

Kiitos, Malibu, vastauksesta. Tosin en kaikesta saanut selvää, siis en tunne sanastoa kuten oheiskäyttö ja monet muut aiheeseen liittyvät, mutta yritän päästä mukaan.
Tuleva äiti on korvaushoidossa eikä käytä rauhoittavia, alkoholia tai tupakkaa. Minua itse asiassa järkytti jonkun maininta näillä sivustoilla siitä, että joku saattaa hankkiutua raskaaksi päästäkseen jonossa ohitse. Toinen uusi asia oli tuo, että huumeidenkäyttäjille annetaan heidän tietämättään ihonalainen ehkäisy.
Hain tietoa netistä siitä, miten lapsi mahdollisesti tulee pärjäämään elämässä: vieroitusoireet syntymän jälkeen (kauheaa luettavaa), oppimisvaikeudet, hidastunut älyllinen kehitys ja muuta sellaista. Enpä juuri nukkunut viime yönä, kun alkoi ahdistamaan.
Mahdollinen oman lapsenlapsen sijaisvanhemmuus on kyllä käynyt mielessäni, jos sellaiseen tilanteeseen joudutaan, mutta toivottavasti sitä ei tarvitse edes harkita. Omat vanhemmat tarvitsevat tällä hetkellä paljon huomiota ja huolenpitoa.
Tsemppiä kaikille, jotka kamppailevat näiden asioiden kanssa.
äiskäräiskä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja nasaalisti » 11.7.2012 21:13:52

Viime viikolla tuli telkkarista Yleltä dokkari Päihdeäiti Siru. Jos et katsonut, niin voi löytyä netistä Yle Areenasta. Kandee katsoa, siinä oli paljon sellaista, joka olis varmaan sun hyvä tietää..
Läppää asiasta ja asian vierestä

nasaalisti@hotmail.com
nasaalisti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ohjaaja Saara » 13.7.2012 20:18:22

Hei Äiskäräiskä!

Nasaalisti ehdottikin sulle jo Yle areenalta ohjelmaa korvaushoidossa olevasta äidistä. Suosittelen sitä myös, se oli todella hyvä.
Tilanne on inhottava, mutta myönteistä on, että lapsen äidin käyttö on tiedossa. Näin lasta osataan tukea kehityksessä paremmin, mikäli/kun/jos ongelmia ilmenee. En ole asiantuntija siinä, mitä korvaushoito loppujen lopuksi aiheuttaa vauvalle, mutta sen tiedän, että vaikka osa mahdollisista tunne-elämän ja esimerkiksi kognitiivisten kykyjen ongelmista olisi lähtöisin äidin lääkkeiden käytöstä, on myös sosiaalisella ympäristöllä ja sillä tuella mitä lapsi saa suuri merkitys lopputuloksen kannalta.

Kesää toivotellen,
Ohjaaja Saara
ohjaaja Saara
Vertaisohjaaja

ViestiKirjoittaja äiskäräiskä » 18.7.2012 08:58:54

Kiitti, Saara!
Käynpä Yle Areenan sivuilla etsimässä ko. ohjelman. En katso telkkaria ollenkaan, sellaista ei edes ole meillä.
Tiedon hankkiminen aiheuttaa tuskaa tässä asiassa, kätkytkuoleman lisääntynyt mahdollisuus ja monet muut asiat. Siksi jätän lukemisen vähemmälle, jotta voisin elää.
Viime sunnuntaina oli minulla sovittu tapaaminen tulevan äidin kanssa, mutta hän ei tullutkaan, kun piti kuulemma lähteä hakemaan lääkitystä sairaalasta juuri siihen aikaan. Aika läpinäkyvä selitys, vai mitä. Valheet tulevat sitten julki, varsinkin, kun pojallani oli asiasta toinen selitys: väsymys. Tiedän jo, mitä väsymys ja flunssa todellisuudessa tarkoittavat. Ei maksa vaivaa pyytää selitystä.
Se, että joutuu lunastaamaan jälkikasvunsa putkasta (maksamattomat sakot) tai maksamaan vuokran, kun häätöön on enää kaksi tuntia aikaa, vie voimia. Nyt on kuitenkin toivoa: molemmat ovat kyllästyneet huume-elämään ja haluavat vapautua ja tulla hoidetuiksi. Poikani jopa haluaa Kan-kotiin! Se on kyllä ennenkuulumatonta. Rukoilen vain, että viranomainen antaisi siihen lähetteen.
Kertokaa minulle: onko naimisiinmenosta mitään hyötyä tulevan isän oikeuksien suhteen? Nythän hänellä ei ole mitään oikeuksia. Ei pääse sairaalaan mukaan ja silleen, kun hoitoa ei vielä ole aloitettu (viranomainen lomalla).
äiskäräiskä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ohjaaja Saara » 21.7.2012 21:45:09

Moi! Hienoa jos nuori pari motivoituisi hoitoon! ja tiedän että joskus tieto lisää tuskaa, mutta se voi tehdä asioista myös helpottaa pelkoa joskus. Olisiko sinulla itselläsi mahdollisuus saada tukea? Onko paikkakunnallasi esim. Irti huumeista rytä tai voisitko jutella auttavassa puhelimessa, joita on useilla järjestöillä?
Käsittääkseni avioliitto helpottaa isän oikeuksia. Silloinhan esim. isyyttä ei erikseen tarvitse tunnustaa.

Ohjaaja saara
ohjaaja Saara
Vertaisohjaaja

ViestiKirjoittaja äiskäräiskä » 22.7.2012 23:04:41

Kiitti, Saara.
Tsekkaan mahdollisuuden ryhmätukeen.
äiskäräiskä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja soflin » 4.9.2012 08:40:38

Itse aikoinaan voimakkaasti alkoholiriippuvaisena repsahdin muutaman kerran juomaan humalat ensimmäisen raskauteni alkukolmanneksella. Huoli lapsesta on edelleen, hän on nyt 3-vuotias. Hänet on todettu täysin terveeksi ja kehitys on jopa joltain osin ikäisiään pidemmällä. Silti sitä aina miettii ongelmatilanteissa että olenko aiheuttanut hänelle vaurioita. Halusin kertoa oman kokemukseni äidin näkökulmasta.

Sinä olet todella hieno ihminen kun välität lapsenlapsestasi. Jos tuleekin se hetki (mitä toivottavasti ei koskaan tule) että häntä joudutaan huostaanottamaan niin toivottavasti olet ensisijaisena omaisena joka saa hänestä huolehtia. Nyt kun tämän 8-vuotiaan tytön murhatapauksesta on puhuttu niin on hienoa että joillakin huumeperheen lapsilla on kuitenkin omaisia jotka voivat seurailla tilannetta ja lapsen vointia. Tässä maassa on paljon samankaltaisia kohtaloita kuin tuolla tytöllä, tosin ovat viime hetkellä päässeet turvaan.

Voimia ja toivon poikasi perheelle päihteetöntä ja seesteistä loppuelämää! :)
soflin
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja äiskäräiskä » 30.11.2012 21:19:33

Hei kaikille! Nyt on lapsi syntynyt ja vieroitettu teho-osastolla. Hän vaikuttaa jo ihan normaalilta lapselta, paitsi että on vähän isompi. Alku oli vaikeaa, mutta nyt näyttää hyvältä. Vanhemmat ovat pysyneet molemmat vieroitusohjelmissaan ja ovat motivoituneet hoitamaan pikkuista ja tekemään työtä itsensä ja tulevaisuutensa eteen. Toivotan teille kaikille, jotka kamppailette oman tai jonkun rakkaan elämän puolesta, kaikkea hyvää ja toivoa ja valoa, onnellisia hetkiä. Jokainen ihminen on arvokas ja rakastettava, oli sitten kahleissa tai vapaa. Bless you.
äiskäräiskä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja päihdeäidinelämää » 24.1.2019 19:06:35

Hei,

Täällä myös esikoista odottava äiti, jolla subutex riippuvuus tällä hetkellä.

Kirjoitan blogia aiheesta ja olisi todella iloinen, jos kävisitte lukemassa ja jakamassa kokemuksianne myös!

Tässä linkki: https://paihdeaidinelamaa.home.blog/
päihdeäidinelämää
Miedosti panostava jäsen

Paluu Vilpola