Olet täällä

Juominen on hanurista

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Juominen on hanurista

ViestiKirjoittaja Valopää » 7.8.2012 09:36:36

Usean vuoden raittiuden jälkeen tämä valopää päätti lähteä nauttimaan muutaman oluen. Tuloksena murtunut ranne. Alkuilta meni leppoisasti - mutta jossain vaiheessa, aivan huomaamatta pää meni vain niin sekaisin, ettei pystyssä pysynyt. Ja tähän ei tarvittu edes suurta määrää. Kaiken takana lienee jonkinlainen itsetyytyväisyys. fiilis siitä, että on onnistunut joskus lopettamaan, joten on henkisesti vahvempi kuin baarien Perusjannut ja daamit. Mitään himoja ei ole ottaa toista kertaa, mutta tämä v-tutus on kyllä ylitsepääsemätön. Näyttävä entree radalla. Sikäli vielä outoa, että ihmiset joista ei ole vuosiin kuulunut, ottivat yhteyttä ja tuntuivat olevan tyytyväisiä siitä, että on juonut ja hölmöillyt. Mikä hitto on tuollaisen asenteen taustalla? Olin ehkä säälittävä, mutta jopa pää sekaisin tunsin jonkinlaista sääliä (ja ihmetystä) niitä kohtaan, jotka istuvat siellä baareissa joka viikonloppu. Miksi ihmiset juovat?? Mitä aukkoja ja tarpeita täyttämään? Mikäköhän oli oma tarpeeni? Ehkä tarve rentoutua totaalisesti. olen siinä aika huono
Valopää
Miedosti panostava jäsen

Re: Juominen on hanurista

ViestiKirjoittaja rentun ruusuke » 7.8.2012 09:51:45

Sattui nyt sopivaan saumaan tuo kirjoituksesi. Minä tässä haaveilen pitkän tauon jälkeen kunnon kännistä. Kokemuksesi kyllä vahvisti omaa taisteluani. Kiitos siitä
rentun ruusuke
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ketostix » 7.8.2012 10:07:16

Suur kiitos kirjoituksestasi ja kokemuksesi jakamisesta Valopää! Se voi olla arvokkaampi kuin arvaatkaan.
Noinhan se juuri usein menee, ja varoittava esimerkki on aina paikallaan.
Parhaassa tapauksessa retkahduksesi voi estää jotakuta muuta retkahtamasta.

Ihmettelit, miksi ihmiset juovat alkoholia. Kenties oikean vastauksen tiedät itse. Miksi joit?

Parempaa loppukesää sinulle.
Mun ÄO ei oo kymmenen, vaan kaksonen! : )
Ketostix
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Valopää » 7.8.2012 11:47:25

Kiitos vastauksista. Kummallista on myös monen päivän ajan jatkunut väsymys ja apatia, vaikka kyse on vain yhden illan ottamisesta. Tällainen olotila minulla oli jatkuvasti silloin kun join pari, kolme kertaa viikossa. Epäonnistunut, saamaton, jämähtänyt - tunne ettei minulla ole poispääsyä rallista. Ymmärrän, jos joillakin ihmisillä yksi epäonnistuminen saattaa johtaa useampiin epäonnistumisiin, niin vahva on alkoholin apatisoiva voima. Periksi ei saa kuitenkaan antaa. Kyse on vain yhdestä epäonnistumisesta. Eteenpäin vanhaan tyyliin, eli ilman päänsekoittajia. :D
Valopää
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mila70 » 7.8.2012 17:41:21

Pää pystyyn vaan! Olet jo itseäsi ajatuksin rankaissut. Anna itsellesi anteeksi ja ajattele, että olet entistä vahvempi, entistä viisaampi ja entistä kokeneempi. Olet selättänyt hienosti alkoholin ja tuo yksi ilta ei merkitse loppupelissä, kokonaisuudessa yhtään mitään.

Ja mitä muihin ihmisiin tulee, kateellisia löytyy aina, jotka ilakoituvat toisen epäonnesta. Sanoit osuvasti, että ne ovat juuri niitä jotka kuluttavat baarinpenkkejä eniten.

Harmittaa sinun ranteesi, mutta sekin paranee kyllä!
Ei muuta kuin häntä pystyyn ja eteenpäin!
Jipii, olen vapaa 10 vuoden orjuudesta ja alkoholivankeudesta. Voin vain voittaa, en häviä mitään.
Mila
Mila70
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 7.8.2012 19:11:29

Moro. Juominen ON haitarista, hanurista ja persiistä.
Hyviä asioita: Oot elos. Yks ilta nollatoleranssilla erittäin vaarallista. Jatkui varmaan siitä mihin ammoin lopahti. Rohkeutta on tulla asia toteemaan ja se veetutus kestää sen ajan, minkä se ottaa kestääkseen.
Apatisoiva voima ilmoittanee, että tällä on väliä.

Eteenpäin vaan, kaikella on tarkoitus, vaikkei se heti valkenekaan. :) aika pian, mulla kesti 20 veetä päästä ees vähentämään. Kesän jatkoja.
Bentsoitta 22.2.17 alkaen
ja selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja entinen juoppo » 8.8.2012 07:35:22

Hauskasti kirjoitettu kapakkareissu :) Toivottavasti käsi paranee pian ja apatian nyt luulisi suojaavan uudelta känniltä. Juomatta on hauskempaa ja kömmähdykset kuuluu elämään...niistä pitää vaan oppia!
entinen juoppo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja garde. » 8.8.2012 20:10:44

Aika jännää. Itselläni on ollut tässä muutamana päivänä jotenkin piilevän outo olo, tänään iski oikein
kunnolla halua mennä juhlimaan ja dokaamaan. En ymmärrä, miksi edes olen ajatellut, että alkoholi
olisi muka ongelma? Olenhan elossa. Vaikeaa on taistelu. Todella.
- Raittiina elämään ja ruumisarkkuun -
garde.
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ketostix » 9.8.2012 01:27:50

garde. kirjoitti:Aika jännää. Itselläni on ollut tässä muutamana päivänä jotenkin piilevän outo olo, tänään iski oikein
kunnolla halua mennä juhlimaan ja dokaamaan. En ymmärrä, miksi edes olen ajatellut, että alkoholi

Siinähän se pähkinänkuoressa monen raitistumaan pyrkivän ns. jaakobin paini. (anteeksi raamatullinen vertaus : )
Kun on ollut kuivilla jonkun aikaa, tulee mieleen että tässäkös tämä elämä nyt sitten on? Oliko se alkoholi tai muu päihde sittenkään ongelma kun nyt tuntuu näin ookoolta olo, ja vähän tylsääkin on jo.

Miten siitä niin ongelma tulikin? Taisi olla vain luulottelua. Voihan sitä vähän ottaa, tai oikeastaan kohta kyllä tarvitsee ottaa kun onhan tämä raitistelu nyt ihan luusereiden ja nynnyjen hommaa.

Tämän ajatuskuvion jälkeen jotkut löytää itsensä katkolta, jotkut puolestaan Plinkistä aloittamasta viidettä sadatta topikkia aiheesta "NYT viimein raitistun".
Ketostix
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kaaleppinen » 9.8.2012 06:29:03

Hyvä että selvisit takaisin. Niin surullista kuin se on, alkoholisti ei lopeta juomistaan, ennen kuin löytää oman pohjansa. Tuon pohjan, jota alemmas ei halua mennä, löydettyään, ihminen tulee halukkaaksi olemaan valmis mihin tahansa, ettei enää tarvitse juoda.

Rehellisyys itselleen, lienee osa tätä prosessia. Olisinko itselleni rehellinen, jos toteaisin kaipaavani totaalista rentoutumista? En olisi. Kaipaisin sairaalla tavalla, vanhaa tuttua, turvallista kaaosta. Actionia elämään. Kiksejä kuolemalla leikkimisestä.

Nyt olen rehellinen itselleni, en halua enää millään päihteellä aihautettua nollausta. Se vie minulta hengen. Sen ehkäistäkseni olen valmis tekemään paljon, todella paljon..kaikkeni.
Taivaasta on nykyään muodostunut minulle mielikuvissani suunta jota kohden pyrin.
Kaaleppinen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja entinen juoppo » 9.8.2012 07:01:49

Onpa hyviä puheenvuoroja. Kaikille raitistuville ja jo raitistuneille, lienee tuo 'juodakko vai eikö juoda' vääntäminen tuttua. Tosiasiahan on se, että jos juominen on muuttunut ongemalliseksi, niin ei se siitä paremmaksi juomalla muutu. Toisin Kaaleppinen, voin sanoa rehellisesti, että kaipaan nollausta ja rentoutusta, jonka nimenomaan alkoholi toi. Mikä olisikaan kivempaa, kuin ottaa muutama kylmä tuoppi ja joku terävä paukku kylkeen...voi sitä voittajan oloa. Mutta kuten mainoksissa - eikä tässä vielä kaikki. Lisäksi tulee ne alkoholin negaatiot, jotka minulle ovat epäonnistuneita juomakokemuksia ja sieltä esiin kumpuavaa Armotonta Vitutusta. Ei väliä, vaikka huonoja kokemuksia ei olisi juuri sillä juomakerralla, mutta silti sisältä nousee hirveä morkkis. Eli jos pullasta saisi rusinat, ottaisin ne :)
entinen juoppo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 9.8.2012 07:37:07

Valopää kirjoitti: Sikäli vielä outoa, että ihmiset joista ei ole vuosiin kuulunut, ottivat yhteyttä ja tuntuivat olevan tyytyväisiä siitä, että on juonut ja hölmöillyt. Mikä hitto on tuollaisen asenteen taustalla?

Nykyisin emme puolisoni kanssa enää hillu tai juo kaksin käsin missään juhlissa (minä en yleensä juo mitään). Sekös jaksaa eräitä kaivella. Yhden ystävän mielestä oli kuulemma tosi ilo nähdä hänet pitkästä aikaa "rentoutuneena" kun mieheltäni kaatui kurkusta muutama liikaa...Kyllä se se kateellisuus vain on jos ei oikein hanskaa omaa juomistaan, kyttääjät tulevat :shock: Mukavaa päivää, eikä tuo yksi surkea ilta mitään pilaa!
lizzy (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja garde. » 9.8.2012 23:03:04

Ketostix kirjoitti:
garde. kirjoitti:Aika jännää. Itselläni on ollut tässä muutamana päivänä jotenkin piilevän outo olo, tänään iski oikein

Siinähän se pähkinänkuoressa monen raitistumaan pyrkivän ns. jaakobin paini. (anteeksi raamatullinen vertaus : )
Kun on ollut kuivilla jonkun aikaa, tulee mieleen että tässäkös tämä elämä nyt sitten on? Oliko se alkoholi tai muu päihde sittenkään ongelma kun nyt tuntuu näin ookoolta olo, ja vähän tylsääkin on jo.

Miten siitä niin ongelma tulikin? Taisi olla vain luulottelua. Voihan sitä vähän ottaa, tai oikeastaan kohta kyllä tarvitsee ottaa kun onhan tämä raitistelu nyt ihan luusereiden ja nynnyjen hommaa.

Tämän ajatuskuvion jälkeen jotkut löytää itsensä katkolta, jotkut puolestaan Plinkistä aloittamasta viidettä sadatta topikkia aiheesta "NYT viimein raitistun".

Tänään illalla vasta lähti halua dokata pois. Todella pelottavaa. En tiedä... Olen tainnut kohdata voittajani...
- Raittiina elämään ja ruumisarkkuun -
garde.
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ketostix » 10.8.2012 07:43:24

garde. kirjoitti:
Ketostix kirjoitti:

Tänään illalla vasta lähti halua dokata pois. Todella pelottavaa. En tiedä... Olen tainnut kohdata voittajani...

No onhan hyvä jos lähti pois. Ja ei kai halu niin pelottavaa ole, kuin dokaaminen tai krapula-pelkotilat. ;)
Mutta luulempa, että sun tarttee päättää että haluatko sä dokata vielä vai olla raittiina. Vaikka alkoholismi onkin sairaus jota ei yleensä ihan pelkällä tahdonvoimalla nujerreta, niin nyt saattaa olla avainkysymys se mitä itse haluat. Mitä oikeesti haluat?
Ketostix
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Valopää » 10.8.2012 12:17:35

Ketostix kirjoitti:

Ei se ollut ehkä tylsyyskään, joka ajoi ottamaan. Ne ajatukset kaikkoavat vuoden sisällä kun tulee kaikenlaista muuta tilalle. Mutta se oli ehkä tuo ongelman kaukaisuus ja sitä kautta kasvanut "omahyväisyys" tai vastaava. Ajattelin, että koska koka elämä on niin loistavalla tolalla nykyisin, varmasti juominenkin pysyy kurissa. Dokaaminen on luusereiden hommaa, kuten myös raivoraittius. Dokaaminen kyllä näytti vastenmieliseltä ja luusereiden hommalta yhä edelleen, mutta jälkimmäisen mielipiteen osalta ajatukset päivittyivät. Radalle hinkuaville: se maailma oli ja on näköjään yhä täynnä ihmispoloja, joille muut ihmiset ovat yhtä kuin ilmainen tuoppi, paukku tai p*no. Kun tarpeeksi kauan niissä juottoloissa istuu, maailmankuva muuttuu vinksahtaneeksi. kateutta, vihaa, uhmaa, itsesyytöksiä, alemmuudentunteita epätoivoa ja ehkä muutaman tunnin kestävä ilo. Sitä sieltä löytää.
Valopää
Miedosti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat