Moi, Otun!
Taidetaan olla vähän veljeksiä tässä dokaamisessa. Minun juomiseni on ollut semmosta tuurijuopon touhua jo pitkään ja olen viimeisen vuoden aikana saanut sitä puolta edes jonkinlaiseen ruotuun. Viime kerralla jäi yhteen iltaan, mutta edeltävinä parina kertana vähän kuin jouduin juomaan ihan putket. Tällä viisiin tulee juomista kuvatuksi, kun se tuntuu hallitsevan itseä eikä päinvastoin. Tommonen viikon kuuri pysyy mielessä kans jonkin aikaa ja aika sitten itsessään tietysti haihduttaa esimerkiksi ne morkkikset. Morkkikset eivät minun kokemukseni mukaan ole raittiuden peruskivi.
Olen tavallaan tosi kyllästynyt juomiseen ja tavallaan en yhtään: riippuvuuteni pitää huolen siitä, että keksin kyllä aina jonkin syyn uskoa siihen, että alkoholin kanssa homma toimisi. Ja kyllä minä sen yhden tuopinkin voin käydä juomassa, vakuuttua taas siitä, että okei, hommahan on hanskassa. Silti jää jotenkin kaivelemaan ja kutkuttelemaan. Se taitaa olla tuo Rahvaan mainitsema lisämaku. Ja sitten onkin pian vastassa se iso lipsahdus

Sitä joutuu tavalla taikka toisella rakentamaan raittiutensa aivan muulle pohjalle kuin esimerkiksi niille morkkiksille. Noi nyt tossa mainostavat tuota AA:ta ja se tuntuukin antavan monelle oikein hyvän tuen. Sitten on paljon muitakin reittejä. Itse olen kovasti miettinyt kohdallani juuri sitä, että kun ilman kaljoitteluakin pärjään, niin pitäisikö tätä muuta elämää sitten yrittää jotenkin hoitaa ja rakentaa. Jokaisella on joku syy ja joku paha olo sen juomisensa taustalla, lopulta sen juomisen syyksi riittää vain se, että juo. Kyllähän se on ongelma, joka kietoo otteeseensa hyvin monimutkaisinkin tavoin.
Minusta tuntuu, Otun, siltä, että sinä olet aivan vilpittömästi kyllästynyt juomiseen. Kuitenkin sä tarvitset sitä johonkin: tai oikeastaan sä tarvitset varmaan jotain ihan muuta, mutta kun et oikein itsekään tiedä, mitä, niin yrität jotenkin täyttyä siitä kännistä. Et vain osaa vielä muuta tapaa. Ja tämä on nyt ihan vain tämmöistä minun mutuani, ei näitä kannata absoluuttisina totuuksina tai edes totuuden teeseinä ottaa. Nämä perustuvat aika pitkälle vain omiin kokemuksiini ja pyristelyihini ja toisaalta myös oivalluksiini. Kuitenkin minä ajattelen, että yhtä lailla kuin sinun pitäisi vain unohtaa koko viina, tulisi katse elämässä luoda kokonaan uusiin juttuihin. Jos vain lopettaa sen juomisen ja kieltää sen väkipakolla itseltään, niin siinähän sitten kärvistelee helposti koko elämänsä. Kyllä sitä pitää lakata haluamasta yhtä, huonoksi havaittua alkoholia, ja alkaa haluta vähintään samalla vimmalla tilalle jotain paljon parempaa: se, mitä haluaa, ei ehkä paljastu saman tien, mutta ajallaan ihan varmasti; kyse on siitäkin, että saa vähän kuin energiaa kohdistettua muihin asioihin kuin juomisen murehtimiseen sitten, kun sitä ei tarvitse enää murehtia. Minä suosittelisin, että lähtisit rohkeasti etsimään, että mitä se paljon parempi voisi sinun kohdallasi olla ihan oikeasti.
Täällä kannattaa kyllä olla mukana

Sitä oppii hahmottamaan sen alkoholiongelmansa luonnetta ja yleensä realiteetteja paljon paremmin. Vielä tärkeämpää on opetella yhdessä näitä ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. Kun sitten kirjoittelee omia tuntojaan ja ajatuksiaan ja vaikeuksiaan yms., niin sitä alkaa itsekin hissuksiin katsoa niitä juttujaan vähän kuin ulkopuolisen silmin. Hirveetähän se on, kun on aivan yksin sen oman tuskansa kanssa ja päänsä sisällä. Tuntuu, ettei ole mitään ulospääsyä. Ja kuitenkin nämä ovat sellaisia ongelmia, jotka ovat ratkaistavissa. Eivät sormia napsauttamalla, vaan ajan kanssa ja pikku hiljaa.
Se on jo todella hyvä askel, että liityit tänne mukaan. Se on merkki siitä, että tiedät jo jollain tasolla itsekin, että elämällä täytyy olla paljon muutakin tarjoiltavaa. Ei tämä yhteen viinanperkeleeseen kaadu. Ja mitä ikääsi tulee: se on aivan loistava ikä aloittaa elämästä nauttiminen!
I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong. (Charles M. Schultz)