Olet täällä

Etsin kunnes löydän sen

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Etsin kunnes löydän sen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 30.6.2013 10:13:06

.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 19.9.2018 11:56:04, muokattu yhteensä 1 kerran
lizzy (poistunut käyttäjä)

Re: Etsin kunnes löydän sen

ViestiKirjoittaja andante » 30.6.2013 11:22:13

Tsemppiä lizzy ja pää pystyyn. Olethan kuitenkin sen verran kunnossa, että pääset koneellekin. Miten olis jos ottaisit päivien laskemisen rinnalle jonkin konkreettisen tekemiseen liittyvän? Vaikkapa aivan pienimuotoisesti aluksi. Huomiseksi ehkä joku kauppareissu tai vanhojen kamojen ulosheittokampanja? Jotain joka on helppo tehdä ja jonka tulos näkyy välittömästi. Minä siivosin aikanani kämppäni neliömetri kerrallaan perusteellisesti. Ja lopetin kun alkoi tuntumaan rasittavalta. Kuitenkin sain edes jotakin aikaan ja oloni paremmaksi.
"Mikään ei ole niin pysyvää kuin muuttuvuus"
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 30.6.2013 11:52:33

.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 19.9.2018 11:56:49, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja andante » 30.6.2013 14:58:47

Kiitokset itsellesi, Lizzy! Poistit nimittäin epäilykseni siitä, että olen tuomittu kirjoittelemaan monologeja. Jotenkin mun on vaikea päästä Suomenmatkastani johtuneen pikku taukoni jälkeen kuoron säveleen mukaan. :?
No- kokeillaan kuitenkin. Lizzy, olen jotenkin erittäin optimistinen onnistumisesi suhteen. Ennemmin tai myöhemmin juttu loksahtaa kohdalleen. Takaiskut voi ymmärtää myös oppimismahdollisuuksina. Selvästihän olet toteuttamassa oikeita askelia huomisella tapaamisella.
Samoin tärkeää olisi poistaa alkoholi turvavyöhykkeeltäsi eli kodistasi. Jokainen pienikin muuri saatavuuden vapaaehtoiseen rajoittamiseen auttaa päätöksesi semennöinnissä. Ainakin itselläni oli näin. Vanha tiukka linja kunniaan ja takaisin kuvioihin. Eikä päätä puskaan vaikka kismittää tai hävettää.
Mulle oli kaksi vuotta sitten jotenkin hankalaa mennä päihdeneuvojani juttusille, vaikka sain putken katkaistua. Sitten palautin mieleeni, että retkahdukset kuuluvat pääsääntöisesti kuvioon eikä niissä ole mitään hävettävää. Varsinkaan jos hakee apua ammattilaisilta joille ongelmaisten asiat ovat arkipäivää.
Viimeisen lauseesi alleviivaan tuplasti. Se on joko-tai. Ei mitään siltä väliltä. Mutta itse koen sen kuitenkin kaikkena muuna kuin itkun arvoisena. Vuosien jälkeen minulla on mahdollisuus valinnan vapauteen. Ja tähän asti valintani on ollut oikea.
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kalevi_Kalsari » 30.6.2013 15:23:14

Jos on muita tavoitteita raittiudessa kuin niiden puuttuminen kokonaan tai seuraavat 24h.. puhutaan silloin kahden ryypyn välistä josta täällä on pitkä kettinki kirjoitettu=)
Kirjoitukseni loppuvat tähän kirjoitukseen - hyvää jatkoa
Kalevi_Kalsari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 1.7.2013 08:34:54

.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 19.9.2018 11:57:51, muokattu yhteensä 1 kerran

Saavutukset eivät haihdu ilmaan

ViestiKirjoittaja Arkkitehti » 1.7.2013 09:06:25

lizzy kirjoitti:Taas on päivä numero 1.

Mieluummin tulisi tuumia kuinka monta päivää on onnistuttu viimeisen vuoden sisällä. Jos vaikka 100 kertaakin lipeää ote, niin 265 päivää on kova saavutus! Vaikka tavoitteena olisikin nolla, niin silti voidaan pitää voittona, jos ensi vuonna lipeää edes himpun verran vähemmän kuin tänä vuonna.
Arkkitehti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 2.7.2013 13:44:09

Tuota noin...tavoite ei voi kohdallani olla mitään muuta kuin pyöreä nolla. Ja kuten tiedetään! vähentäminen ei alkoholisoituneelle pidemmän päälle onnistu. Klinikalle aika varattu ensi viikolle ja juominen ei voisi tällä hetkellä vähempää kiinnostaa, yök :D

ViestiKirjoittaja Antiloopin paluu » 2.7.2013 14:10:16

Onko sulla ehkä sellainen ajatus, että raittius olisi jotenkin todellisempaa totta, kun se saavuttaa jonkin haamurajan? Että jotain pitää saada täytetyksi, että se olisi sitten jotenkin "oikeaa"?

Minä nyt luin tuota tavoitteenasetteluasi omien kokemuksieni kautta, kun aika pitkään takkusin omien tuurieni kanssa. Juomatta oleminen sinällään ei ollut erityisen vaikeaa niinäkään aikoina, kun join tuureja. Joskus join kuukauden välein, lopulta noin puolen vuoden välein. En oikein pystynyt jättämään juomista kokonaan, koska en ollut tavallaan aloittanut mitään uuttakaan: kielsin itseltäni juomisen, johon tavallaan vain sen kieltämiseni kautta juuri sidoin itseni kovin voimakkaasti. Juominen ja raittius olivat kummatkin sidoksissa yksin siihen kysymykseen, juonko vai en - no melkoista pinnistelyähän se sitten oli.

Mitä se itse elämä olisi, johon kiinnittyisit ja tavoittelisit, kun juominen on vaihtoehdoista suljettu kokonaan pois? Mitä ajattelet elämästäsi, että millaisena se olisi sinulle mahdollisimman hyvää? Miten alkaisit elää sellaista elämää todeksi jo tänään, vähä vähältä, sitä opetellen ja siihen tutustuen? Jotenkin itselläni on sellainen fiilis, että vasta sitten on juominenkin voinut tulla tarpeettomaksi, kun olen sen jättämisen rinnalla alkanut rakentaa jotain ihan uutta. Eihän tässä olla pelkästään luopujia, vaan ennen kaikkea uuden etsijöitä ja löytäjiä.
I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong. (Charles M. Schultz)
Antiloopin paluu
Vahvasti panostava jäsen

Tavoittena nolla

ViestiKirjoittaja Arkkitehti » 2.7.2013 14:14:09

lizzy kirjoitti:Tuota noin...tavoite ei voi kohdallani olla mitään muuta kuin pyöreä nolla. Ja kuten tiedetään! vähentäminen ei alkoholisoituneelle pidemmän päälle onnistu. Klinikalle aika varattu ensi viikolle ja juominen ei voisi tällä hetkellä vähempää kiinnostaa, yök :D

Juu, lopettaneen tavoite on ilmanmuuta nolla. Mutta kuitenkin vaikka kompastuukin kerran vuodessa, niin tällöinkin on ollut raittiina 364 päivää, ja seuraava raitis päivä kompastuksen jälkeen on 365. päivä raittiina, ei ensimmäinen. Siis tälleen vaan mun mielestä. Mutta jos ikuinen nollaantumisen pelko pitää paremmin kaidalla tiellä, niin bueno! :)
Arkkitehti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 2.7.2013 16:00:26

Viisaita ajatuksia kummallakin! Mistäpä aloittaisi (kun olen laiska kirjoittamaan pitkiä sepustuksia nykyään) ehkä tuo "nollautumisen pelko" on jollakin tapaa koko ajan läsnä. Samaan aikaan on totta että esim. vuosista -10 ja -11 olin yli puolet ajasta raittiina ja parin viime vuoden aikanakin homma on pysynyt jotensakin hanskassa, ei niitä päiviä pois voi ottaa. Äh ei se raittius ole välttämättä sen parempaa tai "pyhempää" kestettyään jonkin ajanjakson yli. Tämä raitis päivä on IHAN yhtä arvokas. En vaan jaksa enää aloittaa ja lopettaa, raittiusräpistelyni tuntuu kahden huikan väliltä vaikka juomattomuuden aloittaminen onkin suhteellisen vaivatonta ja tuttua. Tämä jos joku on ollut hyvä tässä prosessissa, siis että omalla kohdallani on yhä helpompi aloittaa "raitis jakso". Yhtä helppo on "ottaa pari" :oops: Shit. Kirjoitan lisää....keittiössä särkyi jotain.

ViestiKirjoittaja andante » 2.7.2013 16:11:46

Moikkis Lizzy. Mitäs jos ottaisit päivien laskemisen rinnalle toisen systeemin tukijaksi? Siis laske miten haluat, mutta alapa kiinniittää huomiota siihen, mitkä asiat ovat onnistuneet raittiina kausinasi. Painopiste pelkästään konkreettisiin saavutuksiin- tuloshakuinen kun kerran haluat olla! Samaan periaatteseen perustuu mielestäni Arkkitehdin ehdotus märkien ja kuivien päivien suhteuttamisesta. Minkä vuoksi murehdit juomapäiviä? Rakenna positiivisen varaan. :D
andante
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 2.7.2013 16:58:31

Antiloopin paluu kirjoitti:Mitä ajattelet elämästäsi, että millaisena se olisi sinulle mahdollisimman hyvää? Miten alkaisit elää sellaista elämää todeksi jo tänään, vähä vähältä, sitä opetellen ja siihen tutustuen?

-

andante kirjoitti:tuloshakuinen kun kerran haluat olla!
)
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 5.1.2016 08:20:55, muokattu yhteensä 2 kertaa

ViestiKirjoittaja Antiloopin paluu » 2.7.2013 17:50:56

Näinkö on, että talousoppineet bondaavat raittiuden asiassa :lol: Minä kyllä lämpenen kans tuolla A-tehdin aivoittelulle, että hyvään ja positiiviseen kiinnittyminen olisi nyt kovin tärkeää. Ymmärrän toki itsekin, miten retkahdukset kaventavat katseen taas pelkkään epäonnistumiseen ja värjää tulevaisuusnäkymät yksinomaan synkillä sävyillä: ne ovat kerta kaikkiaan katkeria paikkoja ja niistä on tietysti päästävä, mutta toisaalta on hyvä muistaa, että me olemme tässä tekemisissä alkoholiriippuvuuden kanssa emmekä minkä sattuu hiustyylin uusimisen kanssa :D Tämä ON vaikea ongelma ja ottaa usein monta vuotta, että pääsee irti juomisesta kokonaan. Silti, nytkin kun katsot tarinaasi taaksepäin, Lizzy, huomaat menneesi elämässä eteenpäin. Sinne vain suunta nytkin!
I never made a mistake in my life. I thought I did once, but I was wrong. (Charles M. Schultz)
Antiloopin paluu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja andante » 2.7.2013 18:06:05

Suomea puolisuomalaisille: mitä on bondaaminen? Pitää yhtä? Pöh, olkoot.
Lizzy, varon aloittamasta mitään luentosarjaa taloussuunnitelun menetelmistä. Silti sen verran, että itselläni toimii sovellettu nolla-pohja-budjetointi. Ei ole edes kovin kaukana päihdehuollossa käytetyistä ideoista. Tunnet ehkä? :D
andante
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat