Olet täällä

Taas täällä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Taas täällä

ViestiKirjoittaja woody » 1.2.2020 14:39:03

Tervetuloa helmikuu!
Heräsin pirteänä uuteen kuukauteen klo 6 aamulla, ihmeellistä.
Aloin miettiä, että tänään voi olla ruuhkaa alkossa kun tipattoman viettäjät lopettavat. On ihana tunne siitä, ettei tartte miettiä haenko vai enkö... on niin paljon helpompi olla juomatta kuin säätää niitä määriä. Kohta toivottavasti kyllästyn jankuttamaan tätä samaa, mutta nyt se vielä tuo iloa. Tammikuusta tuli työkuvioiden vuoksi paskamainen ja niin päätinkin siirtää "uuden" elämän aloittamien helmikuulle. Nyt kun raittiita viikkoja on takana jo useita, onkin ihan toiset fiilikset pohtia mitä asioita pysyy elämässäni, mistä koetan luopua ja mitä uutta mahtuu mukaan.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 3.2.2020 14:34:22

Varhainen maanantaiaamu,
töihin lähtö ja takana rauhallinen raitis viikonloppu. Alkoholilla ei ole nyt tilaa elämässäni, mutta en erehdy luulemaan että sen merkitys olisi näin lyhyessä ajassa poistunut.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 6.2.2020 04:02:24

Keskiviikkoiltaa!

Raittiina, mutta väsynyt ja vähän kipeä olo jatkuu. Työkuviot helpottivat ja vajaat pari viikkoa sitten, onneksi.
Olen tavannut nyt kahdesti "addiktioihin" erikoistuneen terapeutin - hakeuduin siis muistakin syistä kuin tämä alkoholiongelma.
Terapeutti on jämäkkä nainen ja olen tyytyväinen hänen otteeseensa. Hänen mielestään minun pitäisi hakea enemmän tukea alkoholismin hoitoon, kuin nämä yksittäiset käynnit. Inisin vastaan, mutta kyllä hänen sanomisissaan on järkeä, sitä en kiellä. Hän itse sanoi pitävänsä mm AA:ta hyvänä ohjelmana, mutta alueellamme on kuulemma paljon muitakin vaihtoehtoja. Mm. yliopistollinen sairaala (kävelymatka kodistani) tarjoaa avohoitona intensiiviohjelmia tyyliin neljä viikkoa kolmena iltana tai aamuna viikossa. Sen jälkeen seurantakäyntejä ilmeisesti yksilöllisen tilanteen perusteella. Vakuutus kuulemma kattaa, eli sekään ei ole ongelma. Sain kotitehtäväksi miettiä asiaa ja perustella sitten mielipiteeni. Sitä tässä aion pureksia. Joku haraa vastaan. Sanoin, etten halua tulla määritellyksi alkoholismin kautta, vaikka alkoholisti olenkin. Tunnistan kyllä että piilottelen ongelmaani. Sitä, että olen lopettanut alkoholin käytön ei tiedä kukaan muu lisäkseni paitsi terapeutti ja satunnaiset tämän palstan lukijat. Hän siihen, että ei se ole tarkoituskaan pitää sitä alkoholismia yllä vaan elän paitsi suhteessa alkoholiin niin muillakin elämän alueillani oikeastaan kaksoiselämää, joka on itselleni aika repivää. Tämä kolahti, koska siltä minusta juuri tuntuu. En ole kovin paljon mielenterveyden perusteisiin perehtynyt, vaikka asia kiinnostaakin. Kuulemma ihminen voi parhaiten silloin, kun hänen sisäinen minä (vai omakuva?) ja ulkoinen ovat mahdollisimman lähellä toisiaan. Tämän olen kyllä havainnut, mutta en sitten ole kuitenkaan...
No nyt pätkii ajatus. Kirjoitin nämä muistiin itseäni varten. Näitä jään pohtimaan. Juuri nyt ajatus syvemmästä itsetutkiskelusta ei houkuta, mutta olen väsynyt ja vähän kipeä, mikä vaikuttanee.

Melkein kuusi viikkoa raittina!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 6.2.2020 10:31:24

Woody kirjoitti
Sain kotitehtäväksi miettiä asiaa ja perustella sitten mielipiteeni. Sitä tässä aion pureksia.

Hei ja kiitos viestistäsi!
Raotan oman kokemukseni kautta paria näkökohtaa.
Ammattilaisen ohjauksessa toimiva intensiivijakso auttaa tehokkaasti avaamaan elämän solmukohtia ja näkemään rasittavia riippuvuuksia. Ja ymmärtämään sekä vapautumaan niistä. Niitäkin, joita muistimme on torjunut tai mitkä on painettu tietoisesti unohduksiin. On myös mahdollista saada lääkinnällistä tai muuta hoitoa.

Vertaistukiryhmien merkittäviä ominaisuuksia on vapaampi aikataulutus, joka oikein omaksuttuna on hieno asia toimia omien kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan. Se saattaa kuitenkin houkuttaa henkisesti velttoon ja omaa vastuutaan välttelevään osallistumiseen. Tärkeä ja hyvin myönteinen seikka on erilaisten ihmisten kohtaaminen. Heistä voi löytää monivuotisia luotettuja, tukihenkilöitä ja ystäviäkin.

Suomessa varsinkin nuoret ovat ryhtyneet pitämään rapakon takaisen mallin mukaisia tiukasti asiaan keskittyviä tunnin palavereja.

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja woody » 9.2.2020 15:39:30

Edellä kuvaamaani en ole ehtinyt tai osannut vielä oikein paneutua, mutta Lomapuiston ajatus noteerattu, kiitos siitä.

Raittiita päiviä tuntuu kertyvän helposti. AIkuinen poika on vierailulla luonani ja ollaan mm illastettu muutama kerta. Poika juo yhden tai korkeintaan kaksi olutta aterialla. Eilen käväisi mielessä ajatus jossakin kohtaa siitä, miten ihana olisi juoda lasi viiniä. Se meni aika nopeasti ohitse, mutta ärsytti kuitenkin. Jotenkin havahdutti se, että jos fokus eli päätös juomattomuudesta peittyy muun sälän alle, saattaisi juomisen haluaminen taas nostaa päätään. Mutta ei, hyvin tämä menee.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 12.2.2020 05:05:06

Raitista iltaa Plinkkiin.

Olo on tasaisen mukavaa, alkoholi ei pyöri mielessä. Jaksan hämmästellä sitä, kuinka monia asioita päivässä ehtii tehdä, kun ei ole viinin väsyttämä. Työpäivät matkoineen ovat pitkät, mutta nyt kun sain ne rönsyt kuriin, niin tässähän ehtii monenlaista. Raittiita päivä on kertynyt melkein seitsemän viikkoa ja kyllä sanoisin, että tuossa kuuden viikon kohdalla viimeistään univaikeudetkin helpottivat.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 14.2.2020 14:46:04

Hiljaiseloa Plinkissä, mutta viideskymmenes raitis päivä menossa.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.2.2020 19:04:44

Niinpä, Woody.
Kun alkoholi on lakannut pyörimästä mielessä, on tasan yksi murhe vähemmän.
kovin usein just se yhden murheen poisjääminen kallistaa vaakaa hyvän olon puolelle -ja se riittää.

Jatkoa vaan samaan suuntaan!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 15.2.2020 06:26:29

Kovalla kovaa vastaan, sillä minäkin olen ollut tällä palstalla kuivin suin , mutta en elänyt kuivaa elämää, heh hyvä vitsi.

Joten jatkakaaamme palstalaiset kuivana oloa.

tämä palsta auttaa
imn30
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja imn30 » 15.2.2020 06:42:28

lomapuisto kirjoitti:Woody kirjoitti
Sain kotitehtäväksi miettiä asiaa ja perustella sitten mielipiteeni. Sitä tässä aion pureksia.

Hei ja kiitos viestistäsi!
Raotan oman kokemukseni kautta paria näkökohtaa.
Ammattilaisen ohjauksessa toimiva intensiivijakso auttaa tehokkaasti avaamaan elämän solmukohtia ja näkemään rasittavia riippuvuuksia. Ja ymmärtämään sekä vapautumaan niistä. Niitäkin, joita muistimme on torjunut tai mitkä on painettu tietoisesti unohduksiin. On myös mahdollista saada lääkinnällistä tai muuta hoitoa.

Vertaistukiryhmien merkittäviä ominaisuuksia on vapaampi aikataulutus, joka oikein omaksuttuna on hieno asia toimia omien kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan. Se saattaa kuitenkin houkuttaa henkisesti velttoon ja omaa vastuutaan välttelevään osallistumiseen. Tärkeä ja hyvin myönteinen seikka on erilaisten ihmisten kohtaaminen. Heistä voi löytää monivuotisia luotettuja, tukihenkilöitä ja ystäviäkin.

Suomessa varsinkin nuoret ovat ryhtyneet pitämään rapakon takaisen mallin mukaisia tiukasti asiaan keskittyviä tunnin palavereja.[/quote]

Säälittävää!
Vai on USA:ssa mikä on erittäin uskovainen, ellei jopa katolinen valtio, alkanut pitämään tunnin mittaisia uskonnollisia AA-palavereita.
Ei ole todellista - mutta toisaalta tuossa alhaalla on kopsattuna Suomen AA-kerhon jumaluuskäsite "papru" , ei välttämättä kuulu tänne ei uskonnolliselle palstalle, mutta antaa mennä, sen verran varoitus että täysjärkiselle se saattaa olla aika nopeasti hylättävää materiaalai, ellet ole "jeesusksen miehiä", heh!!
Tosi asiassa nuoret siellä jenkeissä hakeutuvat ryhmiin missä ei sekoilla jumalan ja jeesuksen kanssa.

Yhdessä fuulamme toisiamme

https://www.aa.fi/ckeditor/plugins/file ... A4site.pdf
imn30
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Janette » 15.2.2020 15:18:29

Kiva kuulla Woody, että elo on tasaisen mukavaa ilman alkoholia!

Samaa olen miettinyt, että esimerkiksi viikonloppu tuntuu paljon pidemmältä kun ei juo, ja asioita saa ihan eritavalla aikaiseksi.

Kaikkea hyvää viikonloppuusi!
Janette
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 17.2.2020 06:05:47

Kiitoksia kommenteista mies metsänreunasta, imn30 ja Janette,

Oma tie on kunkin löydettävä tässä raitistumisessakin. Minusta on kiinostavaa kuulla muiden kokemuksista, niin että antaa kaikkien kukkein kukkia.

En ole itse 'uskonnollinen'. Koska Suomessa olen 60-luvulla syntynyt, niin olen saanut sellaisen evankelisluterilaisen peruskasvatuksen ja arvomaailman kotoani. Olin yli 25 vuotta naimisissa ja ex-anoppini on oikeasti uskovainen. Mua hankasi välillä ihan hirveästi hänen uskonsa, mutta samalla olin siitä usein myös kateellinen. Uskonto antoi (hän ei ole ahdasmielinen) hänen elämälleen hyvin selkeän viitekehyksen ja arvopohjan. Hän ei tuominnut sinällään muita, mutta sai itselleen asioissa selkeyden. Tai näin olen ymmärtänyt. Tätä minä olen monesti kaivannut itselleni. Nyt kun olen eronnut, vanhemmat ovat kuolleet, lapset ovat omillaan... niin suunta on välillä hukassa monessa mielessä. Mietin tämän kaiken merkitystä. Miten haluan elää? Kova syyllisyys on monesta asiasta ja paljon on käsittelemättömiä tunteita noussut pintaan, kun en ole niitä viinillä turruttanut.

Jaahas, ajatus katkoo ja pätkii ja on pakko painua nukkumaan. Työviikko edessä ja sen päälle erittäin monimutkainen veroilmoitus työn alla. Tyypillisesti sunnuntai-iltana on hirveä angsti kaikesta tulevasta. Nyt onneksi piirun verran helpompi hengittää, kun ei oo morkkista juopottelusta eikä huono olo.

Raitista alkavaa viikkoa!
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja woody » 23.2.2020 19:30:17

Olin perjantaina kutsuttuna illalliselle, jossa oli tarjolla erilaisia alkoholipitoisia juomia. Jännitti etukäteen. Ensin makustelin sitä, että joisin muiden seuraksi, ettei tarvitse selitellä. Sitten päädyin vastaamaan kutsuun myöntävästi, mutta ilmoitin ettei minulle tarvitse varata juomia. Asia ei kaivannut selittelyä, kukaan ei ihmetellyt. Eli se siitä. Helposti meni, ja olin todella helpottunut kun pääsin juhlista kotiin selvinpäin.

Lauantai muodostui painajaismaiseksi. En juonut, juomia ei ollut lähellä, mutta ajatus oli lähellä että millään ei ole mitään väliä. Seurasin videolta suoraa lähetystä lapseni urheilukilpailua, jossa hän loukkaantui vakavasti. Tapahtuma keskeytettiin, en tiennyt mikä hänen tilanteensa on tai onko hän edes hengissä. Vanhemman pahin painajainen. Arviolta parikymmentä minuuttia piinaavaa odotusta ja sain soiton lääkäriltä, joka kertoi että poikaani viedään sairaalaan tutkittavaksi, mutta että hän on tajuissaan. Pahin on nyt ohitse. Ei vakavaa pysyvää vammaa, mutta edessä on pitkä toipuminen. Hän (myös minä) vielä shokissa, hänen olonsa varmasti pahenee tästä. Itse en ole työkykyinen.

Raittius on koetuksella, mutta juuri nyt tätä järkytystä en aio lääkitä viinillä.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 23.2.2020 20:16:53

Karmaiseva tilanne teillä.
Voimia tilanteesta toipumiseen.
Juu ei viiniä, niin helpommalla pääset.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 23.2.2020 21:00:27

woody kirjoitti
Raittius on koetuksella, mutta juuri nyt tätä järkytystä en aio lääkitä viinillä.

Hyvä ja ainoa oikea päätös on olla nyt raittiina. Voimia sinulle ja luottamusta lääkäreiden hoitoon ja taitoihin!

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat