Olet täällä

Tyhjän paperiarkin vasemmassa yläkulmassa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tyhjän paperiarkin vasemmassa yläkulmassa

ViestiKirjoittaja AltLandIs » 22.1.2017 06:10:56

Hienoa, että homma etenee mukavasti.

Minäkin muuten löysin tuon uimahallihomman taas pitkästä aikaa. Olen aina ollut todella laiska menemään uimahalliin tai yleensäkään uimaan. Yläasteella ja lukiossakin taisin pinnata kaikki uintitunnit. Nyt olen kuitenkin reilun viikon sisällä käynyt kolmesti.

Tsemppiä!
Pidä vahva henki. Jos luovutat kesken - kuolet.
AltLandIs
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Abelline » 24.1.2017 14:35:24

Aurinkoista tiistaipäivää!

Viikonloppu vierähti mökillä, mutta valitettavasti lauantaiaamupäivä toi tullessaan odotetun juomahimon. Yllätyksenähän se ei siis tullut, mutta pilasi tehokkaasti koko päivän :( . Olin kiukkuinen, synkkä, masentunut ja kaikin puolin negatiivinen. Tekemisen puutekin näin talviaikaan vaikutti lannistavasti. Ruuan sain vaivoin tehtyä, ruokahalukin oli kateissa (tämä oli odottamatonta :shock: ). Saunominenkaan ei kiinnostanut. Tuntui, ettei mikään olisi ilahduttanut, paitsi tietysti viina. Ajanvietteet eivät viehättäneet, ei telkkari, kirja eikä läppäri.

Tahtoisin niin kovasti, että alkaisin viihtyä mökillä ilman viinaa :| . Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei se näin raittiuden alkutaipaleella tai vielä pitkään aikaan ole todennäköistä. En kuitenkaan suostu luovuttamaan. Sain impulsiivisen ajatuksen surkeudessani kieriessäni. Se on aika kallis hankinta (2000-3000 e) ja vieläpä melkoisen hankala toteuttaa käytännössä. Mutta. Maaliskuussa minulla olisi todennäköisesti hieman ylimääräistä rahaa, joten päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja esittelin ajatukseni Ukolleni.

Olen jo vuosia harmitellut sitä, ettei mökillämme ole mahdollisuutta päästä uimaan tai edes kastautumaan saunan päälle. Mökkimme on siis vanha maatila keskellä korpea, johon kuuluu päärakennus, navetta (johon rakennettu puusauna ja takka) sekä savusauna 40-luvulta. Pihapiiri on nurmikkoinen ja osin kallioinen, vanhojen puiden ympäröimä. Minun ajatukseni oli kylpytynnyri :D ! Siinä kelpaisi polskutella säästä riippumatta :). Muuta suurta ongelmaahan tässä ei siis ole paitsi se VESI :roll: . Meillä kun ei ole vesijohtoa eikä porakaivoakaan.

Mutta koska en ole valmis luopumaan ideastani, on tätäkin asiaa jo pohdittu. Navetan peltikatto on pinta-alaltaan todella suuri ja yksi mahdollisuus on kesäaikaan kerätä katolle satava vesi talteen. Tai valuttaa jopa suoraan kylpytynnyriin. Tähän tarvitaan vain koko katon levyinen sadevesikouru molemmin puolin kattoa. Nykyisin kouru kattaa vain osan reunasta ja sieltä kerättävä vesi valuu saaveihin navetan nurkille saunavedeksi. Toinen vaihtoehto on tehdä sopimus paikallisen vpk:n kanssa :). Kyllä keksivä ratkaisun löytää :D. Ja saa muuten tehdä ehdotuksia, jos sellaisia sattuu mieleen tulemaan! Toukokuun lopulla minulla ja Ukollani oli tarkoitus matkustaa jälleen etelän lämpöön, mutta ehkäpä tynnyriprojekti menee matkan edelle. Saas nähdä :)

Mutta sitten muihin asioihin. Eilinen päivä oli hidas ja tylsä, enkä saanut töitä juurikaan tehtyä. En myöskään ulkoiltua, vaan päivystin etätöissä sohvan nurkassa. Olo oli veltto ja saamaton ja alakuloinen. Tänä aamuna otin kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja lähdin aamuvarhaisella uimahallille vesijumppaan. Ja hyvä, että menin! Kokemus oli oikein mukava ja aion mennä jatkossakin vesivoimistelemaan tiistaiaamuisin :). Kotiin tultuani olin aivan kuin märkä rätti, nälkä oli aivan mahdoton (ja tulikin sitten syötyä terveellistä uunimakkaran jämää :oops: ) ja hotkittuani makkaran jouduin ottamaan tasoittavat torkut :). Sitten keitin kahvit ja söin vielä suklaaneliön kiitoksena itselleni urhoollisesta uimareissusta.

Huomenna jatkan kävelyretkiäni lähityöpaikan maastossa ja koitan saada ruokailut jälleen parempaan järjestykseen.

Kaikkea hyvää ja auringonpaistetta alkuviikkoon :)
-Abelline
Abelline
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Abelline » 27.1.2017 09:12:27

Huomenta ja pirteää perjantaita :)

Tänään näyttäisi tulevan kaunis päivä, kun katselin akkunoista taivaan värejä. Idän suuntaan en näe, mutta eteläisellä ja läntiselläkin taivaalla näkyivät sekä violetin ja vaaleanpunaisen sävyt parhaimmillaan auringon noustessa Helsingissä tänään klo 8:43 :) . Kevät tulee joka päivä lähemmäs.

Olen tullut itseni kanssa siihen tulokseen, että ainakin toistaiseksi jätän mökkireissut väliin. Kun siellä tuntuu ratkeamisen mahdollisuus olevan kaikkein voimakkain. Onneksi nyt on talvi, eikä mökillä muutoinkaan tulisi paljon käytyä. Kevään mittaan ei hiirenloukkujen tyhjentäminenkään ole enää ajankohtaista. Ja jos nyt jokin hoidettava asia vaatii, niin voimme Ukkoni kanssa tehdä mökille päiväreissun; silloin eivät houkutukset ja himotukset ehdi yltymään, kun suunta on selkeästi illaksi kotiin. Kotona ja arkena yleensä pärjään onneksi ilman alkoholia ja tupakkaakin ihan suht helposti. Parasta siis näin alkukuukausina pysytellä tyynillä vesillä :). Varmaankin ajan mittaan itseluottamus ja -varmuus kasvaa eikä retkahtamisen vaara enää ole niin akuutti, vaikka juopottelu ja tunnetupakointi tiettyihin paikkoihin liittyvätkin.

Tänä viikonloppuna ei ole oikeastaan muita suunnitelmia kuin sulattaa ykköspakastin ja ulkoiluttaa Nastoja Nastakenkiä kodin lähettyvillä metsäteillä (ovat vielä kunnolla jäässä ja liukkaita, joten sopivat Bugeilleni :) ).

Ensi viikolla on luvassa töitä lähinä ja etänä kuten tavallista, vesijumppa ja KaveriLounas tiistaina ja viikon kohokohtana (en malta olla kertomatta tätä jo nyt :D) lauantaina Apassionata! Liput ostin itselleni sekä synttärilahjaksi sisarelleni ja tyttärelleni jo lokakuussa. Molemmat hevosihmisiä kuten minäkin - jälkimmäisen saattavat huomata 60- tai 70-luvuilla syntyneet hevostytöt nimimerkistäni :) . Lumoavia hevosia lähden kuitenkin katsomaan tyttäreni ja hänen ystävättärensä kanssa :| . Ystävätär tuuraa siskoani, joka valitettavasti estyi tulemasta mukaan. Yritämme hieman paikata harmistusta menemällä esityksen jälkeen kaikki kolme kyläilemään sisareni ja puolivuotiaan siskonpojan luokse :).

Valoisaa viikonloppua ja mainioita ulkoiluilmoja joka iikalle :)

-Abelline
Abelline
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Abelline » 16.7.2019 09:12:40

Hyvää heinäkuun tiistaita Toverit :) !

Aikani etsin ja löysin tämän lähes kolme vuotta sitten aloittamani ketjun.
Kiusallisista takaiskuista huolimatta ajattelin, josko tähän kirjoittelisin edelleen. Sillä elämä ei ole mennyt muutaman männä vuoden aikana aivan kuten Strömsössä, mutta arvelen, etten ole ainoa, joka yrityksestä huolimatta kompastelee.

En silti ole luovuttanut raitistelun suhteen, sillä luovuttaminen ei ole koskaan kuulunut sanavarastooni. Eikä tule kuulumaan. Joten uutta yritystä vaan!

Jotain positiivistakin on tapahtunut, jos vähän noita aiempia viestejäni tutkii. Onnistuin lopulta viime marraskuun alusta aloittamaan painon pudotuksen. Nyt olen 12 kg kevyempi :D . Vielä toki 7-8 kg ylimääräistä painolastia, mutta täytyy sanoa, että kyllä keventäminen tuntuu olemisessa ja elämisessä! On niin paljon keveämpi esim. kävellä.

Kesälomaa en tänä vuonna pitänyt kahta viikkoa enempää ja sekin oli jo ennen juhannusta. Töissä kuitenkin viihdyn, joten eipä sekään ongelma ole. Ja tokihan kesäloma oli kovin raskas, kun siitä oli välttämätöntä juopotella puolet. Onneksi edes jälkimmäisen viikon kohdalla tein korjausliikkeen. Mutta ompa tuon lomankin jälkeen viinaa virrannut viikonloppuisin ja ikäviä seuraamuksia.

Alan olla melko kyllästynyt kaiken maailman epämiellyttäviin kömmähdyksiin, mokailuihin, suoranaisiin sekoiluihin sekä surkeisiin yöuniin, ajoittain melko julmiin ahdistuksentunteisiin ja väsymykseen :roll: .

Tässäpä jotain lämmittelyä alkuun. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa!

-Abelline
Abelline
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 23.7.2019 08:00:03

Hei Abeline, ajattelin tulla moikkaamaan kun nimimerkkisi on niin kovin tutun oloinen, olenhan sellainen 60-luvulla syntynyt heppatyttö mihin jossain viittasit :wink: . Abeline on hyvin muistissa, varmaan jostain komeroiden laatikoiden kätköistä siitäkin pollesta voisi joku kuva löytyä.

Ikävä kuulla, että viime kertainen kirjoittelu täällä plinkissä ei sitten kantanut hedelmää pidemmäksi ajaksi vaikka hyvältä kuulosti. Toivotan sinulle nyt uutta tsemppiä. Itse kirjoittelen tuolla vähentäjien puolella, mutta aina välillä luen juttuja täälläkin. Ehkä haluaisit avata vähän sitä mihin aiemmat yritykset ovat kaatuneet. Siten voisi itsellesikin konkretisoitua mitä pitäisi muuttaa, jotta raittudesta tulisi elämän tapa. Jos siis sitä olet etsimässä.

Valoisaa kesän jatkoa siellä töissä. Itse juuri lomailen ja lähen tästä tätiäni hakemaan, suuntana entinen mummolani. IHanaa kun aurinko paistaa 8)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Abelline » 26.7.2019 07:49:47

Huomenta!

Ja kiitos Vilmalle viestistä :)

Abelline oli tosiaan Sari Nikkasen esteratsu, jota pikkulikkana ihailin :). 70- ja 80-lukujen taitteessa suunnilleen.

Kysyit mikä raitistumisyritykseni on aiemmilla kerroilla kaatanut. Minulla on ollut suuria vaikeuksia saada motivoitua itseni täyspainoiseen raittiusyritykseen (nyt), kun muutama oikein tosissaan aloitettu raitis kausi päättynyt yht`äkkiseen juopotteluimpulssiin. Syyksi olen havainnut ainakin nämä: ikävystyminen ja tylsyys, vaihtoehtoisesti jokin mieltä kuohahduttava tapahtuma, kuten matkalle lähtö tai mikä tahansa rutiineista poikkeava tapahtuma (en keksi tälle synonyymiä, siksi toisto). Viimeksi tapahtuma on ollut hammaslääkärikäynti, sitten viilennyslaitteen asennuspäivä kotonani, mökille lähtö on (lähes) aina toiminut sytytyslankana.

Olen aiemmin yrittänyt raitistua ominpäin, mutta nyt olen alkanut miettiä mitä vaihtoehtoja voisi apuna yrittää käyttää. Työterveys ei tule kyseeseen, sinne en halua alkoholismimerkintää itsestäni. Sitten vaihtoehtoina olisivat terveyskeskuslääkäri/ yksityinen vastaava/ ehkä A-klinikka. Näissä ongelmana se, etten tiedä minkälaista apua niistä voisi olla, koska en myöskään halua antabus-reseptiä kahdesta syystä: 1) minun juomahaluni iskiessä t i e d ä n, ettei ajatus antabusvaikutuksesta vaikuta minuun mitenkään. Joisin silti, jos janottaa ja varmaan päätyisin sairaalaan. 2) Reseptit ovat kaikkien tahojen nähtävissä (myös työterveydessä) Kanta-järjestelmässä.

Viimeisenä olen vihdoin alkanut tosissani harkitsemaan AA-ryhmään tutustumista. Kotipaikallani on tutkimusteni mukaan 2 ryhmää, joista toinen on kesätauolla, mutta toisella on kokoontumisaikoja viikon jokaisena päivänä. Osa niistä ilta-aikoja, jotka voisivat sopia minulle. Olen harkinnut tutustumista ensi- tai seuraavan viikon aikana. Tuskinpa siinä mitään hävittävääkään on. En tosin ole kasvokkain puhuvaa tyyppiä - introvertti kun olen - mutta kyllähän siellä ymmärtääkesi kuunnellakin voi.

Pelkään kyllä, että jos tuosta viimeksi mainitustakaan ei ole mitään apua, niin saatan olla menetetty tapaus :| . Mutta se jäänee nähtäväksi.

Viimeksi tiistaina 23.7 tartuin lasiin, koska oli tylsä ilta, ja lämmin päivä, ja joo-joo :roll:. Mutta keskiviikkona, torstaina ja tänäänkin olen kuivin suin. Koitan kerätä edes viikon selviä päiviä, jotta saan tarpeeksi energiaa lähteä työpäivän päätteeksi AA-tapaamiseen. Minulla kun on työpäivät matkoineen 12-13 tunnin mittaiset, niin juopotteluaikana jo pelkästään niiden hoitaminen on ollut erittäin haastavaa. Silloin tällöin jopa liian haastavaa :( , jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Koska yritän kuitenkin edetä vain yhden päivän kerrallaan, niin tänään pyrin pysymään juomatta. Huomenna olisi jotain positiivista tiedossa, joka saattaisi auttamaan selviämistä myös lauantaista selevinpäi :) . Olen menossa matkan päähän Kotkaan siskonpoikani syntymäpäiville merenrantataloon. Ja siihen reissuun uppoaa varmaan 6-7 tuntia kaikkineen (puolesta päivästä eteenpäin noin suunnilleen). Toivon että selviän viikonlopusta (ne ovat aina olleet pahin kompastuskiveni), jolloin saisin uutta puhtia alkuviikkoon.

Vilmalle vielä kiitos, ja muillekin raittiutta, aurinkoa, lämpöä ja onnellisuutta päiviinne :)

-Abelline
Abelline
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 26.7.2019 10:19:00

Abelline kirjoitti
Viimeisenä olen vihdoin alkanut tosissani harkitsemaan AA-ryhmään tutustumista. Kotipaikallani on tutkimusteni mukaan 2 ryhmää, joista toinen on kesätauolla, mutta toisella on kokoontumisaikoja viikon jokaisena päivänä. Osa niistä ilta-aikoja, jotka voisivat sopia minulle. Olen harkinnut tutustumista ensi- tai seuraavan viikon aikana. Tuskinpa siinä mitään hävittävääkään on. En tosin ole kasvokkain puhuvaa tyyppiä - introvertti kun olen - mutta kyllähän siellä ymmärtääkesi kuunnellakin voi.

Pelkään kyllä, että jos tuosta viimeksi mainitustakaan ei ole mitään apua, niin saatan olla menetetty tapaus :| . Mutta se jäänee nähtäväksi.

Abelline hei, kun itse olen saanut raittiuden alun AA:sta ja nähnyt monen naisen ja miehen raitistumisen, rohkenen suositella palaveriin menoa. Ja niin kuin kirjoitat, kyllä siellä voi olla puhumattakin. Kuuntelemalla oppii paljon ja samaistuminen toisen kohtaloon aukaisee järjen ja tunteen lukot. Tapahtuu samankaltainen ihme, kuin kuivan autiomaan kukkien puhkeaminen vesisateen jälkeen. Raitistumisen ihmeitä tapahtuu vertaistuen toveriseurassa koko ajan. Toivoa on aina ja rehellisyys itselleen on paras lähtökohta.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat