Olet täällä

Miten onnistun tässä tilanteessa pysymään tässä päätöksessä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten onnistun tässä tilanteessa pysymään tässä päätöksessä

ViestiKirjoittaja viininlipittäjä » 1.11.2016 00:14:05

Oon viimeisen 10vuotta tissutellut kotona enemmän ja vähemmän. Aina olen työni ja lapseni hoitanut, mutta sitten kun kaikki on hoidettu on iltaisin viinipullo auennut. Viime aikoina se on ollut 3 litran pänikkä mikä on saattanut mennä kahdessa illassa. Tupakoin myös aina kun juon, mutta en muulloin.
Huomasin alkoholin määräävän elämääni, en voinut sopia mitään kun en voinut tietää jaksanko tai onko krapula tai tekeekö mieli mieluummin tissutella kotona. Harvoin olin ajokunnossa viikonloppuisin ja päivät meni maatessa varsinkin lapsen ollessa isällään.
Toissaviikon perjantaina päätin että nyt riittää. Kertakaikkiaan. Kaadoin viimeiset viinit viemäriin ja jemmasin tupakat piirongin laatikkoon (henkinen juttu, ei tee mieli jos tietää että sitä on...)
Olen nyt siis ollut juomatta ja polttamatta 10 päivää.
On ollut helppoa, koska sairastuin keuhkokuumeseen ja olen ollut tosi kipeänä. Mutta tästä syystä en myöskään mm. lenkille en pääse. Kutominen ei ole mun juttu. En pysty keskittymään lukemiseen. Olen maannut ja tuijottanut netflixiä jossain hämärän rajamailla. Turtana. Miten ihmeessä mä selviän tulevista päivistä ja viikoista??
Suurinosa ystävistä polttaa ja juo, joten heidän seuraansa vältän. Ja eipä heistä kukaan edes tiedä että mä olen nää kaikki vuoden juonut kotona kun kulissit on kunnossa....
Oon ihan yksin tän asian kanssa ja tarvitsen tukea ja sijaistoimintaa, mutta olen täysin neuvoton. Saisiko täältä vertaistukea tai ideoita...
viininlipittäjä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Miten onnistun tässä tilanteessa pysymään tässä päätökse

ViestiKirjoittaja juhanikari » 1.11.2016 04:39:30

Moi viininlipittäjä!

Ja onnittelut jo tuosta raittiista ajasta. Mulla oli kolmekymppisenä sama ongelma että raittiit kaverit olivat menneet naimisiin ja elivät sulkeutunuta prhe - elämää. Loput kavereista joi raskaasti.

Onneksi tapasin tulevan vaimoni ja sain hänen kauttaan raittiita / kohtuukäyttöisiä kavereita.

Toivottavasti sinäkin löydät raitista seuraa! Kenties uuden kumppanin?

t. Juhani
Viimeksi muokannut juhanikari päivämäärä 16.9.2017 16:41:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jberg » 1.11.2016 12:43:45

Tervehdys!

Mun lamppu syttyi vasta lauantai-iltana, mutta hyvä että edes silloin. Meidän lapset on jo aikuisia, mieheni on todella suurkuluttaja, joten olen myös itsekseni tämän vähentämisen/lopettamisen kanssa.

Työni olen aina myös hoitanut, samoin pitänyt huolta koko perheestä. Minua auttaa paljon pelkkä ajatus siitä, että nyt pidän huolta itsestäni, on minun vuoroni.

Koska tiedän, että onnistuessani raha ei mene kaupan kassaan tölkkien muodossa, olen päättänyt laittaa vähän vastaavan summan erilliseen rahapussiin ja käytän ne ihan oman itseni hyvinvointiin enkä tarvitse tyypilliseen tapaan soimata itseäni tuhlaamisesta!!!! Parissa päivässä pesämuna on monella eurolla karttunut ja on kiva haaveilla esimerkiksi jalkahoidosta tms. Voi olla että en "raski" niitä loppupelissä sellaiseen käyttää, mutta ajatuksena se on ihana!

Mieheni ei halua osallistua tähän projektiin millään tavalla toistaiseksi ainakaan, mutta toivon saavani hänet jossain vaiheessa heräämään. Se pitää lähteä hänestä itsestään.

Tsemppiä yritykseesi, joka on paljon pidemmällä kuin omani! Ole ylpeä itsestäsi!
jberg
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viininlipittäjä » 1.11.2016 13:57:14

Kiitos! :)
Tuntuu että on sellainen hölmö krapulainen olo nyt vaikken ole tippaakaan ottanut moneen päivään. Eilen illalla ajatus kylmästä viinilasista tuntui niin houkuttelevalta, että hyvä etten lähtenyt jonnekin lasilliselle.. Onneksi sain itseni pidettyä kotona.
Minulla on miesystävä, mutta hänen töidensä vuoksi elämme etäsuhteessa, eli näemme noin kerran viikossa tällä hetkellä, mikä ei edesauta tätä mun tilannetta yhtään kun kaikkien muiden tuntemusten lisäksi tunnen kroonista ikävääkin. Mun mies myös ottaa reippaasti, ei tosin kotona yksinään, mutta kaveriporukka on aika kosteeta..
Yhdessä ollessamme voimme tehdä selvinpäin asioita ja teemmekin kun niin harvoin näemme, mutta eron hetken jälkeen kummallakin on yleensä korkki auennut kun ei ole muutakaan tekemistä ja koittaa sitä ikävää turruttaa. Tämä on väliaikainen vaihe, mutta tuntuu toivottomalta.
Haluaisin alkaa kuntoilla, mutta en nyt toistaiseksi hetkeen saa.
Olen harkinnut monta iltaa että kaivan kauan uinuneet piirustusvälineeni kaapinperältä, mutta piirtämiseenkin on aina kuulunut se viini, joten en ole uskaltanut.
Viini on kuulunut mun ruuanlaittorutiineihin, se on ollut mun palkinto kaikesta mitä olen saanut tehtyä ja sellainen vapauden tunne et voin ottaa viiniä ihan vaan koska voin. Huomasin myös että mulla on joku käsittämätön tarve nyt korostaa ihmisille miten olen ollut autolla liikenteessä aamusta tms. En siis sillä tavalla että se ihmisiä ihmetyttäisi koska he eivät tiedä ongelmastani, mutta tunnen tarvetta jotenkin itse päteä tuollaisilla aivan tavallisilla asioilla mitkä on itselle uutta ja ihmeellistä..
On tässä opettelemista ja varmasti menee vapaa-ajan kuviot uusiksi ja siinä sivussa ehkä myös muutamat kaverit uusiksi.
Onpa vapauttavaa saada kirjoittaa tästä! :)
viininlipittäjä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja pullo_posti » 1.11.2016 18:12:47

Niin samankaltainen tarina tämäkin, määrät nousseet, viiniä pitää olla ruokaa varten, joku muukin kohta kolahti kuin kaulin päähän konsanaan :D Sinullekin suosittelen, jos vain yhtään tuntuu omalta, käydä juttelemassa päihdepuolella omasta tilanteesta. Siellä ei tuomittu ainakaan minua, vaan kannustettiin kokeilemaan päiviä raittiina ja viikkoja raittiina jne.. suositteli kyllä täysraiuttiutta, sanoi, että moni etsii aikansa tasapainoa ja päätyy kokonaan ilman elämään. Itse olen siinä välivaiheessa, tasapainoa hakemassa vielä, vaikka täysraittius olisi ehkä helpompaa omalla tavallaan. Mutta liian suuri askel, turha asettaa tavoitteita taivaisiin, jos nyt on vähentänyt jo ehkä 98 % entisestä :mrgreen:
Ainahan se mielessä on, sanos Mattikin, tosin taisi viitata eri asiaan.. No ei ihan aina, mutta joku vajaa vuotiskriisi mulla nyt on, kun täällä piinaan teitä nyt näemmä jatkuvasti. Tarve vakuuttaa itelleenkin ja ehkä myös tarve kertoa, että vähentäminen on mahdollista!

Tykitä tänne tuntemuksia vaan tulemaan, vaikkei ihan aina kukaan kommentoikaan, niin laskurista näet, että ketjuasi on kyllä luettu ja haettu sieltä tukea ja kokemuksia.
pullo_posti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viininlipittäjä » 1.11.2016 21:46:46

Nämä illat on kyllä vaikeimpia. Päivät saa täytettyä kaikenmaailman ohjelmalla, mutta pimeät illat yksin kotona on yhtä helvettiä. Tai enhän minä yksin ole, mutta lapsen mentyä nukkumaan. Päivän vaiennetut ajatukset tulee huutona mieleen ja joka solu himoitsee kylmää viiniä. Varsinkin kun tietää ettei tarvitse töihin mennä aamulla. Koitan muistella niitä krapuloita ja sumusia ja inhottavia olotiloja, sitä väsymystä ja sekavuutta, pelkotiloja ja kiertävää vatsaa.... Mutta kyllä ihmismieli on kummallinen kun aika on jo tässä ajassa kullannut muistot. Tällä hetkellä tuntuu että hyvin vois yhden krapulan kärsiä. Mutta se siinä ehkä onkin että en kärsinyt. En ole koskaan kuulunut niihin jotka oksentaa krapulassa tai joilla päätä särkee niin ettei mitään pysty tekemään. Olen vaan superhyperväsynyt ja huonovointinen.
Huomaan, että syön koko ajan jotain. Että jos jokunen kilo lähtiskin alkoholinkäytön lopettamisen vuoksi, niin ei ne kyllä lähteen pääse kun mätän koko ajan jotain naamariini etten ajattelis sitä viiniä tai lonkeroa.
Hassu juttu muuten tuo kello 21. Kun sen yli selviää ilman niin sitten tietää ettei juotavaa enää saa ja siihen jotenkin sopeutuu eikä sitä kelloo kyttää sillain et jaa vielä ehtis hakeen-meiningillä.....
Kirjotelkaa ihmiset tekin tuntemuksianne, vertaistuki on nyt enemmän kun tervetullutta!
Myös yksityisesti voidaan pitää yhteyttä niin saisi aikaa kulumaan paremmin :)
viininlipittäjä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja pullo_posti » 2.11.2016 08:51:25

Pidä huolta, että juot tarpeeksi muuta, esim illalla jotain rauhoittavaa teetä kokonainen kannullinen. Kun mahassa hölskyy ennestään, ei tee sillä hetkellä mieli juoda yhtään mitään. Tämä toimi minulle, joka join olutta ja viiniä puhtaasti janoonkin (sitä toki aina tiedostamatta). Päivä jos meni vähällä nesteellä, ai että eka olut maistui hyvälle, elimistö huusi nestettä ja samalla sai alkoholin tuoman lämmön ja rentouden ja hyvän olon. Yritä siinä nyt sitten vähentää :roll:
pullo_posti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hieman hiljaa » 2.11.2016 21:12:32

viininlipittäjä kirjoitti:Nämä illat on kyllä vaikeimpia. Päivät saa täytettyä kaikenmaailman ohjelmalla, mutta pimeät illat yksin kotona on yhtä helvettiä. Tai enhän minä yksin ole, mutta lapsen mentyä nukkumaan. Päivän vaiennetut ajatukset tulee huutona mieleen ja joka solu himoitsee kylmää viiniä. Varsinkin kun tietää ettei tarvitse töihin mennä aamulla. Koitan muistella niitä krapuloita ja sumusia ja inhottavia olotiloja, sitä väsymystä ja sekavuutta, pelkotiloja ja kiertävää vatsaa.... Mutta kyllä ihmismieli on kummallinen kun aika on jo tässä ajassa kullannut muistot. Tällä hetkellä tuntuu että hyvin vois yhden krapulan kärsiä. Mutta se siinä ehkä onkin että en kärsinyt. En ole koskaan kuulunut niihin jotka oksentaa krapulassa tai joilla päätä särkee niin ettei mitään pysty tekemään. Olen vaan superhyperväsynyt ja huonovointinen.
Huomaan, että syön koko ajan jotain. Että jos jokunen kilo lähtiskin alkoholinkäytön lopettamisen vuoksi, niin ei ne kyllä lähteen pääse kun mätän koko ajan jotain naamariini etten ajattelis sitä viiniä tai lonkeroa.
Hassu juttu muuten tuo kello 21. Kun sen yli selviää ilman niin sitten tietää ettei juotavaa enää saa ja siihen jotenkin sopeutuu eikä sitä kelloo kyttää sillain et jaa vielä ehtis hakeen-meiningillä.....
Kirjotelkaa ihmiset tekin tuntemuksianne, vertaistuki on nyt enemmän kun tervetullutta!
Myös yksityisesti voidaan pitää yhteyttä niin saisi aikaa kulumaan paremmin :)

Sama juttu täälläkin. Aiemmin mennyt 3-4 "annosta" päivässä, viiniä pääasiassa. Nyt vähennellyt ajoittain mutta esimerkiksi tänään ihan tyhjä olo kun on juomatta. Ei mitään pyristelyä tai taistelua viiniä vastaan vaikka se vajaa tonkka tuolla kaapissa olisi mutta ihmettelen vaan että miten tää on mennyt tähän? Veikkaan että sulla on sama, hieman viiniä niin jotenkin tuntuu paremmalta ja arjen stressit pienemmiltä? Ja sama juttu tuon kellon kanssa, alitajuisesti ajattelee että "turha enää tähän aikaan" vaikka en juo tarkoitushakuisesti. Kornisti ajattelen että menee "hukkaan"...
Hieman hiljaa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Boheemi » 4.11.2016 08:21:25

Itsellä tavoitteena on aina, että ennen puoltapäivää en aloita. Jos selviän klo 16 yli, niin sitten ei enää tee mieli.
Klo 12-16 on se aika, jolloin tekee mieli, etenkin talvisin. Harmaa iltapäivä. Kuoleman tunnit.
Itsellä ei ole kokemusta tyhjyydentunteesta kun lapset lentävät pois kotoa, mutta tuskin se suurempaa on kuin köyhän tyhjyydentunne, kun ei ole lapsia, kumppania, vanhempia, autoa, rahaa, töitä, luottokortteja, omaa asuntoa.

Kun huomisella ei ole tarjota yhtään mitään. Lehdissäkin kaiken maailman sosiologit kirjoittelevat, että minun kaltaisteni elämä on "surkeaa taistelua pulloa vastaan". No sitähän tämä juuri on. Tissuttelu on kaikista vaarallisinta.
Tissuttelu vain nostaa toleranssia ja rasittaa jatkuvasti terveyttä, antamatta kuitenkaan kunnon kännin iloja.'
Parhaiten toimii niin että viikossa aina monta täysin selvää päivää, ja sitten kun otetaan niin otetaan riittävästi.

Jaahas, kohta se on taas leipäjonoreissu. Sieltä löytää nykyään joskus mielenkiintoisia tuotteita, joita tulee sitten ostettua omalla rahalla. Jukolan Cheddaria viimeksi. Leipäjonossa käynti on päivää täyttävä sosiaalinen tapahtuma.
Tulee jotain ohjelmaa päivään, ja ruokaakin saa. Huonon selän kanssa on kyllä rasittavaa se seisominen pakkasessa.
Tiistaina ostin 15 euron aussia kuun alun kunniaksi, nyt olis jääkaapissa kympin espanjalainen. Mitenköhän tämä taas päättyy :mrgreen:
Boheemi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 7.11.2016 16:14:36

Mielenkiinnolla seuraan ajatuksiasi. Oma paheeni on "brolut" eli brandyn ja oluen yhdistelmä. Toissa viikolla sain pitkästä aikaa kaksi selvää iltaa ja menivät jopa ihan helposti. Tarkoitus oli heittää saman tien kolmaskin perään, mutta tuli taas kerran oharit miesystävän suunnalta ja se kaatui siihen. Sitten kaatoikin flunssan jälkitauti petiin koko viime viikoksi ja kertyi neljä tai viisi selvää päivää peräkkäin, mutta loppuviikkoa kohti alkoi taas nieleminen onnistua. Aika hallittuja määriä meni tällä kertaa, mahtoiko sitten johtua yskänlääkkeen etyylimorfiinista, joka ilmeisesti tehosti alkoholin vaikutusta.

Tämä viikko on muista syistä poikkeuksellinen viikko, joten saa nähdä miten käy. En oikein vieläkään ole löytänyt motivaatiota mihinkään pitkäjänteiseen vähentämiseen tai lopettamiseen, ja pimeä vuodenaika on minulle ihan erityisen raskas. Mutta tsempataan toisiamme!
If you're going through hell, keep going.
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja viininlipittäjä » 7.11.2016 21:30:26

hemmentaali kirjoitti:Mielenkiinnolla seuraan ajatuksiasi. Oma paheeni on "brolut" eli brandyn ja oluen yhdistelmä. Toissa viikolla sain pitkästä aikaa kaksi selvää iltaa ja menivät jopa ihan helposti. Tarkoitus oli heittää saman tien kolmaskin perään, mutta tuli taas kerran oharit miesystävän suunnalta ja se kaatui siihen. Sitten kaatoikin flunssan jälkitauti petiin koko viime viikoksi ja kertyi neljä tai viisi selvää päivää peräkkäin, mutta loppuviikkoa kohti alkoi taas nieleminen onnistua. Aika hallittuja määriä meni tällä kertaa, mahtoiko sitten johtua yskänlääkkeen etyylimorfiinista, joka ilmeisesti tehosti alkoholin vaikutusta.

Tämä viikko on muista syistä poikkeuksellinen viikko, joten saa nähdä miten käy. En oikein vieläkään ole löytänyt motivaatiota mihinkään pitkäjänteiseen vähentämiseen tai lopettamiseen, ja pimeä vuodenaika on minulle ihan erityisen raskas. Mutta tsempataan toisiamme!

Tää pimeä kausi on kyllä aivan karmea. Ahdistaa koko ajan. MUTTA en ole juonut tippaakaan!! Tiukkaa tekee ihan koko ajan ja mieli tekee ja viini kummittelee ja odotan kun kuuta nousevaa, että helpottaa. Mun ajatus ei ole missään kohtaa ole ollut lopettaa kokonaan vaan ottais vaan silloin kun oikeasti on jotain tapahtumaa/synttärit/tms.
Viikonloppuna piti mennä halloweenbileisiin, mutta jäinkin kotiin. Kaverit pyyteli yhdelle keikalle, mutta jätin senkin väliin. Mulla on ilmeisesti jokotai tän asian kanssa. Jos meinaan olla selvinpäin, on pysyttävä kotona.. Miksikään kuskiksi tai aina autolla olijaksi musta ei todellakaan ole. Ei hermorakenne kestä :D
Nyt oon alkanu jo miettiä et mitä sitten kun seuraavan kerran otan. Nouseeko päähän kun häkä. Alkaako tehdä mieli tupakkaakin. Sorrunko. Pimeneekö vintti kun ei ole aikoihin ottanu. Jääkö "putki" päälle vai pystynkö jatkaan tätä linjaa.
Mutta on kyllä huikea tunne olla koko ajan ajokunnossa ja pirteä! :)
Tsemppiä meille, päivä kerrallaan! Ei olla liian ankaria itsellemme! :)
viininlipittäjä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Me Vähentäjät