Olet täällä

Jeikoun pelivelat ja päiväkirja

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Keskustelualue tuotetaan yhteistyössä pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin kanssa. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Jeikoun pelivelat ja päiväkirja

ViestiKirjoittaja jeikou » 29.8.2017 17:23:01

Haluaisin kysyä neuvoa tai ehkä tukea. Vuosia sitten kirjoitin aiemmin blogia ja peliongelman sainkin kuuriin kyseenalaisilla menetelmillä. Tuntuu että sortuu pelaa ku on selvinpäin ja sit ku ei oo selvinpäin niin tulee huideltua muualla. Mutta kun se on halvempaa myös, mulla on pimentynyt täysin. 8kk aikana korkoineen lainaa about 70k...

Muutin pois vuokra-asunnosta vanhempani luokse, maksan heille nyt 27k lainaa 1000e kk. Olen siis maksanut jo 8000e. Nyt pimeni lomien jälkeen uudestaan ja vedin vippejä joka paikasta.
Lopuksi kävi näin :

Bank norwegianilta 20k laina missä korkoineen 34k (5 vuotta) - 580e/kk
Vanhemmille 27k - 1000e/kk (En tiedä miten onnistun mutta 27kk, jonka jälkeen voisi nedes harkita muutttoa pois. Ikää kuitenkin 27v ja murskaa aika pahasti koko itsetunnon tällä hetkellä tilanne.)
Luottokortti täppiin 2500e minimi lyhennys 70e/kk
TopFinance (250e/kk? en tiedä kauan, hirveä korko... Miettinyt jos bank norwegianilta saisi jossain vaiheessa korotettua että saisi luottokortin pois ja topfinancen tai jostain halvemmasta paikasta,)
Juna töihin n. 200e/kk, nyt ostettu onneksi lokakuun loppuun.

Oon siis aika kusessa, mietn ulosottoa mutta töissä määräaikaisena ja ala vaatii luottotiedot. TIenaan n. 40k - verot 24% + piilokulut vähän alle 7%. Yleensä nettto tili 1800-3000e. Yleensä lähempänä 1800e...

Mitä vittua teen? Yksi tietenkin on että tarvittaessa maksaa vanhemmille vähemmän, mutta ollaan sovittu tiukasti että tästä pidetään kiinni. En kehtaa enään kertoa sortumisestani, ymmärrän että näätte tilanteen täysin mutta olen kussut tilanteen jo niin monesti. Tuntuu että pahennus on vain jos auttavat vielä, koska mokaan uusiksi. Nyt mahdollisuus kuitenki maksaa pois, mutta ulosotto ei taida olla halvin keissi. Bank norwegianin laina käsittääkseni laukee maksettavaksi tällöin korkoineen ja siihen uo korko niin siinäpän oltais sitten, jos jotenkin voi näi sinnitellä niin saisin vanhemmille maksettua ja tuloillani muutettua omilleni takaisin tai maksaa erittäin pika vauhdilla loput pois ainakin pääosin.

Olen ottanut omaehtoisen velkakiellon muutamaan otteeseen, mutta senkin saa napsautettua pois päältä netissä hetkessä. Pelihimoissa kun keksii keinot kuin keinot. :roll: Sen takia harkinnut ulosottoa, mutta en tiedä mikä on fiksuinta... UO pitäisi pitää piilossa vanhemmilta ja työpaikalta. Saatanan saatana ku pitäää elämästään tuhota 5 vuotta eteenpäin, peleihin uponnut jo nuoreen ikään mennessä järkyttävä määrä.

Niin ja pankkihan ei myönnä isompaa lainaa ilman vakuuksia, takuusäätiö voisi onnistua mutta en tiedä miten nee katsoo toista lainaa vanhemmilleni? Tästä ei paperia ja muuta + 34k sisään menisi keväällä tuo takuusäätiö jos hoitaisin nyt asiat ja en velkaantuisi enään? Ehkä jotain saisi pudotettua poiskin, otan vain aina paniikissa uusia velkoja jotka nyt aiheuttaa aina vaan muutaman tonnin lisää ja nyt onkin jo turhan paljon.

Tekis mieli vaan sortua ja antaa kaiken mennä, mutta tuo vanhempien laina potkii mut eteenpäin. En haluaisi menettää perhettä tai tuotta pettymästä.
Viimeksi muokannut jeikou päivämäärä 6.3.2018 20:32:02, muokattu yhteensä 1 kerran
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

Re: Pelivelat

ViestiKirjoittaja pokeri_ja_ruletti » 30.8.2017 09:48:47

Olet kusessa ja varmaan huomaat etteivät tulot riittä velkojen maksuun. Se on fakta, etkä voi sitä muuttaa. Jos vanhemmat eivät maksa omaa lainaansa sinun suorituksilla, niin se on laina, jonka voi jättää maksamatta, etkä menetä luottotietojasi, kun pystyt lyhyntämään muita lainoja. Sinun pitää kertoa tilanteesta vanhemmillesi ja sanoa, että luottotiedot menettämällä saat todennäköisesti kenkää, etkä pysty maksamaan vanhempien velkaa. Maksat ensin pois nämä vipit ja sitten vuosien päästä vanhemmille. Maksat ensin nuo pienemmät pois ja siksi aikaa vanhemmien laina on pois. Sitten maksat 500 vanhemmille ja 580 tuota isompaa lainaa.

Ala toimimaan heti ennenkuin velat jäävät maksamatta!
pokeri_ja_ruletti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 67anne67 » 30.8.2017 10:27:20

Hei jeikou!
Nyt on varmaankin se kohta lähellä että pitää laittaa liinat kiinni niinsanotusti. Lämpimästi suosittelen että kerrot vanhemmillesi miten kävi. Ja että pyydät heiltä tällä kertaa muutakin kuin rahallista apua. Velan maksu velalla ei ole koskaan järkevää (juu, oon sortunu tohon itekkin..). Eli älä ota enepää velkaa vaan yritä puhua velkojiesi kanssa pienemmistä maksueristä, myös vanhempiesi kanssa. Ja pyydä heitä myös lataamaan jokin esto-ohjelma laitteisiin mitä käytät pelaamiseen. Se auttaa alussa jollei oma pää riitä pysymään päätöksessä. Ja tietysti ne kaikki tilit kannattaa sulkea. Siis kaikki. Itse oon yrittänyt lukemattomia kertoja lopettaa pelaamista, mutta vasta tällä kertaa kun älysin lopettaa "kaiken" pelaamisen, oon selvinnyt kuin ihmeen kaupalla näinkin pitkälle jo. Ensimmäiset 3 viikkoa on pahimmat, mutta sitten alkaa pikkuhiljaa hellittää. Tsemppiä jeikou! Kaikesta kyllä selviää kunhan uskaltaa olla rehellinen ja pyytää sitä apua.
...
67anne67
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja jeikou » 30.8.2017 11:20:23

Kiitos vastauksista, tunnen hyvin tuon pelien ongelmallisuuden ja kierre alkoi 2012 suhteessa ollessani. Silloin pelaaminen oli joka päivästä, nykyään tulee retkkahduksia. Mutta kalliita sellaisia, verkkopankista tietenkin olisi nyt ehdotonta vaihtaa verkkomaksu kortille pienemmäksi ja poistaa esim mobiilisovellus puhelimesta. Pitää pankkitunnukset vain kotona. Estot osaan valitettavasti kiertää, myös ohjelmat. Joskus olen testannut, mutta ei peli nitkuissaan osaa muuta kuin miettiä miten teen sen.

Tämä on lähinnä syy miksi en halua nyt helpotusta rahalliseen tilanteeseen ns. että joutuisin maksamaan pienempää laina summaa. Pystyn kuitenkin maksamaan kuukausittain vähintään 1400e velkoja, ottaen huomioon että en joudu maksamaan tilanteeni takia vuokraa tällä hetkellä. Pyörittelin vaihtoehtoa 5000e korotusta bank norwegianille (kun korotus mahdollisuus tulee ja maksaa pienemmät pois. Lainakiellot niihin on olemassa paitsi luottokortille. Ei voi sulkea ennen kuin maksettu) ja ehkä 2 vuotta pidemmällä maksuajalla. Niissä on vaan vittumaiset korot, toisaalta 2 vuoden päästä olisi mahdollisuus kiristää 1400e sen velan maksun joten kulut olisivatkin pienemmät.

Velkahan nyt ei tässä välttämättä ole se pääongelma vaikka se hurjalta näyttääkin, uskon siitä selviytyvän tavalla tai toisella. UO pyörinyt mielessä vain siksi että tuntuu ahdistavan ja stressaavan kierre. Aina jostain tuntuu saavan uuden lainan vaikka lainakieltoja mulla on jo monta. TopFinancen laina on ainoa joka on järkyttävällä korolla ja ainalaina. Muissakin korko on kyllä kohdillaan, mutta nee nyt voi jotenkin sietää.

Ajattelin tuon asian jossain vaiheessa kertoa, mutta haluaisin tilanteen balanssiin. Elämiseen tätä menoa ei jää montaa euroa, mutta onpahan paikka missä nukkua. Eniten vaivaa ehkä tilanne että itsetunto murskaantunut ja enkä ole oma itseni ollut kevään jälkeen. Jatkuvasti alakuloinen ja iloisuus poissa. Pitkät ajat kavereiden seurassa etenkin selvinpäin ovat joskus vaikeita.

Kysyisinkin teiltä miten olette apua hakeneet itse pelaamiseen? Onko teillä jotain harjotteita tai vastaavaa? Puhuin kerran työpaikkalääkärille, työnsi ssri lääkityksen ja sanoi mene aa-kerhoon. En aloittanut lääkitystä, koska tuohan on vain mielialaan vaikuttava.

Nyt on ollut turhan monta tilannetta että pitäisi laittaa liinat kiinni. Tosiaan vanhempani on kerran maksanut 14k ja seuraavaksi 35k. Tällöin jo he kokivat syyllisyyttä siitä että auttoivat koska velkaannuin toiste uudestaan. Nyt mun pitäisi taas kertoa että näin kävi, kun nyt se ei käytännösä ole mahdollista. Taidankin pistää muuten nyt loppuihin ns. vippi firmoihin kieltopyynnön. Suurinosa on jo listalla. :roll:
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja pokeri_ja_ruletti » 30.8.2017 14:43:48

Jos saat jostain 27k lainaa, niin maksat sillä vanhemmat ulos, muutat omillesi ja annat kaiken mennä ulosottoon. En usko, että palettisi tulee pysymään koossa tuolla suunnittelemallasi tavalla. Kyllä ihminen rahaa tarvitsee elääkseen, vaikka asuisi vanhempien luona. Ottaisin 28-29k velkaa, jotta pystyt maksamaan vuokratakuut ym.
pokeri_ja_ruletti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jeikou » 1.9.2017 22:24:43

No sain kerrottua ja sovittua että hoidan pika tahtiin suuri korkoisimmat vipit pois. Kulut on nyt minimoitu ja tottakai elämiseen tarvitsee rahaa, mutta niin kuin kerroin että tuloni eivät ole vakiosumma ja tietyin ajoin tulee isompi potti. Ajattelin kuitenkin 2 vuotta kituuttaa minimi rahan kulutuksella, tietenkin joskus täytyy jotenkin itseään palkita.

Uskon selviäväni, vielä on kuitenkin harkinnassa millä tavalla haen apua itse peliongelmaan.

Itseasiassa jäi tämä kesken kun aloin itsekin miettiä asiaa tarkemmin, kävin ilmoittautumassa pelirajat on ryhmään a-klinikalle. Toivottavasti pääsen seuraavan ryhmän mukaan. En ole aiemmin hakenut apua, vaan koittanut itse korjata asiaa. Se kun ei tunnu vaan niin yksinkertaiselta, ainakaan silloin kun piru on irti. :?

EDIT. niin ja tosiaan päädyin kertomaan kun olin viettäny 2 melkein unetonta yötä samalla kun kävin töissä. Ahdisti rinnasta ja päässä pyöri vaan eurot. Onneksi avasin suuni vaikka paskaltahan se tuntui taas kertoa sössineensä.
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Tiikeri75 » 1.9.2017 23:57:23

Todella hieno juttu, että kerroit vanhemmillesi! Se on tärkeä askel oikeaan suuntaan.

Ja tuo Pelirajat on -ryhmään hakeminen oli myös tosi hyvä ratkaisu. Jos et pääse sinne niin hae apua muualta. Ja vaikka pääsisitkin niin voi olla kannattavaa hakea apua muualta. Esimerkiksi terapia voisi auttaa selvittämään mistä sun pelaamisessa pohjimmiltaan on kyse ja siten ajan myötä olemaan pelaamatta. Ja joillakin paikkakunnilla toimii huippuhyvä GA-ryhmä. Siellä kannattaa käydä viikoittain jos mahdollista. Ja sit tietysti on tämä mainio Valtti ja Päihdelinkki. Itse olen monet monet kerrat löytänyt toimivia oivalluksia lukemalla täällä muiden kirjoituksia.

Pahan olon kalliolohkaretta ei saa kieritettyä mihinkään, kun on itse sen sisällä.
Tiikeri75
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jeikou » 15.11.2017 07:17:14

Ajattelin tännekkin tulla kirjoittelemaan. Jotenkin viimeksi jäi vaan vitutus päälle erään hekilön lynkkaykset etten voisi onnistua tällä järjestelyllä. No onhan tässä jutunut kikkailemaan, tilanne nyt on kuitenkin tämä että enään 3 lainaa on lyhennyksessä.

28200 Sukulaiselle, lyhennys 800e/kk.
Bank norwegian 20000, lyhennys 600e/kk.
Bank norwegian 2450e, lyhennys vaihtelee.
Pudonnut muut vipit pois, viimeisempenä CREDIT24:nen pois. Nyt isoimmat korot on pois vaikka noi norwegianit ovatkin ovat aika hävyttömiä.

Saakohan tuota otsikoa muuten muutettua mitenkään? Vähän ehkä väärän siihen nimesin alunperin.

No mutta asiaan, sovittu näin alustavasti etät kesään lyhentelen näin. Koitan saada luottokortin pois vielä laskuista ja silloin mahdollisusu ns. uudelleen lainoittaa sukulaiselta tuo bank norwegian ja omasta tahdosta haluan keskustella tästä asiasta vasta kesällä. Tällöin minulle olisi tullut pelaamattoa päiivä jo 10kk. Tämän jälkeen pienentää velan maksu 1000e ja kerää omaa rahaa säästön. Tämän jälkeen uusi asunto ja esim. lyhennyksen tiputtaa 500e kun summa on järkevässä kohdassa. Nyt siis takana 2kk pelaamattomuutta.

Olen myös hakeutunut Pelirajat'on ryhmään joka on ollut äärimmäisen iso askel omassa edistyksessä ja en voi muuta kuin kiittää ja kumartaa tälläisille mahdollisuuksilla. Olisinpa myöntänyt itselleni aiemmin, että tarvitsen ulkopuolista apua.. Huonoja päiviä on, mutta kokonaisesti alkanut löytyä jotai iloakin. Ainoa outo tilanne on, kun ekaa kertaa vuosiin ei ole oikeasti ylimäääräistä rahaa. Mut itsepähän sitä nee on ennakkoon jo käyttänyt. Peli piru hyppii usein mielessä, mutta kun miettii mitä hyvää se on antanut ja mitä se on aiheuttanut niin ei kiitos. Toivottavasti osaa vain muistuttaa itseään tarpeeksi usein.

Terveisiä nyt vielä sille kaverille joka lynkkasi, ettei kaikilla ole sama tahto tila kuin oletat ja moni oikeasti haluaa nousta ylös vaikka aikamoisen kuopan onkin tehnyt.

Sellasta tällä kertaa, pel
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja pelitöntulevaisuus » 15.11.2017 19:34:45

Olet hoitanut hienosti peliongelmaasi ja velkojasi. Nostan sinulle hattua, että toimit suunnitelmallisesti lyhentäen hyvin velkojasi. Sinulla on koko elämä edessäsi eikä sitä kannata tuhota pelihelvetillä yhtään enää. On tervettä tuntea inhoa uhkapelejä kohtaan siitä, mitä ne ovat todella antaneet. Se kannattaa aina muistaa, niin ei todennäköisesti enää sorrukaan.

Pelaamiseen koukuttuminen ja sitä kautta velkaantuminen niin, että lyhennyksillä ei pärjää on paha yhdistelmä, jos työpaikalla vaaditaan puhtaita luottotietoja. Hyvin usealla alalla se on jo melkein vakiona. Minunkin työpaikalla tämä vaatimus on ja sitä kautta velkakierre vain paheni. Pelaaminen oli enää vain yritystä saada lyhennettyä lainoja viime vaiheessa eikä siitä enää saanut mitään kicksejä.

Ylen Spotlightissa käsiteltiin viime tiistaina sitä, kuinka Suomen yhteiskunnassa velkaantuminen ja ulosotto koetaan täydeksi epäonnistumiseksi, kun taas esimerkiksi Yhdysvalloissa epäonnistumista pidetään normaalina ja nämä ihmiset saavat helposti uuden mahdollisuuden. Yhteiskunnan asenne Suomessa on myös yksi, joka aiheuttaa sitä häpeää ja ahdistusta. Itsekin huomaan, että osa ihmisistä kerrottuani velkaantumista otti etäisyyttä. Turvaverkko minulla kuitenkin myös on, mutta en ikäni takia voinut enää kuvitella ottavani lainalle takaajia. Siksi itse päästin lopulta kaiken ulosottoon. Sinulle en samaa tietä suosittele enkä kenellekään nuorelle ellei velkasumma ole hoidettavissa ulosoton kautta niin, että myös pääoma lyhenee.
*** asioilla on taipumus järjestyä ***
pelitöntulevaisuus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NewYork77 » 16.11.2017 14:46:51

Jeikou, mahtava asenne ja hienoa työtä! Ilo lukea kirjoitustasi; saat elämäsi hallintaan. Ei varmastikaan ole ollut mikään helppo taival tähän asti, mutta suunnitelmasi kuulostavat mahdollisilta saavuttaa. Jossakin kohdassa häämöttää se pelivelattomuuskin :). Pelitöntulevaisuus; onnea puolen vuoden pelaamattomuudesta!
newyork77kroywen@gmail.com
https://velkavuorenvalloitusta.blogspot.com/
NewYork77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja jeikou » 24.11.2017 03:16:32

Kiitos vastauksista. Itku pitkästä ilostahan taas tässä tuli.

Rojahdin ja credit24 takaisin 2000, bluefinance joustoluotto 2000e + 700pikavippi.
Tein päätöksen että annan velkojeni nyt mennä.

Kaipaisinkin neuvoa. Banknorwegian on 20000 lainalla 5 vuoden maksuajalla. Koko summa olisi n. 33k korkoineen. Jos tämä siirtyy UO niin perivätkö tuon 5 vuoden maksuajan mukaan vai miten?

Koitan ennen perintää hoitaa pienimmistä vipeistä suurimpaan nuo pois eli 700, 2x 2000 ja 1x 2420 luottokortti.

Myös vanhemmille oleva velka on edelleen ja tätä aion normaalisti maksaa toistaiseksi vaikka tuon ison lainan nyt rojauttaisin pois. En jaksa vain lisä velkaantumista, se kummitelee 2-3kk välein aina vastassa ja uskon että vasta tuo UO vasta tuon estää konkreettisesti.

Nyt siis neuvoja kaivattaisiin ja hieman ehkä noista velkojen kuluista. UO:n kulut jo tiedänkin mitä sivuilta lukevat. Nettotulot kuitenkin pyörii siten, että kai nee on sitäkin kautta maksettavissa.

Noh, ei tässä auta muuta kun vaan hakata päätä seinään ja koittaa mennä eteenpäin. Mutta tuo UO tuntuu nyt siltä ratkaisulta, että on ainoa tapa lopettaa jatkuva velkaantuminen kun on saanut osan juuri hoidettua pois. :?
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja jeikou » 24.11.2017 06:08:23

Edelliseen keskusteluun lisäyksenä olen miettinyt, jos päästäisin esim. 700e vipin ulosottoon kuluineen jotta menettäisin luottotiedot ja maksaisin tuon pois. Kohdistaisin sukulaiselta saadun lainan maksun näihin 3:een lainaan jotka nyt ilman korkoja 7500e.

Lisäksi jatkaisin norwegianin maksua normaalisti. Näin menettäisin luottotiedot hetkellisesti, mahd. kahdeksi vuodeksi ja saisin ehkä asiat jo kuta kuinkin kuiville tuohon mennessä tai sitten en täysin. Tarkoituksena olisi kuitenkin mahdollisuus velkaantumisen kitkemiseen. :|
jeikou
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja pokeri_ja_ruletti » 25.11.2017 15:09:38

Jos päästät lainan ulosottoon, niin ottavat melko suuren osuuden tulovirrasta sen maksamiseen. Miten hoidat näinä kuukausina nämä muut lainat? Jos noin ison lainamäärään joudut päästämään vain yhden alle tonnin lainan ulosottoon, niin ei kuulosta järkevältä. Vaikka luottotietojen menettämisestä on jotain hyötyä peliongelmassa, niin ei niitä ehdoin tahdoin kannata menettää, jos sen pystyy välttämään. Jos saat lisälainaa, niin maksa pienemmät sillä pois ja lyhennä sitten isoja?
pokeri_ja_ruletti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja laura89 » 25.11.2017 16:03:22

Tosiaan ulosoton aikana 1/3 osa palkasta menee sitten sinne. Mites vapaaehtoinen luottokielto netissä?
Mokaa ei voi korjata mokalla

Blogi:
ulosotostaeroon.blogspot.com
laura89
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja NälkäinenHaamu » 25.11.2017 17:05:38

laura89 kirjoitti:Tosiaan ulosoton aikana 1/3 osa palkasta menee sitten sinne. Mites vapaaehtoinen luottokielto netissä?

Itseasiassa ulosotto vie 1/3->1/2 nettopalkasta. Tässä on linkki ulosottolaskuriin: http://www.rotvallinreunalla.fi/uo_ja_uljas/laskurit/ulosotto_laskin.htm
Luottokielto voisi olla vaihtoehto, mutta olen kuullut tarinoita, joissa ihmiset ovat saaneet silti lainaa.
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCq79mVh8bx1xndeWCEBZ00A
E-mail: riku_forsell@hotmail.com

Jos tarvit vertaistukea tai on kysyttävää, laita viestiä. Autan mielelläni.
NälkäinenHaamu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

Seuraava

Paluu Valtti