Olet täällä

Mies huumekoukussa,mitä tehdä?

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mies huumekoukussa,mitä tehdä?

ViestiKirjoittaja Susyq81 » 11.9.2017 13:11:25

Nyt viimein on tullut aika kun tuntuu että itse en enää jaksa ja tarvitsemme todella apua.Miehelläni on ollut useampia vuosia jonkinlaista päihteiden käyttöä,ensin se oli"vain"kannabista.N.3 vuotta sitten kuvioihin tuli lääkkeet,lähinnä kai rauhoittavat mutta käyttö ei kuitenkaan yltynyt jokapäiväiseksi(minun tietojeni mukaan,varmahan en ole). Koko tämän ajan on lupaillut lopettaa,mitä ei tietenkään ole tapahtunut.Mutta mutta,ainahan sitä tahtoo uskoa toisesta parasta..Asiat kun vaan tuppaa pahenemaan,vaikkakin hitaalla aikataululla tässä perheessä.Nyt onkin mennyt viimeinen puoli vuotta kovempien aineiden kanssa heiluessa,liekö ennenkin harrastanut mutta nyt lähtee mopo käsistä ja lujaa. Mies vetää piriä 2-3vrk kun on vapaalla,subutexiä,bentsoja,lyricoita ja pilveä.ainakin!Luultavasti kaikkea mitä käsiinsä saa.Töissä käy vielä mutta jotenkin en usko että sekään pitkään enää onnistuu.Meillä on kaksi lasta jotka minä hoidan yksin,niinkuin kaiken muunkin arkeen liittyvän.Mies hurvittelee jossain ja välillä käy kotona silmät pyörien,joko vihaisena tai sitten hälläväliä asenteella.Sanoo että kyllä hänellä on ongelma mutta hän kyllä lopettaa.Selvää on että ei lopeta.Mietin tosissani että lähden avaamaan tätä tilannetta perheneuvolassa jossa käyn säännöllisesti palavereissa lapsen asioiden tiimoilta.Saakohan sieltä apua? Millä tavalla tässä olisi viisainta edetä?En ole uskaltanut miestä laittaa uloskaan kun hänellä on väkivaltainen puoli ja on käynyt minun kimppuuni sekä hajottanut ikkunoita,ovia... Olisiko teistä täällä apua,tahdon että tämä viimein loppuu!Parasta olisi että mies lopettaisi,mutta meidän on lasten kanssa päästävä tästä helvetistä pois..
Susyq81
Miedosti panostava jäsen

Re: Mies huumekoukussa,mitä tehdä?

ViestiKirjoittaja Ohjaaja Kerttu » 12.9.2017 10:01:04

Hei Susyg81

Olet jo ottanut askeleen avun hakemiseen perheellenne. Miettinyt lähdetkö avaamaan juuri tätä tilannetta perheneuvolassa.
Koska sinulla on olemassa oleva asiakkuus kannattaa hyödyntää sitä ja kertoa miehesi päihderiippuvuudesta.
Heille voit varmaan kertoa myös omista peloistasi.
Monella kunnalla on lastensuojelun tukitoimina mahdollisuus tarjota mm. tukihenkilö niin lapsille kuin aikuisille.
Nyt kannattaa ajatella itseä ja lapsia ja pitää huolta omasta jaksamisesta.
Selvää on ettei miehesi lopeta käyttöä ilman omaa motivaatiota.
Tähän ei juuri kukaan ulkopuolinen pysty vaikuttamaan.
Kun hän itse haluaa lopettaa ja myöntää ongelmansa, on hänelle tarjolla tukea ja apua.
Kannattaa selata Vilpolan keskustelupalstaa, täältä löytyy vertaistukea samassa tilanteessa olevilta.
Apua saat myös Irti-Huumeista ry:n Läheis- ja perhetyökeskukselta.
Yhteystiedot löytyvät täältä:
http://irtihuumeista.fi/
Paikka on ns. matalan kynnyksen paikka ja apu on maksutonta.

Terv. Ohjaaja Kerttu
Ohjaaja Kerttu
Vertaisohjaaja

ViestiKirjoittaja Susyq81 » 12.9.2017 11:43:49

Kiitos vastauksesta.On vaikea myöntää ettei tässä enää pärjätäkään ja tuntuu suorastaan kuin pettäisi ihmisen jos lähtee asiaa ulkopuolisille avaamaan.Järki sanoo kuitenkin ettei tämä ole kellekään meistä hyväksi.Lähden viemään asiaa eteenpäin,jossain vaiheessa täytyy auringon paistaa myös tähän risukasaan!
Susyq81
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Susyq81 » 24.9.2017 16:45:51

Tästä tuleekin oikea painajainen.Puhuin asiasta perheneuvolassa ja sovittiin että sieltä tehdään lastensuojeluilmoitus. Näin tehtiin ja lastensuojelu tulikin pian kotikäynnille.Meitä neuvottiin lähtemään muualle viikonlopuksi ja näin tehtiin.Mieheltä alkoi tulla heti tästä kuultuaan karmeita haukkumisviestejä,uhkauksia itsemurhasta ja sitten siitä että minun pitäisi tappaa itseni ja lapsetkin joutaisi tappaa kun ne on osa minua. Siinä välissä anteeksipyyntö ja että hän kyllä lopettaa jos voidaan jatkaa kuten ennenkin ym. Tänään kävin juttelemassa hänen kanssaan,sama kuin olisi päätään lyönyt seinään,perään sain uhkaukset siitä että hän pitää huolen että lapset huostaanotetaan ja että minun elämästä tulee(niin kuin se ei olisi ollut) tosi vaikeaa,hän pitää siitä huolen. Ja sitten alkoi tekstiviestejä tulla,että hän kertoo että MINÄ olen käyttänyt kovia huumeita ja ryypännyt jatkuvasti itseni tolkuttomaan kuntoon,pahoinpidellyt häntä ja lapsia ym.ym että onko kiva kun kohta et lapsia saa nähdä kuin joskus.Mitä tämä on? Arvasin että jollain lailla hän aikoo kostaa ja mustamaalata minua mutta tämä on jo hulluutta.Ei auta vaikka oon monesti sanonut että haluan häntä auttaa ja meidän perhettä,en halua pahaa. Mitä tästä seuraa ja miten tästä selviää :cry:
Susyq81
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ohjaaja Kerttu » 25.9.2017 07:47:32

Hei

Miehesi reagoi juuri niin kuin useimmat päihderiippuvaiset.
Läheisen puheet ja vakuuttelut eivät tässä paljon paina.
On kuitenkin todella ahdistavaa ja pelottavaa kuunnella uhkailuja ja syyttelyjä.
Pystyisitkö ottamaan häneen joksikin aikaa etäisyyttä, vai asuuko miehesi vielä teidän kanssanne.
Itsesi ja lasten takia olisi hyvä että tilanne rauhoittuisi ja silloin voisit työstää omia tunteitasi.
Tilanteessanne on nyt lastensuojelulla iso vastuu. Heidän tulisi nähdä missä mennään.
Perheneuvola on hyvä paikka käydä läpi asioita, mutta tarvitset lisäksi
vertaistukea ja keskustelua ihan läheisen päihderiippuvuuteen liittyen.
Omien pelkojen ja ajatusten kanssa ei pidä jäädä yksin. Apua saa kun sitä rohkeasti hakee.
Laitoin viime viestissäni linkin jota kannattaa kokeilla.
Kun saa tukea ja tietoa tästä selviytyminenkin on mahdollista.

Terv. Ohjaaja Kerttu
Ohjaaja Kerttu
Vertaisohjaaja

ViestiKirjoittaja Susyq81 » 25.9.2017 17:31:45

Mies yritti tänään tulla kotiin"puhumaan",mutta rupesikin suoraan nukkumaan sohvalle.Sain hänet puhuttua ulos kun lastensuojelusta neuvottiin ettei nyt saman katon alla asuta.Mennessä puhui että ajan hänet käyttämään mutta ilmeisesti meni vanhemmilleen kuitenkin,onneksi. Tuntuu tosiaan että etäisyyttä kaipaa ja olen menossa juttelemaan mielenterveystoimistoon,mutta tuo vertaistukiryhmä voisi kyllä olla paikallaan. Kiitos vastauksesta! Eteenpäin,tuli mitä tuli :|
Susyq81
Miedosti panostava jäsen

Paluu Vilpola